استفاده از مزیت قنات در دفع روان آب‌های نجف‌ آباد + تصاویر و فیلم
استفاده از مزیت قنات در دفع روان آب‌های نجف‌ آباد + تصاویر و فیلم
ایمنا: شهردار نجف‌آباد گفت: به منظور حل اساسی معضل روان آب‌های سطحی در بخش‌هایی از نجف‌آباد، حفر بیش از 95حلقه چاه جذبی و بیش از هفت هزار متر حفاری در عمق 9متری زمین مشابه با تکنولوژی قنات در ماه‌های اخیر انجام گرفته است.

استفاده از مزیت قنات در دفع روان آب‌های نجف‌ آباد 

ایمنا: شهردار نجف‌آباد گفت: به منظور حل اساسی معضل روان آب‌های سطحی در بخش‌هایی از نجف‌آباد، حفر بیش از ۹۵حلقه چاه جذبی و بیش از هفت هزار متر حفاری در عمق ۹متری زمین مشابه با تکنولوژی قنات در ماه‌های اخیر انجام گرفته است.

محمد مغزی  با اعلام این مطلب افزود: سال‌ها پیش و قبل از شکل‌گیری وضعیت فعلی معابر شهر، مسیر جوی خارون به موازات بلوارهای ولیعصر و شهید حججی به طور طبیعی و بر اساس شیب زمین روان آب‌های جنوب شهر را جذب و به سمت سفره‌های زیرزمینی پایین دست هدایت می کرد ولی تغییرات صورت گرفته در جریان ساخت و سازها و افزایش ارتفاع این خیابان‌ها، دفع طبیعی روان آب‌ها را مختل کرد.

مغزی ادامه داد: با توجه به این موضوع بعد از ماه‌ها مطالعه و کار کارشناسی، حفر گسترده کانال‌های زیرزمنی در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا در مجموع نزدیک به هفت هزار متر حفاری در عمق ۹متری زمین با متوسط ارتفاع یکصد و هفتاد سانتیمتر و عرض یک متر انجام گرفت و در چندین مورد نیز مسیر کانال‌های زیرزمینی از چند سمت با هم تلاقی پیدا کرده و در نهایت آب جذب شده را به سمت سفره‌های آب زیرزمینی هدایت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حفر ۹۵حلقه چاه جذبی در سطح مناطق پنج‌گانه نجف‌آباد طی بازه زمانی ۹ماهه اشاره داشت و گفت: این چاه‌ها که مجموع طول میله‌ها و پشته‌های آن‌ها به ترتیب بیش از نهصد و هفت هزار و چهارصد متر را بالغ می‌شود، نقش بسیار موثری در دفع روان آب‌های سطحی و جذب و هدایت این منابع ارزشمند به سمت سفره‌های آب زیرزمینی خواهند داشت.

حفر قنات و چاه جذبی

حفر قنات و چاه جذبی

تصاویر بیشتر