جهاد سازندگی نجف‌آباد در عملیات والفجر‌مقدماتی+فیلم
جهاد سازندگی نجف‌آباد در عملیات والفجر‌مقدماتی+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که بهمن ماه سال 61 و در آستانه عملیات والفجر مقدماتی ضبط شده، بخشی از فعالیت‌های نیروهای جهادسازندگی نجف‌آباد به تصویر کشیده شده است.

جهاد سازندگی نجف‌آباد در عملیات والفجر‌مقدماتی+فیلم

خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که بهمن ماه سال ۶۱ و در آستانه عملیات والفجر مقدماتی در منطقه زلیجان (جنوب فکه و شمال چزابه) توسط مرحوم محمود اصفهانی ضبط شده، بخشی از فعالیت‌های نیروهای جهادسازندگی نجف‌آباد به تصویر کشیده شده است.

این فیلم که بعد از مصاحبه شهید محمدعلی خرمیان ضبط شده، با نمایش تلاش یک دستگاه مهندسی (بیل مکانیکی یا به قول مرحوم اصفهانی جرثقیل) برای بیرون آوردن یک مینی‌بوس از گل و لای شروع می‌شود.

اصفهانی، اشاره می‌کند که سوم اسفند۶۱، بارانی در منطقه باریده و مشکلاتی ایجاد کرده. در ادامه نیز مرحوم اصفهانی هم‌زمان با نشان دادن تجهیزات و امکانات مستقر در منطقه و نیروهای در حال فعالیت، به تشریح گوشه‌ای از اقدامات نیروهای جهاد نجف‌آباد می‌پردازد.

او، راننده دستگاه را شخصی با نام‌خانوادگی «اسماعیلی» معرفی کرده و بیان می‌دارد که او جزء گروهی بوده که قبل از سقوط خرمشهر در آبان۵۹، همراه با شهید احمد حجتی از مسئولان ارشد جهاد نجف‌آباد، به استان خوزستان آمده بودند. اصفهانی در یک لحظه هم قصد دارد با اسماعیلی صحبت کند ولی به دلیلی که ما متوجه آن نشدیم، این امکان فراهم نمی‌شود.

در ادامه، اصفهانی دوربینش را مقداری جابه‌جا کرده و از زاویه‌ای نزدیک‌تر، آخرین مراحل بیرون کشیدن مینی‌بوس و رزمندگان حاضر در اطراف آن‌را نشان می‌دهد.

در همین لحظات، او شخصی را به نام «سعید» معرفی کرده و نشان می‌دهد که نام‌خانوادگی‌اش برای ما مفهوم نیست. می‌گوید این رزمنده جزء راننده‌های قدیمی لودر و بولدوزر جهاد است و چندی پیش هم به شدت زخمی شده است.

تصویر بعدی، لحظاتی است که تعدادی از نیروهای جهاد به دلیل بارش باران و نامناسب بودن شرایط زمین برای فعالیت دستگاه‌های مهندسی، در محدوده‌ای جمع شده‌اند و در این میان، مهدی علیخانی دیده می‌شود که بقیه با او شوخی می‌کنند.

در ادامه، حسینعلی مهدیه از نیروهای باسابقه جهادسازندگی نجف‌آباد، از جلوی دوربین عبور می‌کند و چند کلمه‌ای هم صحبت دارد ولی به سوالات بعدی اصفهانی، جواب نمی‌دهد.

شوخی با رزمنده‌ای که فرغونی را جابه‌جا می‌کند، صحبت با مرحوم عبدالجواد امیرکاوه که به خاطر شغلش برخی او را به «جواد ذغالی» می‌شناختند و نشان دادن چند رزمنده در کنار یک تویوتا و تعدادی که در حال حرکت هستند، بخش‌های پایانی این فیلم را تشکیل می‌دهند.

قبل از انتشار عمومی فیلم، فیلم را برای یکی از رزمندگان حاضر در فیلم ارسال کردیم. ایشان دو مورد را در این خصوص توضیح دادند: « ما در جهادسازندگی نجف‌آباد، آقای حاج لطفعلی اسماعیلی روداشتیم، ایشان اهل وساکن صالح‌آباد بودند وهنوز در قید حیات هستند.

در مورد سوال دوم (شخصی که اصفهانی او را سعید معرفی می‌کند)،ایشان آقای سعید دشتستانی  است. اصالتاً عرب و اهل اهواز هستند. از روزهای آغازین جنگ در آبادان به عنوان راننده لودر حضورداشت و تقریبا تاپایان جنگ هم به صورت پیوسته به فعالیت در جهاد نجف‌آباد ادامه داد. سالهاست که ازایشون خبری ندارم.

تصاویر، تزیینی هستند.

جهاد سازندگی

جهاد سازندگی

 

جهاد سازندگی نجف‌آباد در عملیات والفجر‌مقدماتی+فیلم