خیانت بزرگ واردات به اتوبوس سازی نجف آباد + فیلم
صدا و سیما: کارخانه پیشرو دیزل آسیا در شهرک صنعتی پلیس راه نجف آباد که روزگاری نه چندان دور بیش از ۴۵۰ کارگر آن در هشت خط تولید سالیانه ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس می ساختند، امروز به دلیل خیانت وارداتچی ها و بی توجهی دولت به مصوبات و وعده های خودش، با صفر شدن تولیدات مواجه شده است.
علی مرتضوی بنیانگذار این کارخانه، مغازه کوچک صافکاری اش در پنجاه سال پیش را با تلاش شبانه روزی به بزرگترین واحد تولید خودروهای جمعی غرب آسیا تبدیل کرد و در سال های اخیر نیز این شرکت با تولید هفت محصول متنوع توانست خود را به عنوان چهارمین تولید کننده اتوبوس های فرودگاهی کشور مطرح کند.
در سال های اخیر دولت به جای خرید اتوبوس های ساخت این شرکت که حدود ۷۵۰ میلیون تومان هزینه دارند، بیش از پنجاه اتوبوس که هر کدام حداقل یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان ارزش دارند را وارد کرده تا تیر خلاص به پیکر نیمه جان یکی از واحد های صنعتی شاخص شهرستان بزند.
یک سال پیش نیز رییس جمهور، چهار وزیر کابینه و رییس کل بانک مرکزی مصوبه ای را امضا کرده اند که طبق آن بایستی اعتبار ۲۹ میلیون یورویی به این شرکت اختصاص پیدا می کرد و بیش از ۱۱۸۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس تولید می شد ولی این موضوع تاکنون محقق نشده است.
برای تولید هر اتوبوس شهری، ۶۳۰۰ نفر ساعت کار انجام می شود و با تعطیلی خط تولید این کارخانه و تبدیل آن به خط تعمیر و بهسازی اتوبوس، تعداد زیادی به لشکر بیکاران نجف آباد اضافه شده اند.
این شرکت چند سال پیش نیز به دلیل بی مهری مسئولان شهرستان، طرح توسعه خود را در منطقه تیران بنیان گذاشت که البته متوقف مانده است. به نظر می رسد اگر این کارخانه در شهری مانند کاشان بود، تا الآن به اشتغال زایی حداقل هزار نفر رسیده بود ولی در نجف آباد مشخص نیست مسئولان چه طوری عمل کرده اند که چنین پتانسیلی را با سر به زمین زده اند.
حسین
تاریخ : ۶ - مرداد - ۱۳۹۸عزیز اینطوریا نیست.
ایشون از قافله عقب مونده
زحمت بکشین از شرکت های عقاب و اسکانیا و دیگر رقیبان هم گزارش بگیرین.
محمد
تاریخ : ۱۸ - اسفند - ۱۴۰۰میتونید زندگی نامه علی مرتضوی رو بزارید؟