احمد منتظری:برخی مجتهدین اجباری در حجاب ندارند
یک بار دیگر همزمان با برگزاری مراسم سالگرد درگذشت آیت اله منتظری، یکی از وابستگان وی مطالبی را رسانه ای کرد که در بخشی از گفت و گوی منتسب با احمد منتظری آمده است:«خانمی که پوشش خاصی دارد چه بسا توجیهی برای خود دارد و اساسا نهی آنان نهی از منکر نیست. آیت الله خمینی، […]
یک بار دیگر همزمان با برگزاری مراسم سالگرد درگذشت آیت اله منتظری، یکی از وابستگان وی مطالبی را رسانه ای کرد که در بخشی از گفت و گوی منتسب با احمد منتظری آمده است:«خانمی که پوشش خاصی دارد چه بسا توجیهی برای خود دارد و اساسا نهی آنان نهی از منکر نیست. آیت الله خمینی، آیت الله طالقانی و آیت الله منتظری بارها اعلام کردند که حجاب اجباری نیست و در روزنامههای آن زمان چاپ شد. چه بسا کسی که پوشش موی سر ندارد مقلد مجتهدی هست که اجباری در این امر ندارد.»
در این مصاحبه که به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی نیز منتشر شده،ادعا گردیده که احمد منتظری چنین سخنانی را در مصاحبه با یکی از سایتهای فیلتر شده در کشور ایراد کرده ولی جای این سوال خالی است که در صورت صحت چنین صحبتهایی،چگونه یک وابسته به فقیه عالیقدر به خود اجازه چنین صحبتهایی می دهد؟
اینکه در شهر نجف آباد و یا برخی دیگر از نقاط کشور، بین برخی از متدینین در خصوص بخشهایی از صحبتهای وی، اختلافاتی وجود داشته باشد، امری طبیعی به شمار می آید ولی آیا متدینین و مقلدین شخصی مانند آقای منتظری حاضرند بپذیرند که این فقیه برای حجاب اجباری قائل نشده باشد؟
احمد منتظری در متن مورد انتساب به خود در خصوص برخی دیگر از مراجع نیز مدعی شده که آنها نیز اجباری در امر حجاب ندیده اند و ممکن است برخی بانوان با تقلید از همین مراجع،بدون حجاب و پوشش سر در سطح جامعه حاضر شوند.
به هر حال در خصوص چنین موضوع مهمی بهتر است کارشناسان دینی با مدرک و سند پاسخ دهند ولی واقعا چرا همیشه عده ای تلاش دارند مواضع ساختار شکنانه و بی پایه خود را از هزینه شخصیتی مانند مرحوم منتظری پرداخت کنند و وجهه علمی و فقاهتی ایشان که مورد تایید تمامی بزرگان انقلاب از جمله حضرت امام و مقام معظم رهبری است را خدشه دار کنند؟
آیا مقلدین این مرجع می توانند چنین ادعای سنگینی را قبول کنند؟ کسانی که سالها تمامی شئون زندگی شخصی و اجتماعی خود را بر اساس رساله این مرجع تنظیم کرده اند،آیا حاضر هستند چنین انتسابی را به مرجع تقلید خود بپذیرند؟دوستداران و طرفداران مرحوم منتظری در نجف آباد که هر ساله با شور و شوق برای وی مراسم سالگرد می گیرند آیا در برابر این ادعا پاسخی دارند؟
این آمادگی وجود دارد تا از طریق همین رسانه پاسخ های مستدل و منطقی دوستان و اصحاب اندیشه در خصوص موارد مذکور به اطلاع عموم مخاطبین رسانده شود.
خود جناب احمد هم اشاره کرده اند که امام ره و آیت اله طالقانی و … که از مراجع مرحوم هستند و حال و روز امروز جامعه را مشاهده نکرده اند. اول باید منظور مرحومین از حجاب تبیین شود و بعد با واقعیت های کنونی جامعه تطبیق داده شود و نهایتا پیش عالم عامل خداجو ارائه شود تا نظر مبارکشان را بفرمایند.
یک پاسخ دیگر به این موضوع که از سوی آقای چمی در شبکه های اجتماعی درج شده است:
اینکه ما با قسم و آیه به مردم بقبولانیم که آقا فلانی حسن نیت دارد
و منظور این نبود و آن بود
کاری بیهوده و میخ در سنگ کوبیدن است
من وقتی مطلبی را نگارش میکنم
اولا باید در انتخاب کلمات و بار جمله نوشته شده دقت کنم و متوجه این نکته باشم که هر شخص و تفکری چگونه از نوشته من برداشت میکند و آیا اصلا امکان بهره برداری ناصواب وجود دارد یا نه
آقایی از
در جایی
میگوید
احمد منتظری: نهیازمنکر باید در مورد اختلاسها و ظلمها و حقکشیها باشد؛ نه بدحجابی
آیا محاکمه و اعدام اختلاس گران نهی از منکر عمومی نیست ؟
روش دیگری در اسلام پیشنهاد شده است ؟
و در ادامه گفته اند :
امام حسین در مقابل قدرتی امربه معروف و نهی از منکر می کرد که حاکم بود و دستورات اسلام را به نفع قدرت خودش تصرف می کرد. متاسفانه الآن امر به معروف و نهی از منکر در ((ایران)) فقط به بدحجابی و بیحجابی محدود شده است و این پایین آوردن هدف امام حسین است.
این جملات در باره ایران گفته شده است ؟
در ایران قانون امر به معروف به تصویب مجلس نرسید ؟
آیا الان رهبر انقلاب و ریس قوا و دیگران از مبارزه با رانت و فساد سخن نمی گویند ؟
جایی کسی شنیده مثلا آقای
ریس قوه ای از حجاب بانوان گله مند بوده و درخواست برخورد کرده و گفته بر فساد اداری و اقتصادی سرپوش گذاشته شود ؟
آیا …….. عضو ستاد امریه معروف نجف آباد دستور العملی برای برخورد با حجاب بانوان دارد و یا نهادی و ارگانی مسئولیت برخورد دارد ؟
لطفا نگویید نیروی انتظامی با کسی که پوشش زننده دارد برخورد
کرده و ….
چون این حرف درست نیست
ما همه در کشوری زندگی میکنیم که برحسب قانون حجاب برای مرد و زن الزامی است و جایی برای حجاب مصداق تعریف نشده و کسی چادر و کسی روسری و …
و حتی مرد ها نیز ملزم به داشتن پوشش مناسب هستند
مردم در همه جای دنیا در حد عرف جامعه باید
برای خود حجاب انتخاب کنند
همان آقا زاده اشاره میکند
خانمی که پوشش((( خاصی))) دارد چه بسا توجیهی برای خود دارد و اساسا نهی آنان نهی از منکر نیست. آیت الله خمینی، آیت الله طالقانی و آیت الله منتظری بارها اعلام کردند که حجاب اجباری نیست و در روزنامههای آن زمان چاپ شد. چه بسا کسی که پوشش موی سر ندارد مقلد مجتهدی هست که اجباری در این امر ندارد.
پوشش خاص
تقلید
مجتهدی که اجباری به این امر ندارد؟!
سوال
منظور از پوشش خاص چیست ؟
ای کاش بیشتر توضیح داده بودند و کلی گویی نمی کردند
مردم در درجه اول ملزم به رعایت قانون هستند یا نظر مجتهد ؟
اما شیخ داستان ما بلافاصله قدمهایی محکم و سریع روبه جلو بر می دارد و میگوید :
به نظر من مراکز قدرت این مسئله را ترویج میدهند که نهی از منکر و امربه معروف یعنی مبارزه با بدحجابی و بیحجابی است.
منظور کدام مرکز قدرت هست ؟
دولتی ؟
حکومتی ؟
نظامی و یا انتظامی ؟
و باز ایشان میگوید :
«چون اگر آزادی بیان بود»
الان ایشان در این خفقان چطور این بیانات را ایراد نموده اند و چرا الان ما داریم راجع به آن به قولی یقه پاره میکنیم
و در ادامه فرمودند :
رسانه ها پرسشگری میکردند و کسانی را که قدرت در دست دارند نقد می کردند الآن این همه فساد نبود.
یعنی رسانه ها پرسشگری نمیکنند ؟
رسانه ها که روز گار مردم را سیاه کردند از بس سیاه نمایی میکنند و یا از بس کسی را تمجید و تشویق میکنند ؟
اصلا رسانه وقت دارد به این مسائل بپردازد
و کدام رسانه تا به حال به این مسائل توجه کرده و با آن برخورد شده ؟
به رسانه ای ابلاغی چیزی دادند که پرسش گری نکنند
و باز شیخ داستان همان قدم ها را ادامه میدهد و محکم تر میگوید :
بنابراین تقلیل نهی از منکر و امربه معروف به مسائل جزیی در جامعه، عمدی و از روی توجّه است تا کارهای زشتی که در برخی از قسمتهای حاکمیت صورت میگیرد پوشانده شود.
عمدی ؟
پوشانیده شود ؟
ایشان از فسادی خبر دارند و لاپوشانی میکنند آیا ؟
میشود به فریضه عمل کنند و پته آن نا مردمان را روی آب بریزند تا مردم کلی ذوق کنند ؟
و ادامه ماجرا ….خلاصه کلام
من که آدم خوبی هستم
و دنبال خط و ربط و جریان سازی و تحریک نیستم
باید وقتی حرف میزنم حواسم باشه ممکنه کسی برداشت نادرست داشته باشه
ابتدا لازم میدانم که از هیئت تحریه تشکر کنم که اغلب نظریات مرا اجازه انتشار میدهد . اینک راجع به مقلد , تقلید و مرجع نظریه شجخصی خود را با توجه باینکه در انتهای مقاله “اجباری در حجاب” نوشته شده است که : این آمادگی وجود دارد تا از طریق همین رسانه پاسخ های مستدل و منطقی دوستان و اصحاب اندیشه در خصوص موارد مذکور به اطلاع عموم مخاطبین رسانده شود.
اولا تقلید دز شیعه لازم و هر مسامان ملزم است که از مرجع عالیقدر و وفقیه در علوم فقه تقلید و سئوالات دینی جود را مظرح کند ولی این آزادی در انتخاب مرجع به هر فرد مسلمان داده شده که هر موقع که لازم دانست مرجع دینی خود را عوض و شخص دیگری انتخاب کند. لذا اگر یکنفر مرجع خود را عوض کرد که این مرجع حجاب را اجباری میداند و مرجع جدید حجاب را اجباری نمیداند این شص مومن به وظیفه دینی خود عمل کرده و سئوالی بر او نیست که چرا عقیده خود را عوض کردی , چونکه مرجع او چنین گفته و او حق دارد نظر خود را ابراز دارد.
از آن گذشته مراجع دینی در مورد یک مسئله اغلب فتوا و نظریه متفاوتی دارند. لذا ظبق قانون اسلام و آزادی انتخاب مرجع تقلید نمیتوان به آقای احمد منتظری ایراد گرفت .
ثانیا ما همیشه میخواهیم مثل شاگرد سر کلاس وقت معلم و شاگردان را برای سئولات بیمورد بگیریم و حوصله مطاله را نداریم . یادم هست که در کلاس ششم معلمی داشتیم باسم سنگتراش او داشت کتاب فارسی را میخوند و قانونش این بود که لغاتیکه معمی آنها در پائین هاشیه صفحه نوشته شده شاگرد حق ندارد معنی آنرا ار معلم سئوال کند او در وسط کلاس قدم میزد و درس را میخواند رسید بیک لغت مشکل من بلند شدم و دست بلند کردم و معنی آنرا سئوال کردم او آمد و یک سیلی آبدار بمن زد و گفت معنیش این است پائین کتابت را بخوان . اغلب شکیات و سئوالات از بی مطالعه ما میباشد قرآن مجید ما دریای حکمت و اطلاعات است ما میخوانیم ولی از روی وظیفه میخوانیم نه برای درک و فهم آن بنابراین نمیدانیم چی میخوانیم خودمان را گول میزنیم که قرآن خونده ایم.
من شخصا احتیاج ندارم که از مرجع دینی خودم سئوال کنم راجع به اجباری در حجاب درقرآن مجید این موضوع و دلیلش کاملا توشیح شده است. بعضی از مراجع میگویند دست دادن به بهائی دست آدم را نجس میکند و مثل ا ینکه سگ را دست زده اند گذشته از اینکه همین شخص یک سگ را ببغل میکند و دست به بهائی نمیدهد. باید به قرآن کریم مراجعه کرد تا استعمال و معنی لغت نجس و پاک را یاد بگیریم . ولی ما بخود زحمت فکر و مطااله و منطق را نمدهیم و تقلید میکنیم بدون چون و چرا
با سلام؛ در خصوص وجوب حجاب به عنوان یک حکم الهی شکی نیست، چون نص صریح قرآن است.
ظاهراً بعید میدانم، آقای احمد منتظری شرعی بودن آن را زیر سئوال برده باشند.
اما الزام به حجاب بحث دیگری است، که در زمان پیامبر نیز الزام به حجاب وجود نداشته است.
اکنون به خاطر برخی مصالح، رعایت حجاب الزامی شده است. که اگر کارشناسان و متخصصان ترجیح دهند، که عدم الزام آن، خللی در جامعه ایجاد نمی کند، و مصلحت عدم الزام به آن است؛ می توان اجبار آن را برداشت. و الله اعلم.