جابه جایی ۶۰ هزار نفر در روز با پروژه ۱۲۰۰ میلیاردی ریل باس نجف آباد
مدیر عامل شرکت راه آهن کشور گفت: در پروژه مشارکتی عظیم اجرای خط ریل باس نجف آباد به اصفهان که یکی از حوزه های مغفول مانده صنعت حمل و نقل ریلی را پوشش خواهد داد، پیش بینی می شود با اجرای پروژه ظرف بازه زمانی سه ساله و اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومانی، در اولین فاز […]
مدیر عامل شرکت راه آهن کشور گفت: در پروژه مشارکتی عظیم اجرای خط ریل باس نجف آباد به اصفهان که یکی از حوزه های مغفول مانده صنعت حمل و نقل ریلی را پوشش خواهد داد، پیش بینی می شود با اجرای پروژه ظرف بازه زمانی سه ساله و اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومانی، در اولین فاز امکان جابه جایی روزانه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در این خط فراهم شود که این امر تاثیر فوق العاده ای در کاهش آلودگی هوا و خطرات ناشی از تردد در این مسیر خواهد داشت.
محسن پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راه آهن کشور در حاشیه یکی از جلسات کاری ضمن بیان این مطلب اعلام داشت: در این طرح متفاوت شهرداری های مبدا و مقصد به همراه شهرهای واقع در مسیر عملیات آزاد سازی،ساخت و تجهیز ایستگاه ها، بخش خصوصی وظیفه اجرای تاسیسات روبنایی همچون دپوی مبدا و مقصد و شرکت راه آهن نیز کار اجرای خط،تهیه ناوگان و بهره برداری از مسیر را بر عهده خواهد داشت که این تقسیم وظایف،انجام چنین پروژه عظیمی را تسهیل و قابل اجرا خواهد کرد.»
پور سید آقایی همچنین بازه زمانی پیش بینی شده ۳ ساله طرح در مقایسه با روند طولانی پانزده تا بیست ساله اجرای مترو را از دیگر امتیازات پروژه دانست و گفت:« این اقدام بی نظیر در حوزه توسعه قطارهای حومه ای که با ابتکار و پیگیری های مستمر مسئولان ارشد شهر نجف آباد همچون نماینده مجلس،شهردار و مجموعه شورای شهر به ثمر نشست، می تواند به عنوان الگویی موفق و قابل اجرا در دیگر نقاط کشور نیز عملیاتی شود که در همین راستا طی “همایش شهرسازی ریل پایه” که یازدهم ماه جاری با حضور مدیران ارشد کشوری و شهرداران کلان شهرهای کشور در تهران برگزار خواهد شد، شیوه مذکور معرفی خواهد شد.»
معاون وزیر راه و شهرسازی دلیل اصلی مغفول ماندن این بخش صنعت ریلی کشور را ضعف قوانین موجود دانست و گفت:« در شرایط کنونی، شهرداری های کلان شهر ها به عنوان متولی احداث چنین زیرساخت های پر هزینه ای تعیین شده اند ولی این امر در حالی است که متقاضی اصلی ارتباط با مراکز استانها، شهرهای اطراف هستند و کلان شهرها در این میان می توانند روند اتصال این خطوط به شبکه داخلی متروی خود را تسهیل کنند.»
تاکید بر اهمیت طراحی و اجرای شهرک های اقماری کلان شهر ها بر اساس زیرساخت های ریلی و قابلیت تردد روزانه ساکنین به مرکز آنها دیگر مطلبی بود که مدیر عامل راه آهن کشور با بیان آن خاطر نشان ساخت:« پیش از این این شرکت به عنوان متولی ایجاد خطوط ریلی برون شهری و شهرداری ها نیز عهده دار ایجاد زیرساختی به نام مترو در داخل شهر ها شده بودند ولی در حوزه قطار حومه ای هیچ متولی خاصی در نظر گرفته نشده بود که انجام پروژه مشارکتی ریل باس نجف آباد- اصفهان به عنوان اولین تجربه موفق در این بخش، می تواند خلا موجود را تا حدود زیادی برطرف کند.»
پور سید آقایی در پایان این نشست با اعلام آمادگی مجدد دولت جهت کمک به شهرداری کلان شهر ها جهت تکرار چنین تجربه ای اضافه کرد:« با توجه به اهمیت پروژه که امیدواریم ظرف کمتر از سه ماه آینده وارد فاز اجرایی شده و در بازه زمانی مشخصی پس از آن نیز تفاهم نامه منعقد شده به یک قرارداد تبدیل گردد، دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی وعده داده اند،شخصا برای کلنگ زنی رسمی پروژه سفر کاری را به نجف آباد برنامه ریزی کنند.»
منبع خبر:najafabad.ir
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰