رختشوی خانه های قدیمی نجف آباد

1- رختشوي خانه اي به نام «رجب»که باني و واقف آن فردي از طايفه حاج صادقيان بوده است، يک چهارديواري به ابعاد تقريبي 8 در 6 متر بر روي جوي آبی که از روبه روي حوزه علميه الحجه (در خیابان امام) رد می¬شده است.

رختشوی خانه های قدیمی نجف آباد

۱- رختشوی خانه ای به نام «رجب»که بانی و واقف آن فردی از طایفه حاج صادقیان بوده است، یک چهاردیواری به ابعاد تقریبی ۸ در ۶ متر بر روی جوی آبی که از روبه روی حوزه علمیه الحجه (در خیابان امام) رد می¬شده است.

۲- مقابل گاراژ آیتی بر روی جوی آب،رختشوی خانه دیگری با همان اوصاف ساخته و سقف آن را با شاخ و برگ درختان پوشش داده بودند. به نظر می رسد این محلی است که رنه آلمانی دیده و وصف کرده بود.

۳- بزرگترین رختشوی خانه محلی بود در پشت کلوپ ورزشی انقلاب فعلی که به آن رختشوی خانه محله قبرستان کهنه می گفتند و بر روی آب قنات صندل که به خندق همان محل (کلوپ ورزشی) می ریخت قرار داشت. این مکان تا همین اواخر وجود داشت و چند درخت توت کهنسالی نیز در اطراف آن کاشته بودند، اکنون این محل در کوچه مقابل اداره پست قرار گرفته و قبلا نگارخانه شهرداری در آن فعالیت می کرد.

۴- رختشوی خانه در خیابان شریعتی روبه روی حسینیه یاور (تقاطع فردوسی) بر روی جوی آب قرار داشت که به رختشوی خانه یاور معروف بوده است.

۵- در انتهای کوچه نصیر و نزدیک خندقی به همین نام رختشوی خانه دیگری وجود داشته است.

به جز موارد فوق، بناهایی از این دست باز هم در گوشه و کنار شهر وجود داشته است. در اسناد تاریخی حدود سال ۱۳۰۰ هیاتی برای بررسی اوضاع و انجام اصلاحات به شهر آمده و پیشنهاد احداث یک باب رختشوی خانه و دو باب آب انبار را در گزارشی به حکومت اصفهان داده اند.

بخشی از کتاب «مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد» به قلم «فضل الله خلیلی»؛ کاری از انتشارات مهر زهرا (س)

مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد

مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد

رختشوی خانه های قدیمی نجف آباد