اعلام آمادگی پیشرو دیزل برای عرضه اولین اتوبوس یورو ۶ با موتور بنز
شرکت پیشرو دیزل آسیا یکی از اصلی ترین قطبهای صنعت خودروهای تجاری کشور در بخش خودروهای مسافری کشور به شمار میرود.این شرکت نجف آبادی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۷ با تولید قالب بدنه مینیبوس ۳۰۹ آغاز کرد و بهمرور تولید مهمترین قطعات بخش عمدهای از خودروهای مسافری کشور را بر عهده گرفت. فعالیتهای شرکت […]
شرکت پیشرو دیزل آسیا یکی از اصلی ترین قطبهای صنعت خودروهای تجاری کشور در بخش خودروهای مسافری کشور به شمار میرود.این شرکت نجف آبادی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۷ با تولید قالب بدنه مینیبوس ۳۰۹ آغاز کرد و بهمرور تولید مهمترین قطعات بخش عمدهای از خودروهای مسافری کشور را بر عهده گرفت.
فعالیتهای شرکت پیشرو دیزل تا سال ۱۳۸۲ بهعنوان یکی از بزرگترین قطعه سازان حوزه خودرو ادامه یافت تا اینکه این شرکت نخستین قرارداد خود را با شرکت داف هلند برای تولید اتوبوس در ایران منعقد کرد.سال ۸۳ نیز قرارداد این شرکت با شرکت دایملر بنز آلمان برای تولید اتوبوسهای بینشهری نهایی شد و پیشرو دیزل رسماً به یک خودروساز فعال و بزرگ در کشور تبدیل شد.اکنون بعد از گذشت حدود ۴۰سال از آغاز فعالیت پیشرو دیزل درحالیکه این شرکت از پشتوانه قدرتمندی در بخش تولید قطعات بهره میبرد ، با بیشترین تنوع محصولات در نمایشگاه حملونقل عمومی سال ۹۴ شرکت کرده است.
محصولات شرکت پیشرو دیزل ازنظر میزان ساخت داخل بودن در رتبه اول بین رقبا قرار میگیرند و این شرکت برای نخستین بار موفق به داخلی سازی اتوبوسهای BRT در کشور شده است.مینیبوس نیسان ، استفاده از پیشرانههای بنز در انواع اتوبوس ، طراحی و ساخت اولین اتوبوس یورو۶ کشور با پیشرانه CNG مرسدس بنز و طراحی و ساخت اولین اتوبوس ویژه فرودگاهی ایران تنها بخشی از افتخارات این خودروساز بخش خصوصی است که در بسیاری موارد حتی باوجود قدرت تأمین بخش عمدهای نیازهای کشور موردتوجه مسئولان قرار نمیگیرد و در مقابل به سراغ مدلهای وارداتی با ارزبری بالا میروند.در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه حملونقل عمومی و خدمات شهری تهران گفتوگویی با سید احمد مرتضوی ، نائب رئیس هیات مدیره و معاونت بازرگانی شرکت خودروسازی پیشرو دیزل آسیا ترتیب دادیم تا با فعالیتها و برنامههای فعلی و آینده این شرکت بیشتر آشنا شویم.
به گفته معاون بازرگانی پیشرو دیزل این شرکت هماکنون سازنده انواع خودروهای جمعی ، اتوبوسهای شهری ، مینیبوس ، میدل باس ، اتوبوس فرودگاهی و ون است که برای نوسازی ناوگان عمومی کشور با همکاری شرکت بنز آلمان اقدام به طراحی و ساخت اولین اتوبوس CNG با استاندارد یورو۶ با ۵۵ درصد ساخت داخل کرده است.در این شرکت بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال دارند.
بر اساس بند «ق» تبصره ۲ بودجه در سال جاری جایگزینی خودروهای فرسوده در دستور کار دولت قرار دارد و کامیون ها و کشنده ها در اولویت قرار دارند اما در مقابل حدود ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده نیز در انتظار اجرای این بند و جایگزینی هستند.مرتضوی در این راستا آمادگی شرکت پیشرو دیزل برای همکاری را به وزارت صنعت و معدن ، وزارت کشور ، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، محیط زیست اعلام کرد.
مرتضوی در ادامه افزود : ما نزدیک به ۱۴ نوع محصول داریم که سبد محصولاتمان با اضافه شدن یک ون جدید کامل شده است.وی همچنین در زمینه داخلی سازی محصولات پیشرو دیزل گفت : در دو نوع مینیبوس شهری و بینشهری ۷۰ درصد قطعات ساخت داخل هستند . اتوبوس BRT ما با بین ۴۰ تا ۴۵ درصد ساخت داخل عرضه می شود . اتوبوسهای طرح قدیم نیز ۷۰ درصد ساخت داخل هستند و اتوبوسهایی که برای سازمان شهرداری ها برای ۱۶۳۹ دستگاه قرار داریم ، ۵۵ درصد ساخت داخل شده و اتوبوس CNG جدید که محصول مشترکمان با بنز آلمان هست نیز با ۵۵ درصد ساخت داخل آماده عرضه خواهد شد. معاون بازرگانی پیشرو دیزل با توجه به ساخت نخستین اتوبوس یورو ۶ کشور مجهز به پیشرانه CNG بنز اعلام کرد : ما آماده ایم تا هر زمان که دولت درخواست کند این اتوبوس را عرضه کنیم.بر اساس مصوبه ، از ماه مهر سال آینده خودروهای تجاری ملزم به پاس کردن استاندارد یورو۶ هستند اما بااینحال ما از هماکنون نیز آمادگی عرضه این اتوبوس یورو۶ را داریم.
یکی از محصولات جدید شرکت پیشرو دیزل که ازنظر کاربری تفاوت زیادی با تولیدات پیشرو دیزل تاکنون دارد ، ون جدید این شرکت است که به گفته مرتضوی در فاز نخست بهصورت CBU وارد کشور می شود و پسازآن وارد فاز SKD خواهد شد.مرتضی همچنین ابراز امیدواری کرد تا در فاز نهایی تولید این محصول با داخلی سازی حدود ۴۰ درصد در برنامههای شرکت پیشرو دیزل قرار خواهد گرفت.به گفته وی این ون از برند معتبر کینگ لانگ انتخابشده است و از پیشرانه میتسوبیشی بهره میبرد.
مینیبوس شرکت پیشرو دیزل نیز تحت برند نیسان به بازار کشور عرضه می شود و آماده ارائه در طرح نوسازی ناوگان حملونقل شهری و بینشهری کشور است. طراحی سریع ، مهندسی قدرتمند و ساخت محصولات متنوع از تخصصهای شرکت پیشرو دیزل بهواسطه سابقه بیش از ۴۰ ساله این شرکت در صنعت خودرو است.زمانی که اتوبوسهای فرودگاهی باقیمتی حدود ۲ میلیارد تومان در بازار کشور عرضه میشوند این شرکت حتی باوجود سختی توجیهپذیر بودن تولید این اتوبوس اقدام به طراحی این محصول کرده است.
به گفته معاون بازرگانی پیشرو دیزل آسیا : اتوبوس فرودگاهی ما اولین اتوبوس فرودگاهی است که در ایران توسط شرکت پیشرو دیزل آسیا طراحی و ساختهشده است.این اتوبوس ۷۵ درصد ساخت داخل است بهگونهای که فقط موتور ، اکسل و گیربکس آن وارد می شود و مابقی قطعات شامل اتاق و شاسی ، تزئینات داخل، شیشهها و دستگاههای سیمکشی در پیشرو دیزل انجام می شود .
برای تأمین قطعات شرکت پیشرو دیزل با نزدیک به ۱۵۰ قطعه ساز در کشور همکاری میکند تا محصول نهایی با بیشترین درصد تولید داخل آماده عرضه شود.بخشهایی مانند شاسی ، اتاق ، سیستم تهویه و تزئینات داخل دراینبین کاملاً در شرکت پیشرو دیزل انجام می شود. قیمت اتوبوس فرودگاهی وارداتی در کشور ما حدود۱٫۷ میلیارد تومان است درحالیکه اتوبوس فرودگاهی شرکت پیشرو دیزل درحالیکه به موتور بنز ، اکسلهای اروپایی در جلو و گیربکس اروپایی مجهز است باقیمت ۷۵۰ میلیون تومان عرضه میشود و بهتازگی قراردادی برای عرضه این اتوبوس به شرکت هما نیز امضاشده است.
وی همچنین در پایان و در زمینه طرحهای فروش ضمن اشاره به طرحهای متنوع این شرکت برای فروش محصولات افزود : بر اساس قراردادی که با سازمان حملونقل داریم ، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با بهره ۶ درصد به مدت ۵ سال ارائه میشود.همچنین شرایطی برای مشتریان خاصمان نیز ایجاد کردهایم که اگر قصد خرید اقساطی داشته باشند میتوانیم برای شرایط مدتدار تسهیلات بدون بهره به آنها ارائه کنیم.
منبع:عصر خودرو
خداقوت می گویم به این جهادگران خط مقدم جبهه ی جنگ اقتصادی
خدا یاورتان باشد
یاعلی