تولید «آیت الله» در نجف آباد
تولید «آیت الله» در نجف آباد
حرف مردم- «حسین» نوشته: از وقتی «آیت الله» بستند دنبال اسمش که شروع کرد به دادن فتواهای عجیب و غریب. میگه که اگه دخترتون نتونست روزه بگیره، هیچ طوری نیست. راحت روزه اش رو بخوره و نیازی به رفتن به سفر یا کار دیگه ای هم نیست.
ماشاالله توی همه چیز هم سر رشته داره. چند وقت پیش از تعامل با آمریکا نوشته بود و گفته بود که نباید شاخ به شاخشون شد تا کاری به ما نداشته باشند. یعنی هر چی که ملت خوششون بیاد، این بنده خدا همون رو فتوا! می فرمایند. اگه دید دوچرخه سواری زن ها توی بورسه، سریع از یه جایی آیه و حدیثی پیدا می کنه که این کار سیره بزرگان بوده و هیچ اشکالی نداره.
این وسط نفهمیدیم «حجت الاسلام» ما در چه فرآیند و به چه شکی به «آیت الله» تبدیل شد و حتما چهار صباح دیگری تبدیل به «آیت الله العظمی» خواهد شد.
از این طرف هم اونایی که قصد و غرض های سیاسی دارند، شروع کرده اند به بزرگ کردن این بنده خدا و براش لقب و عنوان می تراشند. این طرف و آن طرف دعوتش می کنند و مردم را با اهرم شام و پذیرای، پای منبرش می نشونند تا ملت را تغذیه فکری بکنند.شاید دون پاشی می کنند برای روز مبادا. روزی که حاج آقاشون، آدم یا آدم های مورد نظرشون رو در انتخابات حمایت کنه.
نمی دونیم چرا با داشتن دو تا حوزه علمیه و این همه طلبه، کسی هم پیدا نمیشه که جواب شبهات این بنده خدا رو منطقی و مستند بده و این وضعیت را جمع و جور کنه.
من کاری به اینکه این بنده خدا که میفرمایید آیت الله شده یا حجت الاسلام ندارم. اینکه او میخواهد برای اغراض سیاسی بزرگ بشود یا مخالفانش برای #اغراض_سیاسی میکوبندش هم کاری ندارم.
فقط میدانم نمونه روشنگریها درباره بعضی مسایل اجتماعی را (که مردم جلوتر پذیرفتند و دارند پیش از نظر این آقا و علمای دیگر پیش میبرند) ما تو تاریخ #فقه کم نداریم.
?طلبهها و #حوزویان کمی بودند که از تاسیس مدرسه بجای مکتبخانه حمایت کردند و متهم شدند به حمایت از بهاییگری.
? در زمان پیدایش دوچرخه حتی حوزویان و پیروانی بودند که آن را برای مردان هم بد میدانستند.
? در خاطرات آقایان هست که طلّابی مانند دکتر بهشتی که زبان انگلیسی میخواندند در بین حوزویان مطرود میشدند.
?…اگر بخواهیم این فهرست را تا قیامت میشود کش داد.
برادری که این مطلب را نوشتید. اگر قصدتان این است که با فلان طلبه برخورد کنید صاف بگویید و هر کاری میخواهید با او بکنید. ولی دین به آنچه در ذهن شما خوب یا بد جلوه میکند محدود نیست. حد و مرز آنرا هم محتویات ذهن شما تعیین نمیکند.
دین مال همه مردم است. اگر دلتان نمیخواهد دوچرخه سوار خانم در خیابان ببینید این را به دین و خون شهدا ربط ندهید. عقاید شما ممکن است از لحاظ زمانی و مکانی به زمان ظهور اسلام و جاهلیت در حجاز برگردد ولی این دلیل نمیشود که آنرا اعتقاد اسلام بنامید.
ضمنا چه کسی میخواهد ثابت کند که همه شهدا با اعتقاد شما مبنی بر منکر بودن دوچرخهسواری زنان موافق یا مخالف بودهاند؟ شهدا هم مثل امروز همه ما دارای افکار متفاوت و گاهی مخالف هم بودند. چرا اینقدر راحت خرجشان میکنید؟
یادتان باشد وقتی اولین بار “ساعت” از ایران وارد اروپا شد و بر دیوار کاخ پادشاه نصب شد گروهی از مرتجعین اروپا با بیل و کلنگ آمدند در برابر کاخ که آن “شیطان” را خراب کنند و از دیوار پایین بکشند.
اکنون شما هم میتوانید بخاطر اینکه مردم را در زمانه عُسر و #جاهلیت در کنار خود نگه دارید به هر چیزی مستمسک بشوید. ولی خواهش میکنم دست از سر دین مردم بردارید.
مرکب سوار شدن زنان را من نه روایت نه آیه نه چیزی دیدهام که منع کرده باشد. یعنی ندیدهام پیامبر رحمت (ص) فرموده باشد زنان در خیابان سوار بر شتر و اسب و الاغ و قاطر ظاهر نشوند. اگر شما دیدهاید با مستنداتتان منتشر کنید تا من هم روشن بشوم.
من شما را نمیفهممتان برادر یا خواهر من. درکتان نمیکنم با این دغدغههای عجیب.
شما را به خدا دست از سر مردم بردارید. خستهمان کردید به خدا. دیگر تحملتان برای من و همفکرانم سخت شده. خواهش میکنم از سر راه ملت کنار بروید. هر بار یک کاری میخواهند بکنند باید اول ذهنهای شما و همفکرانتان را روشن بکنند تا برای ملت اجازه صادر کنید. چقدر زمان از پیشرفت و زندگی مردم تلف کردهاید با این بهانهتراشیتان در طول تاریخ.
یادتان بیاید اسلاف همفکر شما تا همین چند سال پیش با ماشین سواری زنان هم مخالف بودند. اکنون اما زنان و خواهران و دختران همانها سوار بر ماشینند و آسمان هم به زمین نیامده.
دست از سر مردم و اعتقاداتشان بردارید شما را بخدا.
تو را به خدا اظهار نظر درباره دین را به اهلش واگذارید
دوست عزیز بیهوده جو درست نکنید
چه کسی دوچرخه سواری مردان را حرام کرده است؟
اینکه بعضی فتاوایشان تغییر کرده است عجیب نیست زیرا یکی از عوامل تاثیر گذار در بعضی احکام زمان و مکان است یعنی حکمی ممکن است در زمانی و مکانی حرام باشد و در زمان و مکانی حرام نباشد(البته احکامی هم مانند عبادات وجود دارد که زمان و مکان در ان تاثیری ندارد و ثابت هستند)
از بارزترین نمونه های تغییر حکم توسط زمان و مکان فتوای معروف میرزای شیرازی است پس صرف اینکه در زمانی فقها مخالف یک چیز بودند و الان موافق شده اند دلیل نمی شود که در ان زمان حکمش اشتباه بوده شاید در زمان گذشته شرایطی بوده که فقها ملزم به ترک ان میشدند
(تاثیر زمان و مکان بر احکام از بحث های مفصل حوزوی است که باید در محافل خاص ان بحث شود و صرفا در اینجا توضیحی برای آشنایی ارائه شد)
درباره اینکه فرمودید آیه و روایتی نیست من از شما چند سوال دارم
اول مگر برای همه چیز باید آیه و روایت خاص باشد؟ مگر نمیتوان با عمومات قرآنی و روایی که درباره حجاب بیان شده است حکم داد؟
اگر دلیلی ندارد چرا بعضی مراجع از این کار نهی کرده اند؟
در اختلاف فتاوی برای اینکه مشخص شود کدام یک از فتاوای مراجع صحیح تر است تنها کسی صلاحیت دارد که خودش مجتهد بوده و ادله دو طرف را شنیده باشد و بتواند ان را تحلیل و جواب بدهد
آیا شما صلاحیت این کار را دارید؟
حرف آخر برای خانم های دوچرخه سوار الان اکثر مراجع از این کار نهی میکنند و برخی ان را جایز میدانند(واجب نمی دانند) و با توجه به اینکه نجف آباد یک شهر مذهبی است و احکام الهی در این شهر حرمت دارد عقل ایجاب میکند که بانوی مسلمانی که علاقه به این کار دارد در خانه و یا مراکز مخصوص بانوان این کار را انجام دهد
در آخر مجددا کلامم را تکرار میکنم که دین را مانند همه کارهای دیگر به متخصصش بسپارید و از اظهار نظر متخصصان در این موارد خودداری کنید چون روایاتی داریم که میگوید حتی اگر کسی حکمی را به حق ولی بدون علم بگوید مستوجب عذاب الهی است
من کاری به این و اون ندارم ومیخواستم جواب این بنده خدا بگم .
این بلای گرانی بدبختی امروز جامعه را نیز شما وهمفکرانتان به سر این مردم آوردید که نگرانیتان ربنای شجریان ودوچرخه سواری زنان وامثالهم بوده وهست.
تورا به هرکس که قبول دارید دست از سراین مردم بدبخت بردارید و با لجبازی سیاسی حداقل با مردمی که اصلا خبراز افکار و نظرات و کلیدهای تدبیرو امید شما ندارند ودر این گرانیها دارند له میشوند، کاری نداشته باشید.
من واقعا نمیفهمم چرا هر کس با دوچرخه سواری خانم ها موافقه یا نگران ربنای شجریان هست رو میزارین تو دسته ی اصلاح طلبا و طرفدارای روحانی و اینا
من خودم هم از خانواده ی شهدام هم هم از هر اصول گرایی اصول گراترم هم مذهبی و همم طرفدار فلان نامزد اصول گرا بودم
اما اینها دلیل نمیشه اعتقاداتم با همفکرانم مث هم باشه
من با دوچرخه سواری خانم ها موافقم چون اونها هم همونقدری انسان هستند که من مرد هستم
همونقدر حقوق انسانی دارن که من مرد دارم
همونقدر عقل و شعور و درک دارن که من مرد دارم
البته بی شعور و بی عقل بی درک کسیه که فکر میکنه بخاطر اینکه گناه نکنه باید انسانهای دیگه در بند باشن بخاطر اینکه بستنی اش اب نشه باید خورشید و بپوشونن تا نتابه
کسی که به زن از دید انسانی نگاه نکنه قطعا داره به دید جنسی نگاه میکنه و میشه مخالف حضورش در جامعه
بخدا قسم همین جوانهایی که تو کوچه و خیابونن و به قول شما لاابالی ان معطل اگه پاش بیفته از ناموسشون که همون دختر دوچرخه سواره بهتر از شمایی که نگران دوتا تار موی بیرون زده اس هستین دفاع میکنن
لطفا لطفا لطفا جای خدا حکم صادر نکنید و انسانها رو بهشتی و جهنمی نفرمایید
اگر سخنی از دهان مرجع تقلید خارج شود قابل تامل و اجرا برای مقلدان آن خواهد بود
ولی آیا این شخص ادعای مرجعیت می کند؟
آیا سخنان سایر مراجع تقلید را بیان می کند؟
آیا مراجع تقلید شناخته شده ای هستند که سخنان امثال این فرد را تایید کنند؟
آیا روزگار در حال ایجاد دین جدید با قوانین و احکام جدیداست؟
آیا مرز میان جمع کردن مرید به وسیله بی موالاتی نسبت به احکام، با راحت گرفتن دین در مسائل شرعی متفاوت است؟
اگر روزی فرا رسد که انگشت پشیمانی در دهان کرده و حسرت بزرگ کردن انسان هایی را بخوریم که
دیدی کارشناسانه نسبت به آیات و روایات شرعی نداشته اند، چه باید کرد؟
چه کسی جواب گوی نامه اعمال روزه هایی است که از سر سهل انگاری خورده شده اند
و البته به علت سخت گیری برخی دیگر سبب آسیب رسیدن به بدن شده اند؟
هر دو به خاطر اجتهاد های آبکی و توهم آگاهی است.