دلایل توجیهی طرح منع پروانه اشتغال برای بازنشستگان
دلایل توجیهی طرح منع پروانه اشتغال برای بازنشستگان
فارس: نماینده نجفآباد در مجلس به تشریح دلایل توجیی طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلان یا بازنشستگان پرداخت.
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجفآباد در مجلس طی یادداشتی به تشریح دلایل توجیهی طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلان یا بازنشستگان پرداخت که متن آن به شرح زیر است:
در راستای اجرای عدالت و پیشگیری از رانت و فساد سیستمی خلاصهای از دلایل توجیهی طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلان یا بازنشستگان ارائه میگردد.
۱- بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاه برای جوانان یک کابوس و برای کشور یک ابرچالش جدی و غیرقابل انکار است.
۲ – با وجودی که چند ساعت فعالیت یا کار هفتگی را در محاسبات و آمار رسمی کشور شغل حساب میکنیم، آمار رسمی بیکاری حدود ۲۵ درصد و آمار واقعی بیش از ۴۰ درصد است مثبت این ادعا اذعان معاون اقتصادی مرکز آمار ایران است که تعداد شاغلان تمام وقت کشور ۸۰ میلیونی ایران را ۱۴ میلیون نفر اعلام کرده است.
۳- آمار بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاه برابر اعلام مراجع رسمی دو برابر نرخ بیکاری کشور است حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فارغالتحصیل بیکار داریم. (در سال ۹۷ بیست هزار نفر دانش آموخته دکترای بیکار در کشور وجود داشته است).
۴- دولت از یک سو براساس قانون اساسی مکلف به ایجاد اشتغال برای جوانان و شهروندان و توزیع عادلانه فرصتهای شغلی است و از سویی با ممنوعیت استخدام، محدودیت منابع و بزرگ شدن دولت مواجه است. اژدهایی هفت سر که به بلع منابع، ناکارآمدی دستگاههای اجرایی و کاهش بهرهوری منجر شده است. مضافا اینکه تجربه ناموفق اعطای وام هم ثابت کرد که اشتغال با دادن وام میسر نمیشود.
۵- و اما حال چه باید کرد: اولا فرصتهایی وجود دارد که در صورت استفاده بهینه از این فرصتها اشتغال موثر و مناسبی برای اقشار ایجاد میکند ثانیا هیچ هزینهای برای دولت و کشور ندارد. ثالثاً در کاهش فساد و حذف تعارض منافع بسیار موثر است. مانند کانون وکلا، سازمان نظام مهندسی، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مشاوران قوه قضاییه و مجوزهایی که برای ایجاد دفاتر پیشخوان دولت، خدمات قضایی، پلیس بعلاوه ۱۰، خدمات شهری شهرداریها و دفاتر کفالت اتباع بیگانه همچنین بیمه و کارگزاریهای توسط دستگاههای اجرایی داده میشود. علیرغم اینکه ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال جوانان فارغالتحصیل دارد اما محلی برای استفاده و بهرهبرداری شاغلان و بازنشستگان بعضا به صورت رانتی گردیده است.
سوال این است چرا شاغلین شهرداری و ادارات ثبت اسناد و راهنمایی و رانندگی و غیره در ساعات کاری باید وظیفه اصلی خود را تعطیل و اقدام به اجرای قرار کارشناسی نمایند؟!
چرا یک نفر باید در دستگاه ناظر مثل شهرداری باشد و خودش هم مجری باشد؟!
چرا قضات و مقامات قضایی بعد از بازنشستگی با حقوق و مزایای مناسب مستقیما به کانون وکلا هدایت میشوند و بهترین پروندهها را با توجه به آشنایی و شهرتی که در شهرستان دارند دریافت میکنند؟!
چرا هر دستگاهی رانت گونه مجوز دفاتر و موسسات و دفاتر فوق را برای بازنشستگان خود صادر میکند و این افراد این دفاتر را به صورت خانوادگی پس از دریافت مجوز اداره میکنند.
۸- در حال حاضر سازمان نظام مهندسی حدود ۶۵۰ هزار کانون وکلا و مشاوران ۱۰۰ هزار نفر عضو دارند ۱۶ هزار مجوز دفاتر پیشخوان صادر گردیده و دهها هزار دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ و خدمات شهری، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح وجود دارد که بیش از ۲۶ تا ۳۴ درصد اعضا این کانونها و متولی این دفاتر بازنشستگان و شاغلین دستگاههای اجرایی هستند که در صورت اجرای دقیق این قانون بیش از ۲۰۰ هزار شغل در اختیار فارغالتحصیلان دانشگاه قرار میگیرد و مفاسد موجود از بین خواهد رفت.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰