دیدار نجف آبادی ها با تبعیدی‌های انقلاب
دیدار نجف آبادی ها با تبعیدی‌های انقلاب
رژیم پهلوی از سال1342 شروع کرد به تبعید علمای شناخته‌شده و مبارز و این روند تا آستانۀ پیروزی انقلاب، کم و زیاد ادامه داشت. قبل از انقلاب هر موقع فرصت و ماشینی پیدا می‌کردیم، راه می‌افتادیم گوشه و کنار ایران برای دیدن تبعیدی‌ها.

دیدار نجف آبادی ها با تبعیدی‌های انقلاب

رژیم پهلوی از سال۱۳۴۲ شروع کرد به تبعید علمای شناخته‌شده و مبارز و این روند تا آستانۀ پیروزی انقلاب، کم و زیاد ادامه داشت. قبل از انقلاب هر موقع فرصت و ماشینی پیدا می‌کردیم، راه می‌افتادیم گوشه و کنار ایران برای دیدن تبعیدی‌ها.

حتی گاهی با اتوبوس‌های بین‌شهری می‌رفتیم. معمولاً نصف‌روز تا حداکثر بیست‌و‌چهار ساعت مهمان‌شان بودیم و دوباره بر می‌گشتیم خانه یا می‌رفتیم سراغ تبعیدی دیگری در شهری جدید.

از نجف‌آباد، گروه‌های دیگه‌ای هم مثل برخی بازاری‌ها این‌کار را می‌کردند ولی دید و بازدید‌شان منحصر به آقای منتظری بود. طبس، خلخال و سقز رفتیم دیدن مرحوم‌منتظری، در نایین دیدن سه‌نفر رفتیم؛ آذری‌قمی، عبایی‌خراسانی و انصاری‌شیرازی. با مشکینی و راشد‌یزدی در گلپایگان دیدار داشتیم و مروارید را در خلخال دیدیم. برای دیدار شیخ نعمت‌الله صالحی نویسندۀ کتاب شهید‌جاوید، تا تویسرکان رفتیم و در بندرلنگه، سری به مرحوم‌خلخالی، ربانی‌شیرازی و پسر شهید دستغیب زدیم. شیخ‌عباس ایزدی هم مدتی زابل بود ولی فرصت رفتن پیدا نکردیم.

تبعیدی‌ها، غیر از غربت با مشکل بدی آب‌و‌هوا، کمبود امکانات و بی سر و سامانی زندگی شخصی‌شان هم دست و پنجه نرم می‌کردند. اگر شرایط جور بود، خانواده را همراه می‌بردند ولی خیلی اوقات دور از زن و بچه‌ گذران زندگی می‌کردند.

همراه بعضی‌هاشون، پیرمردهایی بودند که پخت و پز‌شان را عهده‌دار می‌شدند و تعدادی هم با بقیۀ تبعیدی‌ها مشترکاً زندگی می‌کردند. مشکل دیگرشان امضاء روزانۀ دفتری در شهربانی بود که نقش ثبت حضور و غیاب تبعیدی را داشت. انقلابیون تبعیدی از این رفت و آمد‌ها استقبال می‌کردند؛ هم حال و هوایی عوض می‌کردند و هم فرصتی پیدا می‌شد برای کسب خبر از شهر و دیارشان و انتقال برخی پیام‌های خاص. توانمندی و نفوذ معنوی چنین اشخاصی به حدی بود که تدریجاً در شهر تبعید شده هم تاثیر‌گذار می‌شدند.

رژیم دید که به دست خودش، انقلاب را به گوشه و کنار کشور صادر کرده و از سر بیچارگی قبل از اتمام دوران تبعید، جایِ جدیدی برایشان تدارک می‌دید. شهربانی و ساواک در حالت عادی کاری به کارِ ملاقاتی‌ها نداشتند ولی موردی امکان داشت به بهانه‌هایی پاپیچ‌شان شوند.

*به روایت یکی از مبارزان انقلابی نجف آباد، کاری از «انتشارات مهر زهرا(س)» در حوزه تاریخ شفاهی

تصاویر دوران انقلاب نجف آباد

تصاویر دوران انقلاب نجف آباد

دیدار نجف آبادی ها با تبعیدی‌های انقلاب