راه حل جدید مصرف انرژی حاصل از ترمز قطارهای مترو
راه حل جدید مصرف انرژی حاصل از ترمز قطارهای مترو
آنا:در مرحله نهایی رویداد ایده شو، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق گرایش حمل و نقل برقی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با راه حل جدید مصرف انرژی حاصل از ترمز قطارهای مترو موفق به کسب رتبه اول بخش دانشجویی این رویداد شد.
اکبر براتی گفت: فاصلههای خیلی کوتاه ایستگاههای مترو باعث میشود قطار از اوج سرعت به یکباره به توقف و سیستم ترمز برسد که اگر بخواهیم برای ترمز از سیستم لنتی و پنوماتیک استفاده کنیم، پرهزینه و با استهلاک بسیار زیاد بوده و آلودگی شدید هوا و بحث آزبستها را به دنبال دارد. به همین دلیل سیستم ترمز دینامیک روی مترو نصب میشود و به این صورت است که حین ترمز موتورهای مترو تبدیل به ژنراتور میشوند یعنی برق تولید و انرژی حرکتی را میگیرند و به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند.
براتی یادآور شد: این انرژی(انرژی هدررفته ترمز قطارهای مترو) نسبتاً زیاد فعلاً در مدارها و باکسهایی که در زیر قطار تعبیه شده است، تلف یا به گرما تبدیل میشود. مقدار این انرژی بسیار زیاد و در حد مگاوات است؛ بنابراین روی این موضوع کار کردیم و به فکر مهار و استفاده از این انرژی افتادیم.
به گفته این جوان ایدهپرداز، نخستین راه حل کنترل و ذخیره این انرژی هدررفته، استفاده از ابرخازنهاست که نتیجه مطلوبی ندارد؛ چرا که هم وزن بسیار بالایی دارد و هم حجم زیادی را در واگن اشغال میکند که این کار باعث تلفات انرژی در قطارمیشود.
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: در این راستا از مدار الکتریکی قدرت استفاده و این انرژی را به بیرون از قطار منتقل میکنیم به این صورت که بدون تماس الکتریکی با مداری شبیه ترانسفورماتور که اولیه آن قطار میشود و ثانویه آن ایستگاه مترو است. حال وقتی قطار در حالت ترمز میرود انرژی از سیمپیچ اولیه به سیمپیچ ثانویه منتقل و به مدار ایستگاهها وارد میشود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰