اورژانس لشکر۱۷ و لشکر۸نجف در والفجر مقدماتی+فیلم
اورژانس لشکر۱۷ و لشکر۸نجف در والفجر مقدماتی+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که بهمن61 در حوالی تنگه ذلیجان در جریان عملیات والفجر‌مقدماتی توسط مرحوم محمود اصفهانی (باهنر) ضبط شده، بخشی از فعالیت اورژانس لشکرهای 17 علی‌ابن‌ابی‌طالب و8نجف‌اشرف نشان داده می‌شود.

اورژانس لشکر۱۷ و لشکر۸نجف در والفجر مقدماتی+فیلم

خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که بهمن۶۱ در حوالی تنگه ذلیجان و منطقه رملی غرب ارتفاعات میشداغ، حدفاصل فکه تا چزابه، در جریان عملیات والفجر‌مقدماتی توسط مرحوم محمود اصفهانی (باهنر) ضبط شده، بخشی از فعالیت اورژانس لشکرهای ۱۷ علی‌ابن‌ابی‌طالب و۸نجف‌اشرف نشان داده می‌شود.

در ابتدای فیلم، اصفهانی برای لحظاتی اورژانس لشکر۱۷ را نشان می‌دهد که گویا در نزدیکی اورژانس لشکر۸ مستقر بوده.

دوربین در این مقطع، برای لحظاتی از داخل سنگر اورژانس خارج شده و فضای آزاد بیرون را در ساعات ابتدایی طلوع آفتاب نشان می‌دهد. در بیرون، صدای برخی نواهای ویژه ایام دهه فجر شنیده می‌شود و برخی رزمندگان در حال استراحت و خوردن غذا، به چشم می‌آیند.

به نظر می‌رسد برخی مجروحان نیز در این محدوده، منتظر انتقال به عقبه یا تکمیل مراحل اولیۀ درمان‌شان هستند.

روی قسمتی که با خاک به اندازۀ چند متر از سطح زمین بالا آمده، فضایی دیده می‌شود که با حالتی مثل پرده، وسط آن از دید اطراف پوشانده شده. به نظر می‌رسد، از این‌جا برای مداوای مجروحان در شرایط خاص و مقاطعی که اورژانس جا نداشته باشد، استفاده می‌کرده‌اند. اگر شما راجع به این سازه اطلاعات بیشتری دارد، در اختیارمان قرار دهید.

در ادامه، دوربین اصفهانی ضمن نشان دادن پیکر شهید نوجوانی که دیشب به شهادت رسیده و چندین مجروح که با برانکارد در حال انتقال هستند، به داخل سنگر اصلی اورژانس لشکر۸نجف می‌رود.

در داخل، مرحوم دکتر محمدعلی ابوترابی در حال فعالیت دیده می‌شود و در لحظه‌ای، کسی «دکتر نویدی» را صدا می‌زند.

از جمع پزشکان، پرستاران و پزشکیارانی که داخل اورژانس مشغول فعالیت و مداوای مجروحان هستند، شخص خاص دیگری را تاکنون نشناخته‌ایم. اگر شما کسی را می‌شناسید، معرفی کنید.

در ادامه، مرحوم اصفهانی شروع به دادن توضیحاتی راجع به اورژانس و فعالیت آن می‌کند و پس از آن به خارج اورژانس رفته و با یکی از پزشکان مامور به اورژانس لشکر که در حال خوردن صبحانه است، چند جمله‌ای صحبت می‌کند.

این پزشک میان‌سال که عینک به چشم دارد، خودش را معرفی نمی‌کند و ضمن اشاره به روحیه بالای رزمندگان و عوامل درمانی، از انتقال برخی مجروحان به بیمارستانی در بستان سخن می‌گوید تا از آن‌جا به نقاط مختلف کشور اعزام شوند.

تصاویر، تزیینی هستند.

رزمندگان لشکر ۸ نجف اشرف در دفاع مقدس

رزمندگان لشکر ۸ نجف اشرف در دفاع مقدس

 

 

اورژانس لشکر۱۷ و لشکر۸نجف در والفجر مقدماتی+فیلم