آیت الله دری نجف آبادی:بزرگداشت شیخ بهایی تکریم اندیشه است
آیت الله دری نجف آبادی:بزرگداشت شیخ بهایی تکریم اندیشه است

رئیس کنگره بزرگداشت شیخ بهایی گفت: بزرگداشت شیخ بهایی، تکریم علم، اندیشه، بصیرت، معرفت و پاسداشت انسان طراز اسلام و انسانیت است. به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم بزرگداشت شیخ بهاءالدین عاملی، با هدف تعمیق باورهای دینی و ایجاد انگیزه و علاقه به شخصیت های علمی جهان اسلام، چهارم و پنجم دی ماه سال جاری در […]

رئیس کنگره بزرگداشت شیخ بهایی گفت: بزرگداشت شیخ بهایی، تکریم علم، اندیشه، بصیرت، معرفت و پاسداشت انسان طراز اسلام و انسانیت است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم بزرگداشت شیخ بهاءالدین عاملی، با هدف تعمیق باورهای دینی و ایجاد انگیزه و علاقه به شخصیت های علمی جهان اسلام، چهارم و پنجم دی ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می شود.
آیت ا… دری نجف آبادی رئیس کنگره بزرگداشت شیخ بهایی با اعلام این خبر گفت: اندیشه برگزاری این مراسم با هدف نمایاندن وجوه گوناگون شخصیت کثیرالاطراف این عارف و فقیه وادیب نامور عصر صفوی، از سال ۱۳۸۲ شکل گرفت و مقرر شد در قالب برنامه بزرگداشت این دانشور، برخی اقدامات و برنامه های علمی، فرهنگی و هنری صورت پذیرد و با درک نیاز نمایاندن ظرفیت و توان فکری مفاخر ایران اسلامی و الگو شدن گروه های مرجع علمی و تکریم مقام علم و فضیلت و معرفی چهره های فرزانه و مفاخر تاریخ تمدن اسلامی از این شخصیت برجسته تجلیل به عمل آید.
وی هدف از برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ بهایی را اهتمام در تکریم علم، اندیشه، بصیرت و معرفت دانست و اعلام داشت: نخبگان در جامعه شریان حیات یک نظام تمدنی پویا و پایا هستند. یک ملت برای این که به ریشه ها وعقبه تمدنی و بنیان های فکری و فرهنگی خود پی ببرد باید با تبار و گذشته خویش آشنا باشد و با آنها ارتباط برقرار کند. نسل جدید باید بداند آبا و اجدادش چه اعتبار، مرتبه و درجه ای داشته اند و از چه اعتبارات و اختصاصاتی برخوردار بوده اند. نخبگان و عالمان یک جامعه، آینه تمام نمای فرهنگ و نماد جامعه در مقاطع و برهه های مختلفند.
رئیس کنگره درادامه تصریح کرد: کشور ما که از تمدنی فاخر و تباری تابناک برخوردار است، در برگ برگ صفحات تاریخ درخشان خویش، چهره های کم نظیر و بی نظیری دارد که هر یک به فراخور خویش قطعه ای از تمدن و فرهنگ ما را ترسیم نموده و نقش و نگار برجسته ای بر این مصحف گرانسنگ، حک نموده اند. از این رو، می توانیم بگوییم هدف از برگزاری کنگره شیخ بهایی این است که نسل کنونی با مفاخر و بزرگان اندیشه و فرهنگ خود آشنا تر شوند و از آموزه ها و تجارب آنها استفاده کنند و ریشه های اعتقادی و فکری خود را قوی تر گردانند.
آیت ا… دری در پاسخ به این پرسش که چرا شیخ بهایی انتخاب شده است، اظهار داشت: باید بگویم که بدون تردید شیخ بهایی یکی از مفاخر ارزنده و موثر و دوران ساز کشور ما بوده که به برکت او صدها شاگرد و استاد و فقیه و عارف و فیلسوف و صاحبنظر در علوم مختلف اسلامی تربیت شده اند. علیرغم بزرگی و عظمت و علو مفام او، تا کنون تکریم، بزرگداشت و اهتمام در خوری برای او چهره نبسته است. در اینجا برای تقدیر و تجلیل از این شخصیت تاریخ ساز ایران زمین، ما احساس مسئولیت کردیم و یک وظیفه اخلاقی و یک رسالت تاریخی و یک تکلیف را بر ذمه خود دیدیم که برای بزرگداشت و معرفی شخصیت والای او اقدام کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اغراق ها و افسانه های موجود در زندگی و اندیشه شیخ بهایی و دلیل این همه آراء و نظرات متضاد درباره این شخصیت علمی گفت: نظر به شخصیت جامع الاطراف و چند بعدی شیخ بهایی و تخصصش در علوم و فنون مختلف مانند ریاضیات ، فقه ، ادبیات فارسی ، عرفان ، اصول فقه ، معماری و شهرسازی و علوم غریبه و تفسیر قرآن، نظرات بسیار متفاوتی در باره او اظهار شده است. مشی سیاسی و منصب شیخ الاسلامی او و گرایش اش به زهد و عالم درویشی نیز از جمله ابعاد شخصیتی این عالم فرزانه است. این همه کمالات در یک شخص باعث شده تا عده ای توان و قدرت فوق تصور برای شیخ ترسیم کنند و او را انسانی خارق العاده جلوه دهند. جمله معروفی از شیخ نقل می کنند که می فرمود « غَلَبت کل ذی فنون و غُلِبَت کل ذی فن » من به هر ذی فنونی غالب شدم ولی هر ذی فنی بر من غالب شد؛ آری او در تمام رشته های علوم زمان خویش مانند: ادبیات فارسی ، ادبیات عربی ، ادبیات تطبیقی ، اخبار و حدیث ، تفسیر ، اصول فقه ، ریاضیات ، طب و … اعجوبه ای بود. ادبیات شیخ تحت تأثیر دیگر ابعاد برجسته وی قرار گرفته؛ بلاغت و روانی و عمق آثار ادبی شیخ بسیار برجسته و ویژه است؛ اقتباس هایی که شیخ از اشعار عربی داشته واقعا” بی نظیر است. خود او از سلسله جنبانان مکتب ادبی اصفهان بوده است.
وی در ادامه افزود: نظر به همین جامعیت است که نظرات بسیار متناقض و حتی اسطوره ای و یا گاه همراه با اغراق عوامانه درباره شیخ شایع و رایج شده است.یکی از ویژگی های این کنگره این است که روشنی هائی بر ابعاد وجودی گونه گون او بتاباند و فرق شیخ بهایی راستین را با تصور عوامانه از او بنمایاند.
وی در پایان یادآورشد: تمام نوشته های شیخ بهایی، ارزنده و آموزنده و خواندنی هستند.جامع الاطراف بودن شیخ بهایی باعث شده او را در شمار معدود مؤلفان پراثری که در علوم و فنون مطرح زمان دستی داشته و کتابی یا اثری به یادگار گذاشته است به حساب آورند؛ آثاری که عمدتاً موجز و خالی از زواید است و عموماً مورد توجه دانشمندان پس از او نیز قرار گرفته و بر شماری از آنها شروح و حواشی متعددی نگاشته شده است.