نسخه دیجیتال کتاب های تاریخ شفاهی لشکر۸نجف
نسخه دیجیتال کتاب های تاریخ شفاهی لشکر۸نجف
از مجموعه کتاب های در دست تدوین و انتشار لشکر 8 نجف اشرف در موضوع تاریخ شفاهی عملکرد رزمندگان این یگان در طول دفاع مقدس، کتاب های زیر تاکنون به صورت نسخه دیجیتال (پی دی اف) آماده عرضه و استفاده شده اند.

نسخه دیجیتال کتاب های تاریخ شفاهی لشکر۸نجف

از مجموعه کتاب های در دست تدوین و انتشار لشکر ۸ نجف اشرف در موضوع تاریخ شفاهی عملکرد رزمندگان این یگان در طول دفاع مقدس، کتاب های زیر تاکنون به صورت نسخه دیجیتال (پی دی اف) آماده عرضه و استفاده شده اند.

دانلود و استفاده از مطالب این کتاب ها، هیچ اشکال شرعی و قانونی ندارد.

کتاب چند قدم تا نجف

کتاب حماسه مجنون

کتاب عبور از دجله

 

«چند قدم تا نجف»؛ از ابتدای انقلاب تا قبل از عملیات فتح المبین

کتاب «چند قدم تا نجف» جلد یکم از مجموعۀ چند جلدی کارنامۀ عملیاتی رزمندگان لشکر۸ نجف اشرف در طول هشت سال دفاع مقدس است.

این کتاب در ده فصل تدوین شده و به عملکرد رزمندگان بنیان‌گذار این لشکر (تا قبل از تشکیل تیپ نجف) می‌پردازد. وقایع ماه‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گرفتن نهادهای انقلابی جهاد و سپاه نجف‌آباد، حضور در صحنه‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی از چهرۀ روستاهای منطقه، اعزام نیروهای پاسدار و بسیج به کردستان برای آزادسازی شهرها از دست اشرار کومله و دمکرات و برقراری امنیت در آن خطه از میهن‌مان، دو فصل ابتدای کتاب را در بر می‌گیرد.

بلافاصله بعد از شروع جنگ تحمیلی اعزام اولین گروه‌های خودجوش مردمی نجف‌آباد به جبهه‌ها آغاز و طی زمانی کوتاه جبهۀ شوش تشکیل شد. به دنبال آن سپاه نجف‌آباد به جبهه‌های نبرد در جنوب کشور نیرو اعزام کرد. سپس جمعی از بازاریان و روحانیان شهر به کمک ژاندارمری نجف‌آباد شرایط آموزش و اعزام یک گردان از نیروهای مردمی را فراهم کردند، تا خط پدافندی ذوالفقاریه آبادان شکل بگیرد. اعزام‌ها ادامه یافت تا فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر شکست حصر آبادان زودتر تحقق یابد. احمد کاظمی با در دست گرفتن فرماندهی جبهۀ فیاضیه آبادان و تشکیل خط پدافندی، نیروهای اعزامی از نجف‌آباد به منطقۀ جنوب، را سر و سامان داد. اندک زمانی بعد آنجا تبدیل به میدانی برای کسب تجربه شد. استفاده از ایده‌های فردی نظامی، بازیابی قوا و مشاهدۀ عملی توان رزمی نیروها منتج به کشف استعدادهایی شد که در آیندۀ جنگ تأثیرگذار بود و هر کدام فرماندهی بخشی از نیروها را بر عهده گرفتند. با انجام عملیات ثامن‌الائمه(ع) اولین پیروزی بزرگ قوای ایرانی در جنگ رقم خورد که همکاری و همدلی نیروهای مردمی، سپاه و ارتش در آن دخیل بود. خصوصاً نیروهای مردمی استان اصفهان (در دو محور دارخوین و فیاضیه) نقش بزرگی ایفا کردند. همچنین اغلب فرماندهان دوران دفاع مقدس از دل این عملیات سر بر آوردند و با ساماندهی داوطلبان مردمی، تیپ‌ها و لشکرهای سپاه را بنیان نهادند. فرماندهی نبردهای آزاد سازی سرزمین‌های اشغالی میهن‌مان را در دست گرفتند و عملیات‌های پیچیدۀ جنگ را طراحی و اجرا کردند.

نیروهای نجف‌آباد، در جبهۀ حمیدیه و جبهۀ میانی سرپل‌ذهاب و ارتفاعات بازی‌دراز هم حضوری چشمگیر داشتند. همان‌گونه که کمی بعدتر در جبهۀ مریوان در کنار نیروهای حاج‌احمد متوسلیان در یکی از محورهای عملیات برون‌مرزی محمد رسول‌الله(ص) خوش درخشیدند.

فصل دهم کتاب چند قدم تا نجف به یکی از محورهای عملیات طریق‌القدس، یعنی جبهۀ دهلاویه می‌پردازد. یک گردان از نیروهای پیاده‌ (به فرماندهی اکبر کامرانی) و زرهی تازه تأسیس توسط جهاد نجف‌آباد (به فرماندهی محمدعلی حجتی) تحت کنترل عملیاتی تیپ۲۵ کربلا قرار گرفتند و همگام با سایر نیروهای بسیج، سپاه و ارتش وارد نبرد شدند. با پیروزی این عملیات و فتح بستان، احمد کاظمی به فرماندهی نیروهای نجف‌آباد برگزیده شد و مقدمات تشکیل تیپ۸ نجف‌ اشرف فراهم گردید و عمده نیروهایی که در جبهه‌های مختلف فعالیت می‌کردند، به این یگان پیوستند.

کتاب چند قدم تا نجف شامل فصل‌های زیر می‌باشد:

فصل اول: جهاد سازندگی نجف‌آباد (از تشکیل تا پایان عملیات بستان)؛

فصل دوم: کردستان، جنگ احزاب کومله و دمکرات؛

فصل سوم: جبهۀ شوش؛

فصل چهارم: جبهۀ نثاره، فارسیات و محمدیه دارخوین؛

فصل پنجم: جبهۀ ذوالفقاریه و جزیرۀ مینو؛

فصل ششم: جبهۀ سرپل‌ذهاب؛

فصل هفتم: جبهۀ فیاضیه؛

فصل هشتم: جبهۀ حمیدیه؛

فصل نهم: جبهۀ مریوان، عملیات محمد رسول‌الله(ص) ؛

فصل دهم: جبهۀ دهلاویه، عملیات طریق‌القدس (آزادسازی بستان).

تدوین این جلد از عملکرد رزمندگان، با توجه به اطلاعات موجود و توان جمع‌آوری آن‌ها با تمامی مشکلات خود، گوشه‌ای ناچیز از تلاش مجاهدان و رزمندگان دلاور این خطه بوده و یقیناً همۀ ایثار و از جان‌گذشتگی آنان وصف ناشدنی است.

کتاب چند قدم تا نجف. تاریخ شفاهی عملکرد لشکر 8 نجف اشرف

کتاب چند قدم تا نجف. تاریخ شفاهی عملکرد لشکر ۸ نجف اشرف

Download “نسخه پی دی اف کتاب «چند قدم تا نجف»”

چند-قدم-تا-نجف.pdf – 101 بار دانلود شده است – 16,15 مگابایت

 

 

«حماسه مجنون»؛ عملیات خیبر

عملیات خیبر، یکی از مهم‌ترین عملیات‌های تاریخ دفاع‌مقدس و اولین عملیات آبی‌خاکی تاریخ ایران در این حد و اندازه محسوب می‌شود که به اذعان بسیاری از کارشناسان نظامی دنیا، نمونۀ آن در تاریخ جنگ‌های معاصر جهان، به چشم نمی‌آید.

در این عملیات که از جهاتی موفق‌ترین تلاش نظامی ایران در خاک عراق محسوب می‌شد، رژیم بعث با وجود تمامی کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی قدرت‌های مطرح جهان، به نوعی غافلگیر شد و تا چندین‌روز نتوانست واکنش مناسبی را نسبت به این حرکت داشته باشد.

همین غافلگیری، فرصت بسیار خوبی را برای ایران فراهم کرده بود تا بتواند به هدف نهایی عملیات که قطع ارتباط شمال و جنوب جبهۀ عراق و تهدید شهر استراتژیک بصره بود، دست پیدا کند ولی ضعف‌های تدارکاتی و پشتیبانی در کنار مشکلات مربوط به شرایط خاص عملیات که هیچ تجربه‌ای از آن وجود نداشت، مانع از تحقق چنین هدفی شد.

در نهایت نیز، رزمندگان ایرانی که توانسته بودند بخش قابل توجهی از اهداف عملیات را در شمال تا جنوب منطقۀ عملیات خیبر تصرف کنند، تحت فشار فوق‌العاده شدید ارتش عراق، مجبور به عقب‌نشینی شدند و جزایر مجنون شمالی و جنوبی، به عنوان تنها دستاورد عملیات، در کانون توجه نیروهای نظامی ایران و عراق قرار گرفت؛ جزایری که لشکرهای ۸نجف‌اشرف و ۳۱عاشورا مهم‌ترین نقش را در تصرف و تثبیت آن‌ها داشتند.

این دو لشکر و برخی دیگر از یگان‌های عمل‌کننده در جزایر، در شرایطی مقابل شدید‌ترین و بی‌سابقه‌ترین حملات ارتش عراق ایستادگی کردند که طی اتفاقی کم‌سابقه، چهار گردان خود را در یکی از ماموریت‌های روزهای ابتدایی عملیات، به‌طور کامل از دست داده بودند. این حماسه که با حضور مستمر و چند هفته‌ای لشکر۸نجف در جزایر مجنون همراه بود، با پیام حضرت‌امام‌خمینی(ره) در خصوص لزوم حفظ جزایر، رنگ و بویی متفاوت گرفت. در این کتاب، تلاش شده گوشه‌ای از این حماسۀ ماندگار، ثبت گردد.

این کتاب پس از حدود دو سال مصاحبه، بررسی اسناد موجود، تدوین مطالب و جمع‌آوری و شناسایی تصاویر به مرحله چاپ رسیده است. این اثر چهارصد صفحه‌ای، به عملکرد لشکر۸نجف‌اشرف، پس از عملیات والفجر۴ در مهر۶۲ تا پایان عملیات خیبر در اسفند۶۲ اختصاص پیدا کرده و در آن حوادث مربوط به اولین عملیات آبی‌خاکی ایران در دوران دفاع‌مقدس و نقش لشکر۸نجف در این عملیات، به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

در تدوین این اثر، از حدود سی نوار ضبط شده در مقطع عملیات به همت مرکز اسناد دفاع‌مقدس، صدها ساعت مصاحبه و جلسات همروایی رزمندگان لشکر۸نجف‌اشرف، یادداشت‌های روزانه و دست‌نویس برخی رزمندگان و شهدای لشکر۸نجف‌اشرف، گزارش‌های تدوین شده توسط راویان مرکز اسناد، اسناد مربوط به قرارگاه‌های بالادستی، کتاب‌های منتشر شده با موضوع عملیات خیبر، مستندهای تلویزیونی و دیگر منابع موجود استفاده شده است.

کتاب حماسه مجنون

کتاب حماسه مجنون

Download “نسخه پی دی اف کتاب حماسه مجنون”

حماسه-مجنون.pdf – 82 بار دانلود شده است – 27,24 مگابایت

 

«عبور از دجله»؛ عملیات بدر

مجموع شرایط حاکم بر کشور و جبهه‌ها در سال۶۳، فرماندهان جنگ را به این سمت سوق داد که برای دومین سال پیاپی، قطع ارتباط جبهۀ جنوب و شمال عراق را با یک عملیات آبی‌خاکی در دستور کار قرار دهند. در این میان، لشکر۸نجف که در عملیات خیبر توانسته بود با همراهی لشکر۳۱عاشورا جزایر مجنون را طی نبردی حماسی، به عنوان مهم‌ترین دستاورد عملیات تثبیت کنند، وظیفه داشتند همراه با یگان‌های هم‌جوار ضمن عبور از هور و پاک‌سازی مواضع دشمن در شرق دجله، از این رودخانه عبور کرده و اتوبان العماره‌بصره را در بخش جنوبی عملیات قطع کنند.

عملیات بدر، اولین تجربۀ مستقل و جامع لشکر۸نجف در شناسایی هور محسوب می‌شد و همین موضوع در کنار اهمیت شکستن سریع خط اول دشمن، باعث شد فرماندهی لشکر اجرای دوره‌های آموزشی خاص مرتبط با محیط هور را طی سال۶۳ در دستور کار قرار دهد که این موضوع زمینه‌ساز رقم خوردن شرایطی متفاوت برای این یگان شد. در این اثر، تلاش کرده‌ایم بر پایه خاطرات شفاهی رزمندگان لشکر و اسناد و مدارک موجود، گوشه‌ای از عملکرد یگان در سال۶۳، به ویژه مقطع اجرای عملیات را به تصویر بکشیم.

در مسیر تدوین این کتاب که حدود دو‌سال طول کشید، از بیست‌وپنج نوار صوتی مرکز اسناد که شامل مکالمات بی‌سیم و جلسات قبل از عملیات بود، به همراه گزارش راوی مرکز و ده‌ها ساعت مصاحبه و جلسات هم‌روایی مربوط به حدود شصت‌نفر از رزمندگان لشکر در قالب نسخه صوتی، متن و فیلم استفاده شده است. علاوه بر این موارد، مصاحبه‌هایی که راویان مرکز اسناد در مقطع عملیات انجام داده بودند، دست‌نوشته‌های روزانۀ تعدادی از رزمندگان و شهدا، مقالات درج شده در فصل‌نامه‌های نگین، مستندهای تلویزیونی و شناسنامۀ لشکر۸نجف‌اشرف نیز به عنوان دیگر منابع در دسترس، در طول مراحل تدوین کتاب مورد توجه قرار گرفته‌اند.

از دیگر ویژگی‌های این اثر، می‌توان به انعکاس مطالب مطرح شده در چند سخنرانی و جلسۀ مهم شهید احمد کاظمی در آستانۀ عملیات اشاره کرد که شرایط کلی حاکم بر جنگ و لشکر۸نجف را تا حدود زیادی به تصویر می‌کشد.

کتاب عبور از دجله

کتاب عبور از دجله

Download “نسخه پی دی اف کتاب عبور از دجله”

عبور-از-دجله-.pdf – 79 بار دانلود شده است – 19,08 مگابایت

نسخه دیجیتال کتاب های تاریخ شفاهی لشکر۸نجف