اثر قلمزنی منحصر به فرد استاد راعی آماده رونمایی+ فیلم و تصاویر
اثر قلمزنی منحصر به فرد استاد راعی آماده رونمایی+ فیلم و تصاویر
صدا و سیما: استاد رجبعلی راعی هنرمند 74 ساله و پدر  هنر قلمزنی روی مس در ایران  گفت: در این اثر منحصر به فرد ورق دایره ای مسی با قطر 80 سانتی متر با هنر چکش کاری ریتون سرقوچ خلق  شده است.

اثر قلمزنی منحصر به فرد استاد راعی آماده رونمایی

صدا و سیما: استاد رجبعلی راعی هنرمند ۷۴ ساله و پدر  هنر قلمزنی روی مس در ایران  گفت: در این اثر منحصر به فرد ورق دایره ای مسی با قطر ۸۰ سانتی متر با هنر چکش کاری ریتون سرقوچ خلق  شده است.

وی ریتون سرقوچ را نمادی از هنر ایرانی با قدمت هفت هزار ساله دانست و افزود: این اثر را دراین ابعاد نخستین بار شکل گرفته است و پیش از این تندیس هایی در قالب های سرشیر، خرگوش، خوک در نمونه ای در ابعاد کوچکتر ساخته شده است.

استاد راعی، یکپارچه بودن اثر، نداشتن هیچ گونه درز و جوشکاری بر روی بدنه را از مهمترین ویژگی های این هنر قلمزنی نقش برجسته بیان کرد و گفت: ریتون سرقوچ تندیسی به طول ۶۰ و قطر۱۲ سانتی متر است که با بکارگیری بیش از ۱۰۰ قلم در ابعاد و سایزهای مختلف و نمایش طرح های ریز و درشت گل و بوته، تخت جمشیدی و فتیله ای به اثری نفیس تبدیل شده است.

این اثر نفیس هنری به وزن  ۱۰کیلوگرم، هشت ماهه خلق شده و قرار است به صورت سمبلیک در یکی از موزه های کشور نگهداری شود.

تاکنون ۲۰۰ هنرجو زیر نظر این استاد برجسته قلمزنی ایرانی تربیت شده اند. راعی یکی از سه هنرمند شاخص شهرستان نجف آباد محسوب می شود که موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری کشور معادل با دکترا شده است.

استاد قلمزنی

قلمزنی استاد رجبعلی راعی

نجف آباد نیوز