اعتکاف، سیر و سلوک معنوی است
اعتکاف، سیر و سلوک معنوی است

حجت الاسلام حسناتی با بیان این‌که قدر و منزلت تمام اعمال عبادی براساس نیت آن عمل است و اعتکاف نیز در حیقیقت یک سیر و سلوک معنوی است، گفت: مکلف همانند حاجی است که به زیارت خانه خدا می رود و بسیار اعمال عبادیش سخت است. حجت الاسلام مصطفی حسناتی نماینده ولی فقیه و امام […]

حجت الاسلام حسناتی با بیان این‌که قدر و منزلت تمام اعمال عبادی براساس نیت آن عمل است و اعتکاف نیز در حیقیقت یک سیر و سلوک معنوی است، گفت: مکلف همانند حاجی است که به زیارت خانه خدا می رود و بسیار اعمال عبادیش سخت است.

حجت الاسلام مصطفی حسناتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف‌آباد در جمع نمازگزاران و معتکفان در مسجد جامع نجف‌آباد گفت: شما معتکفان افزون بر اجر و ثواب روزه داری، دارای اجر مظاعفی برای اعتکاف در خانه خدا هستید.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه اعتکاف افزود: قدر و منزلت تمام اعمال عبادی براساس نیت آن عمل است و اعتکاف نیز در حیقیقت یک سیر و سلوک معنوی است و مکلف همانند حاجی است که به زیارت خانه خدا می رود، و بسیار اعمال عبادیش سخت است.

حجت الاسلام حسناتی درباره برخی از احکام و آداب اعتکاف گفت: عدم فخرفروشی، خارج نشدن از مسجد، انجام ندادن معاملات در حال اعتکاف از جمله آدابی است که یک معتکف باید در حال اعتکاف این موارد را رعایت کند.

وی در ادامه بیان داشت: خداوند می خواهد در اعتکاف انسان از مسائل دنیایی بیرون آید و در خانه خدا و به خاطر خدا معتکف شود.

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد در ادامه با بیان حدیثی از رسول اکرم(ص) تصریح کرد: در حدیثی از رسول اکرم وارد شده است که چهار مورد از گناهان است که از سوی شیطان سبب از میان رفتن ایمان می شود، و ایمان را به طور کلی از میان می برد، و به عنوان مواد منفجره ای است که سبب انفجار ایمان می شود.

وی با اشاره به این که دروغ نخستین ماده منجفره ای است که سبب از میان رفتن کامل ایمان می شود، تصریح کرد: یک معتکف همانند یک تخریب چی در میدان جنگ و جهاد است و باید در این سه روز به چنان خودسازی برسیم که بتوانیم این بمب های گناه را منفجر کنیم و کار یک معتکف همین است که آمده تخریب چی شود و منفجرکننده های ایمان را از وجود خودش بیرون کند.

حجت الاسلام حسناتی درباره دومین مین در وجود انسان افزود: نگاه به نامحرم دومین ماده منفجره در وجود انسان است که سبب می شود ایمان به کلی تخریب شود و طبق روایتی نگاه حرام همانند تیر مسمومی است که شیطان به چشم شما بزند و سبب از میان رفتن اعمال عبادی شود.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ نگاه به نامحرم چه در کوچه و خیابان و چه بر اثر دیدن یک تصویر سبب می شود تا اثر این نگاه در اعمال عبادی که انجام می دهیم ظهور کند و در هنگام انجام آن اعمال به فکر آن تصاویر باشیم و به مرور زمان، ابتدا نماز و اعمال عبادی را از فرد می گیرد و در ادامه رابطه میان خدا و خلق را خراب و نابود می کند.

امام جمعه نجف‌آباد سومین تیر شیطان را غیبت عنوان کرد و افزود: این که پشت سر یک فرد عیبی که در وجود او است را برای دیگران بیان کنیم، غیبت است و چهارمین ماده منفجره، نمامی یا همان سخن چینی و به هم زدن رابطه میان دو فرد است و این اختلاف افکنی گاهی میان دو نفر و گاهی میان دو گروه و دو جماعت صورت می گیرد.

وی در ادامه افزود: پیامبر اکرم(ص) در میان جمعی پرسیدند که از مخلوقات خدا کدام از همه بدتر است؟ و جواب فرمودند: مگس برای آن که این حیوان زیبایی ها و تمیزی را رها می کند و بر روی جاهای چرکین و کثیف می نشیند و نمام و سخن چین از مگس نیز بدتر است چون همه خوبی های فرد را می بیند و فراموش می کند و بدی های او را به طرف مقابل می گوید.

حجت الاسلام حسناتی در پایان با توصیه به معتکفان نسبت به رعایت حقوق والدین گفت:‌حضرت علی(ع) در کلامی سه حق فرزندان به گردن والدین دارند، انتخاب نام نیکو، آموختن ادب، و آموختن قرآن و والدین تنها یک حق به گردن فرزندان دارند و آن احترام و فرمانبری از والدین است.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین اعمال در اعتکاف، خودسازی است و باید نسبت به این امر بسیار توجه داشته باشیم که حتی ممکن است شیطان در همین مکان نیز به سراغ انسان بیاید و در این سه روز دعا برای والدین را فراموش نکنیم.

لازم به ذکر است، مراسم معنوی اعتکاف در روزهای ۲۵-۲۶-۲۷ ماه رمضان در مسجد جامع نجف‌آباد با حضور پرشور اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان تازه مکلف شده، برگزار می شود.

منبع:رسا