انتشار گزینشی آرشیو بیت آقای منتظری
انتشار گزینشی آرشیو بیت آقای منتظری

مشرق:سیدمحمدعلی صدری‌نیا کارگردان مستند «قائم مقام»:بی طرفانه بودن را نباید با این اشتباه گرفت که باید کاری بسازیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب و اینکه هر دو جناح نسبتا راضی باشند. بلکه بی طرفانه بودن این است که شما قضاوت‌ها و پیش داوری‌های خودتان را کنار بگذارید و ماجرا را آن چه که هست روایت کنید […]

مشرق:سیدمحمدعلی صدری‌نیا کارگردان مستند «قائم مقام»:بی طرفانه بودن را نباید با این اشتباه گرفت که باید کاری بسازیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب و اینکه هر دو جناح نسبتا راضی باشند. بلکه بی طرفانه بودن این است که شما قضاوت‌ها و پیش داوری‌های خودتان را کنار بگذارید و ماجرا را آن چه که هست روایت کنید و ما خارج از هر قضاوتی داستان را روایت کردیم و این بی‌طرفانه بودن مستند است.

این سوال پیش می‌آید که چرا این اتفاق می‌افتد که جایی تصمیم می‌گیرد آرشیوهای آقای منتظری را منتشر نکند؟ و آنوقت متوجه می‌شوید که تصویری که منتشر می‌شود هدفدار است و از این طرف نگاه کنید که فایل صوتی منافقین از آن بیرون می‌آید اما کلی از آن فیلمهایی که در مستند استفاده کردیم این است که آقای منتظری ضدمنافقین صحبت می‌کند که کاری نکنید دادگاههای انقلاب حکم اعدام برایتان اعلام کند و استدلال می‌کند که به این دلیل که “امیرالمومنین ۴ هزار مسلمان نماز شب خوان را به دلیل فتنه کشت” خوب شما ببینید همچنین فیلمی هیچ گاه از بیت آقای منتظری بیرون نمی آید جز اینکه کاملا هدفدار و جهت دار است و سعی می‌کنند ابعادی از شخصیت آقای منتظری را بولد و بخش‌هایی را سانسور کنند که به نظرم در اختیار قرار ندادن آن آرشیوها برای مخاطب ایجاد سوال می‌کند و اگر کل آرشیو در اختیار مخاطب قرار بگیرد به ابعاد بسیار زیادی از زندگی آقای منتظری از تاریخ می‌رسد که شاید بیت ایشان صلاح نمی‌داند مردم این واقعیت ها را بدانند.

نسخه اولیه مستند ۲۰۰ دقیقه بود که مجبور شدیم برای جذاب تر شدن مستند آن را به ۱۰۰ دقیقه کاهش دهیم.

تیم تولید این مستند، جمعی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه تهران بوده که هسته اصلی تولید کار هم همان بچه ها هستند.

متن کامل مصاحبه