ثبت ۱۶ وقف جدید در سال جاری درنجف آباد
ثبت ۱۶ وقف جدید در سال جاری درنجف آباد

حجت الاسلام توسلی ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد خبر از برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرائت ، ترتیل و حفظ قرآن کریم در بنیاد آیت الله خامنه ای داد. حجت الاسلام توسلی زمان افتتاحیه این مسابقات را ۱۲/۷/۹۴ساعت:۸ صبح اعلام نمود و گفت: ثبت نام شرکت در این مسابقات […]

حجت الاسلام توسلی ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد خبر از برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرائت ، ترتیل و حفظ قرآن کریم در بنیاد آیت الله خامنه ای داد.

توسلی اوقاف۲
حجت الاسلام توسلی زمان افتتاحیه این مسابقات را ۱۲/۷/۹۴ساعت:۸ صبح اعلام نمود و گفت: ثبت نام شرکت در این مسابقات در کلیه مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج سطح شهرستان انجام شده است و این مسابقات حاوی برنامه هایی چون اذان، ابتهال، دعاخوانی،مدیحه سرائی و همخوانی قران کریم می باشد.
ایشان از همکاری ناحیه مقاومت بسیج نجف آباد تشکر کرد و گفت : به برندگان این مسابقات مدرک معتبر جهت ارائه به ارگان ها و ادارات مختلف اعطاء خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد در نشست خبری با اشاره به سابقه طولانی وقف در این شهرستان اظهار داشت:مردم ولایی و مومن شهرستان نجف آباد دارای پیشنیه مذهبی والایی هستند و ازدیربازبه موضوع وقف اهمیت زیادی داده که وجود ۲۱۰موقوفه خود گواهی براین مدعاست.
حجت الاسلام والمسلمین اصغر توسلی افزود:در نجف آباد ۲۱۰ موقوفه وجود دارد که از این تعداد ۱۷۰ موقوفه متصرفی و بقیه غیرمتصرفی هستند. وی گفت:درموقوفات متصرفی اختیار با متولی و اوقاف تنها نقش نظارتی دارد. توسلی با اشاره به اینکه سال جاری ۱۶ وقف جدیددرنجف آباد ثبت شده اظهار داشت: ارزش ریالی این موقوفات بالغ بر ۸ میلیارد تومان و در زمینه های مختلف وقف شده است. وی تصریح کرد: برای اولین بار در شهرستان موقوفه ای نیز بابت کمک به درمان معتادان به مواد مخدر و فرزندان آنها، تهیه جهزیه برای دختران بی سرپرست یا بدسرپرست وآسیب دیدگان اجتماعی با ارزش بالغ بر۳ میلیارد تومان ثبت شده است.رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد با ابزار تاسف از اینکه موقوفه ای با موضوعات قرآنی در نجف آباد نیست، تصریح کرد: برخلاف سابقه مذهبی مردم این شهرستان متاسفانه در مباحث قرآنی وقفی ثبت نشده و برای انجام امور قرانی،مسابقات ومراسم به ناچار از خیرین یا ادره کل اوقاف و امور خیریه استان کمک می گیریم.وی افزود: از مردم و خیرین نیک اندیش نجف آباد تقاضا دارم بخشی از اموال خود را وقف کنند تا بتوانیم در زمینه ترویج قرآنی بهتر از گذشته عمل کنیم. حجت الاسلام توسلی با اشاره به فعالیتهای فرهنگی ادره اوقاف عنوان کرد: در حوزه فرهنگی حدود ۶۰ شناسه داریم که باید روی آنها کارشود.وی افزود: در این زمینه طرح هایی مانند مهر تحصیلی، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی، آرامش بهاری درجوارامامزادگان هر ساله برگزارمی شودکه بااستقبال بسیار خوب مردم همراه شده است. وی اعزام روحانیون برای تبلیغ در ماههای محرم ، صفر،رمضان و دهه های ولایت و کرامت، برگزاری برنامه های اجتماعی در اماکن عمومی از جمله پارک کوهستان را از دیگر برنامه های فرهنگی ادره اوقاف و امور خیریه نجف آباد برشمرد.توسلی با اشاره به وجود ۳۵۰ مسجد وحسینیه در شهرستان اظهار داشت:حدود ۲۰۰ مورد از این اماکن ثبت شده و برخی از آنها دارای رقبه یا موقوفه هستند که هیات امنای آنها توسط اداره اوقاف تعیین می شود.وی افزود: در شهرستان نجف آباد ۴ امامزاده با نامهای شمس الدین محمد(ع) علیویجه، لافرح دهق، بابارکن الدین اشن و ساره مریم جوزدان وجود دارد که در سالهای اخیر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براینکه (امامزادگان و بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند)اقدامات فرهنگی و عمرانی خوبی در آنها انجام شده است. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد گفت: در امامزده علویجه فرد خیر نیک اندیشی با هزینه خودش تاکنون ۱ میلیارد تومان برای توسعه امامزده هزینه کرده و در امامزداه ساره مریم جوزدان و امامزدادگان دهق و علویجه نیز فعالیتهای عمرانی خوبی برای طرح توسعه آنها از سوی ادره اوقاف انجام شده است.
*۱۰اداره وسازمان دولتی باموقوفه حاج عبدالرحیم درگیرهستند
حجت الاسلام اصغر توسلی در ادامه با اشاره به موقوفه حاج عبدارحیم فیروز آبادی گفت: در افکار عمومی نقل قولها از ۱۱ هزار یا پنج هزار هفتصد هکتار موقوفه است در حالی که براساس اسناد موجود در ادره اوقاف این موقوفه ۴۵۰ هکتارسند و وقف نامه دارد و در حال حاضر ۱۰ ادراه و نهاد دولتی از جمله اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی، محیط زیست، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش با این موقوفه درگیر هستند. وی افزود: در این زمینه تنها با آموزش و پرورش مشکل داریم و با توجه به جلساتی که با امام جمعه و فرماندار برگزار شده امیدواریم مشکلات این موقوفه به زودی مرتفع شود. وی افزود: موقوفه حاج عبدالرحیم غیر متصرفی و متولی آن نسل اندر نسل فرزندان پسر وی می باشند که اوقاف فقط نقش نظارتی دارد. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نجف آباد تصریح کرد: پیشنهاد من این بوده مراکزی از جمله آموزشکده سمیه که قرارداد اجاره ندارند نسبت به عقد قرارداد خود با اوقاف اقدام کنند و در صورتی که بعدها مشخص شد ملک آنها در محدوده موقوفه مذکور نبوده همه مبالغ و وجوهی را که به حساب اوقاف واریز کرده اند بدون کسری به آنها مسترد می گردد.
*با تربیت ۳ هزار و ۲۰۰ حافظ قرآن ۱۵درصدازسهمیه جلوترهستیم
در ادامه این نشست خبری رئیس اداره اوقاف به طرح ملی حفظ قرآن کریم اشاره واظهار داشت : در این طرح تعهد سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تربیت یک میلیون نفر حافظ بوده و سهمیه شهرستان نجف آباد در سال ۹۲، هشتصد و پنجاه نفر، سال گذشته یک هزار و ۱۸ نفر و امسال نیز یک هزار و ۵۲۰ نفر است که در این زمینه با تربیت ۳ هزار و ۲۰۰ نفر حافظ قرآن در دو سال گذشته ۱۵درصدازسهمیه جلوترهستیم.وی اشاره ای هم به برگزاری مسابقات قرآن درسالجاری داشت وگفت: این مسابقات همزمان با سراسر کشور در شهرستان نجف آباد نیز برگزار می شود وبا توجه به سهمیه ۳ هزار نفری شهرستان و از سویی استقبال مردم در سالهای گذشته پیش بینی می کنیم این سهمیه محقق شود. توسلی اضافه کرد: با تدابیر در نظر گرفته شده قرار است به نفرات برتر شهرستانی کمک هزینه سفر کربلا و به نظرات برتر استانی که از نجف آباد به مرحله کشوری راه می یابند کمک هزینه سفر مکه داده شود. وی در پایان گفت: در بین ادرات شهرستان های استان ادره اوقاف نجف آباد رتبه سوم را کسب کرد و امامزاده ساره جوزدان نیز به عنوان شاخص کشوری درامورعمرانی معرفی شد.

منبع خبر:najafabad.ir