شهرداری، وظایف میراث فرهنگی را انجام می‌دهد
شهرداری، وظایف میراث فرهنگی را انجام می‌دهد

به دنبال تصویب مصوبه‌ شورای شهر نجف‌آباد، شهرداری این شهرستان در استان اصفهان، بخشی از بودجه‌ سالانه‌ خود را برای خرید و تملک خانه‌های تاریخی اختصاص می‌دهد. با تصویب مصوبه‌ای در دولت دهم، شهرداری نجف‌آباد موظف شد سالانه بخشی از اعتبار خود را صرف خرید و تملک بناهای تاریخی سطح شهر کند، تا دست‌کم این […]

به دنبال تصویب مصوبه‌ شورای شهر نجف‌آباد، شهرداری این شهرستان در استان اصفهان، بخشی از بودجه‌ سالانه‌ خود را برای خرید و تملک خانه‌های تاریخی اختصاص می‌دهد.
با تصویب مصوبه‌ای در دولت دهم، شهرداری نجف‌آباد موظف شد سالانه بخشی از اعتبار خود را صرف خرید و تملک بناهای تاریخی سطح شهر کند، تا دست‌کم این بناها از خطر تخریب نجات پیدا کنند. تا کنون نیز دو خانه‌ تاریخی توسط مدیریت شهری شهرستان ویژ‌ه‌ نجف‌آباد به تملک درآمده است.
نوید حسنی،‌ دبیر انجمن دوستدارن میراث فرهنگی نجف‌آباد با بیان اینکه شهرداری نجف‌آباد تا کنون دو خانه‌ تاریخی «مهرپرور» و «حسین نوریان» را به تملک خود درآورده است، گفت: اقتصاد نجف‌آباد از دیرباز به کشاورزی و دامداری وابسته بوده و بادام یکی از محصولات صادراتی این شهر است، که حسین نوریان صاحب خانه تاریخی «نوریان» یکی از تاجرهای بزرگ بادام نجف‌آباد بود که خانه‌ او به عنوان یکی از بناهای با ارزش تاریخی شهر چند روز گذشته توسط شهرداری نجف‌آباد خریداری شد.
به گفته‌ او این بنا در طول چند سال گذشته در اختیار ورثه‌ خاندان «نوریان» بوده است که طبق مصوبه‌ شهرداری نجف‌آباد این بنا خریداری شد و اکنون شهرداری نجف‌آباد با تملک آن، در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای اختصاص یک کاربری مناسب با بناست.

حسنی با بیان اینکه بنای قاجاری «حسین نوریان» در خیابان قدس، خیابان خواجه نصیرالدین توسی، معروف به کوچه نصیر قرار دارد،‌ گفت: امیدواریم به این بنای تاریخی کاربری مناسب با بنا مانند موزه یا مکانی اقامتی داده شود.
حسنی گفت: در نخستین قدم شهرداری نجف‌آباد سال ۹۲ خانه‌ «مهرپرور» را خریداری و به تملک خود درآورد. این خانه نیز که باقی مانده از دوره‌ قاجار بود،‌ پس از مرمت مهرپرور به عنوان موزه‌ مردم‌شناسی مورد استفاده قرار گرفت.
دبیر انجمن دوستدارن میراث فرهنگی نجف‌آباد در ادامه به ثبت ملی نشدن این دو خانه‌ تاریخی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این شهرستان به عنوان «فرمانداری ویژه» معرفی شده است، اما متأسفانه هنوز در تعلق بودجه‌ها دست‌کم برای انجام یکسری از اقدامات فرهنگی در سطح شهرستان کار خاصی انجام نشده است.

«فرمانداری ویژه» یکی از مراکز دولتی وابسته به وزارت کشور ایران است که ازنظر سلسله‌مراتب اداری بالاتر از فرمانداری و پایین‌تر از استانداری قرار دارد. این بخش، قسمتی عمده‌ از اختیارات استانداری را دارد و تشکیلاتی است که از فرمانداری گسترده‌تر، توانمندتر و بزرگتر ولی از استانداری کوچکتر و محدودتر است و پنج شاخص دارد و فرمانداری نجف‌آباد نیز در دولت گذشته به عنوان فرمانداری ویژه انتخاب شد.

منبع:ایسنا