شهیدان باکری، کاظمی، کاوه و شاهمرادی در عملیات بدر+فیلم
شهیدان باکری، کاظمی، کاوه و شاهمرادی در عملیات بدر+فیلم
کنگره شهدای نجف آباد:در این فیلم که حوالی23اسفند63 طی عملیات بدر در ساحل غربی هورالهویزه (شرق رودخانه دجله) و در حوالی یکی از پاسگاه‌های عراق مشهور به «روطه» یا «مدرسه» ضبط شده، جلسه تعدادی از فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده در این عملیات به تصویر کشیده شده است.

شهیدان باکری، کاظمی، کاوه و شاهمرادی در عملیات بدر+فیلم

کنگره شهدای نجف آباد:در این فیلم که حوالی۲۳اسفند۶۳ طی عملیات بدر در ساحل غربی هورالهویزه (شرق رودخانه دجله) و در حوالی یکی از پاسگاه‌های عراق مشهور به «روطه» یا «مدرسه» ضبط شده، جلسه تعدادی از فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده در این عملیات به تصویر کشیده شده است.

در ابتدای این فیلم، غلامحسین بشردوست که عینک به چشم دارد دیده شده که درخواست می‌کند احمد کاظمی و مهدی باکری را به این جلسه فرا بخوانند. در کنار بشردوست نیز شهید احمد سوداگر از فرماندهان قرارگاه (با موهای به نسبت بور) حضور دارد که سال‌ها پس از جنگ، بر اثر عوارض شیمیایی به شهادت رسید.

در ادامه نیز علی زاهدی فرمانده وقت تیپ۴۴قمر‌بنی‌هاشم به همراه سه نفر دیگر از فرماندهان از جمله امین شریعتی در حال بررسی نقشه منطقه دیده می‌شوند.

در ادامه، تشکیل جلسه قرارگاه در یک گودال دیده می‌شود که در ابتدای آن بشردوست در کنار برخی فرماندهان مانند شهید محمود کاوه فرمانده تیپ ویژه شهدا و عزیز جعفری دیده می‌شوند و در ادامه، باکری (مدت کوتاهی پس از این جلسه در ۲۵اسفند۶۳ به شهادت می‌رسد) و کاظمی به این جمع اضافه می‌شوند. یکی دیگر از حاضرین در این جلسه که با سر بانداژ شده به چشم می‌آید، محمد آقایی فرمانده وقت توپخانه قرارگاه خاتم است.

در یکی دیگر از جلسات فرعی تشکیل شده در این محدوده، شهید محمد‌علی شاهمرادی جانشین وقت تیپ۴۴قمر‌بنی‌هاشمش در حال صحبت با یکی از فرماندهان ارتشی، مهدی باکری و عزیزجعفری نشان داده می‌شود.

بخش دیگر این فیلم هم مربوط به جلسه فرماندهان قرارگاه‌های کربلا و نجف است که در آن بشردوست، شهیدان کاظمی و باکری، علی زاهدی، امین شریعتی (بعد از شهادت باکری، فرمانده لشکر۳۱ شد) و برخی فرماندهان ارتشی دیده می‌شوند.

در لحظاتی هم جمع سه‌نفره‌ای با حضور یک روحانی دیده می‌شود؛ شهید حجت‌الاسلام میثمی نماینده حضرت‌امام در قرارگاه خاتم‌الانبیاء.

طی این عملیات که با ترکیب نیروهای ارتش و سپاه انجام گرفت، سه قرارگاه کربلا، نجف و نوح تشکیل شده بود که در قرارگاه کربلا فرماندهی بر عهده غلامحسین بشردوست از سپاه و سرهنگ حسنی سعدی از ارتش بود.

یگان‌های لشکر۲۷حضرت‌رسول، ۸نجف‌اشرف، ۳۱عاشورا، ۱۷علی‌ابن‌ابی‌طالب، ۴۴قمربنی‌هاشم از سپاه و لشکر۲۱حمزه و لشکر۲۸پیاده از ارتش جزء قرارگاه نجف بودند و در قرارگاه کربلا، عزیز جعفری و امین شریعتی از سپاه جزء فرماندهان بودند.

در بخش پایانی فیلم، دست‌نوشته‌ای از طرف یکی از فرماندهان به بشردوست می‌رسد که در آن خبر داده شده تعدادی از تانک‌های عراقی، بخشی از خط را شکافته و در حال پیشروی هستند. بشردوست هم دست‌نوشته را به سرهنگ ارتشی مسئول در قرارگاه نشان داده و این فرمانده، یکی از نیروهایش به نام سرهنگ محمدی را صدا می‌زند.

در ادامه، از یکی از افسران ارتشی (احتمالا همین سرهنگ محمدی، شخصی که در انتهای فیلم کلاه آهنی به سر گذاشته و کناردست یک بی‌سیم‌چی در حال اعزام است) خواسته می‌شود تانک‌ها را با موشک تاو منهدم کند. در همین لحظات، یکی از حاضرین می‌گوید که این افسر ارتشی تا آن موقع ۱۹۰دستگاه تانک دشمن را شکار کرده و سرهنگ ارتشی نیز خاطره‌ای از انهدام ۹ تانک توسط این افسر در منطقه عملیاتی رقابیه، بیان می‌کند.

در کادری که سرهنگ ارتشی را نشان می‌دهد، یک رزمنده لاغراندام در پشت سر سرهنگ دیده می‌شود که امیر حیات‌مقدم از مسئولان وقت قرارگاه است.

شهید احمد کاظمی

شهید احمد کاظمی

تصاویر، تزیینی هستند.

 

شهیدان باکری، کاظمی، کاوه و شاهمرادی در عملیات بدر+فیلم