شهید مصطفی تقی جراح+فیلم
شهید مصطفی تقی جراح+فیلم
شهید مصطفی تقی جراح، نهم اردیبهشت ۶۵ در سن ۳۲سالگی طی عملیات کربلای۸ در شبه جزیره فاو به شهادت رسید. شهید تقی جراح از بنیان گذاران توپخانه سپاه محسوب می شود.

شهید مصطفی تقی جراح+فیلم

شهید مصطفی تقی جراح، نهم اردیبهشت ۶۵ در سن ۳۲سالگی طی عملیات کربلای۸ در شبه جزیره فاو به شهادت رسید. شهید تقی جراح از بنیان گذاران توپخانه سپاه محسوب می شود. او در این فیلم به تشریح حرکت ایران در پرتاب گلوله های منور بر روی شهر بصره می پردازد.

مصطفی تقی جراح، سال ۱۳۵۲ دیپلم نقشه کشی ساختمان می گیرد و دو سال دوران سربازی اش را در توپخانه ارتش می گذراند. او قبل از انقلاب وارد عرصه مبارزات مسلحانه شده و علاوه بر ساماندهی تحرکات مردمی، در جمع آوری اسلحه و مواد منفجره نیز فعالیت می کند.

تقی جراح، دی ماه ۵۸ به جهاد سازندگی نجف آباد پیوسته و بلافاصله راهی برنامه های خدمت رسانی به روستاهای اطراف می شود. او در غائله خلق عرب، به خوزستان رفته و بعد راهی غرب می شود برای مقابله با ضد انقلاب.
او سال ۵۹ به نیروهای نامنظم شهید چمران و دانشجویان پیرو امام به فرماندهی شهید علم الهدی پیوسته و طی یک عملیات چریکی زخمی شده و معجزه وار از حلقه محاصره عراقی ها نجات پیدا می کند.
در ادامه دفاع مقدس نیز او مسئولیت های مختلفی مرتبط با واحد خمپاره و توپخانه بر عهده گرفته و نقش به سزایی در موفقیت عملیات های مختلف ایفا می کند و در نهایت اسفند۶۲، فرماندهی یگان ۶۱ محرم را عهده دار می شود.
سال ۱۳۶۴ با تعدادی از فرماندهان سپاه، برای استفاده از تجربیات جنگی و بازدید از صنایع نظامی کرۀ شمالی به این کشور سفر کرد و پس از بازگشت از همین سفر، فرماندهی توپخانۀ قرارگاه نجف را برعهده گرفت.
قبل از عملیات بدر، برای  فریب دشمن مأمور شد تا مواضعی در مناطق مختلف ایجاد کرده و شبانه اقدام به ستون‌کشی ادوات توپخانه کند. در عملیات والفجر۸، از طراحان اصلی اجرای آتش توپخانه بود و در روشن کردن آسمان شهر بصره با گلوله های منور که نوعی قدرت نمایی ایران محسوب می شد، نقش مهمی داشت.

شهید مصطفی تقی جراح، اردیبهشت ۶۵ در جاده خسروآباد به آبادان به شهادت رسید.

شهید مصطفی تقی جراح نفر وسط

شهید مصطفی تقی جراح نفر وسط

شهید مصطفی تقی جراح+فیلم