شیوه نامه عزاداری های محرم ۹۹ در شرایط کرونایی
شیوه نامه عزاداری های محرم ۹۹ در شرایط کرونایی
سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نجف آباد، شیوه نامه های مراسم عزاداری محرم 99 ابلاغی ستاد ملی و استانی کرونا را تشریح کرد.

شیوه نامه عزاداری های محرم ۹۹ در شرایط کرونایی

سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نجف آباد، شیوه نامه های مراسم عزاداری محرم ۹۹ ابلاغی ستاد ملی و استانی کرونا را تشریح کرد.

خلاصه ضوابط برگزاری مراسم در محرم ۹۹
برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفاً با رعایت اصول « کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می شود.
هیچ گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از ان انجام نمی شود و اطعام نذورات صرفاً به صورت توزیع مواد غذایی خام و از طریق معیشت مؤمنانه انجام می شود.
حرکت هیئات و دسته روی مجاز نیست . اما دسته عزاداری با رعایت فاصله گذاری یک ونیم متر و در مکان ثابت رو باز مثل محوطه شهرک ها (بدون تجمع مستمعین و تماشاچی) می تواند اجرای برنامه داشته باشد.
ایستگاههای صلواتی با پخش صوت و توزیع فقط اقلام بهداشتی از قبیل( ماسک، ژل ضدعفونی، دستکش) ، بدون تجمع بلامانع است و توزیع هرگونه چای ،شربت و … ممنوع می باشد.

ضوابط اجرای مراسم:
۱- میکروب زدایی مستمر محل برگزاری مراسم با محلول های مجاز (قبل از مراسم، هنگام مراسم و بعد از مراسم)
۲- استقرار همیاران سلامت هیئت در ورودی محل برگزاری مراسم شامل: تب سنجی، شستشو و ضد عفونی دست ها، کنترل و اهداء ماسک و استقرار ظروف حاوی مواد ضد عفونی کننده دست ها به تعداد و فاصله مناسب در محل برگزاری مراسم.
۳- به منظور حفظ سلامت عزاداران استفده از ماسک برای کلیه افراد در محل برگزاری مراسم ضروری است.
۴- ممنوعیت برهنه شدن و رعایت فاصله گذاری ۲ متر در هنگام سینه زنی
۵- علامت گذاری مکان استقرار افراد در هیئت برای حفظ فاصله مکانی
۶- محاسبه حداکثر ظرفیت فضای سرپوشیده بر اساس فاصله گذاری مجاز و آماده سازی فضای بیرونی مراسم برای حضور افراد بیش از ظرفیت
۷- استقرار سیستم تهویه مطبوع و هواکش برای محیط های سرپوشیده با تأکید بر استفاده از تهویه طبیعی (باز بودن کلیه پنجره ها و درب های محل برگزاری الزامی است)
۸- اجری مراسم حداکثر در مدت زمان ۱ ساعت برای مکان های سرپوشیده و حداکثر ۲ ساعت برای فضای باز
۹- نظافت، شستشو و میکروب زدایی مستمر سرویس ها ی بهداشتی و تعبیه مایع شستشو به صورت مستمر و به مقدار کافی
۱۰- ترجیح استفاده از صندوق های کفشداری اختصاصی و ضد عفونی روزانه آن و در صورت عدم وجود صندوق های کفشداری، استفاده از نایلون های یک بار مصرف برای کفش عزاداران
۱۱- استفاده از هرگونه ابزار مشترک از قبیل زنجیر ،طبل ،علامت و… در طول مراسم ممنوع می باشد.
۱۲- انجام و اهداء نذورات مواد غذایی صرفاً به صورت بسته های معیشتی و توصیه به انجام نذورات از طریق اهداء ماسک و مواد ضد عفونی (همراه با رعایت عدم تجمع)
۱۳- همکاری و مشارکت با همیاران سلامت و بازرسین مراکز بهداشت در خصوص نظارت بر انجام مراسم، رعایت فاصله اجتمایی، رعایت ساعت برگزاری و…
۱۴- ذبح و قربانی احشام در جلوی هیئت های عزاداری، تکایا و مساجد ممنوعیت بوده و فقط در کشتارگاه . تحت نظارت ضابطین شرعی و بهداشتی صورت گیرد.
۱۵- ممنوعیت استعمال دخانیات در محل یا اطراف مراسم
۱۶- راه اندازی قافله هایی از قبیل ندای محرم ، خیمه سوزان و … ممنوع می باشد.
۱۷- هیئات مذهبی نسبت به نصب نماد های عاشورایی از قبیل پرچمهای سیاه و … و نیز سیاه پوش نمودن محله مربوط به هیئت نهایت اهتمام داشته باشند.
۱۸- نصب تابلوها و بنر مبنی بر توصیه به رعایت فاصله، استفاده از ماسک و…
۱۹- تأکید بر انتشار عکس و فیلم هایی مبنی بر رعایت ضوابط بهداشتی و فاصله گذاری و عدم انعکاس رسانه ای مواردی که در آن ها موازین بهداشتی رعایت نمی شود.
۲۰- برپایی خیمه عزادی محصور ممنوع می باشد و در صورت نیاز به نصب داربست و برپایی خیمه، صرفاً به صورت سایبان باشد و اطراف خیمه می بایست باز باشد به گونه ای که هوا کاملاً در جریان باشد.

عزاداری حضرت زهرا در نجف آباد

عزاداری حضرت زهرا در نجف آباد

شیوه نامه عزاداری های محرم ۹۹ در شرایط کرونایی