فعالیت یک سوم صنعت استان در نجف آباد
فعالیت یک سوم صنعت استان در نجف آباد
ایسنا: فرماندار نجف‌آباد گفت: به دلیل عدم هماهنگی که میان دستگاه‌ها وجود داشته است، برخی پروژه‌ها طولانی شده‌اند، اما اکنون روند پرشتابی را در مجموعه شهرستان شاهد هستیم و اگر پروژه‌ای تعریف شود به شکل هدفمند این کار انجام می‌شود.

فعالیت یک سوم صنعت استان در نجف آباد

ایسنا: فرماندار نجف‌آباد گفت: به دلیل عدم هماهنگی که میان دستگاه‌ها وجود داشته است، برخی پروژه‌ها طولانی شده‌اند، اما اکنون روند پرشتابی را در مجموعه شهرستان شاهد هستیم و اگر پروژه‌ای تعریف شود به شکل هدفمند این کار انجام می‌شود.

موسی مباشری  اظهار کرد: برخی از طرح‌های شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی با موانع در اجرا مواجه شده است. از قبل برخی پروژه‌ها را تعریف کرده‌ایم که در سال‌های قبل باید اجرایی می‌شده است، اما به دلیل عدم هماهنگی که میان دستگاه‌ها وجود داشته است، پروژه‌ها طولانی شده‌اند. کنارگذر شمالی و جنوبی شهرستان از جاده‌های پر رفت و آمد نجف‌آباد به مناطق غربی استان اصفهان است که باید این جاده ساماندهی شود تا شاهد تصادفات زیادی نباشیم.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ طبق بررسی‌ها آمار تصادفات در این جاده مواصلاتی بالا است که برخی این تصادفات منجر به فوت می‌شود و یک نفر فوتی هم برای ما زیاد است. به همین دلیل دستگاه‌های استانی را به کمک آوردیم و با برگزاری جلساتی که داشتیم برخی از این مشکلات جاده‌ای قابل حل شدن است و در برخی از این نقاط همراهی دستگاه‌ها زیاد جدی نبوده است.

فرماندار نجف‌آباد، گفت: چند مورد از این مشکلات را با استاندار اصفهان در میان گذاشتیم که استاندار به مدیران استانی برای رفع این مشکلات دستور لازم را صادر کرد. تردد وسایل نقلیه در کمربندی شمالی به واسطه پادگان‌هایی که در آن وجود دارد و وجود پارک‌ها و حسینیه‌ها بالا است که در این ایام نزدیک به ۵ هزار نفر جمعیت از این کمربندی وارد نجف‌آباد می‌شوند که در زمان ورود و خروج به دلیل دور زدن از تقاطع‌ها در بسیاری از موارد تصادف به وجود می‌آید که نیاز به یک زیرگذر در این محل داریم که اعتبار آن تأمین و طراحی لازم توسط شهرداری انجام شده است.

مباشری تصریح کرد: احداث این زیرگذر به دلیل ناهماهنگی‌هایی که وجود داشته به تأخیر افتاده که استاندار اصفهان در این باره دستور برگزاری یک جلسه را صادر کرده است. در قسمت جاده نجف‌آباد به فولادشهر دو زیرگذر در جلوی روستاها تعریف کرده‌ایم. در روستای رحمت‌آباد این زیرگذر به دلیل اینکه شرکت عمران فولادشهر باید هزار متر زمین در آن آزاد می‌کرده است ۶ سال پروژه به تأخیر افتاد که شرکت عمران موظف شد این مقدار زمین را آزاد کند و دستگاه‌های اجرایی موظف شدند بعد از آزاد شدن زمین، پروژه را به اتمام برسانند. از این نمونه پروژه‌ها زیاد داریم که نیاز به پیگیری دارد.

یک سوم صنعت استان در نجف‌آباد مستقر است

وی به حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: یک سوم صنعت استان در نجف‌آباد مستقر است که حدود دو هزار واحد صنعتی را شامل می‌شود و دو شرکت داریم که از سنوات قبل مشکل خاص داشتند که به مشکلات مدیریتی، سرمایه‌گذاری و سهامدار بر می‌گردد که مشکلاتی را سبب شده‌اند از جمله شرکت کاشی اصفهان. یک سال است که به دلیل اختلاف سهامداران این شرکت تعطیل شده است یا شرکت نیلو در حال تعطیلی بود که فعلاً یک نفر را به عنوان امین اموال از طرف شورای تأمین انتخاب کردیم و اعلام کردیم تا اختلافات حقوقی در دادگستری حل شود و کار این شرکت روی زمین نماند و کارگران بیکار نشوند.

فرماندار نجف‌آباد افزود: شرکت کاشی اصفهان به مرحله‌ای رسیده است که سهامدار آن را انتخاب کردیم و تضمین‌های لازم را از آن گرفتیم و کار به خوبی در حال دنبال شدن است. کار سرعت گرفته که امیدواریم مشکلات کارگری را تا پایان سال یا اوایل سال آینده حل کنیم.

افزایش خانه‌های بومگردی

مباشری در پاسخ به این سؤال که برای فعال‌تر شدن بخش گردشگری چه اقداماتی را انجام داده‌اید، گفت: در شهر نجف‌آباد و بخش مهردشت یکی از کارهای قشنگی که شهرداری در این دو سال آغاز کرده این است که یک سری از خانه‌های تاریخی در حال تخریب را خریداری و سپس بازسازی و مرمت کرده است که در طول سال در این خانه‌ها برنامه داریم و بخش خصوصی را در این زمینه فعال کردیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی تعامل خوبی با مجموعه شهرستان برای استفاده از خانه‌های بومگردی دارد و تسهیلات خوبی دریافت کرده‌اند. همین کار را در دهق و علویجه انجام دادیم. بخش عمده نجف‌آباد شامل گلدشت، کهریزسنگ، جوزدان و روستاهای اطراف و بخش مهردشت می‌شود که در این مناطق باغات زیادی وجود دارد که در طول هفته شاهد حضور جمعیت قابل توجهی است. مسائل امنیتی و اجتماعی این محل‌ها را بررسی کردیم تا مشکلاتی در این باره به وجود نیاید.

فرماندار نجف‌آباد با بیان اینکه در حوزه گردشگری در ایام نوروز برنامه‌های متنوعی داریم، گفت: برنامه‌های فرهنگی و نمایشگاه‌هایی که با همکاری شهرداری‌ها برپا می‌شود در جذب گردشگر تأثیر زیادی دارد و تقریباً رشد خوبی را در زمینه گردشگری در سال‌های اخیر را شاهد بوده‌ایم.

جذب اعتبارات سفر رئیس‌جمهور ظرف ۳ سال

مباشری درباره اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان و شهرستان نجف‌آباد، گفت: قبل از سفر و بعد از سفر اعلام کردیم که اولویت پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور با پروژه‌های بالای ۵۰ درصد است که در ماه‌های قبل از سفر و از ابتدای سال ۱۴۰۱ شناسایی پروژه‌ها را آغاز کردیم که در نتیجه بیش از ۶۰ پروژه بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی شناسایی شد و ۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار در این سفر به این پروژه‌ها اختصاص یافت که البته این اعتبارات در مدت ۳ سال جذب می‌شود.

وی افزود: بخشی از پروژه‌ها که مربوط به سال گذشته بود را اولویت‌بندی کردیم و با هماهنگی استان و سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم برای برخی پروژه‌ها اعتبار بیشتری در نظر گرفته شود. برای مثال ورودی زیرگذر روبروی دانشگاه آزاد نقطه‌ای است که حادثه‌خیز است و اگر این پروژه به سرانجام برسد بسیاری از مشکلات حل می‌شود. مدیران دستگاه‌ها را نیز موظف کرده‌ایم که از طریق مراجع استانی پیگیر تخصیص اعتبارات باشند.

فرماندار نجف‌آباد درباره فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل این شهرستان، تصریح کرد: حمل و نقل نجف‌آباد مانند بسیاری از شهرهای کشور نوسازی و توسعه نیافته است به طوری که اکنون فرسوده شده است به همین دلیل اگر در خطی ۶ اتوبوس داشته باشیم و ۲ اتوبوس خراب شد بر تعداد مسافران بلاتکلیف اضافه می‌شود. به همین دلیل از ابتدای سال این موضوع را در دستور کار قرار دادیم به طوری که شهرداری نجف‌آباد ۲۰ اتوبوس جدید خریداری کرد.

وجود ۴۷۰ هکتار بافت فرسوده در نجف‌آباد

مباشری ادامه داد: حجم ترافیکی نجف‌آباد بالا است به همین دلیل مطالعه جدیدی را انجام دادیم که تا چند روز دیگر کامل می‌شود که در این طرح مطالعاتی سه نقطه شهر را مورد مطالعه قرار داده‌ایم. در نجف‌آباد ۴۷۰ هکتار بافت فرسوده داریم که در بخش مرکزی از ساعت ۱۰ صبح و ۱۶.۳۰ به بعد حجم بالای ترافیک را شاهد هستیم که دلیل این ترافیک آن است که آن خدماتی که باید به مردم داده می‌شد در این نقاط متمرکز شده است در صورتی که اطراف شهر این خدمات وجود ندارد. برای کاهش حجم جمعیت در این نقطه باید یک شهرک سلامت در نقطه دیگری از شهر ایجاد کنیم تا از بار ترافیک به وجود آمده در این نقطه شهر کاسته شود و در دیگر نقاط این جمعیت پخش شود.

خریداری ۶۰ خودرو وَن

وی گفت: ورود ماشین‌های سنگین از جمله اتوبوس به داخل شهر بر حجم ترافیک اضافه می‌کند به همین دلیل مقرر کردیم تردد اتوبوس به شهرهای اطراف باشد و به جای آن ۶۰ خودرو وَن ۱۱ نفری را خریداری کردیم که قرار است تا سال آینده این خودروها تحویل داده شود که در این صورت بخش بزرگی از مشکل ترافیک شهر حل می‌شود.

فرماندار نجف‌آباد در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود جمعیت بالا سه کتابخانه در این شهر وجود دارد و تعداد بیمارستان‌ها نیز کم است؟ گفت: اکنون دو بیمارستان شهید منتظری و فاطمه زهرا(س)در نجف‌آباد خدمات‌دهی می‌کنند. در بخش‌های مختلف بهداشتی و درمانی خیران وارد شده‌اند و کمک زیادی به مشکلات درمانی شهرستان کرده‌اند. یک بیمارستان که کلنگ زنی آن ۱۵ سال قبل به زمین زده شده بود اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با بازدیدهایی که از این پروژه داشتیم متوجه مستهلک شدن آن شدیم که در سفر ریاست جمهوری تکمیل این بیمارستان را در اولویت دوم قرار دادیم که اعتبار خوبی برای آن پیش بینی شده است و اگر بتوانیم این بیمارستان را تا سال آینده راه‌اندازی کنیم بخش عمده‌ای از مشکلات بیمارستانی شهرستان حل می‌شود.

مباشری افزود: علاوه بر سه کتابخانه موجود در نجف‌آباد، کتابخانه‌های خصوصی هم داریم که ساختمان این کتابخانه‌ها جز خانه‌های تاریخی محسوب می‌شود و در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد که شهرداری به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در این مکان‌ها پرداخته است. در جلسه شورای آموزش و پرورش این موضوع را مطرح کردیم که کتابخانه‌های متمرکزی را در مدارسی که قابلیت دارند در نقاط مختلف شهر ایجاد کنیم تا دانش آموزان مناطق به کتابخانه‌ها دسترسی داشته باشند.

نجف‌آباد مهاجرپذیر است

وی درباره میزان اشتغال در نجف‌آباد، گفت: طبق آماری که بررسی کردیم در ۵ سال گذشته به نجف‌آباد از نقاط مختلف و حتی استان‌های دیگر مهاجرت داشته‌ایم و چون شهرستان نجف‌آباد قطب صنتعی و کشاورزی است و در بخش دامداری فعالیت زیادی دارد جذب مهاجر داشته و به عبارتی مهاجرپذیر است. بر همین اساس ظرفیت‌های خوبی هم در اشتغال ایجاد شده است و درصد بیکاری نجف‌آباد از متوسط کشوری کمتر است. در کل نسبت به ۵ سال گذشته بیکاری کاهش یافته است، اما یک نفر بیکار هم برای ما زیاد است.

فرماندار نجف‌آباد ادامه داد: در بخش مهردشت با وجودی که سه شهرک فعال صنعتی داریم، اما کمبود نیروی کار در این بخش داریم به طوری که برخی از شرکت‌ها از اتباع خارجی استفاده می‌کنند که نظارت بیشتر را طلب می‌کند. البته اقداماتی برای این منطقه انجام داده‌ایم و با زیاد کردن راه‌های مواصلاتی مهردشت قصد داریم با کاهش فاصله از اطراف و شهرستان‌های دیگر نیروی کار به بخش مهردشت جذب شود.

مباشری گفت: در بخش مرکزی نجف‌آباد بنیاد برکت را راه‌اندازی کردیم که این بنیاد کمک‌های خوبی کرده است. صنایع نجف‌آباد در حال توسعه هستند که در نتیجه بخشی از اشتغال ما ساماندهی می‌شود.

وی درباره مشکل کمبود آب، تصریح کرد: در بخش مرکزی تا حد زیادی مشکل کمبود آب را مرتفع کرده‌ایم و قطعی‌های موردی به دلیل تعمیر لوله‌ها یا جابجایی بوده است و تنها افت فشار داشته‌ایم. آب شرب برخی روستاها خوب نبود که به شبکه اصلی آب متصل شدند. در بخش مهردشت سه روستا وجود دارد که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز یک ساعت آب داشتند که برای حل این مشکل با اضافه شدن چاه و یک مقدار آب به مخزن تقریباً مشکل این روستائیان حل شد. در سال‌های گذشته از خط لوله‌ای که برای کاشان می‌رود مجوز آن را گرفته‌ایم تا با کار گذاشتن چند کیلومتر لوله‌گذاری که ۵ کیلومتر آن انجام شده است مشکل کمبود آب این روستاها به طور کلی حل شود.

تعریف پروژه‌ها به شکل هدفمند

فرماندار نجف‌آباد افزود: اکنون روند پرشتابی را در مجموعه شهرستان شاهد هستیم و اگر پروژه‌ای تعریف شود به شکل هدفمند این کار انجام می‌شود. پروژه‌های قبلی با جدیت در حال انجام است و در دهه فجر ۱۴۰ پروژه افتتاح کردیم و برای این پروژه‌ها ۱۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شد.

مباشری ادامه داد: تعداد راهپیمایان ۲۲ بهمن امسال نجف‌آباد نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته بود که این امر نشان از وفاداری مردم به نظام و انقلاب است. به مدیران شهرستان متذکر شده‌ایم که باید برنامه داشته باشید و جهادی کار کنید چراکه حق مردم خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به آنان است.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً با حضور استاندار ۸۷۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح کردیم و ۶۰۰ میلیارد تومان هم کلنگ زنی پروژه‌های جدید را آغاز کردیم و در بخش مهردشت و شهرداری دهق کارهای زیادی انجام شده است که امیدواریم این شتاب روز به روز بیشتر شود.

موسی مباشری فرماندار نجف آباد

موسی مباشری فرماندار نجف آباد

فعالیت یک سوم صنعت استان در نجف آباد