مادرانی که چشم به راه احسان همشهریان دارند
مادرانی که چشم به راه احسان همشهریان دارند

هفته نامه تیتر یک نجف آباد: حاجیه فاطمه نشسته است لب تخت. تختی چوبی که پیداست چند ماهی نیست کار می کند. نشسته است و ساکت، بدون این‌که به ما که آمده ایم تا درباره دهکده سالمندان احسان گزارش بنویسیم توجهی کند. حتی وقتی می پرسم: حالت چطوره مادر؟ مسیر نگاهش را تغییر نمی دهد. […]

هفته نامه تیتر یک نجف آباد: حاجیه فاطمه نشسته است لب تخت. تختی چوبی که پیداست چند ماهی نیست کار می کند. نشسته است و ساکت، بدون این‌که به ما که آمده ایم تا درباره دهکده سالمندان احسان گزارش بنویسیم توجهی کند. حتی وقتی می پرسم: حالت چطوره مادر؟ مسیر نگاهش را تغییر نمی دهد. همان‌طور نشسته و به جایی در آن دورها، جایی که معلوم نیست کجاست خیره مانده.
مدیرعامل دهکده سالمندان می گوید فاطمه خانم هیچ کس را ندارد، حال و حوصله حرف زدن هم ندارد. او را آورده ایم تا در این کنج آرام، زندگی اش را به عافیت و آرامش بگذارند.
پیداست مادران سالخورده ای که در دهکده سالمندان احسان زندگی می کنند، گذران ایام بی شمار، حال و حوصله شان را ساب داده و ترجیح می دهند روزگار را در خاطرات دوران گذشته سرکنند. آرامشی که خویشاوند آن‌ها برای بسیاری از مادران ساکن در این دهکده، هزینه ای نمی پردازد، چون اکثر مادران سالخورده این مرکز، سرپرست ندارند.

دکتر امیر پوراسماعیلی، مدیرعامل موسسه خیریه امداد سالمندان نجف‌آباد که طرح احداث دهکده سالمندی را در ورودی روستای همت آباد، واقع در غرب نجف آباد دنبال می کند، درباره این مرکز می گوید: بعضا برخی از کسانی که ما اینجا تحت پوشش داریم، ماهانه برای نفس کشیدنشان ۶۰۰ هزار تومان هزینه می کنیم. یعنی کودکی در این‌جا تحت پوشش ماست که پدری بیکار دارد و با وجود بیماری تنفسی، ماهانه ۶۰۰ هزار تومان برای نفس کشیدن این کودک، هزینه می شود.
او درباره هزینه خدماتی در این مرکز به مددجویان داده می شود، گفت: هزینه های اصلی و جانبی این مرکز، بسیار زیاد است، مثلا ماهانه هزینه میلیونی پوشک کودکان و سالمندان تحت پوشش این مرکز می شود که در هیچ سرفصلی دیده نشده، حتی بودجه ناچیزی که سازمان بهزیستی برای این مرکز در نظر گرفته، کفاف پوشک مددجویان را نمی دهد.
دکتر پوراسماعیلی درباره روش‌های تامین هزینه این مرکز می گوید: نزدیک به ۶۰ درصد از هزینه های این مرکز را نیک اندیشان و نیکوکاران تامین می کنند. مثلا زمین و ساختمان این مرکز با حدود ۹ میلیارد تومان هزینه توسط یکی از خیراندیشان تامین شده و بهزیستی هم حدود ۲۰ درصد از هزینه‌های جاری این مرکز را می‌دهد.

ادارات کمک نمی کنند، مردم یاری کنند
این نیک اندیش درباره نیروی انسانی شاغل در این مرکز می گوید: ۴۴ نفر به صورت شبانه روزی در مشاغل مختلف از پزشک متخصص و عمومی، پرستار و روانشناس گرفته تا راننده و آشپز به صورت رایگان و خیراندیشانه به مددجویان خدمت رسانی می کنند، ولی این را هم باید در نظر گرفت خیلی از ادارات، قواعد خشک اداری دارند و همکاری که نمی‌کنند، هیچ، بلکه کارهایی که باید برای خدمت رسانی به این مددجویان انجام دهند را با تاخیر انجام می دهند. برای همین از مردم و نیک اندیشان انتظار داریم هر طور که مقدورشان است، با حضور و دیدار از این دهکده و موسسه، با اهدای وجه یا وقت و زمان و خدمات خود، ضمن آشنا شدن با این مجموعه، در این کار خیر عظیم مشارکت کنند.
مدیرعامل موسسه خیریه امداد سالمندان نجف آباد درباره اقدامات علمی این مرکز و پیش بینی وضعیت آینده سالمندی در نجف آباد می‌گوید: از دانشگاه ها برای مطالعه و تحقیق درباره طب سالمندی به این مرکز مراجعه می کنند. واقعیت این است که در سال های آینده، جمعیت سالمند نجف آباد به حدود ۴۰ هزار نفر می رسد. این تعداد عظیم سالمندان، نیاز به نگهداری و مراقب شبانه روزی دارند. در صورتی که اگر تمام ظرفیت پذیرش دهکده سالمندان که حدود ۵هزار نفر است، تکمیل شود، باز هم فضا برای نگهداری از این همه سالمند کم می آوریم. یعنی باید از همین حالا به فکر سالمندان آینده باشیم که من و شما هم جزئی از این اشخاص خواهیم بود.

برقکاری که نیک اندیش است
در گوشه ای از راهروهای این موسسه خیریه، یکی از خیراندیشان مشغول برقکاری و تعمیر کلید و پریز سالن است. دکتر پوراسماعیلی درباره همکاری این خیراندیش توضیح می‌دهد: قرار نیست همه مردمی که مایل به نیکوکاری و مشارکت در این کار خداپسندانه هستند، وجه نقد بدهند، بلکه بسیاری از همکاران افتخاری ما در این مجموعه، شماره تلفن خود را در اختیار ما قرار داده اند و می گویند من برقکار، نجار، بنا، جوشکار یا تعمیرکار هستم. هر زمان که نیاز به کمکی داشتید که از دستم برمی آمد، حاضر به کمک هستم. ما هم وقتی احتیاج به کمکی که در تخصص این اشخاص است، پیدا می کنیم، با آنها تماس می‌گیریم و شاهدیم چطور سریع حاضر می شوند و به مددجویان این مرکز یاری می رسانند.

دکتر پوراسماعیلی از مردم نیک‌اندیش خواست در صورتی که تمایل به بازدید از این مجموعه داشتند صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۱ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به روستای همت‌آباد واقع در غرب شهر نجف آباد مراجعه تا از مادران سالمند و مددجویان ساکن در این مجموعه، عیادت کنند.