کانون وکلا نباید استقلال خود را از دست دهد
کانون وکلا نباید استقلال خود را از دست دهد

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه کانون وکلا باید استقلال نسبی داشته باشد، گفت: اگر قرار باشد کانون وکلا زیرمجموعه قوه قضاییه برود فلسفه وجودی وکالت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ابوالفضل ابوترابی در گفت ‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرروت حفظ استقلال کانون وکلای، افزود: […]

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه کانون وکلا باید استقلال نسبی داشته باشد، گفت: اگر قرار باشد کانون وکلا زیرمجموعه قوه قضاییه برود فلسفه وجودی وکالت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

ابوالفضل ابوترابی در گفت ‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرروت حفظ استقلال کانون وکلای، افزود: به طور حتم کانون وکلا باید یک استقلال نسبی داشته باشد چراکه اگر قرار باشد کانون وکلا زیرمجموعه قوه قضاییه برود فلسفه وجودی وکالت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نماینده مردم نجف‌آباد٬ تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: در حال حاضر، هم کانون وکلا دارای استقلال است و هم قوه قضاییه در بعضی مواردی مثل جرایم وکلا یا استخدام وکلا می‌تواند ورود پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در خصوص چگونگی ورود کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به بررسی لایحه جامع وکالت، تصریح کرد: در حال حاضر سه موضوع در خصوص لایحه جامع وکالت روی میز کمیسیون است؛ طرحی که قبلا در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم آمده بود، لایحه ارایه شده از سوی دولت به مجلس و دیگری نیز پیشنهاد قوه قضاییه است که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی، در تشریح پیشنهادات سه قوه برای کانون وکلای کل کشور، یادآور شد: پیشنهاد دولت مبنی بر قرار نگرفتن کانون وکلا زیرمجموعه قوه قضائیه با هدف حفظ استقلال کانون وکل است، از طرف دیگر پیشنهاد قوه قضاییه برای انسجام بود که کانون وکلا زیرمجموعه این قوه قرار گیرد؛ نمایندگان مجلس هشتم نیز طرحی در خصوص کانون وکلا در دست بررسی داشتند که به نتیجه مشخصی نرسید.

ابوترابی با تاکید بر اینکه کمیسیون قضایی وحقوقی درصدد تهیه طرحی است تا سه پیشنهاد مذکور در آن لحاظ شده باشد، تصریح کرد: در حال حاضر کمیسیون هنوز به این موضوع ورود پیدا نکرده و بررسی آن در دست کارشناسان است تا با تلفیقی از این سه پیشنهاد، طرحی جامع و کامل مورد بحث قرار گیرد و با توجه به حجم کاری کمیسیون قضایی و حقوقی شاید یکسال دیگر نوبت رسیدگی به آن فرا برسد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با یادآوری حضور هیات مدیره کانون وکلای کل کشور در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، تاکید کرد: معضل پیرامون قرار گرفتن کانون وکلا در زیر مجموعه قوه قضاییه با حضور هیات مدیره کانون وکلای کل کشور بررسی شد و حتی چندین بار اعضای کمیسیون به صورت منفرد یا جمعی این موضوع را بررسی کردند تا اگر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصمیم گرفت به این امر ورود پیدا کند اطلاعات کافی در دست داشته باشد