گرامیداشت ۲۹ دیماه، روز جهانی هوای پاک در سالن شهروند نجف آباد
گرامیداشت ۲۹ دیماه، روز جهانی هوای پاک در سالن شهروند نجف آباد

به مناسبت ۲۹ دیماه روز جهانی هوای پاک تا ساعاتی دیگر همایشی با مشارکت اداره حفاظت محیط زیست  و جمعیت دوستداران  طبیعت نجف آباد به میزبانی سالن شهروند از ساعت ۱۰ تا دوازده برگزار خواهد شد. به همین مناسبت نیز این دو تشکل دولتی و مردم در ایمیلی به پایگاه خبری نجف آباد نیوز به […]

به مناسبت ۲۹ دیماه روز جهانی هوای پاک تا ساعاتی دیگر همایشی با مشارکت اداره حفاظت محیط زیست  و جمعیت دوستداران  طبیعت نجف آباد به میزبانی سالن شهروند از ساعت ۱۰ تا دوازده برگزار خواهد شد.

به همین مناسبت نیز این دو تشکل دولتی و مردم در ایمیلی به پایگاه خبری نجف آباد نیوز به بخشی از واقعیات موجود در این حوزه اشاره کرده اند که متن کامل آن را می توانید در ادامه مطالعه کنید.

 

 

۲۹ دی ماه در تقویم ایران به عنوان روز هوای پاک

بحران آلودگی هوا در تهران و ۶ شهر آلوده دیگر ایران شامل اصفهان، تبریز، مشهد، اراک، شیراز و اهواز، در سال ۱۳۷۴ مسؤولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه و هماهنگ با مردم دنیا ۱۹ ژانویه مصادف با ۲۹ دی‌ ماه را به عنوان روز هوای پاک اعلام نمایند. هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌ بخشی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین ‌بخشی باشد.

در کلانشهر های ایران مانند تهران و اصفهان آمار نشان‌ دهنده افزایش ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفری قربانیان آلودگی هوا در هر ۱۰۰۰ کیلومتر مربع است.

در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت – تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است.

تعریف آلودگی هوا: آلودگی هوا به وجود هر ماده ای در هوا که میتواند برای انسان یا محیط او مضر باشد اطلاق می گردد. آلاینده ها ممکن است طبیعی و یا ساخته دست بشر باشند و ممکن است به اشکال مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع یا گاز باشند که بالغ بر ۱۸۰ نوع آلاینده       می باشند . که منابع مصنوعی آلوده کننده هوا عبارتند از زغال سنگ سوزها ، سوخت های فسیلی، صنایع مختلف، آلودگیهای ناشی از سوزاندن بقایای کشاورزی، گاز های گلخانه ای و …

آلودگی هوا در منازل: دی اکسید کربن یک گاز آلوده کننده هوا نیست ولی همواره به عنوان یک عامل مهم در بررسی کیفیت هوای منازل مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان شاخص کیفیت هوا لحاظ می شود . افرادیکه در معرض این هوا قرار می گیرند ، دچار خستگی – عدم رضایت و عدم تمرکز می گردند . مواد و مصالح ساختمانی مثل رنگ ها بخصوص رنگهای با ترکیبات سربی ، حشره کش ها و اسپری فرمالدئیـــد نیز می توانند باعث آلودگی هوا در منازل گردد.

حفاظت در برابر آلودگی هوا: در روزهایی که اخبار و رادیو تلویزیون و روزنامه ها هوا را در شرایط بحرانی اعلام می کنند به شما کمک می کنند که خود را از آلودگی هوا محافظت کنید. (AQI) یا «شاخص کیفیت هوا» یک شاخص برای گزارش کیفیت هوای روزانه می باشد. (AQI) با اندازه گیری آلاینده هایی چون ازن ، منواکسید کربن ، دی اکسید گوگرد ودی اکسید نیتروژن و گردوغبار ( ذرات معلقpm-10) محاسبه می شود . وضعیت شاخص استاندارد آلودگی(PS.I) : پاک ۵۰-۰ سالم ۱۰۰-۵۰ ناسالم ۲۰۰-۱۰۰ بسیار ناسالم ۳۰۰-۲۰۰ خطرناک ۳۰۰ به بالا

در مواقع آلودگی هوا چه باید کرد ؟ در روزهای بحرانی آلودگی هوا حتی الامکان از تردد در محدوده های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنید. استفاده کردن از وسایل حمل و نقل عمومی، فعالیت یا بازی کودکان در محیطهای باز را محدود نمائید و افراد مسن، بیماران قلبی ، ریوی نظیر آسم ، برونشیت مزمن از خانه خارج نشوند.

جمعیت دوست داران طبیعت شهرستان نجف آباد                        اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نجف آباد

منابع: وبلاگ هوای پاک ، همشهری آنلاین، وبلاگ یاوران محیط زیست

http://iopscience.iop.org ،http://www.petpr.ir/clean-air