گفت و گو با منوچهر غیوری ؛معروف ترین نی نواز نجف آباد
گفت و گو با منوچهر غیوری ؛معروف ترین نی نواز نجف آباد

شاگرد استاد کسائی مطرح کرد اصفهان قطب هنر نی‌نوازی ایران خبرگزاری تسنیم: شاگرد استاد کسائی گفت: شهر هنر پرور اصفهان، مرکز پرورش نی‌نوازان بی‌نظیری همچون مرحوم استاد حسن کسائی و قطب هنر نی‌نوازی ایران است. استاد منوچهر غیوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار کرد: امروز در کمتر گروه نوازندگی می‌توان دید که […]

شاگرد استاد کسائی مطرح کرد

اصفهان قطب هنر نی‌نوازی ایران

خبرگزاری تسنیم: شاگرد استاد کسائی گفت: شهر هنر پرور اصفهان، مرکز پرورش نی‌نوازان بی‌نظیری همچون مرحوم استاد حسن کسائی و قطب هنر نی‌نوازی ایران است.

استاد منوچهر غیوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار کرد: امروز در کمتر گروه نوازندگی می‌توان دید که از سازِ نی استفاده نشود و این مرهون تلاش‌ها و خدمات ارزشمندی است که استادان بزرگ هنر نی‌نوازی اصفهان به کشورمان ارائه کردند.

وی با بیان اینکه نی، سازی عرفانی و در ارتباط با روح و جان آدمی است، افزود: از آنجا که این ساز با نفس انسان به صدا در می‌آید، نوای دلنشین نی از دل بر می‌آید و بر دل هم می‌نشیند.

استاد غیوری دکتری موسیقی سنتی ایرانی با اشاره به اینکه همه زندگی خود را مدیون استاد کسائی می‌داند، بیان کرد: بنده  در۴۰ سال زندگی با این استاد بزرگ علاوه بر فراگیری درس‌های نی‌نوازی، شاهد فضائل اخلاقی زیادی هم از ایشان بودم که همگی برای تعالی انسان و تمرین بندگی پروردگار بود.

وی خاطر نشان کرد: آن مرحوم از بداهه نوازان بی‌نظیر و مشهور ایران زمین بودند و نمی توان گفت اثر سلام صبحگاهی ایشان شاخص است یا اثری دیگر، چون همه آثار آن استاد‌ِ بی‌بدیل نی نوازی ایران، شاخص و برتر است.

شاگرد استاد کسائی بهترین شیوه نی‌نوازی در استان اصفهان را نی‌نوازی استاد حسن کسائی عنوان کرد و گفت: در بین همه نوازندگان سازهای مختلف، رقبا و روش‌های نوازندگی مختلفی وجود دارد که هر کدام روش خاص خود را ارائه می‌کنند اما در نی‌نوازی، سبک مرحوم استاد کسائی پیش از وی و تا امروز در هیچ کجای کشور به گوش نرسیده است.

استاد غیوری، منظم، مرتب، مشخص، موزون و موقر نوازی را از ویژگی‌های شاخص نی نوازی استاد کسائی برشمرد و افزود: متفاوت نوازی از مهمترین ویژگی‌های نوازندگی استاد کسائی بود به این معنی که هرگاه ایشان قطعه‌ای از دستگاه شور یا ابوعطا می‌نواختند در نوبت بعدی دیگر همان ملودی نواخته نمی‌شد، چون ایشان با تکیه بر بداهه نوازی، موسیقی قبلی را تغییر می‌دادند و نوای جدیدی را به گوش مخاطب می‌رساندند.

وی اظهار‌کرد: از سال ۱۳۳۰ تا امروز همه نی‌نوازان کنونی پیرو و مقلد سبک استاد حسن کسائی بوده‌اند و پس از درگذشت ایشان هم هیچ هنرمندی نتوانسته است روش خاصی در نواختن این ساز عرفانی را بهتر از آن استاد بزرگوار ابداع و در نواختن استادانه آن ادعا کند.

استاد غیوری با بیان اینکه در چند سال گذشته علاوه بر استاد حسن کسائی، شاهد درگذشت تعدادی دیگر از استادان ارزشمند موسیقی سنتی کشورمان همچون استاد جلیل شهناز، همایون خرم و پرویز یاحقی بوده ایم تصریح کرد: با وجود اینکه دیگر هیچ‌کس جایگزین این گنجینه‌های ارزشمند موسیقی سنتی ایران نمی‌شود اما زنده نگه‌داشتن یاد آنان و تلاش برای تربیت نوازندگان و خوانندگان موسیقی سنتی کشورمان، به یقین آوازه این استادان گرانقدر و هویت موسیقی اصیل ایرانی همچون نی نوازی را بیشتر زنده‌نگه می‌دارد.

وی جایگاه کنونی نی‌نوازی در ایران را قابل قبول و در حال تکامل دانست و گفت: در چند سال گذشته تا امروز تعداد زیادی از جوانان به فراگیری ساز نی روی‌ آورده‌اند که این نشان دهنده اهمیت موسیقی سنتی در بین جوانان کشورمان به ویژه قداست این ساز‌عرفانی در بین مردم دارد.

شاگرد مرحوم استاد کسائی همچنین در مورد زنده‌نگه داشتن روح موسیقی اصیل ایرانی بیان کرد: نتیجه تقابل سنت و مدرنیته‌، ابتلا به شتاب‌زدگی و بی‌حوصلی و فاصله گرفتن از فضای سنتی و آرامش بخش گذشته است.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد ابداع سبک‌هایی از موسیقی در جهان هستیم که قداست موسیقی سنتی را ندارند و آرامش و روحی که در سازی همچون نی دمیده شده کمتر در موسیقی مدرن امروز می توان یافت خاطر‌نشان کرد: همان‌طور که ساختمان‌های جدید و مدرن گاهی در سبک معماری و زیبایی شگفت‌آور هستند، اما هیچ پل مدرنی ۳۳ پل و پل خواجو نمی شود چون روحی از سنت و مذهب در آنها دمیده نشده است.

به گزارش تسنیم، استاد منوچهر غیوری که از ایشان به عنوان شاگرد با وفای استاد کسائی یاد می‌شود، از سن ۱۲سالگی و با فراگیری آواز فعالیت هنری خود را آغاز کرد و هم اکنون با مدیریت آموزشگاه موسیقی در شهرستان نجف آباد استان اصفهان به تربیت نوازندگان نی می‌پردازد.

وی که از هنرمندان مورد تایید استادان بزرگ موسیقی ایران است، در نخستین جشنواره نی نوازان ایران در خرداد ۱۳۷۰ مقام اول را کسب کرد و به تأیید استادان مسلم موسیقی  همچون” حسن کسائی، علی تجویدی و مصطفی کمال پورتراب به دریافت دیپلم افتخار نائل شد.

استاد غیوری دارای مدرک دکتری موسیقی است و در حال حاضر بیشتر اوقات خود را در زمینه تحقیق و پژوهش در زمینه موسیقی اصیل و سنتی ایرانی می‌پردازد.