گزارشی از مرگ “کاشی نیلو”ی نجف آباد در رکود/بلا تکلیفی ۸۰۰ کارگر
گزارشی از مرگ “کاشی نیلو”ی نجف آباد در رکود/بلا تکلیفی ۸۰۰ کارگر

کاشی نیلوی اصفهان؛ از “کُما” در خصوصی‌سازی تا مرگ در “رکود”/۸۰۰ کارگر بدون حقوق و بلاتکلیف کارخانه کاشی نیلو اصفهان با ۳۹ سال سابقه تولید و کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور این روزها درگیر مشکلاتی است که این واحد بزرگ تولیدی را به تعطیلی کشانده، گویا ریشه بحران در کاشی نیلو از دوران “خصوصی‌سازی” آغاز […]

کاشی نیلوی اصفهان؛ از “کُما” در خصوصی‌سازی تا مرگ در “رکود”/۸۰۰ کارگر بدون حقوق و بلاتکلیف

کارخانه کاشی نیلو اصفهان با ۳۹ سال سابقه تولید و کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور این روزها درگیر مشکلاتی است که این واحد بزرگ تولیدی را به تعطیلی کشانده، گویا ریشه بحران در کاشی نیلو از دوران “خصوصی‌سازی” آغاز شده و به “رکود” رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، کارخانه بزرگ کاشی نیلوی اصفهان این روزها تعطیل است، ۸۰۰ کارگر این کارخانه که از آذر ماه گذشته تا کنون حقوق و دستمزدی از کارفرمایان خود دریافت نکرده‌اند به جای حضور در خط تولید، پلاکارد به دست حقوق خود را از مسئولان شهرستان نجف آباد و استان اصفهان طلب می‌کنند. خطوط تولید یکی از بزرگترین صادرکنندگان کاشی کشور غیرفعال شده و به بهانه آتش گرفتن پست برق درهای کارخانه به روی کارگران و مشتریان بسته است.

شرح ماجرا از زبان کارگران/ از آتش سوزی تا تعطیلیکاشی نیلو

اما شرح ماجرا از زبان کارگران این کارخانه که در روزهای اخیر به جای حضور در محل کار اعتراض خود را به فرمانداری نجف آباد برده‌اند. خوشابی از کارگران کارخانه کاشی نیلوست که در شرح دلیل تعطیلی کارخانه و مشکلات ایجاد شده به تسنیم اینگونه پاسخ می‌دهد: «… کارخانه از شب چهارشنبه گذشته که پست برق آن آتش گرفت کلاَ تعطیل شده است، بعضی از کارگران هر روز در مقابل کارخانه می‌نشینند اما خبری از کار نیست…»

یعنی تنها دلیل تعطیلی کارخانه آتش سوزی پست برق بوده؟ پس اعتراض‌هایی که به دلیل عدم پرداخت حقوق‌ها شده است چه؟ خوشابی به این سئوال اینطور پاسخ می‌دهد: «حقوق ما را از آذر ماه تاکنون پرداخته نکرده‌اند، می‌گویند پول نداریم، در حالی که فروش خوبی داشتند، انبار کارخانه از کاشی خالی بود، هرچه تولید می‌شد را پیش فروش می‌کردند اما اینکه پولش چه شد را نمی‌دانم.»

شایعاتی که در شهر پیچیده را کارگران هم شنیده‌اند. این کارگر کارخانه کاشی نیلو می‌گوید: « اینکه شایعه است یا واقعیت را نمی‌دانم، اما ما هم شنیده‌ایم که یکی از شرکا پول‌ها را برداشته و رفته، اما اینکه کدام راست می‌گویند را خدا می‌داند.»

آغاز بحران در کاشی نیلو بعد از واگذاری به بخش خصوصی

علیخانی از کارگران باسابقه کاشی نیلو است. وی که ۱۸ سال سابقه کار در بخش فنی کارخانه را دارد با اطمینان بیشتری به سوالات ما پاسخ می‌دهد. وی در پاسخ به این سوال که دلیل تعطیلی کارخانه چیست به دورانی اشاره می‌کند که کارخانه کاشی نیلو از اداره کل تأمین اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شد. علیخانی می‌گوید: «روز نخستی که ۴ شریک به این کارخانه آمدند همه چیز خوب بود، انبارها پر از کاشی بود که به خوبی فروش می‌رفت و انبار فنی هم پر از جنس و دستگاه‌ها بدون عیب کار می‌کردند اما از روزی که ۴ شریک پای خود را به کارخانه گذاشتند هرچه بود و نبود را فروختند و یک ریال هم خرج کارخانه نکردند.»

وی ادامه می‌دهد: «…باطنی مدیرعامل کارخانه چندی پیش در جمع کارگران گفت که با شریک دیگر به مشکل برخورد کرده‌اند و خبر داد که آنها اموال کارخانه را برده و دزدی کرده‌اند، ماجرا اما امروز به جایی ختم شده که کارخانه کلاً تعطیل است…»

همکاران دیگر شما می‌گویند دلیل تعطیلی کارخانه آتش سوزی پست برق بوده، این موضوع صحت دارد؟ علیخانی به این سوال تسنیم اینگونه پاسخ داد: « ۱۰ روز پیش گفتند شب گذشته پست برق آتش گرفته، سوال من این است، آن زمان که کارخانه با ۱۲ خط تولید کار می‌کرد هیچ اشکال فنی رخ نداد، حالا که تعطیل شده ناگهان پست برق آتش گرفته؟!»

۸۰۰ کارگر بدون حقوق و بلاتکلیف

این کارگر کارخانه کاشی نیلو در ادامه به دورانی اشاره می‌کند که این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده است. او می‌گوید: تأمین اجتماعی کارخانه کاشی نیلو را به ۴ نفر به صورت اقساطی فروخت، تا جایی که ما خبر داریم فقط ۲ قسط تأمین اجتماعی پرداخت شده و مابقی آن را پرداخت نکردند. در این بین تکلیف کسی را هم مشخص نکردند، بیمه‌ کارگران را از بهمن ماه تا کنون نداده‌اند علاوه بر اینکه بیمه‌های قبل ما را هم پرداخت نکرده‌اند، کارگران هم اعتراض خود را به اداره کار بردند و قرار شد فعلاً قراردادی بسته شود تا تکلیف کارخانه مشخص گردد.»

کارگران کارخانه کاشی نیلو اعتراض خود را به پرداخت نشدن مطالباتشان به فرمانداری نجف آباد، استانداری اصفهان و نهاد ریاست جمهوری برده‌اند. علیخانی با اشاره به این شکایات می‌گوید: در دوران دفاع مقدس، این کارخانه با تمام ظرفیت کار می‌کرد، بیشترین کاشی ما صادراتی بود و الان نیز از نظر خرید و مشتری مشکلی ندارد، اما اینکه گردانندگان این کارخانه که عده‌ای دلال نیستند به دنبال چه چیزی بوده و با چه هدفی ۷۰۰-۸۰۰ کارگر را بلاتکلیف کرده‌اند؛ نمی‌دانیم.

کاشی نیلو درگیر مشکلات رکود است

در حالی که تلاش ما برای تماس با مدیرعامل کارخانه کاشی نیلو بی نتیجه ماند سوالات خود درباره مشکلات این واحد بزرگ تولیدی را از رئیس خانه صنعت و معدن اصفهان پرسیدیم. محمدرضا برکتین درباره پیگیری برای حل مشکلات کارگران این کارخانه به تسنیم می‌گوید: درباره کاشی نیلو و کاشی اصفهان باید به مسائلی کلی اشاره کرد، هر دو کارخانه از مدت‌ها پیش درگیر مسائلی هستند که کل صنعت ما را درگیر خود کرده است اما این دو کارخانه به شکل ویژه‌ای درگیر آن هستند.

در حالی که کارگران کاشی نیلو مشکلات داخلی را دلیل بحران در کارخانه عنوان می‌کنند اما رئیس خانه صنعت و معدن اصفهان علاوه بر مشکلات داخلی، شرایط اقتصادی کشور را نیز در این موضوع دخیل می‌داند. وی می‌گوید: مشکلات کاشی نیلو مخلوطی از هر دو موضوع است، بخشی از آن به شرایط کلی کشور برمی‌گردد و بخشی دیگر به مسائلی که میان کاشی اصفهان و کاشی نیلو پیش آمده است، تعهدات و امضاهایی صورت گرفته و با درگیر شدن کاشی اصفهان به برخی مشکلات پای کاشی نیلو هم به این بحران باز شده است.

برکتین ادامه می‌دهد: برخی مشکلات مالی به شرکت کاشی نیلو منتقل شده است و این موضوعات در جلساتی در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته است، مدیریت کاشی نیلو سعی براین داشت تا مشکلاتی که از ناحیه شرکت کاشی اصفهان به این شرکت منتقل شده را رفع کند تا آنها روی پای خود بایستند، اما این صحبت‌‌ها موضوعی را حل نمی‌کند بلکه نیازمند این هستیم تا مشکلات این شرکت را در محیط کارشناسی و با چارچوبی محدودی از اختیارات حل و فصل کنیم.

مدیریت استان وارد ماجرا شود

وی با اشاره به بلاتکلیفی کارگران کارخانه کاشی نیلو بیان می‌کند: باید تکلیف این کارگران مشخص شود، ما موارد مشابه زیاد دیگری را داریم که موضوع مانده و به حد التهاب رسیده و کسی برای پاسخگویی وجود ندارد، اما تصمیم گیری در این باره باید جامع باشد و از سوی مدیریت استان که اختیارات لازم را دارد صورت بگیرد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان می‌گوید: مشکل کاشی نیلو باید در بخش استانداری حل شود، بانک‌ها، عوامل، سهام داران و.. حضور پیدا کنند و در یک فضای کارشناسی موضوع را مورد رسیدگی قرار دهند و همه به اجرای تصمیمات نهایی این جلسه ملزم شوند چرا که وقتی مسائل مانده و به نقطه بحران برسد دیگر قابل حل نخواهد بود.