برپایی اولین همایش «طلای سرخ» در دهق
برپایی اولین همایش «طلای سرخ» در دهق

 خبرگزاری ابتکار: اولین جشنواره «طلای سرخ» با هدف معرفی و نکوداشت زعفران تولیدی شهر دهق و روستاهای تابعه منطقه مهردشت؛ روز دوشنبه هفدهم آبانماه با حضور جمعی از مدیران در روستای تاریخی دماب برگزار شد. ابوترابی نماینده مردم  در مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: با توجه به کمبود آب در کشور و شروع جنگ […]

 خبرگزاری ابتکار: اولین جشنواره «طلای سرخ» با هدف معرفی و نکوداشت زعفران تولیدی شهر دهق و روستاهای تابعه منطقه مهردشت؛ روز دوشنبه هفدهم آبانماه با حضور جمعی از مدیران در روستای تاریخی دماب برگزار شد.

ابوترابی نماینده مردم  در مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: با توجه به کمبود آب در کشور و شروع جنگ آب، کشاورزان باید با تغییر الگوی کشت خود، و روی آوردن به کشت هایی مانند زعفران ضمن ایجاد اشتعال، اقتصاد خود را نیز تقویت کنند.

وی با اشاره به طبیعت و حاصلخیزی این منطقه، گفت: سطح زیر کشت زعفران این منطقه، بالاترین راندمان برداشت را در کشور دارد و هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ هکتار از اراضی روستاهای تابعه شهر دهق به زیر کشت زعفران رفته است که زعفران برداشتی این منطقه بالاترین عیار و درصد خالصی را در کشور دارد.

استان اصفهان از هر هکتار ۶/۵ کیلو زعفران برداشت می کند
سید محمد کیایی مدیرکل امور گلخانه، گیاهان دارویی و تزئینی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی نیز در اولین جشنواره طلای سرخ زعفران شهر دهق گفت: ۹۳ درصد تولید زعفران دنیا در کشور ایران تولید می شود که پنج درصد تولید زعفران سهم استان اصفهان است.

وی اظهار داشت: در سال گذشته ۳۵۱ تن زعفران در ۹۵ هزار هکتار از اراضی کشور برداشت شد که ۹۵ درصد سهم استانهای خراسان بوده است. مدیرکل دفتر گل و گیاه دارویی و تزئینی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میانگین برداشت زعفران در کشور ۴ کیلو در هر هکتار و این رقم در استان اصفهان ۶/۵ کیلو در هکتار است، تصریح کرد: استان اصفهان با دارا بودن ۷۱۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران، رتبه پنجم تولید زعفران را در کشور دارد.

کیایی خاطر نشان کرد: زعفران تولیدی در منطقه مهردشت اصفهان کمترین آفت و بیماری های گیاهی را داشته که مرهون طبیعت، آب و هوا و خاک حاصلخیز است و باعث بالاترین راندمان برداشت بوده است.

در ادامه این مراسم و به همت شرکت تعاونی روستایی شهر دهق، کلنگ احداث مجموعه فرهنگی، تفریحی، ورزشی و استخر سرپوشیده شهر دهق نیز به زمین زده شد.