خوب و بد انتقال پایتخت در گفت وگو با ابوترابی
خوب و بد انتقال پایتخت در گفت وگو با ابوترابی

به گزارش افکارنیوز، همین چند روز پیش بود که ابوالفضل ابوترابی، یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره طرح انتقال پایتخت گفت: این طرح از سال ۱۳۵۲ شمسی در دستور کار دولت‌ها بود و تا کنون به دلایل مختلفی نتیجه مثبتی در این بخش به دست نیامده و به همین این […]

به گزارش افکارنیوز، همین چند روز پیش بود که ابوالفضل ابوترابی، یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره طرح انتقال پایتخت گفت: این طرح از سال ۱۳۵۲ شمسی در دستور کار دولت‌ها بود و تا کنون به دلایل مختلفی نتیجه مثبتی در این بخش به دست نیامده و به همین این طرح عملی نشده است با این حال باید در کشور پایتخت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جدا باشند و موضوع طرح انتقال پایتخت همسو با پدافند غیر عامل باید اجرا شود.

این در حالی است که مدیریت شهری پایتخت به این مقوله مهم هرگز وارد نشده و تدبیری هم برای آن اندیشیده نشده است. قائم مقام شورای اسلامی شهر تهران در این باره به «حمایت» گفت: ورود شورای شهر به موضوع انتقال پایتخت به تصمیم دولت بستگی دارد؛ زیرا دولت است که باید تعیین کند پایتخت بماند یا نماند. «مرتضی طلایی» افزود: با این حال شورای اسلامی شهر تهران آمادگی دارد تا هرگونه تسهیلات و همکاری‌های لازم برای این انتقال را به دولت ارائه دهد.

طرحی که مغفول مانده است
وی ادامه داد: موضوع انتقال پایتخت تازه‌ نیست و از سال‌ها قبل از انقلاب این موضوع با بررسی استقرار بخشی از پایتخت در حد فاصل منطقه سلفچگان، میمه و حتی جانمایی آن انجام شد، با این وجود اجرای طرح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رها شد.

طلایی ادامه داد: امروزه به علت مشکلات عدیده‌ای که در پایتخت به وجود آمده است، ضرورت بررسی این موضوع بیش از قبل شده است. برای انجام این کار هم اول باید دید که آیا واقعا انتقال پایتخت از تهران تأثیری در کاهش مشکلات آن دارد یا خیر یا اینکه الزاما باید پایتخت را انتقال داد یا در عوض می‌توان مشکلات آن را با توسعه خدمات و زیرساخت‌ها و ماندن در پایتخت، حل کرد؟

البته موضوعی که تاکنون بیشتر کارشناسان بر آن تاکید دارند این است که توسعه زیرساخت‌ها در هر صورت نمی‌تواند مشکلات تهران را حل کند،قائم مقام شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب، تصریح کرد: ایران هم می‌تواند مانند مالزی طرح انتقال پایتخت خود را در بعدهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی انجام دهد و در این بخش به موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یابد.

یعنی می‌توان وزارتخانه‌ها و بخش‌های اداری و سیاسی تهران را در فاصله کمی از آن استقرار داد و تهران را به شهری آرام تبدیل کرد.
وی درباره اینکه شایعه شده است به جای انتقال پایتخت، قرار است برای حل مشکلات آن، تهران را به استان تهران غربی و شرقی تقسیم کنند، گفت: چنین چیزی وجود ندارد و فقط درباره استان البرز که قرار است دو استان دیگر در آن به وجود بیاید چیزهایی شنیده‌ام.
وی ادامه داد: یکی از این استان‌ها به محوریت ورامین و دیگری به محوریت شهریار مطرح شده است؛ اما برای اداره شهر تهران راهی جز ایجاد یک مدیریت یکپارچه نداریم.

تحقق دولت الکترونیک راه ‌گشاست
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چند الگو برای انتقال پایتخت وجود دارد، به «حمایت» توضیح داد: می‌توان تهران را مانند واشنگتن که مرکز سیاسی و حکومتی است، تعیین کرد و فعالیت‌های اقتصادی را به کلان‌شهرهای دیگر انتقال داد؛ اما من معتقد هستم که در انتقال پایتخت اگر بخواهیم مانند مدل مالزی که مکان مورد نظر را در نزدیکی پایتخت انتخاب کرده‌اند، اقدام کنیم، چیزی از بار مشکلات شهر حل نخواهد شد.

«محمود سلطانی فر» ادامه داد: این اقدام در صورتی موفق خواهد بود که مکانی که برای انتقال پایتخت در نظر گرفته می‌شود یکی از کلان‌شهرهای کشور مانند اصفهان یا مشهد باشد؛ زیرا این کار اجرایی‌تر خواهد بود که البته هزینه بیشتری را هم طلب می‌کند.
وی با اشاره به اینکه باید در نظر داشت انتقال پایتخت بعد انسانی هم دارد که بسیار مهم است، تصریح کرد: افرادی که قرار است از پایتخت خارج شوند در صورتی راضی به این کار می‌شوند که همان امکاناتی که در تهران وجود دارد را در شهر مورد نظر نیز به دست بیاورند؛ به همین علت است که انتخاب مکان اهمیت زیادی دارد.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم به جای انتقال پایتخت با تحقق دولت الکترونیک مشکلات تهران را حل کنیم، گفت: اگر مراجعه ها و رفت و آمدها در شهر کاهش یابد و افراد بتوانند با استفاده از خدمات الکترونیک کارهای اداری خود را انجام دهند، دیگر نیازی نیست که با صرف هزینه‌های هنگفت، تهران را انتقال دهیم.

معضلی به نام بافت فرسوده
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این باره به «حمایت» گفت: معضلات پایتخت موضوع فراگیری است؛ به طوری که در همه زمینه‌ها مردم را دچار چالش کرده و فقط مربوط به ازدیاد جمعیت نیست.
«احمد دنیا مالی» ادامه داد: نباید فراموش کرد که مردم پایتخت فقط مشکل آب و هوا ندارند؛ بلکه وجود بافت فرسوده نیز مهم است و اگر زلزله‌ای بیاید دیگر چیزی از این قسمت از شهر باقی نخواهد ماند پس مردم باید آگاه باشند.

وی با بیان اینکه با این حال این انتقال توجیه سیاسی و اقتصادی خود را دارد، تاکید کرد: این اقدام امکان پذیر است و بسیاری از کشورهای دنیا این کار را انجام داده‌اند؛ اما باید در نظر داشت که اکثر شهرهایی که برای انتقال در نظر گرفته شده‌اند فاقد جذابیت‌های لازم هستند و به همین علت به راحتی نمی‌توان مردم را به جایی فرستاد که ارزش‌های شهرنشینی در آن وجود ندارد.
دنیا مالی معتقد است که تصمیم درباره انتقال پایتخت راحت نیست و نیازمند مطالعات عمیق‌تری است. وی در پایان اظهار کرد: در این باره باید از همه شهروندان تهرانی یا حتی در سطح ملی سؤال شود و دولت و کارشناسان نتیجه این همه پرسی را هم در مطالعات خود دخالت دهند.