كتابخانه معارف اسلامی
صفحه نخستكتابهای جديد‏لیست الفبایی کتابهای موجود‏‏كتابخانه موضوعی‏‏در دست تهيه‏‏جستجوتماس با ما

بسم رب القلم
اين بخش شامل جديدترين كتب اضافه شده به كتابخانه می باشد .

         
 
به رنگ آسمان
بایسته های خانواده از دیدگاه قرآن
اين كتاب تاليف دكترسيدمحسن مير باقری می باشد .
اهمیت و جایگاه خانواده بر هیچ کس پوشیده نیست. انسانها از کودکی در کانون خانواده رشد می یابند و معمولاً انسانهایی از موفقیت بیشتری برخوردارند که کانون خانواده آنها گرمتر و محکمتر بوده است. مولف گرانقدر در این کتاب با نگاهی دقیق و مو شکافانه و با تکیه بر آیات قرانی و احادیث و روایات معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) به بایسته های نظام خانواده می پردازد. مطالب این کتاب در هشت فصل با عناوین خانواده قرآنی، مسئولیت پذیری در خانواده، محبت، تفاهم، حسن خلق، حیا، غیرت و معاشرت آمده است.
سرمه سعادت
جوان و بايد و نبايدهای اخلاقی
اين كتاب تاليف سيد حسين اسحاقی می باشد .
بدون شک تبلور رفتار مطلوب و متعادل اخلاقی و تجلّی شخصیت عقلانی در گرو آشنایی با بایدها و نبایدهای اخلاقی است. از سویی دیگر، لازمه بینش عمیق مذهبي، به مثابة اصلي‌ترين بستر تبلور رفتارهاي اخلاقي و مطلوب، بهره‌مندي هماهنگ از دو رکن مهم دانش اخلاقي و رفتار اخلاقي است. به عبارت ديگر، باور غني و بينش عميق مذهبي برآيندي است از آميزة دانسته‌هاي اخلاقي و تجلي رفتار اخلاقي.
انسان رشد يافته، در بستر تربيت اخلاقي انساني است که به همة آموزه‌هاي ديني پايبند، در انجام بايدها متعهد و در ترک نبايدها استوار است و به فرمودة قرآن کريم {نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ} نيست. چنين برخوردي با آموزه‌هاي اخلاقي مستعدترين زمينة تربيت شخصيت‌هاي متعهد و متعالي را فراهم نموده و بالاترين مصونيت را از کج‌روي‌ها و تندروي‌ها و آسيب‌پذيري‌هاي فردي و اجتماعي فراهم مي‌نمايد.
اثر پيش رو که توسط پژوهشگر ارجمند آقاي دکتر سيد حسين اسحاقي تأليف شده، به بايد‌ها و نبايدهاي اخلاقي پرداخته است و با قلمي شيوا و روان سعي کرده طبع لطيف جوانان جوياي معارف ناب محمدي را ارضا نمايد.
 
رساله توضيح المسائل با تجديد نظر و اضافات
اين كتاب توضيح المسائل مطابق با فتاواى حضرت آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (ره) می باشد .
 
ايمان
اين كتاب تاليف شهيد محراب آيةالله سيد عبدالحسين دستغيب می باشد .
 .
 
آخرين سفر
اين كتاب تاليف رحيم لطيفى ‏ می باشد .
نوشتار حاضر نيز بر آن است تا يكى از اصول مهم دين اسلام، يعنى ايمان به معاد و مسائل مربوط به آن را با روش پرسش و پاسخ پى گيرى كند.
از يك نگاه، تدوين پرسش و پاسخ، مشكل تر از تدوين يك كتاب و يا رساله است، چون پاسخ گو متعهد است تنها در چارچوب پرسش سخن بگويد و پاسخ را به گونه اى طرح كند كه عموم افكار را قانع سازد و براى خواص، خالى از فايده نباشد و به ديگر باورها آسيبى نرساند؛ از اين رو بايد تلاش كرد تا از روش هاى برهانى، خطابى و گاه تمثيلى استفاده شود. البتّه محور اين روش ها نيز كتاب و سنت است؛ چون عمده ى مطالب معاد، مربوط به عالم غيب است كه انديشه ى بشرى به جزئيات آن راه ندارد.
در اهميت ايمان به معاد و آثار دنيوى و اخروى آن همين بس كه حدود 1200 آيه ـ تقريباً يك سوم قرآن ـ در مورد معاد است و حدوداً در سى آيه، ايمان به خدا و جهان آخرت در كنار هم آمده اند.
آغاز بحث، تشريح معاد و معاد باورى است و بنابر نظر برخى دانشمندان اهل فن ـ كه مبناى بحث معاد، اعتقاد به روح، تجرد و بقاى آن است ـ روى سخن متوجه وجود روح، ماهيت، پيدايش و سرنوشت آن پس از مرگ، احضار روح و... است.
و از آنجا كه اثبات معاد جسمانى ـ روحانى يكى از باورهاى مهم اعتقادى است، پس از اثبات اين امر، به امورى كه ارتباط نزديك با معاد دارند پرداخته شده است؛ مانند تناسخ، رجعت، حوادث قيامت و...
 
معارف دين جلد دوم
اين كتاب تاليف آيت الله العظمی لطف‌الله صافی گلپايگانی‏ می باشد .
مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف، از جمله مراجع عظام تقليد و فقهاي نامداري است كه سال‌هاست فضلاء و بزرگانِ از اهل مطالعه و تحقيق از تأليفات و نوشتارهاي علمي ايشان استفاده مي‌كنند.
ايشان با تأليف بيش از 100 عنوان كتاب علمي، كه مشتمل بر كتاب‌هايي مانند «منتخب الأثر في الامام الثاني عشر» - كه نزد همه محققان و دانش‌پژوهان، معروف و شناخته‌شده است- قلم خويش را وقف خدمت به مكتب اهل بيت عليهم السلام و ترويج معارف دين عزيز اسلام نموده است.
يكي از تأليفات ارزشمند ايشان، كتاب معارف دين است كه در قالب پرسش و پاسخ به تبيين معارف و هدايت‌هاي اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام پرداخته است.
سه جلد از اين اثر گرانقدر، در سال‌هاي اخير به زيور طبع آراسته شده است که  فصول مختلف و در قالب پاسخ به سئوالات با قلم روان و شيواي اين مرجع عاليقدر منتشر شده است.
توسعه و مبانى تمدن غرب
اين كتاب تاليف شهيد سيد مرتضى آوينى می باشد .
اين كتاب طي سال هاي 1364 تا 1366 به صورت سلسله مقالاتي با عنوان كلي «تحقيقي مكتبي در باب توسعه و مباني تمدن غرب» در ماهنامه «جهاد» به چاپ رسيد.
انوار درخشان
چهل حديث معتبر به انضمام خطبه شعبانيه رسول اكرم (ص) و خطبه اميرالمومنين (ع) پيرامون روزه و ماه رمضان
اين كتاب توسط موسسه پيام امام هادى (عليه السلام) جمع آوری، تنظیم و منتشر گردیده است .
 
اسلام و سياست
اين كتاب تاليف آية الله العظمى سيد صادق حسينى شيرازى می باشد .
سياست، به معناى درست آن، بخش جداناپذيرى از دين مقدس اسلام است كه خداوند آن را براى جامعه بشرى، از زمان بعثت پيامبر صلى الله عليه وآله تا روز قيامت، برگزيده است؛ زيرا، سياست كه به معناى «اداره كشور ومردم» است در فرهنگ وقاموس اسلام جز به معناى راه وروش پاك وسالمِ عارى از هر گونه فريب ونيرنگ وستم وخودكامگى نيست، ودر بردارنده بالاترين آزادى هاى انسانى است ودست انسان را مى گيرد و او را به كمال هر دو سراى وسعادت دنيا وآخرت مى رساند.
سياست اسلامى تنظيم كننده بهترين برنامه هاى حكومتى در جهت تعامل آن با ملت خود و با ساير دولتهاى همسايه وغير همسايه است. همچنين آزادى هاى كامل ومشروع اقليت هاى دينى را تضمين مى كند وحتى مهر ورأفت آن، حيوانات را نيز در بر مى گيرد.
سياست اسلام بر صلح وآشتى وعدم خشونت واحترام به آرا وعقايد ديگران مبتنى است وميدان را براى مخالفان باز مى گذارد، ودر عرصه هاى گوناگون زندگى فردى واجتماعى آزادى هاى فراوان! اعطا مى كند.
 
زن از زبان قرآن
اين كتاب تاليف گروه پاسخ به پرسش‌ها و شبهات قرآني ، مركز فرهنگ و معارف قرآن‏ دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم می باشد .
پاسخ‌هاي قرآني به مهم‌ترين پرسش‌ها در باره جايگاه زن با عناوین اصلی كتاب شامل:
پيشگفتار؛ مقدمه؛ فصل اول : آفرينش و شخصيت انسانى زن؛ فصل دوم : ويژگيهاي فردي و اجتماعي زنان؛ فصل سوم : حقوق زن؛ فصل چهاوم : زن در فقه اسلامي؛ فصل پنجم : پوشش زن؛ فصل ششم : زنان ويژه در قرآن؛ فصل هفتم : برخي از احكام ويژه زنان درباره قرآن؛ فصل هشتم : سرنوشت زنان با ايمان در قيامت؛ كتابنامه
 
قلب قرآن (تفسير سوره يس)
اين كتاب تاليف شهيد محراب آيةالله سيد عبدالحسين دستغيب می باشد .
نام اين کتاب از روايتي اقتباس شده که ميفرمايد براي هر چيزي قلبي است و قلب قرآن سوره يس است . در دو ماه مبارک رمضان آيت الله شهيد دستغيب در شرح و تفسير اين سوره مطالب جالبي بيان داشتند که خلاصه آن به اين عنوان منتشر گرديد .
 
استعاذه (پناهندگى به خدا)
اين كتاب تاليف شهيد محراب آيةالله سيد عبدالحسين دستغيب می باشد .
در این اثر بى‏نظير شهيد محراب همان طورى كه از نامش پيداست، درباره پناهندگى به خدا از شر شيطان سخن مى‏رود. با آن احاطه‏اى كه اين مرد بزرگ در آيات و اخبار داشت و برداشتهاى جالب و صحيحى كه از روايات اهل‏بيت مى‏كرد، در همين يك مطلب، سى جلسه سخنرانى كرد و در حقيقت، استعاذه، معنا و اهميت آن، اركان پنجگانه استعاذه از تقوا و تذكر، توكل و اخلاص و تضرع، سخنها فرموده و نكات جالبى را براى خواننده روشن مى‏نمايد، همراه با داستانها، آيات و اخبار را بيان نموده و حقايق را با زبانى ساده و بيانى بسيار رسا - كه براى همه فهمها قابل درك باشد - تذكر مى‏دهد.
ارباب امانت (اخلاق ادارى در نهج البلاغه)
اين كتاب تاليف مصطفى دلشاد تهرانى می باشد .
در اين كتاب مبانی اخلاق اداری با استناد به خطبه‌ها, سخنان, نامه‌ها, مکتوبات و کلمات قصار حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه شرح و تبیین گردیده است . مخاطبان با مطالعه این کتاب با نظرات و دیدگاه‌های امام علی (ع) و نیز روش و سیره آن حضرت در زمینه رفتار اداری و عملکرد شغلی آشنا می‌شوند .برخی از مباحث کتاب به این شرح است : حقوق‌شناسی، وظیفه‌شناسی، شایسته‌سالاری و اهلیت‌گرایی، امنیت شغلی و اصول اخلاق اداری .
معارف اسلام در سوره يس
اين كتاب تاليف آية الله العظمی حسين مظاهری می باشد .
اين كتاب حاصل 24 جلسه سخنراني حضرت آية‌الله العظمی مظاهري در ماه مبارك رمضان است ، که از سلسله درسهاي تفسير معظم له و تحت عنوان «تفسير سوره يس» به علاقمندان تقديم می گردد.
در بازنويسي متن، حفظ اصالت و شيريني سخنان استاد، بيش از سبك نگارش، مورد نظر بوده و لذا سعي شده است كه جز در موارد لازم، تغيير چنداني در متن سخنرانيها داده نشود.
ويرايش مجدد، تنظيم پاورقي‌ها و اسناد آيات و روايات را حجة‌الاسلام مرتضي تهراني انجام داده اند.
 
نجاة المومنين (در اصول دين و اخلاق)
اين كتاب تاليف آية الله حاج ملا حسينعلى تويسركانى می باشد .
علم اخلاق اسلامي و توجه به تهذيب نفس از علوم مورد توجه عالمان رباني بوده است. حوزه علميه اصفهان كه از حوزه هاي كهن و ديرپاي اسلامي و شيعي محسوب مي شود نيز به اين موضوع خطير و مهم توجه وافري داشته و از اين رهگذر دست آوردهاي فراواني نصيب جامعه اسلامي شده و ميراث مكتوب گران بهايي به جاي مانده است.
يكي از آنها اثر حاضر است كه در دو مقصد نوشته شده است: مقصد اول : اصول دين و مقصد دوم : علم اخلاق. كليات از مباحث اعتقادي شيعه و اصول كلي علم اخلاق است. نخست كلياتي از مسايل عقيدتي شيعه اماميه مانند اثبات واجب‏الوجود، صفات خداوند متعال اعم از صفات ثبوتيه و سلبيه، اثبات نبوت عامه و خاصه، ادلـه عقلي و نقلي امامت، شرايط امام، تعيين و نصب امام از جانب خداوند، اثبات عدل الهي، اثبات معاد و نقد مذهب شيخيه و پيدايش بابيه بيان شده، آنگاه اصول كلي علم اخلاق اسلامي مانند فضايل و رذايل اخلاقي با رويكردي قرآني و روايي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. در مباحث مربوط به اخلاق، نخست طريق حفظ فضايل اخلاقي و رفع رذايل بيان مي‏شود. آنگاه صفات رذيلـه اخلاقي مانند غيبت، دروغ، تمسخر، نمامي (سخن‏چيني)، عجب، تكبر، غضب، حسد، بخل، حرص، طمع، سوءظن به خدا و خلق، كينه‏توزي، عصبيت، نفاق و جهل را مورد شناسايي قرار داده، و در بخش ديگر راه‎هاي برون‏رفت از اين صفات ذميمه را بيان كرده است.
معاد
اين كتاب تاليف شهيد محراب آيةالله سيد عبدالحسين دستغيب می باشد .
اعتقاد به قيامت، تنها ضامن سعادت و رفاه و امنيت جوامع بشرى است. هرگاه انسانها معتقد باشند كه پرونده اعمالشان محفوظ مى‏ماند و بالأخره در دادگاه عدل خداوند محاكمه خواهند شد، احساس مسؤوليت و بيم از سرنوشت آنها را از هر نوع گناه و مفاسد اخلاقى باز مى‏دارد و اميد به آينده درخشان، موجبات تسكين خاطر و آرامش فكرى آنها را نموده، به انتحارهاى ناشى از عفريت يأس و نوميدى و فشارهاى روحى، پايان مى‏دهد و در نتيجه، نگرانيها و تشويشهاى حاصل از جرايم روز افزون و انحرافات انسان در عصر فضا برطرف مى‏گردد.
يكى از امتيازات اين كتاب آن است كه زندگى پس از مرگ گرچه با روش تحقيقى و علمى بررسى شده، در عين حال از نظر فهم مطالب، بسيار روان و قابل استفاده همگان مى‏باشد. علاوه بر اين كه به شبهات و ايرادات مربوط به مسأله معاد با بيانى شيوا و مستدل پاسخ داده شده است.
رساله توضيح المسائل با تجديد نظر و اضافات
اين كتاب توضيح المسائل مطابق با فتاواى حضرت آيه اللّه العظمى آقاى حاج شيخ لطف اللّه صافى گلپايگانى می باشد .
 
ماه مبارك رمضان، مكتب عالي تربيت و اخلاق
اين كتاب تاليف آيت الله العظمی لطف‌الله صافی گلپايگانی‏ می باشد .
 
راه روشن ، جلد اول
ترجمه كتاب المحجة البيضاء فى تهذيب الا حياء
اين كتاب تاليف ملامحسن فيض كاشانى رحمه اللّه عليه و مترجم آن سيد محمد صادق عارف ميباشد .
حكيم فرزانه مولي محمد حسين فيض كاشاني محجةالبيضاء را در تهذيب و نقد كتاب احياء علوم الدين غزالي در هشت جلد نوشته است كه در آن معارف اخلاقی و عرفانی را تحت چندين فصل و بخش بيان نموده است . مطالب اين كتاب جالب و بسيار خواندنی و انسان ساز است كه به نام راه روشن ترجمه و چاپ گرديده است .

تفسير كاشف جلد ۳
سوره هاى مائده تا انفال
اين كتاب تاليف علامه محمد جواد مغنيه می باشد .
تفسير گرانسنگ ((الكاشف)) نوشته علامه و انديشمند نو انديش شيعى ، مرحوم شيخ محمد جواد مغنيه يكى از بهترين آثار ایشان است كه در آن به شيوه تفسير ترتيبى آيات را از اول تا به آخر تفسير مى كند. نگارش اين تفسير در زمان جنگ هاى داخلى لبنان ، جنگ اعراب و اسرائيل و... صورت پذيرفته است و چنان كه خود مفسر مى گويد: نگارش آخرين قسمت جلد ششم در سال 1390 در كربلا پايان پذيرفته است .
تفسير الكاشف از آخرين آثار مغنيه به شمار مى آيد و مفسر معتقد است مراحل تفكر و اسلوبش در آن بيش از هر اثر ديگرش در خور رديابى است .
اين تفسير در هفت مجلد به زيور طبع آراسته و تا كنون چندين بار تجديد چاپ شده است كه چاپ اول آن در سال 1968 انجام پذيرفته است .
در اين تفسير، ذيل بسيارى از آيات ، مباحثى با عنوان «اللغة»، «الاعراب» و «المعنى» و «وجه المناسبة» آمده است . در بحث «اللغة» واژه هاى غير ماءنوس آيه يا آيات را شرح مى دهد و از تفسير طبرسى ، طبرى و رازى سود مى جويد و از روايات نيز به عنوان مؤيد نظريه خويش بهره مى گيرد. در بحث «الاعراب» نقش نحوى برخى از واژه هاى مشكل قرآن را بيان مى كند و از تفاسيرى چون مجمع البيان ، كشاف و بحرالمحيط نقل قول مى كند.
در بحث معنا نيز برداشت خود از آيه را خلاصه و مفيد طرح مى كند و بحث هاى تخصصى را با عنوانى مستقل ، جداگانه بر مى رسد.
 
احكام كودكان از تولد تا بلوغ
اين كتاب تاليف محمد حسين فلاح زاده می باشد .
دين اسلام، دينى است كامل، كمال بخش و در بردارنده بهترين دستورات زندگى. تعاليم حيات بخش اسلام، بر سرتاسر حيات فردى و اجتماعى انسان سايه افكنده و همه مقاطع زندگى او را در بر مى‏گيرد. و تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور را عينيت مى‏بخشد.
احكام فقهى كه بخشى از معارف دينى انسان است، حاوى مسائل سازنده و تربيتى بس ژرف و سرنوشت سازى است، اما دست‏يابى به تمام آن مسائل و بهره‏مندى بهينه از آن، براى عموم مردم، آسان نيست، از اين رو سزاست در ابواب اين فقه مبين سير و كاوش شود و شرح وظايف پدر و مادر در رابطه با فرزند استخراج گردد.
 
امام و ماموم در جلوه گاه حضور
اين كتاب تاليف محمد جواد ابوالقاسمى‏ می باشد .
در کتاب حاضر با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم و احادیث و روایات معصومین(ع) مطالبی درباره امام جماعت و اقتدا کنندگان به امام جماعت گرد آمده است .عناوین برخی مطالب کتاب بدین قرار است : آداب حضور در نماز جماعت و شیوه برخورد و معاشرت با دیگر نمازگزاران و نحوه ارتباط با امام جماعت از سوی مامومان ; اهمیت و فضیلت نماز جماعت ; وظایف ماموم نسبت به امام جماعت ; جایگاه و شاخصه‌های امام جماعت و وظایف عمده وی از جمله برگزاری نماز جماعت, مدیریت فرهنگی مسجد, ارتباط با مردم و حضور فعال در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی .
دنياى اسلام و تهاجم فرهنگى غرب
اين كتاب تاليف آية الله محمد مهدى آصفى می باشد .
هجمه فرهنگى، مى‏خواهد پل‏هاى ارتباطى بین حال و گذشته امّت‏ اسلامى را قطع كند. این پل‏هاى ارتباطى عبارتند از: خانه، مدرسه و مسجد. آیة اللّه آصفى در این اثر، به مسأله قطع و وصل فرهنگى پاسخ مى‏دهد. وى عقیده دارد حركت قطع از فرهنگ، نشانه‏ها و نمودها و داعیه‏دارانى دارد كه در مرحله اوّل، بر اساس جدا كردن امّت از پیشینه و میراث‏ها و در مرحله دوم، براساس مسخ فرهنگ این نسل، به اجرا در آمده است؛ امّا خدا اراده كرده است امّت اسلام از خواب غفلت بیدار شود و با نوگرایى واقعى و نصب پل‏هاى ارتباطى به رویارویى با این تهاجم بپردازد.
فقه و پوشش بانوان
اين كتاب تاليف دكتر على اكبر كلانترى می باشد .
پژوهش گران به مسئله حجاب از جنبه هاى گوناگونى نگريسته اند، اما تحقيق مستقل فقهى متناسب با شرايط روز، در اين باره صورت نگرفته است . كتاب حاضر با عهده دار شدن اين موضوع از زاويه هاى مختلف آن را كاويده است : اندازه و چگونگى پوشش در برابر نامحرم و محرم ، پوشش دختران نابالغ ، پوشش بانوان در عكس و فيلم ، زنان سالخورده ، و....قابل ذكر است اين اثر يكصد و نوزدهمين عنوان كتاب در موضوع فقه استدلالى و دويست و سى و دومين اثر در موضوع فقه و حقوق كه براى مخاطب تخصصى (طلاب و دانشجويان ) و همچنين عمومى ، موءسسه بوستان کتاب آن را منتشر کرده است.
احكام فقهى درسفرهاى خارجى
اين كتاب تاليف محمد حسين فلاح زاده می باشد .
فقه براى غرب نشينان
طبق فتاواى آيت الله العظمى سيستانى ـ دام ظله
اين كتاب جمع آورى شده توسط عبدالهادى المحمد تقى حکيم می باشد .
 
احكام خانواده در پرتو فقه اسلامى
اين كتاب تاليف آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى می باشد .
این مجموعه حاوی نظرات فقیه عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى) است، پیرامون روابط مرد و زن، مقدّمات و مراسم عروسى، ازدواج دائم و موقت، مسائل زناشویى، احکام فرزند، طلاق و ارث زن و شوهر و بعضى مسائل مرتبط با این موضوعات، به انضمام بخشى دیگر که شامل 240 واژه و اصطلاح فقهى همراه با معانى آنها بیان شده است. این کتاب توسط حجت الاسلام وحید عليان نژاد
گردآوری و تنظیم گردیده است.
مهرتابان
اين كتاب تاليف مرحوم علامه ‌سيّد محمّدحسين‌ حسيني‌ طهرانی می باشد .
اين كتاب يادنامۀ علاّمۀ طباطبائي قدس سره می باشد. ّأميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ در شرح‌ حال‌ علماي‌ بالله‌ كه‌ حجّت‌هاي‌ الهيّه‌ در روي‌ زمين‌ هستند بيان‌ مي‌دارد که آنان‌ آيات‌ إلهيّه‌ و بيّنات‌ ربّانيّه‌ را از اندراس‌ و كهنگي‌ و بطلان‌ مصون‌ داشتند، آنانكه‌ تعدادشان‌ بسيار اندك‌، و قدر و منزلتشان‌ بسيار بزرگ‌ است،. آنانكه‌ خداوند، حُجَج‌ و بيّناتش‌ را بوسيلۀ آنها حفظ‌ فرمايد؛ تا اينكه‌ در همطرازان‌ خود به‌ امانت‌ بسپارند؛ و در دل‌هاي‌ اشباه‌ و امثال‌ خود كشت‌ كنند.
اگر حقّاً بخواهيم‌ يكي‌ از افرادي‌ را نشان‌ دهيم‌ كه‌ مصداق‌ و معيار اين‌ كلام‌ حضرت‌ باشد، علاّمۀ طباطبائيّ در طراز اوّل‌ قرار دارد.
آن‌ مردي‌ كه‌ پناه‌ حوزۀ علميّه‌ بود؛ پناه‌ طلاّب‌ و محصّلين‌، پناه‌ علم‌ و معرفت‌، پناه‌ اخلاق‌ و ادب‌، پناه‌ ايمان‌ و ايقان‌، پناه‌ گذشت‌ و ايثار، پناه‌ تحمّل‌ و استقامت‌. مردي‌ كه‌ با فقدان‌ او جهان‌ علم‌ و معرفت‌ در سوك‌ نشست‌، و در ماتم‌ او گَرد غم‌ و اندوه‌ بر سيما و چهرۀ اهل‌ فضل‌. مردي‌ كه‌ در فقدان‌ او عالم‌ علم‌ و ادب‌ احساس‌ كمبود نمود؛ چون‌ سردَمدار نهضت‌ فكري‌ و علمي‌ او بود. براستي‌ اخلاق‌ و آداب‌، و فكر و عرفان‌، و علم‌ و دانش‌ علاّمۀ طباطبائي‌ روشنگر آداب‌ و اخلاق‌ و علوم‌ و معارفِ ائمّۀ طاهرين‌ بود؛ و سيماي‌ او آيتي‌ از آن‌ انوار طيّبه‌، و روش‌ و منهاج‌ او حكايتي‌ از آن‌ ارواح‌ مقدّسه‌ مي‌نمود.
 
شرح غررالحكم و دررالكلم ، جلد دوم
اين كتاب تاليف جمال الدين محمد خوانسارى می باشد .
اين كتاب ترجمه و شرح غرر الحكم آمدي می باشد . کتاب غررالحكم و دررالكلم حاوى 10760 حديث كوتاه از اميرمؤمنان على‏عليه السلام است، كه به ترتيب حروف الفباى نخستين كلمه حديث و در 91 باب از كتاب‏هايى مانند نهج‏البلاغه، صد كلمه جاحظ، تحف العقول ابن شعبه حرانى و دستور معالم الحكم قاضى قضاعى گردآورى شده و به دليل عظمت كلام و بزرگى معنا و روشمندى كتاب از ديرباز مشهور و آوازه‏اش از همان زمان مؤلف، طنين افكن بوده و مورد كتابت و قرائت و اجازه و استجازه واقع شده است. پديدآورنده كتاب، قاضى ناصح‏الدين ابوالفتح عبدالواحد بن محمدبن عبدالواحد تميمى آمدى است. اين شرح توسط فقيه محدث، حكيم محقق و مدقق آقا جمال الدين محمد بن آقا حسين خوانسارى اصفهانى نگارش يافته است و علاوه بر توضيح مفهومى و ترجمه لغوى احاديث، آكنده از فوايد گوناگون كلامى، حديثى، ادبى، اخلاقى، تفسيرى، فقهى، فلسفى و غير آن است. مؤلف بزرگوار، كه خود از فقيهان و فيلسوفان بنام عهد صفوى است، به خوبى از عهده شرح احاديث برآمده و در همه مباحث طرح شده در كتاب، حق مطلب را ادا كرده است. اين كتاب را مرحوم استاد سيد جلال الدين محدث ارموى، با مقدمه، تصحيح و تعليق، در 6 جلد، به سال 1346 ش به وسيله انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رساند، و بر آن فهرستى موضوعى افزود كه جلد هفتم شرح به شمار آمد.
محقق بارع جمال الدين محمد بن آقا حسين معروف به «جمال المحققين» محدث، اصولي، حكيم، متكلم، از فقيهان اماميه و از دانشمندان پر آوازة ايران محسوب مي‌شود. اين فقيه گرانمايه با دانشمندان بزرگي هم چون علامه محمد باقر مجلسي و ميرزاي شيرواني معاصر بوده است. تاريخ نگاران از او به عنوان محققي حكيم، فقيهي نوآور و دانشمندي نامدار كه داراي احاطة علمي كم نظير و حسن سليقه و ذوق سليم و انديشه‌هاي ناب بود، ‌ياد كرده‌اند. تسلط عالي او بر فقه، اصول و فلسفه، و مهارت او در آفريدن آثاري زرين در ادبيات فارسي، زبانزد خاص و عام بود. سخنان شيرين، گفتار مليح و رفتار صميمانة وي هر تازه واردي را به خود جذب مي‌كرد. راز اين همه فضايل را بايد در پشتكار و همت والاي او در سيره علمي، معنوي و اخلاقي‌اش به سوي كمال، ‌جست و جو كرد.
نصايح
سخنان چهارده معصوم
اين كتاب تاليف مرحوم آية الله علی‌اکبر مشکینی‌اردبیلی می باشد .
 
شرح غررالحكم و دررالكلم ، جلد چهارم
اين كتاب تاليف جمال الدين محمد خوانسارى می باشد .
اين كتاب ترجمه و شرح غرر الحكم آمدي می باشد . کتاب غررالحكم و دررالكلم حاوى 10760 حديث كوتاه از اميرمؤمنان على‏عليه السلام است، كه به ترتيب حروف الفباى نخستين كلمه حديث و در 91 باب از كتاب‏هايى مانند نهج‏البلاغه، صد كلمه جاحظ، تحف العقول ابن شعبه حرانى و دستور معالم الحكم قاضى قضاعى گردآورى شده و به دليل عظمت كلام و بزرگى معنا و روشمندى كتاب از ديرباز مشهور و آوازه‏اش از همان زمان مؤلف، طنين افكن بوده و مورد كتابت و قرائت و اجازه و استجازه واقع شده است. پديدآورنده كتاب، قاضى ناصح‏الدين ابوالفتح عبدالواحد بن محمدبن عبدالواحد تميمى آمدى است. اين شرح توسط فقيه محدث، حكيم محقق و مدقق آقا جمال الدين محمد بن آقا حسين خوانسارى اصفهانى نگارش يافته است و علاوه بر توضيح مفهومى و ترجمه لغوى احاديث، آكنده از فوايد گوناگون كلامى، حديثى، ادبى، اخلاقى، تفسيرى، فقهى، فلسفى و غير آن است. مؤلف بزرگوار، كه خود از فقيهان و فيلسوفان بنام عهد صفوى است، به خوبى از عهده شرح احاديث برآمده و در همه مباحث طرح شده در كتاب، حق مطلب را ادا كرده است. اين كتاب را مرحوم استاد سيد جلال الدين محدث ارموى، با مقدمه، تصحيح و تعليق، در 6 جلد، به سال 1346 ش به وسيله انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رساند، و بر آن فهرستى موضوعى افزود كه جلد هفتم شرح به شمار آمد.
محقق بارع جمال الدين محمد بن آقا حسين معروف به «جمال المحققين» محدث، اصولي، حكيم، متكلم، از فقيهان اماميه و از دانشمندان پر آوازة ايران محسوب مي‌شود. اين فقيه گرانمايه با دانشمندان بزرگي هم چون علامه محمد باقر مجلسي و ميرزاي شيرواني معاصر بوده است. تاريخ نگاران از او به عنوان محققي حكيم، فقيهي نوآور و دانشمندي نامدار كه داراي احاطة علمي كم نظير و حسن سليقه و ذوق سليم و انديشه‌هاي ناب بود، ‌ياد كرده‌اند. تسلط عالي او بر فقه، اصول و فلسفه، و مهارت او در آفريدن آثاري زرين در ادبيات فارسي، زبانزد خاص و عام بود. سخنان شيرين، گفتار مليح و رفتار صميمانة وي هر تازه واردي را به خود جذب مي‌كرد. راز اين همه فضايل را بايد در پشتكار و همت والاي او در سيره علمي، معنوي و اخلاقي‌اش به سوي كمال، ‌جست و جو كرد.
ترجمه تفسير مجمع البيان
جلد ۱۵ ] [ جلد ۱۶ ]
اين كتاب تاليف
 امين الاسلام طبرسي با ترجمه استاد علي کرمي می باشد .
مجمع البيان فى تفسير القرآن ، اثر شيخ ابو على الفضل (مشهد 468- سبزوار 548 ق ) فرزند حسن بن الفضل طبرسى ملقب به امين الدين و امين الاسلام مشهور به طبرسى و شيخ طبرسى از مشاهير مفسران شيعه مى باشد. مجمع البيان تفسيرى است به زبان عربى در ده مجلد و حجم آن تقريبا كمى بيش از تبيان شيخ طوسى است سبك و شيوه تدوين و تبويب اين تفسير در ميان همه تفاسير فريقين و فارسى و عربى بى سابقه و بى نظير است و با نظمى متين و مرتب و با روش علمى و ساده كه بين تمامى تفسيرهاى موجود از منزلت خاصى برخوردار است . همچنين مسائل ادبى از نحو و لغت و اشتقاق و تصريف و مسائل نحوى را مشروح و مبسوط مورد بحث و بررسى قرار داده است كه جنبه نحو و لغت در آن قوى تر است . در اين تفسير تبويب و تنظيم مطالب به نحوى است كه به مراجعه كننده امكان مى دهد تا خواسته خود را ذيل يكى از ابواب و فصول به سرعت باز يابد. مفسر نخست از نظر قرائت و اختلاف قراءآت تحت عنوان الحجّة ، بعد از نظر لغت و مشكلات لغوى و از نظر اعراب كلمات سپس از نظر اسباب النزول و معنا، آيه را مورد بحث قرار داده و بعد احكام آيه و قصص را به ميان مى آورد و گاهى به اشعار نيز استشهاد كرده است و در پايان تحت عنوان نظم ، ربط و پيوند معنايى آيات را به يك ديگر و ربط در آيه از آيات را با آيات قبل و بعد از آنها و همچنين ارتباط سوره هاى قرآن مجيد را با هم بازگو نموده است .
جلد پانزدهم تفسیر جزء پانزدهم و شامل سوره های اسراء، و کهف می باشد .
جلد شانزدهم تفسیر جزء شانزدهم و شامل سوره های کهف، و مریم و طه می باشد .
نقش باورهای دینی در رفع نگرانی ها
اين كتاب تاليف حبیب الله طاهری می باشد .
هدف از نقش دین در بهداشت وسلامت روان این نیست که افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب، پریشانی و انواع بیماری های روانی به دکتر مراجعه نکنند و یا راه های درمان آنان نادرست است؛ بلکه هدف از نوشتن این کتاب این است که اولاً: متدینانِ به دین، کمتر در معرض ابتلاء به بیماری های روانی هستند و ثانیاً: در صورت ابتلاء به بیماری روانی، تحمل دین داران بیشتر و اضطراب و نگرانی شان کمتر و معالجه شان آسان تر است، وگرنه درمان بیماران به شیوه های پزشکی نیز صحیح است و آن نیز از خداست؛ اگر دارو موثر است آن نیز از خداست. فکر و تشخیص طبیب نیز از ناحیه خداست . بنابر این ارجاع به دین، معنایش نفی راه های دیگر نیست بلی دین بهترین راه است.
این کتاب در فصل های متعدد تحت عناوین ذیل جمع آوری شده است:
کلیات؛ سبب شناسی، (علل و عوامل بیماری های روانی)؛ سلامت و بیماری روان؛
دین و بهداشت روان؛ دین و درمان بیماری های روان؛ دین و آرامش روان؛ اضطراب و نگرانی از مرگ و راه های درمان آن؛ اضطراب و نگرانی از احساس گناه و راه درمان آن، (توبه درمانی)؛ عقده حقارت و راه های درمان آن؛ احساس حسد و کینه توزی وراه های درمان آن. حب جاه و شهرت و راه درمان آن؛ عُجب و خودبزرگ بینی و راه های درمان آن؛ کبر و خودبرتربینی و راه های درمان آن؛ ریا و راه های درمان آن.
 
زخم فطرت
پرهيزنامه‌ای از گناه
اين كتاب تاليف سيدحسين اسحاقی می باشد .
در فرهنگ اسلامي، گناه و وسوسه‌هاي شيطاني منشأ گمراهي و فريب انسان معرفي شده که آدمي را به مسير خلاف انسانيت و کمال مي‌کشاند. از اين رو، آشنايي با عوامل گناه و آثاري که بر روح و روان انسان بر جاي مي‌گذارد و راه‌هاي مقابله با گناه از امور ضروري زندگي هر انسان مؤمن به پروردگار و علاقه‌مند به صفاي باطن است.
اين كتاب با عنوان « زخم فطرت » پرهيزنامه‌اي از گناه است که نويسنده محترم کوشيده است با تکيه بر آيات و روايات و با قلمي شيوا و روان عوامل گناه و آثار آن و راه‌هاي پيشگيري و مبارزه با گناهان را بيان نمايد.
اميداست که براي همگان به ويژه جوانان علاقه‌مند به ارزش‌هاي انساني و اسلامي مفيد واقع گردد و دست‌مايه‌اي براي رشد و تعالي باشد.
 
انديشه سياسى فيض كاشانى
اين كتاب تاليف على خالقى می باشد .
اين كتاب به تبيين و بررسي ديدگاه هاي فقهي _ سياسي علامه فيض كاشاني يكي از علماي قرن يازدهم هجري مي پردازد. بررسي ديدگاه هاي سياسي ايشان به دليل تبحر وي در حوزه حديث، تفسير، عرفان، فلسفه، كلام و فقه شيعه از اهميت قابل توجهي برخوردار است.
پژوهش حاضر از يك مقدمه، پنج فصل، يك نتيجه و چهار ضميمه تشكيل شده است.
در مقدمه جايگاه انديشه سياسي علامه فيض كاشاني در حوزه مذهب شيعه مطرح گرديده و در فصل اول پس از معرفي شخصيت علمي و جايگاه سياسي _‌ اجتماعي ايشان، اوضاع سياسي عصر ايشان و چگونگي تعامل ايشان با دولت صفوي مورد بررسي قرار گرفته است. فصل دوم به تبيين مفهوم سياست در انديشه علامه فيض كاشاني و انواع سياست،‌ جايگاه سياست در ميان علوم مختلف، رابطه آن با دين و ضرورت سياست در اجتماع از منظر ايشان پرداخته است. در فصل سوم پس از بيان ضرورت حكومت از نظر علامه فيض كاشاني انواع حكومت از نگاه ايشان در قالب حكومت نبوي، حكومت امام معصوم، حكومت عالمان دين و حكومت سلاطين مطرح گرديده است.
فصل چهارم به بررسي وظايف و اختيارات حكومت اسلامي در زمينه قانون گذاري، قضاوت و داوري و ولايت سياسي _ اجتماعي از ديدگاه ايشان پرداخته است. در فصل پنجم ابتدا حقوق مردم در زمينه عدالت ورزي، تأمين رفاه و آسايش زندگي، تعليم و تربيت آنان از منظر ايشان مورد بررسي قرار گرفته و سپس حقوق حاكمان در قالب ضرورت شناخت حاكمان بر حق و اطاعت و پيروي از ايشان و خيرخواهي براي آنها مطرح گرديده است. ضميمه اول شامل فرمان شاه عباس دوم به فيض كاشاني و ضميمه دوم شامل نامه فيض كاشاني به شاه عباس دوم و ضميمه سوم شامل رسالة آئينه شاهي فيض كاشاني، ضميمه چهارم شامل گزيده رسالة الفت ايشان مي باشد..
انديشه سياسى شيخ طوسی
اين كتاب تاليف سيد محمدرضا موسويان می باشد .
شرايط و مقتضيات سياسى هر عصرى از جمله متغيرهايى است كه فرهيختگان
را به انديشه‏ورزى واداشته و درصدد پاسخگويى به مسائل و موضوعات زمانه بر مى‏آيند.
ابوجعفر محمدبن حسن‏بن على الطوسى معروف به شيخ طوسى، فقيه و متكلم شيعى قرن چهارم هجرى و معاصر دولت آل‏بويه، از زاويه فقه و كلام شيعه به پديده‏هاى سياسى اجتماعى زمانه خويش نگريسته است اين اثر تلاشى است كه با اتكاى بر مبانى فكرى سياسى شيخ الطائفه، انديشه سياسى وى شامل: حكومت و ملزومات آن، روابط فرد و دولت و راهكارهاى مواجهه با حكومت نامطلوب را مورد تبيين و بازبينى قرار ميدهد.
مثالهای زیبای قرآن جلد ۱
اين كتاب تاليف آية اللّه العظمى ناصر مکارم شيرازی (مدّظلّه) می باشد .
اين كتاب موضوع درسهاى قرآنى ماههاى مبارك رمضان سالهاى 1418 و 1419 حضرت آية اللّه العظمى مكارم شيرازى می باشد كه در عين سادگى، از جمله مهم ترين و پيچيده ترين مفاهيم قرآنى محسوب مى شود. 
حدود و قصاص و ديات
اين كتاب تاليف محمد باقر بن محمد تقى بن مقصود على مجلسى معروف به علامه مجلسى و مجلسى ثانى‏ (قدس سره‏) می باشد .
 
بارقه دخترى از تبار ياس‏ها
اين كتاب تاليف ناهيد طيّبى ‏می باشد .
(بارقه) قصه دخترى است از تبار خورشید و از تیره یاس‏ها؛ یاس‏هاى سپید و عطرآگین.
(بارقه) نورى است كه در دل تاریكى و تباهى درخشید و پاى بر گُرده هستى نهاد و چونان برق با شتابى بیش از پیش به آسمان پر كشید.
(فاطمه طالقانى) بارقه‏اى است كه درخشش آن پس از سال‏ها چشمان ما را به میهمانى آفتاب مى‏بَرد و با حقیقت‏ها آشنا مى‏سازد.
دخترى كه در اوج سختى‏ها و مرارت‏ها، زیبا زیست و زیباتر....
فاطمه، سه ساله بود ولى هر برگ از دفتر زندگى او پنجره‏اى به بوستان باورهاى دینى مى‏گشاید؛ پنجره‏اى كوچك كه در پشت آن انسان‏هاى بزرگ و وارسته‏اى ایستاده‏اند.
آرى، از دریچه‏اى نه چندان بزرگ، مى‏توان بوستانى را نظاره كرد كه عطر گل‏هایش مشام جان را نوازش مى‏دهد، و ركوع شقایق‏هایش زیباترین نماد نیایش است براى چشمان منتظر در نسل‏ هاى فردا.
ديوان اشعار
اين كتاب بخشي از ديوان اشعار محتشم كاشاني می باشد .
کمال‌الدین علی محتشم کاشانی دارای لقب شمس الشعرای کاشانی (۹۰۵ ه.ق در کاشان - ۹۹۶ ه.ق در کاشان)، از استادان مسلّم قرن دهم كاشان بود، كه در ادبيات پارسي و تازي (نظم و نثر) صاحب نام و مقام و در مكتب وي شاعران بسياري از كاشان و غير كاشان پرورش يافته‌‌اند. محتشم کاشانی پدر مرثیه‌سرایی عاشورایی است و بهترین منظومه نمایشی را در این زمینه به یادگار گذاشت و با زبان شعر فرهنگ عاشورا را در بین مردم به ویژه مداحان اهل بیت رواج داد. شهرت و آوازه بی‌نظیر محتشم کاشانی در ادبیات موجب شد تا شاعران نام‌آوری به پیروی از سبک او اهتمام ورزند، اما تاکنون ادبیات ایران در مرثیه‌سرایی، شاعری همچون محتشم به خود ندیده‌است. پاکی، اعتقاد و استواری و محبت محتشم کاشانی به‌اهل بیت علیه‌السلام باعث شد که برخی پادشاهان صفوی از جمله شاه طهماسب به اشعار مذهبی روی آورند. ترکیب‌بند معروف این شاعر پرآوازهٔ مرثیه‌سرای ایران در رثای حسین و کشته‌شدگان کربلا در بین تشیع و به‌ویژه فارسی زبانان زبانزد شد و توجه بسیاری از شاعران را به‌خود جلب کرد.
امام شناسی
[ جلددوازدهم ] [ جلد سیزدهم ] [ ]
اين كتاب تاليف مرحوم علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى می باشد .
اين‌ مجموعه‌ كه شامل‌ 270 درس‌ و در قالب‌ هجده‌ مجلّد است، مجموعه‌اي‌ است‌ از بحثهاي‌ تفسيري‌ ، فلسفي‌ ، روائي‌ ، تاريخي‌ ، اجتماعي‌ دربارۀ امامت‌ و ولايت‌ بطور كلّي‌ ، و دربارۀ امامت‌ و ولايت‌ أميرالمؤمنين‌ عليّ بن‌ أبي‌ طالب‌ و ائمّۀ معصومين‌ سَلام‌ الله‌ عَلَيْهم‌ أجمَعين‌ بالخصوص‌ ، كه‌ بصورت‌ درسهاي‌ استدلالي‌ علمي‌ متّخذ از قرآن‌ كريم‌ و روايات‌ وارده‌ از خاصّه‌ و عامّه‌ و ابحاث‌ حلّي‌ و نقدي‌ پيرامون‌ ولايت‌ ميباشد .
مسئله امامت و ولايت از مهمترين مسائل حياتى است، و با شناخت اين واقعيت، تمام جهات استعداديه انسان در مدارج و معارج كمال رشد و نمو ميكند، و با عدم شناخت و پيروى نكردن ازين حقيقت استعدادها و قابليت‏ها همه در مسير انحراف قرار گرفته ميشود، لذا مولف این مجموعه چهارده جلدی بحث و گفتار در پيرامون مسئله امامت و ولايت را به نحوی که مبناى بحث آيات قرآن بوده، و براى اهميت موضوع نسبت‏به برادران عامه مسلك، از روايات و تواريخ عامه نقل شود، و نيز روايات خاصه نيز اجمالا مورد استفاده قرار گيرد شیوه کار قرار داده است.
چون اين دروس در خصوصيات امام و شرائط رهبرى و زعامت و حكومت، و لزوم عصمت در ائمه طاهرين سلام الله عليهم اجمعين قرار ميگيرد، در ضمن از شرائط نبوت و لزوم عصمت و آثار و خواص پيامبران نيز بحث و گفتگو ميشود، در حقيقت، اين بحث‏بحث كامل و شاملى است كه بحث در نبوت عامه را نيز در برگرفته است.
مسيحيت
اين كتاب تاليف سيد محمد اديب آل على می باشد .
مسيحيت يكى از اديان بزرگ ابراهيمى است كه با پيشينه اى حدود دو هزار سال، مقبوليت و پيروان فراوانى دارد.  پس از ظهور اسلام، آيين مسيحيت در زمره ى اديان رسمى قرار گرفت و مسيحيان به عنوان «اهل كتاب» پذيرفته شدند. خاتميت دين مبين اسلام هرگز به معناى نفى مبانى و ريشه هاى الهى مسيحيت نيست، بلكه اسلام متمم و مكمّل آيين مسيح، و قرآن مهيمن بر انجيل و مصدّق آن است.
اكنون بيش از چهارده سده از عمر مشترك اسلام و مسيحيت مى گذرد و در طى روابط اين دو و پيروانشان دوران پرفراز و نشيبى ديده شده و هنوز هم شمار زيادى از پيروان هر دو آيين نسبت به آموزه هاى دين يكديگر ناآشنا و بى خبرند، گاه نيز با استناد به منابع غيرمعتبر و با گزارش ها و تحليل هاى غرض آلود، به اطلاعات آشفته و ناصواب دست مى يابند كه باعث جدايى و دورى دو ملت از يكديگر مى گردد.
با توجه به رخدادهاى جهان معاصر ضرورت هم سخنى و گفتوگو بين پيروان اديان الهى بيش از پيش احساس مى شود و بر دين مداران است كه با تكيه بر اصول و باورهاى مشترك و با تشريك مساعى، از باورها و آرمان هاى خود در برابر سيل بنيان كن سپاه كفر و ماديت، دفاع كنند; و با توجه به ارزش هاى اصيل اعتقادى و اخلاقى خود، با بى دينى و الحاد مقابله نمايند.
اين نوشتار سعى دارد مقام رفيع حضرت عيسى(عليه السلام) و حضرت مريم(عليها السلام)را تبيين نموده، خواننده را با تاريخ و كلام مسيحيت به طور مختصر آشنا سازد.  در بيشتر فصول ميان آموزه هاى دينى هر دو آيين مقايسه اى صورت گرفته و برخى نقاط مبهم آسيب شناسى شده است.
 
ترجمه تفسير مجمع البيان
جلد ۱۷ ]
اين كتاب تاليف
 امين الاسلام طبرسي با ترجمه استاد علي کرمي می باشد .
مجمع البيان فى تفسير القرآن ، اثر شيخ ابو على الفضل (مشهد 468- سبزوار 548 ق ) فرزند حسن بن الفضل طبرسى ملقب به امين الدين و امين الاسلام مشهور به طبرسى و شيخ طبرسى از مشاهير مفسران شيعه مى باشد. مجمع البيان تفسيرى است به زبان عربى در ده مجلد و حجم آن تقريبا كمى بيش از تبيان شيخ طوسى است سبك و شيوه تدوين و تبويب اين تفسير در ميان همه تفاسير فريقين و فارسى و عربى بى سابقه و بى نظير است و با نظمى متين و مرتب و با روش علمى و ساده كه بين تمامى تفسيرهاى موجود از منزلت خاصى برخوردار است . همچنين مسائل ادبى از نحو و لغت و اشتقاق و تصريف و مسائل نحوى را مشروح و مبسوط مورد بحث و بررسى قرار داده است كه جنبه نحو و لغت در آن قوى تر است . در اين تفسير تبويب و تنظيم مطالب به نحوى است كه به مراجعه كننده امكان مى دهد تا خواسته خود را ذيل يكى از ابواب و فصول به سرعت باز يابد. مفسر نخست از نظر قرائت و اختلاف قراءآت تحت عنوان الحجّة ، بعد از نظر لغت و مشكلات لغوى و از نظر اعراب كلمات سپس از نظر اسباب النزول و معنا، آيه را مورد بحث قرار داده و بعد احكام آيه و قصص را به ميان مى آورد و گاهى به اشعار نيز استشهاد كرده است و در پايان تحت عنوان نظم ، ربط و پيوند معنايى آيات را به يك ديگر و ربط در آيه از آيات را با آيات قبل و بعد از آنها و همچنين ارتباط سوره هاى قرآن مجيد را با هم بازگو نموده است .
جلد هفدهم تفسیر جزء هفدهم و شامل سوره های انبیاء، و حج می باشد. .
تفسير كوثر ، جلد چهارم
اين كتاب تاليف آيت الله يعقوب جعفرى مراغى می باشد .
 
غرر الحكم و درر الكلم جلد ۲
اين كتاب تاليف قاضى ناصح الدين ابو الفتح عبد الواحد بن محمد تميمى آمدى با ترجمه حضرت آیت الله سيد هاشم رسولى محلاتى ميباشد .
اميرمؤمنان على‏عليه السلام ستيغ بلند فصاحت و اوج قله بلاغت و سرآمد ارباب سخن بود . حكمت در سينه‏اش موج مى‏زد و علم و دانش ـ كه جوشيده از سرچشمه وحى الهى و نشأت گرفته از علوم نبوى بود ـ از منطق استوار و بيان شيوايش نمايان بود. . خطابه‏هاى رسا و كلام دلربايش، جان‏هاى شيفته را برانگيخت تا سخنان وى را به خاطر بسپارند و بر صفحه دل بنگارند و كتاب‏هاى فراوان در جمع و ضبط آن‏ها فراهم آرند. در اين ميان، كلمات قصار حضرت، جايگاه ويژه‏اى داشته است. اين سخنان، به دليل كوتاهى و زيبايى و آسانى حفظ آنها، مجموعه‏هاى فراوانى را به خود اختصاص داده است كه يكى از معروف‏ترين آنها، كتاب ارزنده غرر الحكم و دررالكلم است. كتابى كه «دريايى پر از گوهر و آسمانى پر از نجم و اختر كه ياقوت‏هاى فروزان و اختران تابان آن، ديدگان بيننده را در پرتو و لمعان انوار درخشانش، خيره و مات مى‏سازد.
ربا
پيشينه تاريخى ربا، ربا در قرآن و سنت، انواع ربا و فرار از ربا
اين كتاب تاليف بخش فرهنگى جامعه مدرسين حوزه علميه قم می باشد .
 
تحريف‏ ناپذيرى قرآن
اين كتاب تاليف عبدالكريم بهجت‏ پور می باشد .
گروهى از وهابيان معاصر كه در دنياى اسلام راه غلات و خوارج را مى‏پيمايند و به دلخواه استكبار آتش اختلافات مذهبى و فرقه‏اى را دامن مى‏زنند، نظريّه سخيف تحريف قرآن را به شيعيان نسبت داده‏اند و آنان را كافر يا مرتد مى‏دانند.
در اين نوشتار، چند مطلب بيان مى‏شود:
1. نظر اجماعى شيعه درباره سلامت قرآن از تحريف به نقيصه يا زياده؛
2. پاسخ به دغدغه‏هاى شيعه و انتقادهاى آنان درباره بى توجهى به قرآن؛
3. نقد و بررسى دلايل تكفيرى‏ها عليه شيعه.
به نظر نويسنده هر چند ادعاى تحريف قرآن با آيات و روايات مسلم اسلامى منافات دارد، اما ادعاى تحريف قرآن وقتى موجب كفر يا ارتداد است كه كسى، دلالت آيات و روايات را بر سلامت قرآن به يقين پذيرفته باشد سپس آن را انكار كند؛ اما اگر شخصى سند يا متن اين احاديث را مخدوش بداند هيچ يك از فرقه‏هاى اسلامى او را كافر يا مرتد نمى‏دانند.
در ضمن، شواهد صحت اين نظريّه در فتاواى دانشمندان اهل‏سنّت؛ مانند: بحث در سوره‏هاى «معوّذتين» ذكر مى‏شود.
اميد است اين نوشتار در خاموش كردن آتش فتنه اختلاف بين مسلمانان مؤثّر باشد و بهانه را از دست فتنه‏گرانى كه وحدت مسلمانان را زحمت خود مى‏دانند بگيرد.
 
نماز
اين كتاب تاليف محي الدين حائری شیرازی می باشد .
اين كتاب با مقدمه آيت‌الله حسن حسن‌زاده آملي می باشد و نماز و ارکان آن را با استفاده از آيه‌هاي قرآني و روايات معصومين(عليهم‌السلام) و تفسير حکما و عارفان تشريح مي‌كند.
أسرار الصلاة يا معراج عشق
اين كتاب تاليف مهدى سمندرى نجف آبادى می باشد .
اين كتاب با مقدمه آيت‌الله حسن حسن‌زاده آملي می باشد و نماز و ارکان آن را با استفاده از آيه‌هاي قرآني و روايات معصومين(عليهم‌السلام) و تفسير حکما و عارفان تشريح مي‌كند.
حكمتهاى علوى عليه السلام
ترجمه و شرح ۱۱۰ حكمت از سخنان حضرت على (ع)
اين كتاب تاليف جواد محدّثى می باشد .
گنجينه پايان ناپذير كلمات ائمّه، از سرمايه‏هاى عظيم و ماندگارى است كه به همّت عالمان بزرگ و راويان گوهرشناس، ثبت و ضبط و ذخيره سازى شده است .
در اين ميان، سخنان امير بيان و خورشيد حكمت و هدايت و پيشواى عدالت، حضرت على اميرمؤمنان علیه السلام از درخشندگى و بلاغت و جلوه خاصّى برخوردار است و بسيارى از بزرگان دانش و ادب، در طول اين چهارده قرن، از چشمه زلال حكمتهاى علوى سيراب شده‏اند و به انتقال آن جرعه‏هاى جان‏بخش به كام تشنگان معارف پرداخته‏اند.
سخنان امام على علیه السلام آن‏چنان عميق، زيبا، كاربردى و فصيح است كه چشم دل را مبهوت مى‏سازد. گويا آن حضرت، ناظر به همه ادوار و به تناسب همه مخاطبان و دردها و نيازها، راه حل و درمان ارائه فرموده است. از اين‏رو كلمات حضرتش دلنشين و روح‏پرور و مايه عبرت و سرمشق زندگى است.
آنچه پيش رو داريد، قطره‏اى از آن اقيانوس بى‏كران است. گهرهايى برگرفته از كلمات قصار آن پيشواى جاودانه، از كتاب غررالحكم است كه با ترجمه و توضيحى مختصر، تقديم مى‏شود. دسته گلى است معطّر، از بوستان باطراوت و هميشه سرسبز و خوشبوى معارف علوى. سعى شده است كلماتى برگزيده شود كه بيشتر حالت كاربردى و نقش‏آفرينى در رفتار روزمرّه و صحنه‏هاى زندگيمان داشته باشد، با توضيحاتى روان و خودمانى، كه بيشتر و بهتر بتواند با مخاطبان و خوانندگان، رابطه برقرار سازد.
 
كليات ديوان كمپانى
در مدح و رثاى پيامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع)
اين كتاب مجموعه ای از اشعار آيت الله شيخ محمد حسين غروى اصفهانى (قدس سره الشريف) معروف به كمپانى می باشد که با تصحیح و پاورقی جناب آقای محمد فربودى منتشر گردیده است. ضمنا نسخه دیگری از همین کتاب در کتابخانه موجود است که با تصحیح و پاورقی جناب آقای سيد كاظم موسوى منتشر گردیده است. این نسخه با فورمت جدید می باشد.
 
سير حوزه‌های علمی شيعه
اين كتاب تاليف آيت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپايگانی می باشد .
 
سفرنامه حج
اين كتاب تاليف آيت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپايگانی می باشد .
حج از جمله اركان اسلام است كه عظمت و فضيلت آن بر حسب آيات متعدد قرآن مجيد و احديث شريفه ثابت و مسلم است.
حج در اجتماع اسلامي نقش حياتي و اساسي دارد، چرا كه امروزه بزرگترين مظهر شوكت عظمت، وحدت و اتفاق كلمه مسلمين بوده و نفوذ اسلام در دلها را نمايان مي كند.
در این سفرنامه حج مولف ارجمند به توصيف و شرحي بر اماكن و مزارات شريفه مدينه منوره و مكه مكرمه و هم چنين مطالب تاريخي و مذهبي اين اماكن مباركه از صدر اسلام تا حال حاضر پرداخته است.
آفتاب مشرقين
اين كتاب تاليف آيت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپايگانی می باشد .
دفتر شعر عاشورايي (آفتاب مشرقين) با مقدمه آيت الله كريمي جهرمي‌دامت بركاته درباره نغمه‌هاي عاشورايي آغاز مي‌شود. سپس 16 عدد از اشعار و سروده‌هاي فقيه فرزانه با عناويني همچون: هماي سعادت، نور سرمد، سلطان عشق و... به ارادتمندان و عاشقان سيد و سالار شهيدان‌عليه‌السلام تقديم مي‌گردد، باشد كه با مطالعه اين دفتر معرفت بالا و والاتري نسبت به حادثه عظيم كربلا و نقش‌آفرينان هميشه جاويد آن پيدا نماييم.
ولایت تکوینی و ولایت تشریعی
اين كتاب تاليف آيت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپايگانی می باشد .
این اثر که سومین کتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدویت» است، به اختصار توضیحی درباره دو موضوع ولایت تکوینی و ولایت تشریعی ارائه می‌دهد.
انوار حسينى
اين كتاب تاليف آية الله العظمى سید صادق حسينى شيرازى می باشد .
این کتاب مجموعه ای از سخنرانی های حضرت آیت الله شیرازی می باشد که پیرامون امام حسین (ع)، عاشورا، کربلا، و زیارت امام حسین (ع) ایراد گردیده است و به صورت شش کتاب کوچک منتشر گردیده است. ایت کتاب ها عبارتند از:
انوار حسينى
خون سيدالشهدا (عليه السلام) و مسئوليت ما
امام حسين عليه السّلام وتحمل مصائب
راز زيـارت كربلا
تأثير مجالس عزادارى در پيشبرد اهداف اسلامى
كشتى بان هدايت
امثال و حکم قرآن کریم
اين كتاب تاليف هاجر صداقت مهر (اندقانی) می باشد .
امثال و تعبیرات رایج در میان هر قوم و ملت یکی از ارکان مهم زبان و ادب آن قوم نموداری از ذوق و قریحه و صفات روحی و اخلاقی و افکار و تصورات و رسوم و عادان آن ملت است. اغلب امثال در لباس کنایه یا در قالب کلامی موزون و دلنشین بیان شده اند و حاوی اندیشه ای عمیق و سودمند و یا انتقادی شدید و طنزآمیز از رفتار و گفتار و آدمیان و یا نابسامانی های اخلاقی و اجتماعی است. این سخنان کوتاه و سودمند و دلنشین که هر کدام از آنها اندیشه ای ژرف و لطیف و پایندی نغز را در بر دارند، به سبب سادگی و روانی و عمق اندیشه در طی روزگاران مقبولیت یافته و سرانجام در زبان خاص و عام جاری گشته و نام مثل به خود گرفته اند.
استفاده از امثال به عنوان چاشنی و زیبایی کلام و استحکام بخشیدن به نیروی استدلال در نزد همگان معمول است.
در قرآن کریم و کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر مؤمنان علیه السلام و ائمه معصومین علیه السلام مثلهای فراوانی وجود دارد. نگارنده در این پژوهش 131 مثل و حکمت از قرآن را گرد آورده و سپس اقدام به بیان ترجمه آن به نثر و نظم نموده و در ترجمه منظوم از کتاب قرآن منظوم استفاده گردیده است.
 
تربیت مذهبی کودک
اين كتاب تاليف سید مجتبی موسوی زنجان رودی می باشد .
اسلام در تمام ابعاد خود در میان سایر مکاتب، کامل ترین و سالم ترین و بافرهنگ ترین و غنی ترین مکتب است و برای نسل خود و پیروان خود و فرزندان نوین خویش اندیشه کرده است و متضمن است که اگر پیروانش از همان آغاز طفولیت و پیش از آن با راهنمایی های مکتب پیش بروند، بهترین و سالم ترین نسل و انسان ها را تحویل جامعه خواهند داد. بزرگترین همت اسلام در عین بهره گیری از مواهب طبیعت و دنیا تکامل بخشیدن به بعد روحی و معنوی اوست.
نوشتار حاضر در مقوله تربیت فقط تا هفت سالگی کودک را در بر می گیرد و سعی شده از منابع اصلی یعنی آیات و روایات، که از زبان مستقیم وحی و پیشوایان معصوم علیهم السلام است، مطالب بیان شود و کم تر به تفسیر و تبیین شخصی پرداخته شود.
اين كتاب ابتدا به صورت سلسله مقالاتی در «مجله راه زندگی» ارائه و به چاپ رسید، سپس به همان شیوه به صورت کتاب تدوین گردید تا مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.
 
ملاقات محبوب
اين كتاب تاليف آيت الله سيد محمد تقى مدرسى می باشد .
بسيارى اين سؤال را مطرح مى‏كنند كه اصرار برمشاركت ساليانه در حج براى چيست، حتّى برخى افراد دهها مرتبه درمراسم حج شركت داشته ‏اند و طالب حضور دوباره در موسم حج‏ مى‏باشند حال اينكه با يك بار شركت در حج وجوب شركت دوباره ‏ساقط مى‏شود؟
اگر وجوب اداى مناسك حج را به كنارى بگذاريم بايد بگوييم حضور دراين مراسم پرشكوه روح ايمان و قرب الهى رادر انسان برمى‏انگيزد، حقيقتاً انسان در حين انجام اعمال حجّ به ‏خودشناسى مى‏رسد. هنگاميكه زائر خانه خدا به ضيافت الهى وارد مى‏شود، خود را در آرامش واطمينان مى‏يابد، به نشاطى زائدالوصف ‏مى‏رسد كه نمى‏داند از كجا آمده. به همين دليل در برابر گرماى هوا به ‏سادگى مقاومت مى‏كند، واز حضور و شركت در كنگره ميليونى حج-بدون هيچ ناراحتى از رنج سفر- لذّت مى‏برد، و مشكلات سفر را ازاسكان گرفته تا وسايل نقليّه مورد نياز و مانند آنها را با رضايت كامل‏ به جان مى‏خرد. تمام سختيها در چشم او آسان مى‏شود، و تمام تلخيها در كام اوشيرين مى‏نمايد... چون او يقين دارد پاداشش به اندازه مشقّتى است‏ كه دراين راه متحمّل شده پس ابائى از مواجهه با گرفتاريها ندارد هراندازه كه بزرگ هم باشد، و اعتنايى به مشكلات نمى‏كند هر قدر هم كه ‏زياد باشد. مطمئنّاً دل كسى كه قدر و منزلت حجّ و فوائد و ويژگيهاى ‏آنرا بشناسد از شوق مشاركت در حج به پرواز درمى‏آيد و روح ‏وروانش براى حضور دراين عبادت الهى به تكاپو مى‏افتد هر چقدر هم ‏كه اين سفر براى او گران تمام شود.
ولايت‌ فقيه‌ در حكومت‌ اسلام
[ جلداول ] [ جلد دوم ] [ جلد سوم ] [ جلد چهارم ]
اين كتاب تاليف مرحوم علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى می باشد .
اين‌ مجموعه‌ پيرامون‌ ولايت‌ فقيه‌ در حكومت‌ اسلام‌ ميباشد كه‌ بدنبال‌ طبع‌ كتاب‌ «وظيفۀ فرد مسلمان‌ در احياي‌ حكومت‌ اسلام‌» بيان‌ گرديده‌ و توسّط‌ دو تن‌ از فضلاء در چهار مجلّد شامل‌ 48درس‌ تنظيم‌ و گردآوري‌ شده‌ است‌.
اين کتاب بحثى را در پيرامون ولايت فقيه در حكومت إسلام بطور مشروح بیان می كند ، تا حدود ولايت و مشخّصات و آثار و مسائل آن معيّن گردد ؛ و بالنّتيجه قدرى بهتر و مشروحتر پرده از رخ آن برگيرد ؛ و مقّدمات و مُعِدّات و شرائط و موانع آن توضيح داده می ‏شود ، تا حقيقت ولايت إمام و فقيه عادل جامع الشّرائط و مُفاد و محتوى و حدود و ثغور آن مشخّص گردد و در این صورت بتمام معنى الكلمه ولايت فقيه از نظر إسلام و مدارك فقهى توضيح داده شده است .
مباحث کتاب نه چندان مختصر كه فقط به رؤوس مطالب اكتفا گردد ، و نه چندان مفصّل كه تمام شقوق و شُعَب ولايت‌ فقيه‌ در حكومت‌ اسلام به تفصيل بيان می شود ، و راه ميانه و حدّ وسط را از جهت أدلّه فقهيّه می پیماید ؛ تا براى طلّاب محترم ، راهگشائى براى تفريع فروع و تشقيق شقوق باشد ؛ و خود بتوانند بر جزئيّات مسائل واقف گردند .
اين مباحث بطور مسلسل پس از شهر رمضان المبارك سنه 1410 هجريّه قمريّه از روز هشتم شهر شوّال المكرّم شروع شد ؛ و بطور مرتّب حتّى با ضميمه روزهاى پنجشنبه در هفته به أيّام تدريس ، إدامه يافت تا به چهل و هشت درس منتهى شد ؛ و در روز بيست و يكم شهر ذوالحجّة الحرام پايان يافت .
 
سقای تشنگان کربلا
اين كتاب تاليف محمدعلی نورائی می باشد .
بدون تردید یکی از وقایع مهمی که در نیمه دوم قرن اول هجری در تاریخ اسلام رخ داد و موجب حزن و اندوه و ماتم انبیای الهی و اولیا و صالحان، خاصّه شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت گردید، واقعه جانسوز عاشورا در محرم سال 61 هجری است. در آن واقعه عظیم که روز حزن و اندوه و مصیبت برای خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود، یکی از سرداران شجاع سپاه امام حسین علیه السلام ، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام است که با عزمی راسخ و با قامتی رشید و استوار و پرصلابت، از یک سو به حفاظت از خیام امام و نگهبانی از حریم خاندان اهل بیت پرداخت و از سوی دیگر، وقتی هنگام نبرد، سپاهیان عمر سعد مانع از رسیدن آب به یاران و اصحاب آن حضرت شدند، با رشادت و شجاعت بی نظیر به سپاه دشمن حمله کرد و برای رساندن آب به اهل بیت امام، سرانجام به شهادت رسید.
در این میان یکی از وظایف مهمی که بر عهده محققان و پژوهشگران تاریخ اسلام گذاشته شده، معرفی ائمه معصوم و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت و چهره های نورانی و تابناک عالم اسلام به مردم و خصوصا نسل جوان است، تا ضمن آشنایی با آنان، بهترین اسوه و الگوهای رفتاری را برای خود برگزینند، از همین رو، نگارنده فاضل این کتاب کوشش نموده است تا در حد توان و با استناد به منابع موجود، شمه ای از زندگانی، مقام و منزلت، شهامت و شجاعت، گذشت و ایثار، جانبازی و شهادت و همچنین مقام شفاعت و عنایت آن بزرگوار را به رشته تحریر درآورد.
 
پرتوئی از عظمت امام حسين (ع)
اين كتاب تاليف آيت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپايگانی می باشد .
موضوع كتاب، درباره چهره درخشان تاريخ بشريت، حضرت اباعبدالله الحسين ‌عليه ‌السلام است كه كرامت و عزت انساني وامدار اوست. اين كتاب، متضمن مطالبي از فضايل حضرت سيدالشهداء‌عليه‌السلام و تاريخ اسلام در آن زمان و نيز پاره‌اي از علل و نتايج واقعه كربلا مي‌باشد كه به صورت تحقيقي و تحليلي به رشته تحرير درآمده است. از ويژگي‌هاي مهم كتاب، قلم ساده آن است كه علي‌رغم انتقال مطالب علمي و تحليلي، مخاطب را از هر طبقه فكري و سطح سواد كه برخوردار باشد با اندك مايه علمي، بهره‌مند مي‌سازد. نكته قابل توجه، استفاده فراوان از منابع عامه و اهل سنت در مستندات است كه فهرست منابع اهل سنت با بيش از 70 مورد به همراه نام نويسنده آنها در پايان كتاب درج شده است. همچنین پاسخ به برخي از مهم‌ترين شبهات پيرامون قيام امام حسين(ع) نيز بر غناي كتاب افزوده و سبب آگاهي و معرفت بيشتر خواننده كتاب مي‌گردد.
كتاب در 4 بخش سامان يافته است: 1- شخصيت و فضايل حسين‌عليه‌السلام، 2- بني هاشم و بني اميه، 3- علل قيام حسين‌عليه‌السلام و 4- نتايج و فوايد قيام حضرت ابي عبدالله الحسين‌عليه‌السلام.
در بخش اول ابتدا سيماي نوراني امام حسين‌عليه‌السلام در كتاب خدا ترسيم شده است از قبيل آيه مودت، آيه تطهير و آيات ديگر كه درباره فضيلت پنج تن آل عبا نازل شده است. در ادامه سيماي امام حسين‌عليه‌السلام در احاديث پيامبر مكرم اسلام به تصوير كشيده شده است. فصل اول با بيان مكارم اخلاق سيدالشهداء و ابعاد گوناگون اخلاقي آن حضرت به پايان مي‌رسد. بخش دوم درباره بني هاشم و بني اميه است كه به طور تفصيلي به اوضاع زندگي و مخصوصاً صفات رذيله معاويه و يزيد به طور مستند پرداخته شده است. در بخش سوم علل قيام سيد و سالار شهيدان‌عليه‌السلام مورد بررسي قرار گرفته كه از اين رهگذر حدود 6 علّت اصلي و مهم مورد شرح و توضيح قرار گرفته و در آخر بخش، به چند شبهه پيرامون حادثه عظيم عاشورا پاسخ گفته شده است. بخش چهارم با عنوان نتايج و فوائد قيام حضرت اباعبدالله الحسين‌عليه‌السلام به 9 فائده مهم و تأثيرگذار قيام خونين و سراسر حماسه كربلا مي‌پردازد .
هدايتگران راه نور
زندگانى امام على بن ابيطالب ‏عليه السلام
اين كتاب تاليف آية الله سيد محمد تقى مدرسى می باشد .
فصل سرد
اين كتاب تاليف سيد مهدى عليزاده موسوى می باشد .
منتخب احاديث حج
اين كتاب تاليف سيّدعلى قاضى عسكر می باشد .
پرتوی از مکتب زهرا علیهاالسلام
اين كتاب تاليف غلامعلی عباسی فردویی می باشد .
زهرا علیهاالسلام ، کوثر خدا، جلوه جمال او و تفسیر جلال اوست. زهرا علیهاالسلام ادامه رسول است و همتای علی. او، حصن محکم ولایت است و آموزگار مکتب شهادت؛ تلاوت بیداری است و بهار سرشار دل های آشنا. زهرا علیهاالسلام معرّف نهایت کمال زن است و اوج عروج یک انسان. چشمه غدیر در باغ دبستان سبز او جاری شد، و غدیری ها در دامان عصمتش به رویش رسیدند.
مطالب این كتاب فاطمه را بر افق مبین «فضائل و مکارم» زیارت می کند، و پرتوی از مکتب آن بزرگوار را در فراروی دوستان و پویندگان منهجش می افشاند. فروغ فاطمه را در معرفت و خداشناسی، ذکر و نیایش، تسبیح و تقدیس، نظاره می کند و نیز فاطمه را از منظر پدر، و پدر را از نگاه فاطمه می بیند. مقام امامت را تدوین و از نگاه فاطمه، افق این مکانت را می نگرد. علی علیه السلام را از منظر فاطمه، زیارت کرده و درس مهرورزی، عطوفت، فرمانبری را به همه همسران نیز می آموزد. و نیز فاطمه و فرزندان (عترت)، را به بحث می نشیند. پرتوی از مهر، عطوفت و نوع دوستی فاطمه به دیگران را می نگارد. قرآن از نگاه فاطمه و فاطمه از نگاه قرآن را به تفسیر در می آورد. معاد و فاطمه را تبیین می کند. به هر روی، فاطمه و پارسایی، زهد، سیاست، جهاد، آینده نگری، تحلیل جامعه و تبیین احکام و مکارم اخلاق و .... را، فراروی پویندگان «مکتب ثقلین» می نهد.
وسواس، شناخت و راه های درمان
اين كتاب تاليف علی محمد حیدری نراقی می باشد .
گروهی افراد هستند که نمی توانند تصمیم بگیرند، حتی در عادی ترین کارهای روزمره، از اتخاذ تصمیم عاجز می مانند. تردید و شک کشنده ای آنان را رنج می دهد، هر بار که می خواهند تصمیم بگیرند، افکار خاصی آنان را از تصمیم باز می دارد. این عده دچار بیماری خطرناک وسواس می باشند، این روحیه حتی در عادی ترین کارهای آنان به چشم می خورد. این بیماری این طور آغاز می گردد که شخص پس از انجام عملی احساس می کند که تفکر خاصی او را رنج می دهد و او نمی تواند در برابر آن ایستادگی نماید. با این که به نارسایی و پوچ بودن آن فکر اعتقاد کامل دارد، ولی در اثر ناتوانی و ضعف فکری تسلیم آن می گردد.
ریشه و اساس این بیماری، ناتوانی فکری است، لذا در انحصار ملت خاصی نبوده، در هر جامعه ای بر اساس آداب و سنن، به نوعی ظهور و بروز می کند. علاوه بر این، در هر طبقه با توجه به خصوصیات صنفی به طرز خاصی آشکار می گردد. برخی از دانشمندان، در تألیف و تصنیف کتاب دچار وسواس می گردند. برخی از افراد در طهارت و نجاست دچار وسوسه می شوند، نیرویی نامرئی آنان را دچار شک و تردید می سازد!
این بیماری از ابتدایی ترین مرحله شروع شده، به تدریج به مراحل خطرناکی می رسد، در برخی از موارد کار وسواس آن چنان شدت می یابد که همه افراد را «مسامحه کار» تشخیص داده و زندگی اجتماعی،بر ایشان دشوار و سخت می گردد. حملات این نیروی نامرئی در صورت عدم معالجه هم چنان توسعه می یابد و به مرحله حادی می رسد. در این مرحله برخی کارشان به جنون کشیده می شود.
در ابتدا شخص وسواسی درک می کند که رفتارش غیرعادی است، ولی در مراحل بحرانی، این درک از او گرفته می شود و دیگران را افراد غیرعادی تلقی می کند. زیان دیگری که شخص وسواسی بدان دچار می گردد، شک و تردید در سایر قسمت های زندگی او است، فردی که در نجاست و طهارت وسواس دارد، به تدریج در سایر شئون زندگی هم دچار تردید و شک می گردد، این گونه اشخاص نمی توانند در سایر مسایل تصمیم بگیرند، و با این ضعف و ناتوانی فکری، همیشه با فکر و اراده دیگران به زندگی می پردازند، چون خود از تصمیم گیری عاجز می باشند.
اسلام که دین زندگی و اجتماعی است، شدیدا با احتمالات و تخیلات وسواسی مبارزه کرده است. در درجه اول بر اساس ضوابط و قواعد کلی، اصولاً از پیدایش افکار وسواسی جلوگیری کرده، در باره طهارت و نجاست، دستور داده با آن معامله طهارت شود. از این گذشته عملکرد بازار مسلمانان و خودشان، نشانه پاکی و پاکیزگی است، روی این اصول هیچ کس حق ندارد به احتمالات وسواسی ترتیب اثر دهد. در موضوع نماز، کسانی که شکشان از میزان عادی و متعادل تجاوز بکند، از درجه اعتبار ساقط است.
 
نینوای عشق و عرفان
اين كتاب تاليف عبد الحسین پیماندوست می باشد .
در طول تاریخ اسلام تمامِ تأثیر و تأثُّری که عرفا، حکما، علماء، فقهاء، فضلا، اُدَبا، شعرا و دانشمندان داشته و دارند سر چشمه اش نیروگاه عظیم الهی یعنی وجود مبارک حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و خاندان عترت و طهارت به ویژه حضرت سید الشهداء ابا عبداللّه الحسین علیه السلام می باشند، که شهادت ایشان علّت مُبقیه برای اسلام است و اسارت اهل بیت علیهم السلام علّت مُبقیه برای آثار شهادت و عزاداری محبّین امام حسین علیه السلام علّت مُبقیه برای آثار اسارت است بنابر این عزاداری و گریه بر حسین علیه السلام علّت مبقیه برای اسلام است، خودش فرمود: «اَنَا قَتِیلُ الْعَبَرَة» واقعه عاشورا و روز عاشورا مظهر اسماء و صفات خداوند و روزِ بُروزِ اسماء و صفاتِ او در حسین علیه السلام است. عاشورا روزِ بُروزِ علم، حلم، کرم، مغفرت، رأفت غیرت، محبّت و عشقِ خدای منّان است. و روزِ بُروزِ رحمت رحمانیه و رحیمیه است، چرا که تمام رحمتی که در دنیا وجود دارد و ظاهر است نمی است از یمِ رحمت واسعه خداوند که رحمت واسعه خداوند حسین علیه السلام است که در روز عاشورا این دریای رحمت متلاطم و خروشان گشته است، «یا رَحَمَةَ اللّه الواسِعَه» .
آنچه مسلّم است تأسّی و توسّل به اهلبیت علیهم السلام کلید فتح باب از برای طالبان معرفت و موجب هدایت و سعادت دنیا و آخرت و آمرزش گناهان و رسیدن به رحمت واسعه خدای منّان است. در این مجموعه اشعار سعی شاعر بر این بوده است که منبع و مأخذ مطالب حتی الامکان قرآن کریم و احادیث و روایات اهلبیت علیهم السلام و بیان بزرگان دین باشد.
 
هدايتگران راه نور
زندگانى پيامبر گرامى حضرت محمّد مصطفى صلى الله عليه وآله
اين كتاب تاليف آية الله سيد محمد تقى مدرسى می باشد .
هدايتگران راه نور
زندگانى امام على الهادى ‏عليه السلام
اين كتاب تاليف آية الله سيد محمد تقى مدرسى می باشد .
گفتار معصومين(عليهم السلام) ، جلد ۲
اين كتاب تاليف آية الله العظمی مكارم شيرازی می باشد .
در سالهاى اخير مباحث اخلاقى در حوزه زياد شده است و اساتيد حوزه مقدارى از وقت خود را به اين مهم اختصاص داده اند. مجموعه ی حاضر احادیث کوتاه اخلاقی است که توسط حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی – مدّ ظلّه العالی – روزهای چهارشنبه قبل از شروع درس خارج فقه، با بیان ساده و جذّاّب شرح داده اند.
فرهنگ نامه مرثيه سرايى و عزادارى سيد الشهداء ( عليه السلام )
اين كتاب تاليف محمّد محمّدی ری شهری می باشد .
مرثيه سرايي و عزاداري براي سيد الشهدا ، به دليل اهداف بلند و نقش سازنده فردي ، اجتماعي ، فرهنگي و سياسي آن ، از جايگاه ويژه اي در سخن و سيره اهل بيت برخوردار است . اما بايد توجّه داشت كه اين حركت پر بركت ، مانند همه اقدامات مفيد و سودمند ، بدون آفت نيست .
فصل يكم اين فرهنگ نامه اختصاص به تبيين جايگاه مرثيه سرايي و عزاداري براي سيد الشهدا در سخن و سيره اهل بيت دارد . در اين فصل ، به مرثيه سرايان آن حضرت پيش از واقعه كربلا و نخستين مرثيه سرايان ، پس از اين واقعه اشاره شده ، و زنده نگهداشتن ياد سيد الشهدا و تداوم عزاداري براي آن حضرت مورد تأكيد قرار گرفته است .
در فصل دوم توضيح داده شده كه اصلي ترين فلسفه قيام و شهادت امام حسين ( عليه السلام ) جهل زدايي و زمينه سازي براي حاكميت ارزش هاي انساني و اسلامي به رهبري اهل بيت ( عليهم السلام ) است .
فصل سوم كه بزرگترين فصل اين فرهنگ نامه است اختصاص دارد به آسيب شناسي فرهنگ عاشورا ، در اين فصل ، تحريف هدف عزاداري سيد الشهدا ، استناد به منابع غير معتبر در مرثيه سرايي ، گزارش هاي ذلت بار از واقعه كربلا ، غلو درباره اهل بيت ، دروغ در مرثيه سرايي ، و بدعت در نحوه عزاداري به عنوان مهم ترين آسيب هاي مرثيه سرايي و عزاداري ، مورد بررسي قرار گرفته است .
در فصل چهارم توضيح داده شده كه مجالس عزاداري هدفمند داراي سه ويژگي است ، اول : خدا محوري ، دوم : ارائه تاريخ و تحليل صحيح از حادثه عاشورا ، و سوم : تبلور عاطفه وارادت به اهل بيت ( عليهم السلام ) .
در آخرين فصل اين فرهنگ نامه ، كتاب شناسي تاريخ عاشورا و عزاداري ، مورد بررسي قرار گرفته است ، در اين فصل ، منابع تاريخ عاشورا و عزاداري به چهار گروه تقسيم شده و منابع قابل استناد و غير قابل استناد كه آشنايي با آنها به شدت مورد نياز اهل منبر و مرثيه سرايان است به تفصيل ، تبيين گرديده است .
 
عشق و رستگارى
شرح دعاى ابوحمزه ثمالى
اين كتاب تاليف احمد زمرديان شيرازى می باشد .
منظور از خلقت شناسايى خداى تعالى و ايمان به اوست
. لازمه شناسايى و ايمان به خدا ايمان به امر آخرت است . و مبداء بدون معاد بى نتيجه است چون اين دو ركن ، موجب سعادت انسان در عالم عقيده و ايمان است . براى پرستش خداى تعالى و براى حصول به ايمان ؛ بشر هر آن محتاج هدايت است ؛ و براى اين منظور مربى و آموزگار لازم است ، و معلوم است كه بلاشبه در اين امر بايستى متوسل به انبيا و اوصيا شد و از كتب آسمانى و آثار موجود آنها استفاده كرد؛ لذا نگارنده در اين كتاب از مكتب على بن الحسين ، امام چهارم حضرت سجاد عليه السلام تعليم گرفته و روش آن حضرت را در پرستش و بندگى انتخاب كرده ؛ يعنى دعايى كه از لسان مبارك آن بزرگوار تعليم به ابوحمزه ثمالى شده است در مقام تفسير و تشريح درآورده ، و نيز شواهد گفتار و اثبات حقايق مطالب را به آيات قرآنى اشاره كرده ؛ تا عموم سرگشتگان ؛ در اين شاهراه هدايت قدم گذاشته و از رويه آن حضرت پيروى نمايند و تكليف واقعى خود را در مقام پرستش و بندگى بدانند.
موضوع قابل توجه اين است كه امام عليه السلام در اين دعاى شريف تمام نكات برجسته اصول عقايد را به كار برده و مقام تعليم را در توحيد و عدل و معاد به مرتبه خود رسانيده است و مطالب دعا را به طورى ارتباط به آيات الهى داده كه گذشته از اين كه تعليم مناجات و تعليم روش بندگى كرده است ؛ حقايقى از قرآن مجيد را هم افشا نموده است ؛ و در اين كتاب با عنايت حق نكات دقيق آن به معرض توضيح در آمده است .
پرسمان علوى
اين كتاب تاليف مؤسسه آموزشى ـ پژوهشى مذاهب اسلامى می باشد .
مرور زمان بسيارى از چهره هاى بزرگ تاريخى را كهنه و يا به فراموشى مى سپارد و جز نامى از آنان در لابلاى تاريخ نمى گذارد، اما در اين ميان برخى از چهره ها را نه تنها مرور زمان كهنه نمى كند بلكه روز بروز آنان را روشن تر و زنده مى سازد.
يكى از كسانى كه مرور زمان وجود او را روشن تر و نياز به شناخت وى را ضرورى تر مى سازد، انسان كامل، امام على بن ابيطالب(عليه السلام)مى باشد.
بدون ترديد امروزه انسان هاى تشنه عدالت و معنويت بيش از هر روز ديگر به الگو قرار دادن شخصيت حضرت امير(عليه السلام) نيازمند است و اين امر بستگى به شناخت و آگاهى همه جانبه از افكار، انديشه ها و سيره و منش آن حضرت مى باشد.
از آنجا كه پيرامون شخصيت بزرگان و افكار و سيره آنان پرسش ها و گاه در اثر فاصله زمانى ابهاماتى پديد مى آيد، شايسته است كه به آنها پاسخ داده و ابهامات برطرف شود. بدين جهت پرسش هاى رسيده از مناطق مختلف كه مربوط به حضرت على(عليه السلام)مى باشد توسط معاونت پژوهش مؤسسه آموزشى ـ پژوهشى مذاهب اسلامى جمع آورى و به صورت كتاب در خدمت شيفتگان آن حضرت عرضه مى شود.
 
شرح خطبه متقین در نهج البلاغه
اين كتاب تاليف سید مجتبی علوی تراکمه ای می باشد .
نهج البلاغه كه حاوى خطبه ها، نامه ها، كلمات پرارزش و روح پرور مولا امير مومنان عليه السلام است اثر گرانقدرى است، در جهت تنظيم و تكميل برنامه هاى عملى و پژوهشهاى علمى كه جامعه ى انسانى و به ويژه مسلمانان، به آن احتياج فراوان دارند. چرا كه تنها كتابى است كه همانند قرآن كريم "البته در رتبه ى بعد" پرده از اسرار خلقت برداشته است. معنويات نهج البلاغه، در حدى است كه مسلمانان همانگونه كه به قرآن كريم اهميت داده و مى دهند، نهج البلاغه نيز، براى آنان داراى اهميت است.
همانطور كه براى آشنايى هر چه بيشتر، دانشمندان بزرگ به تفسير و بررسى دقيق آن پرداخته تا از اين رهگذر، به حقايق قرآن راه يافته، جامعه را در پوشش علوم و معارف كتاب الهى قرار دهند، همچنان به نهج البلاغه، ارج نهاده به شرح و تفسير كلمات مولا همت گماشته اند، تا اين اثر عالى، براى هميشه در اجتماع باقى بماند.
آرى گرچه تمام سخنان مولا همانند شخصيت او عظيم و هر يك در جاى خود پرارزش است، اما بعضى خطبه ها مانند: اشباح، قاصعه و متقين، در موضوع خود چنان پرمحتوا است كه دانشمندان همت بيشترى در بحث و كنجكاوى درباره ى آنها مصروف داشته اند، تا دلهاى تشنه ى معرفت و كمال را، از چشمه ى زلال عرفان و حقيقت مولا سيراب نمايند. بدين جهت كه كلام مولا از روشنايى علم الهى نشات گرفته و رايحه عطر سخنان پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم در آن وجود دارد .
پس با عطف نظر، به اين نكته و اينكه خطبه ى متقين، جامع صفات انسانهاى كمال يافته است، تعدادى از دانشمندان، به بحث سندى و گروهى به شرح و توضيح آن نظما و نثرا پرداخته اند. خطبه ى شريفه ى متقين كه شريف رضى رضوان الله عليه در نهج البلاغه نقل نموده است چند تن از دانشمندان بزرگ پيش از او و پس از او هم این خطبه را ذكر كرده اند.
 
امام شناسی
[ جلدنهم ] [ جلد دهم ] [ جلد یازدهم ]
اين كتاب تاليف مرحوم علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى می باشد .
اين‌ مجموعه‌ كه شامل‌ 270 درس‌ و در قالب‌ هجده‌ مجلّد است، مجموعه‌اي‌ است‌ از بحثهاي‌ تفسيري‌ ، فلسفي‌ ، روائي‌ ، تاريخي‌ ، اجتماعي‌ دربارۀ امامت‌ و ولايت‌ بطور كلّي‌ ، و دربارۀ امامت‌ و ولايت‌ أميرالمؤمنين‌ عليّ بن‌ أبي‌ طالب‌ و ائمّۀ معصومين‌ سَلام‌ الله‌ عَلَيْهم‌ أجمَعين‌ بالخصوص‌ ، كه‌ بصورت‌ درسهاي‌ استدلالي‌ علمي‌ متّخذ از قرآن‌ كريم‌ و روايات‌ وارده‌ از خاصّه‌ و عامّه‌ و ابحاث‌ حلّي‌ و نقدي‌ پيرامون‌ ولايت‌ ميباشد .
مسئله امامت و ولايت از مهمترين مسائل حياتى است، و با شناخت اين واقعيت، تمام جهات استعداديه انسان در مدارج و معارج كمال رشد و نمو ميكند، و با عدم شناخت و پيروى نكردن ازين حقيقت استعدادها و قابليت‏ها همه در مسير انحراف قرار گرفته ميشود، لذا مولف این مجموعه چهارده جلدی بحث و گفتار در پيرامون مسئله امامت و ولايت را به نحوی که مبناى بحث آيات قرآن بوده، و براى اهميت موضوع نسبت‏به برادران عامه مسلك، از روايات و تواريخ عامه نقل شود، و نيز روايات خاصه نيز اجمالا مورد استفاده قرار گيرد شیوه کار قرار داده است.
چون اين دروس در خصوصيات امام و شرائط رهبرى و زعامت و حكومت، و لزوم عصمت در ائمه طاهرين سلام الله عليهم اجمعين قرار ميگيرد، در ضمن از شرائط نبوت و لزوم عصمت و آثار و خواص پيامبران نيز بحث و گفتگو ميشود، در حقيقت، اين بحث‏بحث كامل و شاملى است كه بحث در نبوت عامه را نيز در برگرفته است.
دين و اقتصاد
اين كتاب تاليف حجت الاسلام والمسلمين دكتر غلامرضا مصباحى می باشد .
هدايتگران راه نور
زندگانى صدّيقه كبرى حضرت فاطمه زهرا عليها السلام
اين كتاب تاليف آية الله سيد محمد تقى مدرسى می باشد .
فلسفه و اسرار حج
اين كتاب تاليف آية الله محمّد امامی نجفی خوانساری (ره) می باشد .
در اين كتاب نخست مختصري از زندگي نگارنده آورده شده است و پس از آن اصول و آداب فلسفه‌ي حج با اين موضوعات بازگو شده است: اثر معنوي حج، غرض از تشريع عبادات، اثر معرفت پروردگار، غنيمت حج، احرام و شرايط آن، لباس احرام، تلبيه و مقصود حقيقي از آن، آداب واقعي حج، روش‌هاي تربيتي حج، قرباني، حجرالاسود، بقاي اسلام در حج، منابع اقتصادي حج، حج در ديگر كشورها، حقيقت معنوي مناسك، تاريخ بناي كعبه و احترام آن، مشكلات حاجيان در گذشته، انتظار از دولت‌هاي اسلامي در خصوص حج.
بلاها و بلاديدگان
اين كتاب تاليف فرج اللّه‏ هدايت‏نيا گنجى می باشد .
اين كتاب به بررسی فلسفه نزول بلا و عکس‌العمل انسان‌ها در این باره می‌پردازد.
قرآن کریم وجود بلاها را امری گریزناپذیر در زندگی انسان‌ها می‌داند، چرا که در کوره بلاها گوهر وجود آدمی، آب‌دیده می‌شود و میزان صبر و پایداری‌اش، آشکار و سبب قرب به پروردگار می‌شود.
مطابق با آموزه‌های دینی، هرچه ایمان بیشتر شود، بلا بیشتر می‌شود؛ چنان‌که امام باقر(ع) فرموده‌اند؛ «هر اندازه که ایمان فرد مومن زیاد می‌شود، بلای او نیز افزون‌تر خواهد شد.»
اثر حاضر در پنج بخش از فلسفه نزول بلا، عکس‌العمل انسان‌ها در برابر بلاها، اسباب دفع بلا، وظیفه بلادیدگان و بلادیدگان تاریخ سخن می‌گوید.
از موضوعات این نوشتار می‌توان به فلسفه نزول بلا و گناهان جدید، بلاهای تازه نزول، بلا مجازات تدریجی گناه فردی، بلای عمومی امتحان و آزمایش مفهوم آزمایش خداوند، حوادث طبیعی عکس‌العمل انسان ‌در برابر بلاها، جزع و فزع؛ عکس‌العمل منفی در برابر بلاها، صبر و بردباری عکس‌العمل مثبت در برابر بلاها، شکر و سپاسگزاری عکس العمل انسان کامل در برابر بلاها، اسباب دفع بلا، وظیفه بلادیدگان و بلادیدگان مشهور تاریخ اشاره کرد.
۱۴ نور پاك ( عليهم السلام )
زندگى امام حسن مجتبى (عليه السلام) الگوى حلم و بردبارى
اين كتاب تاليف عبدالرحيم عقيقى بخشايشى می باشد .
سيرى در علوم قـرآن
اين كتاب تاليف آيت الله يعقوب جعفرى مراغى می باشد .
اين كتاب سير كوتاهى است در معارف بلند قران مجید كه مولف طى چند سال در فرصت هائى كه پيش مى آمد، انجام داده است ودر اين لحظه هاى خوش دمسازى با قرآن، از نكات جالب وآموزنده آن ره توشه اى گرفته است كه لذت گوارائى آن را با خواننده تقسيم مى كند واو را به مطالعه اين برگها كه به سبب وجود آيات قرآنى نورانى شده است، فرا مى خواند.
روش مولف در اين سفر قرآنى بدين گونه است كه خود را سرسپرده قرآن مى كند وآنچه كه از آيات قرآنى وكنارهم چيدن آنها بدست مى آيد، اصل قرار مى دهد ومطالب ديگر را به صورت جنبى بر آن مى افزايد .
مولف دانشمند در اين رساله نخست نامها واوصاف قرآن را كه در خود قرآن آمده به مدد آيات قرآنى برشمرده شده و اين اسماء را كه همانند اسماء حسنى الهى است مورد بررسى قرار داده ودر صدد راهيابى به معانى بلندى كه در پشت اين الفاظ نهفته است برآمده ، سپس كيفيت نزول قرآن وعكس العمل هائى كه از سوى مخاطبين قرآن در عهد رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) به عمل آمده، با استناد به آيات قرآنى مورد بحث قرار داده است . در بخش بعدى آداب تلاوت قرآن بدانگونه كه خود قرآن از ما خواسته است بررسى شده ودر بخش هاى بعدى نكات جالبى از ويژگيهاى قرآن وشيوه هاى پيام رسانى آن آورده شده ودر آخر براى آشنائى بيشتر وبهتر با مفاهيم قرآنى، چند اصطلاح قرآنى با سبك خاصى مورد بحث قرار داده شده است.
مفردات نهج البلاغه جلد اول
اين كتاب تاليف سيد على اكبر قرشى بنابى می باشد .
نهج البلاغه با حذف مكررّات و مشتقات آن، حدود دو هزار و چهار صد و بيست و دو (2422) كلمه است، كه همه آنها در اين كتاب معنى و بررسى شده و شواهدى و مصاديقى از سخنان امام (صلوات اللّه عليه) براى آنها نقل گرديده است، مطالعه اين كتاب سبب آشنائى با نهج البلاغه و كشتى آن درياى ژرف و بيكران است.
طريق استفاده از اين كتاب آن است كه ثلاثى مجرّد كلمه‏اى را در نظر گرفته و با طريق الف و باء مثل كتابهاى لغت آنرا پيدا كنيد و بعد از پيدا كردن خواهيد ديد آن كلمه با مشتقاتش در كتاب ترجمه شده و شواهدى از نهج البلاغه براى آن آورده شده و به مناسبت همان كلمه بعضى از فرموده‏هاى امام (صلوات اللّه عليه) توضيح داده شده است، مثلا در پيدا كردن شقشقيه اگر مراجعه كنيم به كلمه «شقشق» كه استثناء رباعى است، خواهيم ديد معنى اين كلمه و جريان خطبه شقشقيه در ذيل آن آمده است.
جلد نخست تا پایان حرف سین می باشد.
حریم حرم دل
اين كتاب تاليف نجف نجفی روحانی می باشد .
این کتاب، شامل دوازده درس عرفانی است که در ایام سفر عمره نگاشته شده است. تمام این دوازده درس، حول حریم دل نوشته شده، از مراقبت دل گرفته، تا اخلاص، زبان، غذا و رنگ و ... .
ملائكه
سلسله دروس معارف اسلامی (۱)
اين كتاب تاليف آيه الله محمد شجاعی می باشد .
بعضی از فكرهای ساده و قاصر، در خصوص ملائكه و فرشتگان پندارها و تصوراتی دارند كه دور از حقیقت است. اینان ملائكه را با ذهنیت خود ساخته، ترسیم می كنند و تمام تلاش خویش را در این جهت قرار می دهند تا بر اساس خیال باطل خود ملائكه را تصویر نمایند. از این رو آموزه های قرآنی و روایی را - كه در تبیین حقیقت و ویژگی این موجودات الهی است - در حدّ اندیشه ی مادی زده و در قالب اوهام خویش تفسیر می كنند.
با توجه به این مطلب، دغدغه ی اصلی و انگیزه ی این گفتارها، زدودن تصویرهای باطل، تصورات غلط و اوهام ناروا از دامن این حقیقت شگرف می باشد. همچنین ارائه معرفتی صحیح و بصیرتی نافذ در حوزه ی یكی از معارف الهی و تشریح و تبیین حقیقت یا حقایقی درباره ی این پدیده ی مهم و سرانجام گرفتن درس ها و توصیه های لازم برای حیات معنوی خویش است.
امام خمینی (ره) و مفاهیم اخلاقی (۸)
اخلاق سیاسی
اين كتاب تاليف حسن ابراهیم زاده می باشد .
تقوا و سياست
اين كتاب تاليف على اكبر ذاكرى می باشد .
تمام سخنان و نوشته هاى امام على (عليه السلام ) درس آموز و مفيد است ؛ اما نامه هايى كه در مورد امور حكومتى و حوادث سياسى نگاشته از بر جستگى هاى ويژه اى برخوردار است . اين كتاب نامه حضرت به محمدبن ابى بكر استاندار مصر در پاسخ به پرسش هاى وى می باشد. مولف محترم از آنجا كه در اين نامه از مسائل عبادى و سياسى سخن گفته شده و از بهره مندى متقين از مواهب دنيوى سخن به ميان آمده ، عنوان تقوا و سياست را به آن داده است . پاسخ حضرت شامل موارد ذيل است :
حكم مرتد و خورشيد پرستان و متخلفان از اهل كتاب ؛ شيوه قضاوت درست ؛ توصيه به تقوا و اين كه پارسيان از نعمت هاى دنيوى و اخروى هردو استفاده مى كنند؛ توضيحاتى درباره نماز، وضو، روزه ، اعتكاف وامر به معروف ؛ توصيه هايى به مردم مصر؛ توضيحاتى درباره مرگ ، قبر و نعمت هاى بهشتى و عذاب الهى .
البته آن گاه كه خبر اوضاع نابسامان مصر به حضرت مى رسد، مالك اشتر نخعى ، آن فرمانده بزرگ را به آن ديار اعزام مى كند و عهدنامه مفصلى براى وى مى نگارد كه نياز به پرسش نداشته باشد.
راهکارهای عملی درمان وسواس
اين كتاب تاليف آيت الله العظمی حسين مظاهری می باشد .
وسوسه و وسواس نوعی بیماری است. بر همین اساس بحث دربارة آن، برای کسانی که دچار این بیماری شده‌اند و در حقیقت شیطان بر آنها مسلّط شده، بسیار ضروری است. زیرا وسواس باعث می‌شود دین و دنیای افراد مبتلا به آن و اطرافيان آنان، در مخاطرة عجیبی واقع شود و حتّی زندگی روزمره برای آنها سخت گردد. بنابراین وسواسی باید به خدا پناه ببرد و به فکر درمان خود باشد.
از آنجا که دین مبین اسلام، هیچ‌ یک از معضلات و مشکلات بشری را بی‌پاسخ نگذارده و حتّی برای اصلاح موارد بسیار جزئی هم راهکار ارائه کرده است، درمان وسواس را نیز رها نکرده و برای آن راهکارهای عملی و مفیدی دارد. بهترین این راهکارها در روایات ارزشمندی که از جانب حضرات معصومین به دست ما رسیده است و نیز در سیرة زندگانی آن بزرگواران و بزرگان دین وجود دارد.
بنابر این از نظر اسلام، بیماری وسواس ـ چه فکری و چه عملی ـ قابل درمان است، به شرط آنکه شخص وسواسی با مراجعه به فتاوای مراجع معظّم تقلید و علمای وارسته، صد‌ در‌ صد به دستوراتی که در این خصوص ارائه می‌گردد، عمل کند و از اصرار بی‌جا پرهيز نمايد. زيرا در برخي موارد لجاجت و عدم حرف شنوي بيماران موجب طولاني شدن مدت درمان و در نتيجه عدم بهبودي آنان مي‌شود که در اين صورت مراجعه به روانپزشک متخصّص متدّين توصيه مي‌گردد.
کتاب حاضر حاصل پنج جلسه سخنرانی فقيه اخلاقي و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» با موضوع «وسواس»‌ می‌باشد که در سال‌هاي گذشته بيان گرديده است و پس از افزودن احکام وسواس ـ که عيناً از بخش اخلاق رسالة توضيح المسائل معظّم‌له استخراج گرديده‌ـ و نيز بخشی از سؤالات شرعي و استفتائات مربوط به وسواس و پاسخ‌هاي معظّم‌له، به شکل حاضر ارائه می‌گردد.
با قرآن در سرزمين وحى
اين كتاب تاليف محسن قرائتی می باشد .
در سرزمين وحي، خود را در برابر آينه قرآن قرار دهيم و زشتي و زيبايي خود را بنگريم كه استناد به قرآن دقيق تر، سريع تر، مؤثّرتر و مورد اتفاق همه مسلمانان مي باشد.
عاشورا حماسه جاویدان
اين كتاب تاليف سيد محمد شفيعى مازندرانى می باشد .
عاشورا، نقطه عطفى است كه در تاريخ بشر، از آغاز تا انجام، مانند ندارد و  خورشيدى است كه درخشش آن، روز به روز بيشتر مى شود. عاشورا، در جامعه انسانى، تجلّى عشق به اهل بيت پيامبر است كه ضامن سعادت و عامل حيات معنوى جوامع انسانى است. عاشورا، نشان روحيه زنده ظلم ستيزى و حق محورى امّت است. عاشورا، حيات خويش را به خون پاك شهيدانى از تبار عشق مديون است. و راز جاودانگى آن را بايد در همت بى مانند و نداى بى نظير حيات بخش و آسمانى مردى همچون «سيدالشهدا»، حسين بن على (عليهم السلام) جويا شد; حسينى كه پيامبر (صلى الله عليه وآله) از او با عنوان هاى: «زينت آسمان ها و زمين»، «چراغ هدايت» و نيز «كشتى نجات» نام برد.
در اين مجموعه برآنیم که:
تاريخ سازان عاشوراورهبر آن نهضتوحاميانويارانش را بهتر بشناسيم وياد وخاطره شان راگرامى بداريم و پيامشان را به نسل هاى بعد انتقال دهيم.
آگاهى هايى درباره زندگى آن بزرگواران كسب كنيم و بكوشيم زندگى خود وجامعه مان رابا خط ومشى آنان همگون سازيم وهم كاروان آنان باشيم.
در اين راستا بايد:
1 ـ تاريخ نهضت كربلا و شرح زندگى قهرمانان آن را مرور كنيم تا افزون بر الگوپذيرى از آنان، نگذاريم حماسه عظيمشان در لابلاى تاريخ دفن شود.
2 ـ به بيان ايثار و فداكارى هاى آنان بپردازيم و هميشه از مصيبت ها و رشادت هايشان ياد كنيم.
3 ـ با ديده عبرت بين و پندپذير به آنان توجه كنيم.
4 ـ براى پرسش هاى اساسى در مورد حماسه عاشورا، پاسخ هاى منطقى ارائه دهيم.
اعجاز البيان فی كشف بعض أسرار أم القرآن
اين كتاب تاليف أبى المعالى صدرالدين محمد بن اسحاق القونوى با ترجمه استاد محمد خواجوى می باشد .
شیعه و اتهامات ناروا
اين كتاب تاليف آية الله سید صادق حسينى شيرازى می باشد .
در این نوشتار, در قالب پرسش و پاسخ, به برخی شبهات اهل تسنن نسبت به شیعه پاسخ داده شده که از آن جمله است: سجده بر مهر, ساختن ضریح و بارگاه, تزیین حرم‌های اولیا, بوسیدن ضریح, توسل به اولیای خدا, زیارت قبور و ازدواج موقت.
آية الكرسى
اين كتاب تاليف محمد على حسينى مقدّم و محسن آشتيانى می باشد .
نقش انتظار در سير تاريخ
اين كتاب تاليف عباس على اخترى می باشد .
صلاة الخاشعين
اين كتاب تاليف شهيد آيه الله سيد عبدالحسين دستغيب می باشد .
اين کتاب پر ارج که نخستين اثر شهيد محراب آيت الله دستغيب ميباشد و اولين چاپ آن به کيفيت چاپ سنگي در چهل و پنج سال قبل انجام گرفته است در بحبوحه شور و شوق آن شهيد به معنويات نوشته شده و همانطور که از نامش پيداست از آيه شريفه الهام گرفته که در سور نمازشان خاشع ميباشند .
ساليان دراز اين کتاب ناياب بود و مشتاقان از دور و نزديک به سراغش مي آمدند اما مقدر چنين بود که پس از شهادتش اين کتاب کيميا اثر ، ‌در اختيار علاقه مندان قرار گيرد .
اين کتاب از مقدمه و چهار مطلب و خاتمه تشکيل شده است . در مقدمه آن مختصري از اصول عقائد و بخشي از رواياتي که درباره فضيلت نماز رسيده است سخن ميرود که نماز مقبول موجب خاموش کردن آتش هاي افروخته شده است و از هر صدقه و حج عمره اي برتر است .
در مطلب اول دليلهاي لزوم حضور قلب و شرح معني خشوع و خضوع بحث ميکند .
در مطلب دوم مقصود از حضور قلب و چگونگي تحصيل آنرا تشريح مينمايد .
در مطلب سوم معاني افعال و اقوال نماز و مقدمات آن مورد بحث قرار ميگيرد .
در مطلب چهارم از شرايط و معاني باطني نماز و موانع قبول آن سخن ميرود .
خاتمه کتاب را بخشي از دستورات سير و سلوک الي الله تشکيل ميدهد .
 
آشنايى با قرآن يا دائرة المعارف قرآنى
اين كتاب تاليف ميرزا باقر حسينى زفره اى اصفهانى می باشد .
آيين كشوردارى از ديدگاه امام على (عليه السلام)
اين كتاب تاليف آية الله العظمى محمد فاضل لنكرانى (ره) می باشد .
يكى از فصول درخشان نهج البلاغه كه همچون ساير مباحث آن رنگ جاودانگى خورده و به ابديت پيوسته است، عهدنامه مالك اشتر، يا فرمان تاريخى على (عليه السلام) به يار وفادار و صحابى بزرگوارش مالك اشتر نخعى است. اين فرمان، از چهارده قرن پيش تاكنون، به صورت يك منشور جاودانه و انسانى و انسان ساز در تاريخ و فرهنگ اسلامى باقى مانده است. امام على (عليه السلام) آن را هنگامى براى سردار رشيد اسلام و يار پاكبازش، مالك اشتر نوشت كه آن شهيد پاكباخته مى رفت تا در سرزمين مصر، احكام و اوامر مولايش على (عليه السلام) را پياده و اجرا كند.
امام على (عليه السلام) در اين نامه، گرچه مالك اشتر را مخاطب قرار داده و قوانين حكومت عدل اسلامى و خط مشى و چارچوب آن را خطاب به او بيان فرموده است، اما واقعيت آن است كه تمام انسانها، در تمام مكانها و تمام زمانها، مخاطب اين پيمان نامه هستند.
در عهدنامه مالك اشتر، فشرده اى از نظريات و افكار و انديشه هاى جهانتاب على (عليه السلام) آن چنان دقيق و عميق بيان شده است كه مى توان گفت در آن، تكليف تمامى افراد بشر، چه به عنوان يك بنده و مخلوق در برابر پروردگار، چه به عنوان يك انسان در جامعه، چه به عنوان حاكمى كه مسؤول اجراى احكام اسلامى است و چه به عنوان فردى كه تحت حمايت قوانين نجات بخش اسلام زندگى مى كند، به وضوح و دقت بيان شده است. سفارش هايى كه آن حضرت در اين نامه خطاب به مالك اشتر و در واقع خطاب به انسان و تاريخ بشريت بيان فرموده است، هرگاه به درستى و به طور كامل اجرا شود، نه تنها ضامن ايجاد و حفظ عدالت اجتماعى و امنيت زندگى و آرامش خاطر و آسايش مردم جامعه است، بلكه بالاتر از آن، عامل مهمى است كه در جامعه انسانى، زمينه هاى مساعدى را ايجاد مى كند تا تمام افراد اجتماع، با علم و آگاهى و درك و ايمان، به خودسازى اسلامى بپردازند و چنان خود را از رذايل و مفاسد پيراسته گردانند كه همگى به صورت بندگانى مؤمن و صالح براى خدا درآيند و راه نجات و رستگارى را طى كنند.
پیشوای آزادگی
اين كتاب تاليف مهدی عاصمی می باشد .
تحقیقی درباره سیره اخلاقی، آموزشی، تربیتی، سیاسی، عبادی، نظامی و اجتماعی «امام حسین» (ع) با توجه به ابعاد قیام آن امام در كربلا است. در این اثر سعی شده است ابعادی از شخصیت فردی و اجتماعی و فضایل امام حسین به‏ویژه با توجه به عملكرد آن امام در نهضت عاشورا و قبل از آن پرداخته شده و درس‏هایی كه می‏توان از سیره آن امام گرفت مورد بازخوانی قرار گیرد. در همین راستا نگارنده به گوشه‏هایی از تواضع، عفو، سخاوت، حل مشكلات مردم، زهد، عبادت، صبر، غیرت، آموزش صحیح آموزه‏های دینی به مردم، مبارزه ایشان با ظلم دستگاه اموی، رعایت نكات نظامی و رعایت اخلاق جنگ و سیره عبادی امام حسین (ع) اشاره كرده و پیام‏هایی از نهضت كربلا بیان كرده است.
آداب سخن و سخنوری
اين كتاب تاليف جعفر اسلامی فر می باشد .
تبليغ و بيان احكام و معارف ديني براي مردم و آشنا كردن آنان با پيام آسماني از وظايف مهم انبياي الهي بوده است. آنان زندگي خود را در راه تبليغ پيام الهي و آشنا كردن مردم با خداوند و احكام پاك او گذرانده‌اند، چرا كه نجات و سعادت انسان‌ها در گرو انجام تكاليف و دوري از همة‌ آفات و انحرافات مي‌باشد. اين مهم يعني تبليغ معارف ديني در قرآن كريم نيز به‌عنوان يكي از بهترين اعمال، شناخته شده است و مبلّغان از مقام و جايگاه رفيعي برخوردار گشته‌اند.
از ميان همة روش‌هايي كه براي تبليغ دين، امروزه در دسترس مي‌باشد، روش مشافهه‌اي و مستقيم اولي يا (داراي اولويت است.) به نظر مي‌رسد، اگرچه رسانه‌ها و وسايل نرم افزاري جديد به شكل‌هاي مختلف مي‌تواند مورد بهره‌برداري قرار گيرد ولي تذكر مستقيم و تبليغ معارف ديني به‌صورت دوستانه و در يك محفل انس ديني تأثيرات ويژه‌اي داشته كه هميشه مورد توجّه بزرگان دين بوده است. استفادة صحيح از منابر و محافل ديني از تأثير گذارترين ابزار تبليغ دين است.
از آنجا كه روحانيون و طلاب محترم در مواطن مختلف و زمان‌هاي گوناگون به اين مهم مي پردازند، آگاهي از اسباب تأثير گذاري و يا علل عدم موفقيت به‌عنوان پيش نياز هر طلبه و مبلّغ لازم و ضروري است.
اين كتاب کوشش می نماید تا با در نظر گرفتن همة جوانب، سبك‌ها و روش‌هاي پياده كردن يك منبر موفق را به طلاب عزيز منتقل نماید.
امام شناسی
[ جلدهفتم ] [ جلد هشتم ]
اين كتاب تاليف مرحوم علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى می باشد .
اين‌ مجموعه‌ كه شامل‌ 270 درس‌ و در قالب‌ هجده‌ مجلّد است، مجموعه‌اي‌ است‌ از بحثهاي‌ تفسيري‌ ، فلسفي‌ ، روائي‌ ، تاريخي‌ ، اجتماعي‌ دربارۀ امامت‌ و ولايت‌ بطور كلّي‌ ، و دربارۀ امامت‌ و ولايت‌ أميرالمؤمنين‌ عليّ بن‌ أبي‌ طالب‌ و ائمّۀ معصومين‌ سَلام‌ الله‌ عَلَيْهم‌ أجمَعين‌ بالخصوص‌ ، كه‌ بصورت‌ درسهاي‌ استدلالي‌ علمي‌ متّخذ از قرآن‌ كريم‌ و روايات‌ وارده‌ از خاصّه‌ و عامّه‌ و ابحاث‌ حلّي‌ و نقدي‌ پيرامون‌ ولايت‌ ميباشد
.
مسئله امامت و ولايت از مهمترين مسائل حياتى است، و با شناخت اين واقعيت، تمام جهات استعداديه انسان در مدارج و معارج كمال رشد و نمو ميكند، و با عدم شناخت و پيروى نكردن ازين حقيقت استعدادها و قابليت‏ها همه در مسير انحراف قرار گرفته ميشود، لذا مولف این مجموعه چهارده جلدی بحث و گفتار در پيرامون مسئله امامت و ولايت را به نحوی که مبناى بحث آيات قرآن بوده، و براى اهميت موضوع نسبت‏به برادران عامه مسلك، از روايات و تواريخ عامه نقل شود، و نيز روايات خاصه نيز اجمالا مورد استفاده قرار گيرد شیوه کار قرار داده است.
چون اين دروس در خصوصيات امام و شرائط رهبرى و زعامت و حكومت، و لزوم عصمت در ائمه طاهرين سلام الله عليهم اجمعين قرار ميگيرد، در ضمن از شرائط نبوت و لزوم عصمت و آثار و خواص پيامبران نيز بحث و گفتگو ميشود، در حقيقت، اين بحث‏بحث كامل و شاملى است كه بحث در نبوت عامه را نيز در برگرفته است.
آئين دوستى
اين كتاب تاليف غلامرضا بهرامى می باشد .
كتاب حاضر مشتمل بر سه بخش است: بخش اوّل دوستى و تعريف آن، انواع دوستيها و نقش دوست در زندگى، نظر اسلام پيرامون اهميت گزينش دوست و نياز روح و جسم هر فرد به آن. بخش دوم چگونگى انتخاب، و ويژگيهاى دوستان شايسته و وظايف انسان در مقابل دوستان خود. بخش سوم و پايانى دربارة خطر دوستان ناشايست، ذكر صفات آنان و آثار دوستىهاى ناشايست.
اين نوشتار به گونه اى ساخته و پرداخته شده است كه براى استفادة نسل نو بويژه مقطع سنى جوانان مفيد و قابل مراجعه باشد. جوانان در اين دوران معمولاً بيشتر به دنبال گزينش دوست مىباشند و به صورت طبيعى سؤالات مختلفى در ذهن آنان به وجود مىآيد؛ از جمله اين كه: چه كسى را به دوستى خود برگزينيم؟ چگونه انتخاب كنيم؟ دوستان خوب و بد كدام اند؟ صفات هر يك از آنان چيست؟ آيا لازم است پيش از انتخاب دوست، او را آزمايش كنيم؟ و... دهها سؤال ديگر كه در اين راستا به ذهن مىرسد.
در اين كتاب سعى شده تا با بيانى ساده به اين سؤالات پاسخ گفته و راههاى بهتر و مطمئن تر در جريان اين انتخاب نشان داده شود.
در تهية اين مجموعه در حدّ توان تلاش گرديده تا با نظرى نسبتاً جامع، آيات و روايات متعدد كه با الفاظ مختلف، به طور كلى ناظر به موضوع دوستى است مورد توجه و استفاده قرار گيرد. البته حجم آيات و رواياتى كه به اين مقوله پرداخته اند بسيار زياد است؛ لاجرم گزيده اى از آنها با ترجمه اى آزاد و گويا به كار گرفته شده است. با اين اميد كه مقام والاى دوست را بهتر بشناسيم و به ساحت او حرمت نهيم و در دوستىهايمان پايدار بمانيم و همواره با هم و در كنار يكديگر با محبت و صلح و صفا زندگى كنيم.
۱۴ نور پاك ( عليهم السلام )
زندگى امام محمد تقى الجواد (عليه السلام)
اين كتاب تاليف عبدالرحيم عقيقى بخشايشى می باشد .
رمضان وشيوه بندگى
اين كتاب تاليف آية الله العظمى سيد صادق حسينى شيرازى می باشد .
كتاب حاضر كوششى براى تبيين وظايف فردى و متقابل مؤمنان در ماه مبارك رمضان است كه از دو سخنرانى آية الله شيرازى درباره ماه مبارك رمضان و بايدها و نبايدهاى اين ماه تدوين شده است. ايشان با بيانى ساده مخاطبان را كه از اقشار مختلف جامعه هستند متوجه وظايف شان كرده، راه هاى بهره گيرى از مواهب الهى اين ماه كه در نهايت راه روشن رستگارى است را پيش روى حق جويان به همگان مى نماياند.
اين كتاب دربر دارنده موضوع هايى است چون:
ضرورت عمل به قرآن، برترين اعمال، استغفار، حريم حرمت، امر به معروف و نهى از منكر و چگونگى آن، دامنه تكليف، بهره گيرى از فرصت مانده، نشانه ايمان، پاداش احسان به زن، توجه جوانان، چگونه زيستن و...
مقام پدر و مادر در اسلام
اين كتاب تاليف زین العابدین احمدی و حسنعلی احمدی می باشد .
اين كتاب شامل دو بخش است:
بخش اوّل، شامل بیان مقام پدر و مادر در اسلام است و صرفا مسائلی را مطرح می سازد که درباره مقام و منزلت پدر و مادر از نظر قرآن و روایات است.
بخش دوم، شامل مسائل مربوط به حقوق پدر و مادر نسبت به فرزندان و همچنین حقوق فرزندان نسبت به والدین و مطالب مربوط به عقوق والدین و احکام اولاد است که روی هم رفته، این بخش به گونه ای تنظیم شده است که می تواند پاره ای از مسائل تربیتی را هم ارائه دهد و بنمایاند که والدین در تربیت فرزندان، چه وظایفی را بر عهده دارند.
بررسی مشخصات اخلاقی روانی
اين كتاب تاليف سید مجتبی موسوی لاری می باشد .
مؤلف محترم، در اين مجموعه، بخشى از رذايل اخلاقى را مطرح و سپس پيرامون آنها به بحث و بررسى پرداخته و نظر برخى از انديشمندان و صاحب نظران را بيشتر جهت تأييد موضوع بيان كرده و علاوه بر مطالب اخلاقى، پاره اى از مسايل روانى و تربيتى را نيز مورد تجزيه و تحليل قرار داده و نظرات علمى برخى از انديشوران امروز غرب را مطرح نموده است. اين مجموعه، با بيانى روان و در قالب الفاظى مورد پسند و عارى از هرگونه اصطلاحات پيچيده و نامفهوم و با اسلوبى شيرين و جذّاب، قلمى شده است.
ترجمه نهج ‏البلاغه
اين كتاب تاليف مرحوم محمّد دشتى می باشد .
چشمه در بستر
اين كتاب تاليف مسعود پورسیدآقایی می باشد .
مولف ابتدا به تصویری از صحنه مدینه پس از فوت پیامبر اکرم(ص) اشاره می‌کند و سپس گام های حضرت زهرا(س) برای ترویج اسلام را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت به بیان ویژگی‌ها و خصایص آن حضرت می‌پردازد.  نویسنده با نثری ادبی و با ذکر آیات و روایات معتبر در احادیث شیعه و سنی در این کتاب، مدینه پس از فوت پیامبر اکرم(ص) را دارای چهار ویژگی‌ حیرت و نگرانی، کمبود یاران توانمند و مخلص، نظام قبیلگی،باند نفاق و کینه از علی می‌داند و به صورت تفضیلی به بیان هر یک می‌پردازد. در بخش دیگری از این کتاب، نویسنده به اقدامات مهم حضرت زهرا(س) اشاره دارد و می‌نویسد: «زهرا(س) یک تنه دوازده گام به تعداد تمامی ائمه(ع) برداشت و با گام های پرصلابتش زمینه را برای همه آنان فراهم ساخت». وی به دعوت های شبانه حضرت زهرا(س) برای حضرت علی(ع) اشاره دارد و سپس به بیعت عقبه، غدیر، حدیث منزلت، مباهله، حدیث ثقلین و سد ابواب و فدک اشاره می کند.
بخش‌های بعدی این کتاب به ویژگی ها و فضایل اخلاقی آن حضرت همچون علم زهرا(س)، ایمان زهرا(س)، زهد زهرا(س)، آیات نازله در شأن زهرا(س) اشاره دارد.
نویسنده کتاب در ادامه به بررسی و روابط و جایگاه حضرت زهرا(س) نزد پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و فرزندانش می‌پردازد.
سه پیوست با عنوان «حور در آتش»، «دعا» و «توسل» بخش های دیگری از این کتاب است. بخش پایانی کتاب چشمه در بستر، به صورت موضوعی شامل آیات، احادیث، اشعار، اشخاص، قبایل و فرق و مکان ها می‌باشد که به تفضیل آورده شده است و در نهایت به صورت تفکیکی تمام منابع مورد استفاده در این کتاب نوشته شده است.
در ملکوت حج
اين كتاب تاليف اسماعيل منصوري لاريجاني می باشد .
توحيد در نهج البلاغه
اين كتاب تاليف علامه حاج شيخ محمد تقى شيخ شوشترى (رحمه الله تعالى عليه) می باشد .
شهید آگاه
اين كتاب تاليف آية الله العظمى لطف الله صافى گلپايگانى می باشد .
دفاع از مذهب اهل بيت
اين كتاب تاليف سيد محسن حجت می باشد .
امام شناسی
[ جلد پنجم ] [ جلد ششم ]
اين كتاب تاليف مرحوم علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى می باشد .
اين‌ مجموعه‌ كه شامل‌ 270 درس‌ و در قالب‌ هجده‌ مجلّد است، مجموعه‌اي‌ است‌ از بحثهاي‌ تفسيري‌ ، فلسفي‌ ، روائي‌ ، تاريخي‌ ، اجتماعي‌ دربارۀ امامت‌ و ولايت‌ بطور كلّي‌ ، و دربارۀ امامت‌ و ولايت‌ أميرالمؤمنين‌ عليّ بن‌ أبي‌ طالب‌ و ائمّۀ معصومين‌ سَلام‌ الله‌ عَلَيْهم‌ أجمَعين‌ بالخصوص‌ ، كه‌ بصورت‌ درسهاي‌ استدلالي‌ علمي‌ متّخذ از قرآن‌ كريم‌ و روايات‌ وارده‌ از خاصّه‌ و عامّه‌ و ابحاث‌ حلّي‌ و نقدي‌ پيرامون‌ ولايت‌ ميباشد
.
مسئله امامت و ولايت از مهمترين مسائل حياتى است، و با شناخت اين واقعيت، تمام جهات استعداديه انسان در مدارج و معارج كمال رشد و نمو ميكند، و با عدم شناخت و پيروى نكردن ازين حقيقت استعدادها و قابليت‏ها همه در مسير انحراف قرار گرفته ميشود، لذا مولف این مجموعه چهارده جلدی بحث و گفتار در پيرامون مسئله امامت و ولايت را به نحوی که مبناى بحث آيات قرآن بوده، و براى اهميت موضوع نسبت‏به برادران عامه مسلك، از روايات و تواريخ عامه نقل شود، و نيز روايات خاصه نيز اجمالا مورد استفاده قرار گيرد شیوه کار قرار داده است.
چون اين دروس در خصوصيات امام و شرائط رهبرى و زعامت و حكومت، و لزوم عصمت در ائمه طاهرين سلام الله عليهم اجمعين قرار ميگيرد، در ضمن از شرائط نبوت و لزوم عصمت و آثار و خواص پيامبران نيز بحث و گفتگو ميشود، در حقيقت، اين بحث‏بحث كامل و شاملى است كه بحث در نبوت عامه را نيز در برگرفته است.
۱۴ نور پاك ( عليهم السلام )
زندگى امام كاظم (عليه السلام) قهرمان اراده و تصميم
اين كتاب تاليف عبدالرحيم عقيقى بخشايشى می باشد .
اخلاق اسلامى جلد ۳
اين كتاب تاليف على تهرانى می باشد .

 

صفحه نخست | كتاب های جديد | مخزن كتاب | موضوعی | در دست تهيه | جستجو | تماس با ما