صحيفه نور جلد ۱۶

امام خميني رحمه الله عليه

- ۳ -


قـرآن كـريـم اخـبـار كـرده اسـت بـه ايـنـكـه اگـر تـنـازع كـنـيـد، فـشـل مـى شـويـد. شـمـا آثـار فـشـل را در مـسـلمـيـن مـشـاهـده مـى كـنـيـد، آثـار فـشـل را در كـشـورهـاى عـربـى مـشـاهده مى كنيد. فشل شدن از اين بدتر چه كه كشورهاى پهناور اسلامى با همه قدرتى كه از حيث سياسى ، از حيث نظامى ، از حيث ذخاير دارند، در مقابل اسرائيل همه فشل هستند؟ شما فشل را چه مى دانيد؟ جز اين است كه نتواند يك دولتى يـا يـك مـلتـى كـارى كـه بـايد انجام بدهد، كارى كه بايد براى حفظ نظام خودش انجام بدهد، نتواند انجام بدهد؟ دشمنى كه حمله بر اسلام كرده است و حمله بر بلاد مسلمين كرده اسـت و هر روز توسعه را زياد مى كند و قانع به يك كشور هم براى خودش نيست ، مسلمين در مـقـابـل او فشل هستند. شما ملاحظه كنيد اين كودك هائى كه از لبنان و جنوب لبنان آمده انـد و ايـن كـودك هـائى كـه وارث شـهـداى اسـلام هـسـتـنـد، مـا در مـقـابـل ايـنـهـا چـه جـواب داريـم ؟ وجـدان زنـده انـسـان در مـقـابـل ايـن كـودك هـايـى كـه با دل هاى كوچك خودشان اينجا آمده اند و از اسلام مى خواهند پـشـتـيـبـانـى كـنـنـد و در مـحـل هـاى خـودشـان مـورد ظـلم و تـعـدى اسـرائيـل هـسـتـنـد، مـسـلمـان هـا در مـقـابـل ايـنـهـا چـه جـواب دارنـد؟ در حـديـث شـريـف رسول اكرم (ص ) هست كه اگر مسلمى فرياد بزند (ياللمسلين ) و اجابت نكنند از او، مـسـلم نيستند آنها و من از اينجا فرياد مى كنم : ياللمسلين ! اى مسلمان هاى جهان ! اى دولت هـاى مـدعى اسلام ! اى ملت هاى مسلمان جهان ! به داد اسلام برسيد. به داد مظلومينى كه در فـشـار قدرت هاى بزرگ هستند برسيد. به داد اين بچه هاى كوچكى كه مادرها و پدرهاى خودشان را از دست داده اند برسيد. به داد اين كشورهائى كه مورد هجوم ابرقدرت ها واقع شده اند برسيد، به داد خودتان برسيد، به داد ملت هاى خودتان برسيد. اى مسلمان هاى
جهان ! قدرت هاى بزرگ دارند با حيله گرى هايى كه دارند و يا تبليغاتى كه دارند، و بـا كـسـانـى كه وابسته به آنهاست ، در داخل كشورهاى اسلامى بر همه چيز اسلام سلطه پـيدا مى كنند و پيدا كرده اند. اسلام را دريابيد اى مسلمان هاى جهان ! اى اشخاصى كه از هـمـه كشورها، از بسيارى از كشورها به ايران آمده ايد و وضع ايران را از نزديك ملاحظه مى كنيد و بعضى از شماها يا همه رفته اند و اوضاع غرب و جنوب ايران را ملاحظه كرده انـد و آن چـيـزهـائى را كـه بـه دسـت آمـريـكا و به دست وابسته آمريكا صدام است ملاحظه كرديد، به دنيا برسانيد.
اگـر از افـغانستان اطلاع نداريد، علماى افغانستان و بسيارى از محترمين افغانستان اينجا هـستند، در ايران هستند، از آنها سوال كنيد كه به افغانستان چه مى گذرد. اى مسلمين ! به داد اسـلام برسيد. ابرقدرت با اسلام مخالفند، ابرقدرت ها اسلام را نمى خواهند باشد بـراى اينكه مشاهده مى كنند كه در زير پرچم اسلام اگر يك ميليارد جمعيت بشوند، براى آنـها در دنيا زندگى كردن ديگر مشكل مى شود و دست جنايتكار همه آنها قطع مى شود. چه شـده اسـت مـسـلمين را و چه شده است سران مسلمين را كه همه حيثيت و آبروى خودشان را نثار آمـريـكـا كـرده انـد؟ چـه شـده اسـت ايـنـهـا را كـه خـزايـن بـزرگ اسـلامـى را كـه مـال مـلت هـاى پـابـرهـنـه ضـعـيـف اسـت بـه آمـريـكـا تـقـديـم مـى كـنـنـد آمـريـكـا در مـقـابـل ايـن تـقـديـم از اسـرائيـل طـرفـدارى مـى كـنـد و مـى گـويـد كـه اسـرائيـل را مـا بـه ايـنـهـا مـى فـروشيم ؟ چه شده است مسلمين را؟ چرا بايد مسلمين اينطور بـاشـنـد؟ چـرا بـايد دستگاه هاى تبليغات مسلمين بر ضد يك دسته از مسلمين كه مى خواهند خـودشـان را نـجات بدهند از سلطه هاى خارجى و از دزدهاى بين المللى ، اين تبليغات به ضـد هـمـيـن طـايـفـه هـسـتـنـد؟ چـه شـده اسـت كـه جـبـهـه بـنـدى مـى كـنـنـد در مـقـابـل ايران ؟ مگر ايران چه كرده است ؟ چه شده است كه بعضى از روحانيون دربارى ، ايران را تكفير مى كنند؟ قرآن تصريح مى كند كه اگر كسى ادعاى اسلام كرد، او را مسلم بدانيد، از او قبول كنيد، او را رد نكنيد. اينها از اسلام چه خبر دارند؟ ما فرياد مى كنيم كه مـا مـسـلم هـسـتـيـم و مـى خـواهـيـم قـرآن كـريـم و دسـتـورات رسـول اكـرم را در ايـن كـشـور پـيـاده كـنـيـم و مـا از بـيـشـتـر از بـيـسـت سـال مـخـالفـت خـودمـان را بـا اسرائيل و با امريكا اعلام كرده ايم و باز اين نويسندگان مـجـلات ، روزنـامـه هـا و ايـن گـويـنـدگـان راديـوهـا مـا را مـتـهـم مـى كـنـنـد كـه بـا اسـرائيـل دوسـتى داريم . ما با اسرائيل دوستى داريم يا آنهائى كه مى بينند و مشاهده مى كنند كه اسرائيل با مسلمين دارد چه مى كند؟ اسرائيل لبنان را به چه حالت كشانده است ؟ و اسـرائيـل بـا سـوريـه چـه دارد مـى كـنـد؟ و بـلنـدى هـاى جـولان را بـه كـشـور خـودش مـتـصـل كـرده اسـت و آمـالش بيشتر از اينهاست ؟ لكن شما مى گوئيد كه ما او را مى خواهيم بـشـنـاسـيـم . مـا دوسـتـى داريـم بـا او كـه بـيـش از بـيـسـت سال است فرياد كرده ايم كه اجتماع كنيد و اين غده سرطانى را از بين مسلمين بيرون كنيد، بـيـت المـقدس را از او بگيريد، كشورهاى اسلامى را از اين غده سرطانى آزاد كنيد؟ يا شما كـه اسـرائيـل را مـى خـواهـيـد بـا حـيـله هـائى بـشـنـاسـيـد و يـك كـشـور در مقابل اسلام و هوادار يك همچو كشورى باشيد كه ظلمش بر همه جهانيان واضح است ؟ و شما جرات داريد در مقابل خدا ايستاده ايد و دشمن خدا و دشمن سرسخت مسلمين را مى خواهيد سلطه به او بدهيد و خواهيد آرامش به او بدهيد و مى خواهيد بشناسيد؟
شـمـا اسـرائيـل را بـشـنـاسـيـد، او شـمـا را نـمـى شـنـاسـد و شـمـا ايـستاديد و نشستيد تا اسرائيل بر همه شما خدا نخواسته حكومت كند.
اى ملت هاى مسلم ! اى ملت هاى مظلوم همه كشورهاى اسلامى ! اى ملت هاى عزيزى كه در تحت سـلطـه اشـخاصى واقع شديد كه ذخاير شما را تقديم امريكا مى كنند و شما خودتان با زحـمـت و ذلت زنـدگـى مـى كـنـيـد! بـيـدار بـشـويـد، برخيزيد از جا. اى مستضعفين جهان ! برخيزيد و در مقابل ابرقدرت ها بايستيد كه اگر ايستاديد، اينها هيچ كارى نمى توانند بـكـنـنـد. شـمـا ديـديـد كه ملت مسلم ايران با هم متحد شدند و با هم قيام كردند و با دست خـالى بـدون اسـلحـه در مـقـابـل آن قـدرت هـاى عـظـيـم شيطانى محمدرضا و آن قدرت هاى ابـرقـدرت هـا كـه پـشـت سـر او صـف بندى كرده بودند، آنها همه را به كنار زدند و اين دولت فـاسـد را و ايـن سـلطنت غير قانونى فاسد را با قدرت ايمان خودشان و با بانگ الله اكـبـر از صـحـنـه بيرون كردند و به جهنم فرستادند و به جاى او دولت اسلامى ، دولتـى كـه الان در ايـران مـشـاهـده مـى كـنيد، يك دولت اسلامى است ، يك دولتى است كه طـرفـدار ضـعـفـاسـت ، طـرفـدار مستضعفين جهان است ، يك همچو دولتى را بپا كردند، با ايـنـكـه نـه قـدرت مالى و نه قدرت بدنى و نه قدرت نظامى داشتند لكن قدرت ايمانى داشـتـنـد. خـداى تـبارك و تعالى اگر شما او را نصرت كنيد شما را نصرت مى كند (ان تـنـصـرواالله يـنـصـركـم و يـثـبـت اقـدامكم ) اگر خدا را نصرت بكنيد، نصرت خدا به نـصـرت ديـن اوسـت ، بـه نـصـرت بـنـدگـان اوست ، به نصرت مظلومين است . شما اگر بـايـسـتـيـد در مـقـابـل ظـالم هـا و داد مـظـلومـيـن را از آنـهـا بـخـواهـيـد، بـايـسـتـيـد در مـقـابـل ابـرقـدرت هـا كه به شما مى خواهند حكومت كنند، از آن طرف دنيا، از آمريكا، از آن طرف عالم مى آيد و مى خواهد به ما حكومت كند و ما و شما و همه را تحت قدرت خودش قرار بـدهـد و ذخاير ما را هم از بين ببرد و مع الاسف دولت ها هم با او موافقت مى كنند بيشتر از آنها.
پـس اسلام امروز مظلوم است و قرآن مهجور است . احكام قرآن مهجور است به اينكه در ماذنه هـا اذان مـى گوئيد و نماز مى خوانيد و اكثر احكام سياسى اسلام را اعتنا به آن نداريد، از مهجوريت بيرون نمى رود قرآن . البته قرائت قرآن و حاضر بودن قرآن در تمام شوون زنـدگـى انـسان از امور لازم است لكن كافى نيست . قرآن بايد در تمام شوون زندگى ما حـاضـر بـاشـد. قـرآن وقـتـى مـى فـرمايد (واعتصموابحبل الله جميعا و لاتفرقوا) مى فـرمـايـد (ولاتـنـازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم ) اينطور احكام مترقى سياسى كه اگر بـه آن عـمـل بشود سيادت عالم مال شماست . اين قرآن را مهجور كرديم همه و اعتنا نكرديم بـه ايـن مـسـائل . بـايد قرآن در همه شؤ ون وارد بشود. قرائت قرآن بايد بشود. قرآن ، ذكـر همه بايد در همه جا باشد. در همه شؤ ون انسانى اسلام بايد قرآن وارد بشود لكن بـعـضـش ‍ بـاشـد و بـعـضـى نـبـاشـد، اشـكال است . اشكال در موارد ديگر نيست . در احكام سـيـاسـى ، دسـتـور قـتـال مـى دهـد بـا كـسـانـى كـه بـا مـسـلمـيـن مـقـاتـله مى كنند و امروز اسـرائيـل در مـقـابـل مـسـلمـيـن ايـسـتـاده و مـقـاتـله مـى كـنـد، امـريـكـا در مـقـابـل مـسـلمـيـن ايـسـتـاده و مـقـاتـله مـى كـنـد، صـدام مـزدور امـريـكـا در مـقـابـل مـسلمين ايستاده است و مقاتله مى كند. خدا دستور داده است به اينكه با اين اشخاصى كه بر ضد مسلمين ، بر ضد طايفه اى از مسلمين قيام كرده اند، با آنها مقاتله كنيد.
صدام مدعى است كه من صلح طلبم و زمين از ما، سرتاسر كشور در طرف جنوب و غرب را غـصـب كـرده و مـى گـويـد مـن صـلح طـلبـم . بـه ايـن مـعـنـا اسـرائيل هم صلح طلب است ، بلندى هاى جولان را غصب كرده است ، به طايفه اى از مسلمين تـجـاوز كـرده است ، آن هم مى تواند بگويد من صلح طلبم . امريكا هم مى گويد من صلح طـلبـم . همه ابرقدرت ها مى گويند ما مى خواهيم صلح در عالم باشد، لكن تمام جنگ هاى عالم زير سر آنهاست . صدام صلح طلب است لكن تجاوز كرده است به يك كشور اسلامى شـمـا هـمـه بـبينيد كه او با يك كشور اسلامى چه كرده است اين نانجيب . مطرح ايران تنها نيست ، مطرح دنياست . آن مطرح است مسلمين دنيا هستند، آن كه مطرح است اسلام است . ما اگر هـمـه هـم از بين برويم اسلام بايد باقى باشد. اولياء خدا جان خودشان را فداى اسلام كـردنـد، پـيـغـمبر اسلام از همه كس بيشتر در باب اسلام زحمت كشيد و رنج ديد و ما داريم رنـج هـاى پـيغمبر اسلام را به باد فنا مى دهيم . و من اميدوارم كه شما آقايان كه از بلاد مختلف تشريف آورديد در اينجا. صداى مظلومانه اين ملت را به همه جا برسانيد و به آنها بـفـهـمـانـيـد كـه ايـنـجـا يـك كـشـور وحـشتناكى كه يك صورت مشوه تبليغات امريكائى و صـهـيـونـيـسـتـى بـرايش درست كرده اند، نيست . با اين وقت كم و با اين محاصره هاى همه جانبه اى كه ما داريم ، در اين مدت كم آنقدرى كه دولت براى مستمندان و براى مستضعفان عمل كرده است ، در طول مدت پنجاه سال سلطه امريكا نشده است ، آنقدرى كه براى آنها آب تـهـيـه كـرده اند، زمين تهيه كرده اند، لوله كشى كرده اند، اسفالت كرده اند، آنقدرى كه ايـنـجـا عـمـل شـده اسـت ، جـاهـاى ديـگـر در طـول پـنـجـاه سـال آنـها نكرده بودند، معذلك اينجا را متهم مى كنند كه خير مى خواهند يك كشورى را به باد بدهند.
شـمـاهـا انـشـاءالله امـيـدوارم كـه بـا سـلامـت و سـعـادت بـه اوطـان خـودتان برگرديد و مـسـائل اسـلام را ولو اينكه قدرت هاى بزرگ نمى گذارند در رسانه هاى گروهى منتشر بـشـود، لكـن شـمـاهـا بـا مصاحبه ها، با تماس ها بگوئيد به آنها، بفهمانيد به آنها كه ايـران صـلح طـلب اسـت ، ايـران الان هـم مـى گويد كه صدام برود بيرون از اينجا و يك دسـتـگـاهـى بـيـن المـللى بـيايد و رسيدگى كند به جرم او و به جنايات او. ما با دولت عـراق ، بـا مـلت عـراق جـنـگـى نداشتيم ، آنها به ما هجمه آوردند، يعنى دولت عراق هجمه آورد، لكـن تـو دهـنـى خورد و بحمدالله در دنيا شكست خورد، شكستى كه با موافقت اردن و مـغرب و امريكا نمى تواند شكست خودش را رفع كند. من از خداى تبارك و تعالى سلامت و سـعـادت هـمه مسلمين و قدرت اسلام را و سعادت و سلامت شما دوستان ، برادران عزيز را و سلامت و سعادت اين اطفال مظلوم را كه انسان را متاثر مى كند ديدن آنها، مى خواهم و شهداى هـمـه را از خـداى تـبـارك و تعالى مى خواهم كه رحمت كند و با شهداى صدر اسلام محشور فرمايد.
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 21/11/60
پيام امام خمينى در آستانه چهارمين سال پيروزى انقلاب اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
در آسـتـانـه چـهـارمـيـن سـال پـيـروزى انـقـلاب اسـلامـى ايـران اگـر نـگـاهـى به نخستين سـال نـهـضـت تـا پـيـروزى و نخستين روزهاى پيروزى تا امروز بكنيم و نشيب و فرازها و تـحـولات چندين ساله خصوصا سال پيروزى را با دقت از نظر بگذرانيم و افكار طبقات مـخـتـلف و گـروه هـاى مـتـعـدد را سنجش نمائيم ، به برداشت هاى ارزشمند و نتايج بسيار سودمندى مى رسيم كه براى نسل حاضر و نسل هاى آينده درس هائى انسان ساز مى باشد و شـايـد تـاريـخ نـويـسـان و جـامـعـه شـنـاس و سـيـره نـويـسان روشنفكر و متعهد، براى نسل هاى آينده عميقا به اين كار سودمند برخيزند.
مـا اگـر بـا يـك نظر سطحى از نخستين روزهاى نهضت تا پيروزى و از پيروزى تاكنون بـه كـردار طـبـقـات مـخـتلف و گروه ها نگريسته و ارزيابى كنيم ، مى توانيم تا حدودى مـدعـيـان پـرتـوقـع و فـداكـاران بـى تـوقـع را بـه طـور اجـمـال از هـم جـدا كـنـيـم . قـشـرهـائى كـه انـقلاب را با فداكارى بى دريغ و جان نثارى سـخـاوتـمـنـدانـه ، بى هيچ چشمداشتى به پيروزى رسانده و از پيروزى تاكنون براى دفاع از انقلاب و رفع مشكلات از پاى ننشسته اند و تاكنون با آنكه سنگينى انقلاب به دوش آنان بوده است توقع نام و نشان و مقامى نداشته و ندارند، اينان توده هاى ميليونى و مـحـرومـان جـامـعـه هـسـتـنـد كـه خـدايـشـان قـدرت و سـعـادت دهـد. و در مـقـابـل قشرها و گروه هائى هستند كه يا به هيچ وجه دخالت در نهضت و پيروزى نداشته انـد يـا بـه كـارشـكـنـى بـراى حـفـظ رژيـم سـابـق يـا برگرداندن آن رژيم يا رژيمى غيراسلامى ، توطئه ها و فعاليت مى كردند و مى كنند و يا كسانى و گروه هائى بودند و هـسـتـنـد كـه از انـقلاب مردمى و خون جوانان ارزشمند ما براى رسيدن به قدرت شيطانى خـويـش پلى ساخته و از اسم اسلام براى مقاصد شوم خويش استفاده مى كردند و قشرهاى ديـگـرى هـسـتند هر يك يا پيوسته به مكتب هاى انحرافى يا با ايده هاى انحرافى كه در خـارج و داخـل بـه فـعـاليـت مذبوحانه يا بچگانه خود را سرگرم و دلخوش ‍ مى نمايند. ايـنـان از اسلام و قدرت معنوى آن و از جامعه ايرانى و قدرت ايمان آنان يا هيچ نمى دانند يا به طور سطحى از آنها گذر كرده اند.
امـروز مـا مفتخر هستيم به توده هاى عظيم متعهد به اسلام عزيز و جوانان غيرتمند و رزمنده كـه از اول انـقـلاب شـجـاعـانه قيام كرده اند و نداى حق را اجابت كردند و گروه كثيرى از آنان به لقاءالله كه آمالشان بود، رسيده و گروه عزيز ديگر كه سلامت خود يا اعضاء گرانقدر خود را در راه اسلام و هدف
از دسـت داده انـد و بـا چـهـره هاى بشاش و نورانى با آنان مواجه هستيم و نيز مفتخريم كه مـادران دليـرى كـه عـزيـز از دسـت داده اند و پدران عزيزى كه جوانانشان شهيد شده اند آنچنان با ما برخورد مى كنند كه گويى عروسى عزيزان و جوانانشان را جشن مى گيرند و ايـنـجانب هر وقت با اين عزيزان معظم برخورد مى كنم يا وصيت نامه انسان ساز شهيدى را مى بينم احساس حقارت و زبونى مى كنم . اينان سند ايمان و تعهدشان را به اسلام در دسـت دارنـد و قبور شهدا و اجساد و ابدان معلولان ، زبان گويائى است كه به عظمت روح جـاويـد آنان شهادت مى دهد و شكايتى اگر دارند از آن است كه به فيض شهادت نرسيده انـد و يـا در حالى كه به ثواب شهادت رسيده اند، مى نالند كه چرا نمى توانند براى دفاع به جبهه ها برگردند، و فرياد جنگ جنگ تا پيروزى را سر مى دهند.
امـريكا و سرسپردگانش بايد به خود آيند و از توطئه ها دست بردارند كه ايران ديگر جـاى تـاخـت و تـاز آنـان نـيست و اميد آن است كه دولت هاى پيرو امريكا كه خزائن گران و سـرمـايـه مـلت هـا را بـا روى گـشـاده در پـاى امريكا نثار مى كنند و در راه تقرب به آن چپاولگر، با اسلام و جمهورى اسلامى به جنگ تسليحاتى و تبليغاتى بر مى خيزند از خـواب گـران بـيـدار شـده و بـا مـلت هـاى خود همصدا شوند و از زير ننگ وابستگى خارج شـونـد. ايـن دولت وابـسـتـه مـگـر نـديـدنـد كـه كـاخ سـفـيـد بـا كـمـال بـى اعـتـنـائى اعـلام كـرد كـه بـه خـاطـر آنـان و نـفـت آنـان از مـنـافـع اسـرائيـل نـمـى گـذرد؟ و مـگـر مـتـوجـه نـشـدنـد كـه امـريـكـا بـا اعمال وتو و تهديد سازمان ها بى اعتنائى خود را به آنان ثابت نمود؟
اكـنـون كـه كـشـور مـا دهـه فـجـر و سـالروز اسـتـقـلال و آزادى خـود را از چنگال ابرجنايتكاران جشن مى گيرد و اميد است به همين زودى جشن سقوط حكومت بعثى عراق را بـگيريم ، اينجانب سالروز پيروزى اسلام و كشور و دهه مبارك فجر را به ملت محترم و خـصـوص ‍ شهدا و مجروحين و معلولين و بازماندگان و متعلقان آنان تبريك عرض كنم . پيروزى ها و سرافرازى ها و افتخارات ملت ، مرهون فداكارى اين عزيزان و همرزمان آنان اسـت . ايـن فداكاران نشان هاى افتخار بر بازوى ملت و جبين امتند تاريخ مجاهدات آنان را ضـبـط و مـلائكـه الله در دفاتر ملكوتى ثبت مى نمايند. خداوند تبارك و تعالى از رحم سـرشـار خـود، شـهـيـدان را بـرخوردار و آسيب ديدگان و بازماندگان شهدا و خاندان اين عزيزان را سلامت و سعادت ابدى عنايت فرمايد.
سـلام بـر مـلت مـبـارز و درود بـر شـهـيـدان و رزمـنـدگـان آسيب ديده و افتخار و سعادت و پيروزى براى مجاهدين اسلام در جبهه هاى دفاع از حق .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 22/11/60
پيام امام خمينى به مناسبت سومين سالگرد پيروزى انقلاب اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
بـحـمـدالله تـعـالى سـه سـال از پـيـروزى انـقـلاب اسـلامـى سـپـرى شـد و در آسـتـان سـال چـهـارم هـسـتـيـم بـا پيشگوئى هاى قشرهاى غير آشنا به اسلام و مردم دلير ايران ، بايد جمهورى اسلامى بيش از دو سال از شكست خود را پشت سرگذاشته باشد. خواب هاى شـيـريـنـى كـه مـخـالفـان داخـلى و پـشتوانه هاى خارجى آنان ديده بودند و روياهاى اميد بـخـشـى كـه كـاخ ‌هاى طلايى برايشان بنا نموده بود، يكى پس از ديگرى با همت والاى مـلت عـظـيم الشان و جوانان برومند اسلام فرو ريخت . اين كوردلان كه از نصرت خداوند غـافـل بـوده و وعـده هـاى الهـى را نـمى توانند باور كنند و انقلاب اسلامى را چون ساير انـقـلابـات بلكه ناچيزتر مى دانستند و با ديد مادى و محاسبات غلط به اين پديده الهى مى نگرند و از ارزش انسانى و حجم قدرت ايمان و تحولى كه به خواست خداوند قادر در مـلت انـقـلابى ايران پيدا شده خبرى ندارند و ارزش ها را با ديدهاى مادى خود خلاصه در سلطه جويى و استضعاف ملت هاى زير ستم مى كنند، ناچار گرفتارى هاى پس از انقلاب ايران و توطئه هاى همه جانبه قدرت بزرگ و كوچك ، آنان را به اين نتيجه رسانده بود كـه جـمـهـورى اسـلامـى پـس از چـنـد مـاه سـرنـگـون خـواهـد شـد و امـريـكـا بـا عـوامـل داخـلى خـود بـر اريـكـه قـدرت خواهد نشست و درست اين انگيزه بود كه گروهك هاى داخـلى و عـوامـل جـهـانـخـواران خـارجـى مـثل صدام را به مقابله با اسلام و جمهورى اسلامى برانگيخت تا خود و هواداران بازيخورده خود و ارتش بى اطلاع خود را به دامى مبتلا كنند كـه راه مـفـرى جـز تسليم يا تباهى نداشته باشند. و از صدام بى خبرتر و وابسته تر حـسين اردنى است كه پس از تجربه برادر جنايتكارش از خواب خرگوشى برنخاسته و داوطـلب جـنگ با اسلام و قرآن كريم شده و پيشقدم براى نام نويسى در اين جنايت و خيانت بـر مـلت و ارتـش خـود گـرديـده اسـت غافل از آنكه علاوه بر آنكه ملت اردن مسلمان است و هـرگـز بـا اسـلام بـه جـنـگ برنخواهد خاست و در اين اسم نويسى توفيقى پيدا نخواهد كـرد، سـرنـوشـت او هـمان سرنوشت شاه مخلوع با آن قدرت بزرگ شيطانى و پشتيبانى قدرت هاى بزرگ و كوچك خواهد بود چنانچه سرنوشت صدام به خواست خداوند قادر همان اسـت . ايـنـان نـمـى دانند قيام يك ملت منسجم از مرد و زن ، كوچك و بزرگ يعنى چه و نمى دانند ملتى كه براى خدا و نصرت احكام آسمانى او و نجات مظلومان و محرومان قيام نموده است ، نصرت خداوند قادر را با خود دارد. من به حسب وظيفه اسلامى و انسانى او را نصيحت مى كنم كه گول وعده هاى شيطان بزرگ را نخورد و خود
را بـا جـنـود خـداونـد قهار درگير نسازد و به جاى چنين حركت سفيهانه غير اسلامى ارتش خود را براى نجات بيت المقدس مجهز كند كه نفع خود و ملت عرب و اسلام در آن است ، والا بـازى كـردن بـا آتـش و مـقابله با قدرت اسلام عواقبى دردناك دارد و ملت و دولت ايران نـمـى خـواهند كه به كشورهاى اسلام صدمه و ضررى وارد شود بلكه مى خواهند همه به بـرادرى در مـقابل دشمنان اسلام خصوصا اسرائيل دشمن سرسخت اسلام و اعراب ايستاده و آنـان و چـپـاولگـران جـهـانخوار را از سلطه بر كشورهاى اسلامى و مسلمانان و مستضعفان جهان باز دارند و دست چپاولگران و ستمكاران را قطع كنند.
اكـنـون در آغـاز چهارمين سال پيروزى اسلام در كشور عزيزمان لازم است تذكراتى هر چند تكرارى عرض كنم . (فان الذكرى تنفع المومنين ):
1 !!! نـصـرت حـق تـعالى از كشور اسلامى ما و هر كشور اسلامى مشروط است به نصرت دادن كـشـور و كـشـورهـا به دين مبين اسلام و احكام مترقى آن كه نصرت مظلومان و محرومان جامعه را نيز در بردارد و ما اگر حق را نصرت ننمائيم نبايد در انتظار نصر خدا باشيم . و از ايـن جـمله است اجراء عدالت اسلامى در تمام دستگاههاى قضايى و اجرايى در سراسر كـشـور و از ايـن جمله مهمات ، رسيدگى سريع به پرونده هاى زندانيان و خصوصا آنان كـه جـرمـشـان مـادون جـرم گـروهـك هـاى مـفسدين و ملحدين اغتشاش گر است . رسيدگى به پـرونـده كـسـانـى كـه بـه عـللى تـعـويق افتاده است اولويت دارد، چنانچه رسيدگى به دادگـاه هـاى قـضـايـى و دادسـتـانـى هـا از اولويـت خـاص ‍ بـرخـوردار است و اميدوارم كيفيت بـرخـورد ادارات و دسـتـگـاه هـاى اجـرايـى بـا مـردم بـه گـونـه اى باشد كه احتياج به رسيدگى نداشته باشد.
2 !!! تقويت و توسعه تبليغات خصوصا در خارج از كشور از اهم امور است و كشور ما در ايـن چـنـد سـال تـقـريـبـا فـاقـد آن بـوده اسـت . مـا در مـقـابـل هـمـه بـوق هاى تبليغاتى جهانخواران در خارج كه اسلام عزيز، آنان را به وحشت انـداخـتـه اسـت فـاقـد تـبـليـغـات صـحـيـح هـسـتـيـم ، سـفـارتـخـانـه هـاى مـا عمل مثبتى انجام نداده اند و وزارت ارشاد قطع نظر از تلاش هاى اخيرش تاكنون نتوانسته ايـن امـر مـهـم و حـيـاتـى را توسعه دهد و كشور اسلامى ما مظلومانه مورد هجوم رسانه هاى گـروهـى و دسـتـگاه هاى دروغ پراكنى واقع شده است و لازم است دولت به مقدار قدرت و تـوانـايـى ايـن نقيصه را رفع كند و براى رساندن صداى مظلومان به جهان در توسعه شـبـكه هاى راديوئى جديت نمايند تا ملت ها هر چند مختصر، از آنچه بر ما گذشته است و مـى گـذرذ مطلع شوند و گروه هائى براى روشنگرى و تبليغ در فرصت هاى مناسب به كـشـورهـا اعـزام كـه صـداى مـظلوميت ملت و جرايم قدرتمندان ستمگر را به اطلاع ملت ها و مظلومان جهان برسانند و به آنان بفهمانند كه مخالفان جمهورى اسلامى ايران همانگونه كـه از اقـوال و اعمالشان به خوبى ظاهر مى شود مخالفت اصلى و هدفى شان با اسلام است و اسلام هر جا برود اينان مخالفت مى نمايند.
3 !!! مـلت ايـران پـس از انـقـلاب مـواجـه بـا اشكالات و گرفتارى هايى كه لازمه اجتناب نـاپـذيـر هر انقلابى است مى باشند و بايد بدانند كه اين انقلاب چون مردمى و اسلامى اسـت ، از هـمـه انقلاب هاى جهان پرثمرتر و كم ضايعه تر است و مردم انقلابى ما بايد بدانند كه براى حفظ
اسـلام و انـقـلاب و نـگهبانى از ثمرات آن و پاس خون شهيدان لازم است از خود بردبارى انـقـلابـى نـشان دهند و به تبليغات غرض آلود دشمنان انقلاب و اسلام كه با تمام وجود كـوشـش مى كنند تا مردم را از انقلاب و جمهورى اسلامى نگران و دلسرد كنند گوش فرا نـدهند و بايد بدانند كه اكثر كسانى كه عليه انقلاب سمپاشى مى كنند از طبقاتى هستند كه جلو استفاده هاى نامشروع آنان گرفته شده است و يا از عياشى ها و هرزه گرى ها باز مـانـده انـد، و الا طـبـقـه مـحـروم كـه اكـثـريـت قـاطـع را تـشـكـيل مى دهند وفادار به اسلام و جمهورى اسلامى مى باشند. البته هدف بزرگ داراى اشـكـالات و گـرفتارى هاى بزرگ نيز هست . طبقات محروم و زجر كشيده انقلاب به اندازه پـيـامـبـران عـظـيـم الشـان و پـيـغـمـبـر بـزرگ اسـلام در طـول زنـدگـى خـصـوصـا سـيـزده سـال قـبـل از هـجـرت رنـج و زحـمـت مـتـحـمـل نـشـده انـد ولى چـون هـدف بـزرگ بـود بـا روى گـشـاده تـحـمـل كـردنـد و هـدف انـقـلاب مـا هـمـان هـدف پـيـامـبـر عـظـيـم الشـان اسـت . بـا صـبر و تحمل انقلابى به پيش تا گسترش عدل الهى و اسلام عزيز.
4!!! از جمله كمبودهاى چشمگير كه پس از انقلاب ناگهان با آن مواجه شده و هستيم ، كمبود قاضى شرع و مبلغ اسلامى است . امروز هزاران قاضى و مبلغ مورد حاجت است كه بايد با هـمـت اكـابـر و عـلمـا و مـدرسـيـن و فضلاى حوزه ها در سراسر كشور خصوصا قم ، مشهد و شـهـرستان هاى بزرگ تربيت شوند. از گوشه و كنار كشور قاضى مى خواهند و مبلغ و هـر روز احـتياجات روز افزون مى شود. حوزه هاى علميه بايد با صرف وقت براى اين امر بـسـيـار مـهـم كـوشـش خـسـتـگى ناپذير نموده و بپاخيزند. البته در قم به همت فضلا و مدرسين محترم اين امر شروع شده است لكن چون حجم كار بسيار زياد است لازم است حوزه ها تـعـليـمـاتـشـان را افـزايـش دهـنـد كـه انـشـاءالله ايـن كـمـبـودهـا تـا چـنـد سال ديگر رفع شود.
5 !!! يـكـى از امـور مـهـمى كه مورد توجه بزرگان و علماء حوزه علميه قم بوده است لكن عـمـل مـثـبـتـى دربـاره آن انجام نگرفته ايجاد نظم و انضباط در حوزه هاست كه لازم است از حـوزه عـلمـيـه قـم شـروع شـود و بـه طـور جـدى و اسـاسـى عـمـل شود. البته اين امر براى حفظ حوزه ها از ورود عناصر منحرف از حيث عقايد و اخلاق و اعمال از اهم وظايف شرعى است كه به عهده همه خصوصا فضلا و علما و مدرسين مى باشد و بـا هـمـكـارى جـدى هـمـگـان و تـايـيـد مـراجـع مـعـظـم مـى تـوانـد جـامـه عـمـل پـوشـد. در ايـن زمـان كه حوزه هاى علميه و روحانيون معظم در پيشبرد مقاصد اسلام و تحكيم جمهورى اسلامى نقش بسيار موثرى دارند، شك نيست كه قدرتمندان و قدرت طلبان بـيـكـار نـنـشـسـتـه انـد بـلكـه در تـلاشـنـد تـا ايـن قـدرت فعال را تضعيف كنند و اين امر براى آنان ميسر نيست مگر با رخنه كردن عناصر فاسد در حـوزه هـا كـه از داخل موجبات تباهى و از كار افتادن اين پديده الهى را فراهم آوره و خداى نـخـواسـتـه بـه تـدريج و در دراز مدت ملت را از آنها ماءيوس و رويگردان كنند و همه مى دانـيـم كـه اگـر خـداى نـخواسته حوزه ها از عهده تربيت فقها و علما و خطباى موجه و مورد عـلاقـه مـردم برنيايند و حوزه ها به طور هرج و مرج و بدون برنامه صحيح و ضابطه اسـلامـى عـقـلايـى اداره شـونـد، بـايـد هـمـه منتظر فاجعه شكست جمهورى اسلامى و اسلام بزرگ باشيم و اگر اكنون با همت همگان از سرچشمه فساد جلوگيرى
نـشـود، فـردا و فـرداهـا دير است و بسا باشد كه به جائى رسد كه از قدرت همه خارج شود. مقايسه امروز حوزه ها با قبل از انقلاب كه روحانيون به واسطه تبليغات و فشارها و كـج فـهـمـى هـا از سـيـاسـت و نـظـر در امـور كـشـور منعزل و بركنار بودند، بسيار نابجا و غلط است . گرچه ممكن است بعضى كج فهم ها با ايـن امـر حياتى مخالف بوده و با تز (نظم در بى نظمى است ) با توهمات شيطانى دسـت بـه گـريـبـان بـاشـنـد، لكن اينان در اقليت هستند و قشرهاى عظيم روحانيون متفكر و مـتـوجه به مسائل و پيشامدها در اين فكر هستند و بالاخره همانطور كه پاكسازى و تصفيه در همه ارگان هاى دولتى اعم از كشورى و لشكرى لازم است ، در حوزه ها و دانشگاه ها كه همگام با حوزه ها هستند و هر دو از ويژگى خاصى برخوردارند تصفيه و پاكسازى مهمتر اسـت و بـا تـصـفـيـه ايـن دو پـايـگـاه اسـلامى و ملى ، محتواى جمهورى اسلامى به رشد و تـرقـى خـود ادامـه خـواهـد داد و بـا انـحـراف اين دو، انقلاب و جمهورى از مسير اصلى خود منحرف خواهد شد.
6!!! چـنـانـچـه ايـنـجـانـب و مـسـؤ ولين جمهورى اسلامى مكررا اعلام نموده ايم ملت و دولت جـمـهـورى اسـلامـى ايـران تسليم احكام مقدس ‍ قرآن و اسلامند و به حكم قرآن مجيد خود را بـرادر ايـمـانـى تـمـام ملت اسلامى و كشورهاى مختلف از حيث فرهنگ و جغرافيا مى دانند و صـلح جـويى و زندگانى مسالمت آميز را با تمام دولت ها و ملت ها طالب مى باشند و تا دولتـى بـه حريم كشور آنان تجاوز نكند و متعهد به احكام اسلام باشد آن را برادر خود مـى دانـنـد و از كـشـورهـا و مـلتـهـا مـى خـواهـنـد كـه بـا هـم مـتـحـد و يـكـصـدا در مـقـابـل تجاوزگران ، هركس باشد قيام كنند و خود را از چنگ جهانخواران نجات دهند و نيز به حكم اسلام از تجاوز به حقوق و حدود خود دفاع كرده و تجاوزگر را تاءديب نمايند و در ايـن صـورت اسـت كـه هـيـچ قـدرتـى بـه فـضـل خـداونـد مـتـعـال نـمـى تواند آنان را از اين دفاع مقدس باز دارد. و به دولت ها نصيحت مى كنم كه دسـت از كينه توزى و زور آزمايى بردارند و با ملت و دولت ايران دست برادرى دهند تا بـه اتـفـاق ، اسـرائيـل غـاصـب را از كـشورهاى اسلامى و زمين هاى مغصوب بيرون رانيم و نـژادپـرسـتـى و زبـان سـالارى را كـه در اسلام محكوم و مردود است كنار زنند تا سعادت دارين را در آغوش گيرند و هيچ قدرتى نتواند با آنان مقابله كند.
7 !!! سـال گـذشـتـه بـراى مـلت ايـران سـال پـرخسارتى بود و شخصيت هاى بزرگ و مـتـعـهدى را چه لشكرى و چه كشورى در تهران و تبريز و شيراز و ساير نقاط كشور از دسـت داد و همه را سوگمند كرد. گرچه دشمنان اسلام و جمهورى اسلامى گمان مى كردند بـا تـرور وحـشيانه به اسلام و جمهورى شكست وارد شده و روحيه مردم تضعيف مى شود و در اداره و پـيـشـرفـت امـور كـسـى جـايـگزين آنان نمى شود لكن همه ديدند و دشمنان كور دل فـهـمـيـدنـد كـه ايـن حـسـاب هـا غـلط از كـار در آمـد. ايـن حـسـابـگـران داخـل و خـارج بـا هـمـه پـرمـدعـايـى ، انـقـلاب اسـلامـى را كـه از دل پـاك يـك مـلت سـرچـشمه گرفته بود و با جان مردم و ايمان و عقيدت آنان آميخته بود نشناخته بودند، گويى شهوت طبيعى حيوانى و شيطانى چشم و گوش آنان را بسته و از مـعـنـويـات كـور و كـرشـان نـمـوده اسـت . مـلتـى كـه عـشـق شـهـادت در دل زن و مـرد و كـوچـك و بـزرگش جوش مى زند و براى شهادت ، هر يك بر ديگرى سبقت مى گيرد و از
شـهـوات حيوانى و دنيايى گريزان بوده و عالم غيب و رفيق اعلى را باور كرده است ، با اين خسارات ، هر چند بزرگ باشد از صحنه خارج نمى شود و همه ديديم كه هر شهادتى ، بـراى مـلت رشيد ما رشدى چشمگير به ارمغان آورده ، به طورى كه شهادت هاى پى در پـى جـمهورى اسلامى را آنچنان بيمه كرد كه از آسيب دهر مصون گرديد و شهادت هر يك از عزيزان سند رسوائى گروهك هاى ملحد و منافق شد و شكست حتمى آنان را تسريع كرد و اكـنـون بـه خـواست خداوند متعال ، جمهورى اسلامى ايران از قدرتى برخوردار است كه سابقه نداشته است و اميد است كه دست قدرتمند الهى پشتيبان اين ملت مظلوم غارت شده و سـتـمـديـده و پـشـتـيـبـان قـواى مـسـلح نـظـامـى و مـردمـى در جـبـهـه هـاى نـبـرد عـليـه بـاطـل بـاشـد و رحـمـت حـق تـعـالى بـر شـهـيـدان راه حـق در طـول تـاريـخ و از 15 خـرداد تـا كـنـون و سـلامـت و سـعـادت نـصـيب معلولان و مجروحان و ستمديدگان و آوارگان و بازماندگان شهدا باد.
8 !!! مـراتب تشكر و سپاس خود را متواضعانه تقديم ملت بزرگوار متعهد ايران نموده و از خـداونـد تـبارك و تعالى تشكر مى كنم كه در عصر حاضر كه عصر حكومت شيطان بر زمـيـن اسـت چـنـيـن ملت آگاه رشيد جان نثارى در راه عقيدت و ايمان و عاشق لقاءالله و مجاهد فـى سبيل الله به اين كشور طاغوت زده و غارت شده عنايت فرموده كه با مجاهدات خويش بـدون تـكـيـه بـر قـدرت هاى چپ و راست بر طاغوتيان غلبه نموده است و دست آنان را از كـشـور عـزيـز و مـخـازن آن كـوتاه كرده و منحرفان و منافقان را منزوى نموده يا از كشور رانـده اسـت . و از درگـاه خـداونـد متعال عاجزانه خواستار است كه آنان را در صراط مستقيم اعـانـت فـرمـوده و در مـقـابل پيشامدها و مشكلات اجتناب ناپذير دنباله انقلاب ، استقامت عطا فـرمـايد. و ملت عزيز بدانند كه استقامت آنچنان اهميت ويژه دارد كه از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم منقول است كه فرمود سوره هود مرا پير كرد كه فرموده است تو و پيروانت استقامت كن . ما و شما كه افتخار پيروى آن حضرت و ادعاى آن را داريم ، بايد در حـفـظ ديـن مـقـدس و اسـلام عـزيـز و جـمـهـورى اسـلامـى اسـتـقـامـت كـنـيـم و مـشـكـلات را بـا اسـتـقـبـال و اسـتقامت انقلابى رفع نمائيم . خداوند ياور و پناه شما عزيزان باشد و به شـمـا صـبـر انـقلابى مرحمت فرمايد كه در مشكلات ناتوان نشويد و ديد انقلابى دهد كه تـحـت تـاثـيـر جـوسازان خدانشناس و متكبران بى اعتناء به اسلام و انقلاب اسلامى واقع نـشـويـد و از شـايـعه سازان مخالف مصالح عمومى انقلاب پيروى ننموده و به مقابله با آنان برخيزند.
9 !!! در خـاتـمـه ، سـالروز پيروزى شكوهمند انقلاب اسلامى را به مسلمانان جهان و ملت مـعـظم ايران و مستضعفان سراسر عالم تبريك عرض مى كنم . مبارك باد بر همه پيروزى اسـلام و پـيـروزى جـنـود حـق بـر جنود ابليس و مبارك باد پيروزى هاى جبهه هاى دفاع از اسـلام و حق بر ملت و خصوصا قواى مسلح نظامى ، انتظامى و مردمى اينجانب به شكرانه اين نعمت هاى بزرگ و به احترام دهه فجر و بيست و دوم بهمن سالروز پيروزى ملت عظيم الشان ، از جناب حجت الاسلام آقاى موسوى رئيس محترم ديوانعالى كشور مى خواهم تا به عموم دادستان ها و قضات محترم ابلاغ كنند كه علاوه بر اسامى
تـهـيـه شـده براى آزادى ، در اسرع وقت ممكن و حداكثر تا دو ماه به پرونده ها رسيدگى نموده و ليست اسامى زندانيانى كه به حسب شرع مقدس عفوشان مانعى ندارد تهيه و نزد ايـنـجـانب بفرستند. لازم است مسؤ ولين امور در تهيه اين ليست سختگيرى ننمايند و هر چه بـيـشـتر كوشش نمايند تا زندانيان به مردم عزيز ما ملحق شده و همگام با آنان راه انقلاب اسلامى را بپيمايند. مقتضى است تاكيد كنند تا در اين امر مسامحه نشود و همانطور كه قبلا تـذكـر دادم دادسـتـانى ها و محاكم قضايى موظفند در اسرع وقت ممكن به پرونده هائى كه بـه عـللى رسـيـدگـى به آن به تعويق افتاده است رسيدگى نموده و آنها را در اولويت قرار دهند. از خداوند متعال نصرت اسلام و مسلمين را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 28/11/60
انتصاب حجت الاسلام معاديخواه به عنوان هماهنگ كننده و تبليغات خارج از كشور
بسم الله الرحمن الرحيم
جـنـاب حـجـت الاسـلام آقاى معاديخواه وزير محترم ارشاد اسلامى با تشكر از زحمات شما و سـايـر گـروه هـا و افـرادى كـه در بـزرگـداشـت سـالروز انـقـلاب اسـلامـى مـتـحـمل زحماتى شده اند و با توجه به آنكه تبليغات خارج ازكشور با آن همه تبليغات مـسـمـوم عـليه اسلام از اهميت ويژه برخوردار است و نظر به آنكه هماهنگ و منسجم بودن آن موجب تاثير بيشترى خواهد بود، جنابعالى را به عنوان هماهنگ كننده تبليغات خارج كشور تعيين نمودم تا با تاييد خداوند متعال و همكارى تمام افراد و نهادها و ارگان ها و سازمان هـا كـه در ايـن زمـينه فعاليت دارند، به اين امر حياتى ادامه داده و جدا جلو بى نظمى ها و تـك روى هـا گرفته شود تا از سمپاشى ها و تبليغات دروغين دستگاه هاى شايعه ساز و دروغ پرداز به مقدار توان جلوگيرى شود و جمهورى اسلامى و انگيزه هاى انقلاب ايران را به همان نحو كه هست معرفى نمايند.
از خداوند متعال توفيق جنابعالى و همگان را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 3/12/60
بـــيــانـات امـام خـمينى در ديدار با رئيس جمهور، رئيس مجلس ، رئيس ديوانعالى كشور ونخست وزير
تاكيد در مورد عفو محبوسين
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن امـروز مـى خـواهـم تـاكـيـد كنم در اين امر كه راجع به اين محبوسين (البته به استثناء آنهايى كه ما به حسب امر خدا نمى توانيم عفو كنيم ) باز تاكيد كنم كه زودتر اين قضيه تـمـام بشود و آقاى موسوى به همه جا، همه شهرستان ها سفارش كنند كه زودتر اين كار را انـجـام بدهند و رسيدگى زودتر بشود تا انشاءالله براى عيد جديد يك عده چشمگيرى از ايـنـهـا واگـر مـى شـود، همه آنهايى كه مى شود، آنها را عفو كرد. حالا گناه دارند، يك گـنـاهـى اسـت كـه قـابـل عـفـو اسـت ، انـحـراف دارنـد انـحـرافـى اسـت كـه قـابـل عـفو است ، تهيه كنند و براى عيد جديد كه مى آيد بفرستند تا انشاءالله اينها عفو بـشـوند. و من سفارش مى كنم به اين اشخاصى كه از اين گروه ها بازى خورده اند اينها يـك مـقـايـسـه اى بـين حكومت حالا و حكومت سابق بكنند و ما بين مردم در حالا و مردم در سابق بـكـنند و بين خدمت هائى كه اين دولت در اين مدت كم با آن گرفتارى هاى فوق العاده اى كـه هـمـه كـشـورهـا و تـقريبا همه ابرقدرت ها برخلاف اين دولت و ملت توطئه مى كنند، مـقـايـسـه كـنـند و بعد ببينند واقعا راهشان چه راهى است راه براى راهى كه آنها دارند، مى خـواهند چه بكنند و راهى كه منافقان و برادرهاى آنها دارند، اينها مى خواهند چه بكنند و من از خـداى تـبـارك و تعالى مى خواهم كه هدايت كند اين جوان ها را، اين دخترها را، اين پسرها را كه در دام اينها ديگر نيفتند يا از دام اينها انشاءالله خارج بشوند.
تقدير از رزمندگان
و بـايـد تـقـديـر كـنـم از ارتـش و سـپـاه و ژانـدارمـرى و سـايـر قـواى مسلح و مردمى كه بـحمدالله با قدرت پيشروى دارند مى كنند و در همين (چزابه ) هم كارهايى انجام داده انـد و انـشـاءالله انـجـام مـى دهـنـد و امـيـدوارم كه به فتح آخرى نزديك باشيم . و فتح ما آنوقتى است كه عراق و ايران و ساير كشورهاى اسلامى همه مرفه باشند و همه بتوانند زنـدگـى آسـوده و بـى قـدرت قدرتمندان و بدون سلطه آنها به زندگى خودشان ادامه بدهند.
و چيزى كه در اين چند روز مراجعه شده است زياد به اينجاها و احمد، به من هى كرارا گفته انـد كـه زيـاد مـراجعه شده است ، من دو روز پيش از اين كه راديو را گوش مى كردم ، ديدم كه راديوى خارجى
گـفـت كـه فـلان گفته است كه خمينى در حال مرگ است . من ياد يك قصه افتادم و آن اينكه يـك نـفر بود كه مى خواست اظهار قدرت و پهلوانى بكند. در يك جلسه اى گفت كه من آنم كـه چـه كـردم ، چـه كـردم . كـارهـايـش را شـمـرد و مـنجمله گفت من آنم كه فلان آدم ، فلان پـهـلوان را در فـلان جـا كـشـتـم و چـه كردم . آن آدم حاضر بود، گفت كه آن كسى كه شما كـشتيد حرف هاى شما را دارد مى شنود! من ياد اين افتادم كه آن كسى كه اين آقا گفته است كـه در حـال مـرگ اسـت ، حـرف هـاى ايـشـان را شـنـيده و به اين سبك مغزى خنديده است . من انـشـاءالله امـيـدوارم كـه آنـهـا هـم كـه در خـارج هـسـتـنـد ديـگـر بـرگـردنـد، ول كـنـند اين مسائل را، مى دانند كه پيشروى نمى كنند، مى دانند كه با اين ملت نمى شود طـرف شـد. خـوب ، هـى ادعـا مى كنيد كه ملت با ماست ، خوب اگر ملت با ماست بيائيد با مـلت هـمـكـارى بـكـنيد، با دولت همكارى بكنيد، نه اينكه برويد كنار بنشينيد و هى دسته دسـتـه درسـت كنيد و هر كدام به ديگرى هم فحش بدهد. من از خداى تبارك و تعالى سلامت همه آقايان را و سلامت اين ملت را و سلامت اين آسيب ديدگان را مى خواهم و اميدوارم كه ، از مـلت هـم تـشـكر مى كنم به اينكه الحمدلله در صحنه حاضرند و تا در صحنه حاضرند اين كشور آسيب نخواهد ديد ولو هر چه حالا فساد بكنند، هر چه كارهاى خلاف بكنند. خداوند همه تان را حفظ كند. والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 4/12/60
نامه كودكان روستاى معدن فيروزه نيشابور به محضر امام خمينى
بسم الله الرحمن الرحيم
امـيـدواريـم كـه سـلام گـرم مـا بـپذيريد و وجودتان از هر گونه بيمارى و ناراحتى دور بـاشـد. مـا مـى خـواسـتيم همانطور كه در كتاب تعليمات دينى و اخلاق كلاس پنجم بود. نامه اى به شما بنويسم و مانند امام محمد تقى (ع ) كه فرماندار سيستان را نصيحت كرده بود، شما را نصيحت كنيم . اما متوجه شديم كه اين كار، اشتباه بزرگى است كه گناه دارد چـون شـمـا خـود شـخصى بزرگ و باتقوا و پرهيزكاريد و در برابر قدرتهاى شرق و غـرب ايـسـتـادگـى نـمـوده ايـد و بـا قـدرتـهـاى شـيـطـانـى در حـال مـبـارزه هـستيد، در حالى كه ما كودكانى هستيم كه شايد حتى دست چپ و راست مان را از يـكديگر تشخيص ندهيم پس چگونه خود را راضى كنيم كه شما را نصيحت نمائيم . از اين نظر فقط تصميم گرفتيم كه نامه اى براى شما بنويسيم و ضمن عرض سلامى گرم و با محبت ، از خداوند بزرگ بخواهيم و دعا كنيم كه شما را در پناه خود در كليه كارها موفق و پـيـروز نـگـه دارد و هـر چـه زودتـر سـربـازان اسلام را بر نيروهاى صدام و كافران بعثى پيروزى عطا فرمايد. آمين يا رب العالمين .
خدايا، خدايا، تا انقلاب مهدى خمينى را نگه دار.
نماينده كلاس پنجم (الف ) سيد ابوالفضل مرزانى
پاسخ امام خمينى
فرزندان عزيز خوبم
چـه خـوب بـود كـه نـصـيحتى را كه در نظر داشتيد، مى نوشتيد. ما همه محتاج به نصيحت هـستيم و نصيحت شما عزيزان ، بى غرضانه و از روى صفاى قلب است . اكنون به عنوان پـدر پـيـرى شـمـا عـزيـزان را نـصـيـحـت مـى كـنـم كـه در تـحـصـيـل عـلم و فـراگـرفـتـن دانش و اخلاق و كردار نيكو كوشا باشيد كه افراد متعهد و سودمندى براى اسلام بزرگ و ميهن عزيزتان باشيد. خداوند يار و نگهدارتان باشد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 9/12/60
تلگرام تسليت امام خمينى به آيت اللّه طاهرى
بسم الله الرحمن الرحيم
انالله و انااليه راجعون
جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى طاهرى امام جمعه محترم اصفهان دامت افاضاته
خبر تاثر انگيز شهادت فرزند برومند جنابعالى گرچه موجب تاثر و تاسف است ، لكن چـه كـسـى اولى از سـلاله پـاك و مـطهر رسول اكرم (ص ) در شهادت در راه هدف و اسلام عزيز؟ و چه كسى اولى از شما فرزند برومند سيد شهيدان صلوات الله و سلامه عليه و از خـانـدان مـحـتـرمـتـان در صـبـر و ايـثـار در راه خـداونـد مـتـعـال ؟ و چـه كـسـى اولى در پـاسدارى و مقاومت براى اقامه عدالت اسلامى از ملت عظيم الشـان ايـران ؟ و چـه كـسـى اولى از دسـت زدن بـه ايـن جـنـايـات و بـه شهادت رساندن فـرزنـدان قـرآن و سـلاله طـيـبه شهداى بزرگوار كربلا از صدام و صداميان ، يادگار جـنـايـتكاران صدر اسلام ؟ ما در راه اسلام ، اين هدف مقدس از شهادت نور چشمانمان هراس ‍ نـداريـم و سـنـد مـا پـدران و مـادران شـهـداى عـزيزمان است كه آنچنان با گشاده روئى و شجاعت معنوى از شهادت عزيزانشان استقبال مى كنند كه انسان را به ياد حضرت على ابن الحسين ، امام سجاد و عمه بزرگوارش زينب كبرى ، فرزند على ابن ابيطالب سلام الله عليهم مى اندازد. اينجانب اين شهادت و شهادت ساير فرزندان اسلام را در جبهه ها و پشت جبهه ها به حضرت بقيه الله ارواحنالمقدمه الفداء و به جنابعالى و ساير بازماندگان شهدا تسليت مى دهم و از خداوند متعال براى شهيد عزيزتان و ساير شهدا مغفرت و رحمت و براى بازماندگان عزت و صبر و سلامت مى طلبم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 10/12/60
بـيـانـات امـام خـمـينى در ديدار با سرپرست ، گروهى از مسؤ ولان و پاسداران كميته هاىانقلاب اسلامى تهران
شما عزيزان اسلام را زنده و ايران را بيمه كرديد
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن وقـتى كه مواجه مى شوم با اين صورت ها و چهره هاى اسلامى و وقتى كه شور و شعف شـمـا جـوانـان ، عـزيـزان را مـى بـيـنـم نـشـاط بـراى مـن حاصل مى شود. شما عزيزان اسلام را زنده كرديد و شما عزيزان ايران را بيمه كرديد و ايـن جـوانـان كـميته كه از روز اول انقلاب در پيروزى انقلاب نقش بزرگ داشتند، در ادامه انقلاب هم اين نقش را دارند و اميدوارم كه اين نقش را به خلف هاى خودشان و به فرزندان خـودشـان بـيـامـوزنـد تـا ايـنـكـه در طـول تـاريـخ ايران همين طور كه الان اسلامى است و مثل شما جوانانى كه نظير آن را ما نمى توانيم در تاريخ پيدا بكنيم ، اولاد عزيز شما هم مثل شما بار بيايند و حفظ كنند كشور خودشان را و حفظ كنند اسلام عزيز را.
اسـلام در قـرن هـاى زيـاد مـظـلوم بود. براى اينكه آن چيزى كه اسلام مى خواست در پرده بـود و آن چـيـزى كـه بـرنامه اسلام بود هيچ وقت پياده نشد و گفته نشد و ملت ها را بى خـبـر گـذاشـتـنـد از اسـلام و جـنايتكاران تاريخ كوشش كردند كه اسلام را در حجاب نگه دارنـد و نـگـذارنـد ايـن مـكـتـب آزاديـبـخـش را، ايـن مـكـتـب استقلال بخش را، اين مكتبى كه با ستمكاران در ستيز و با مستمندان برادر است ، نگذاشتند كـه مـعـرفـى بـشـود و مـن امـيـدوارم كـه در ايـن زمـان كه ما هستيم توفيق پيدا بكنيم ، همه عـزيـزان ما توفيق پيدا بكنند و همه مبلغان اسلامى توفيق پيدا بكنند كه اين پرده هايى كـه قـدرتـمـندان به روى اسلام كشيده اند و حقايق اسلام را در ستره نگه داشتند، با دست عـلمـاى اسـلام ، مـبـلغـان اسـلام و هـمـه جـوان هـائى كـه مـشـغـول خـدمـت هـسـتند عرضه بشود. قدرت اسلام يك امرى بود كه انكار داشتند قدرت ها، حـكـومـت ها. حكومت هايى كه روى كار مى آمدند، چه آنهايى كه مخالف با اسلام بودند، چه آنـهـايـى كـه مـخـالف نـبـودنـد، اسـلام را در يـك حـجـابـى نگه داشتند يا عامدا يا از روى جهل . قدرت اسلام بر عالم و در بين طوايف مختلف عالم در حجاب بود و يك نمونه اى از او در زمـان مـا و در ايـران وطن ما، يك زمينه مختصرى ، يك نمونه مختصرى از او پيدا شد. اين نـمونه اين بود كه ثابت كرد اسلام به اينكه جوانان ما مهيا هستند از براى جانفشانى در راه اسـلام و هـمـانـطـورى كـه اسـلام مـى خـواهـد كـه در مـقابل كفر و زندقه و در مقابل ستم و ستمكاران ايستادگى بكنند، مردانه ايستادند و ايثار كـردنـد و جانفشانى كردند و اين مطلب را به ثبت رساندند. دنيا هر چه بخواهد انكار كند اين حقيقت را و اين واقعيت را و هر چه مبلغ ‌هاى فاسد
رژيم هاى فاسد و قدرت هاى فاسد بخواهند اين جمهورى اسلامى و اين ارزش هايى كه در جـمـهـورى اسـلامـى هـسـت و ايـن ارزش هـايـى كـه در امـت اسـلامـى در ايـران هـسـت بـخـواهند پايمال كنند و ستره به روى او قرار بدهند، نخواهد شد. شما جوانان عزيز اثبات كرديد كـه مى توانيد در مقابل تمام قدرت ها ايستادگى كنيد و مى توانيد كشور خودتان را حفظ كنيد. آنهايى كه انحراف داشتند و دارند، خيال مى كردند كه اگر چنانچه رژيم شاهنشاهى از بـيـن بـرود، اسـلام و ايـران و هـمه جهاتى كه در ايران هست از بين خواهد رفت و ايران تجزيه خواهد شد به دو قدرت ، غافل از اينكه اسلام و ملت اسلامى اگر هوشيار باشد و اگـر تـوجـه بـه مـسـائل داشـتـه بـاشـد، مـى تـوانـد در مقابل همه قدرت بايستد، مى تواند منحرفين را به جاى خودشان بنشاند و مى تواند اداره كشور را بهتر از زمان هايى كه ظلم و ستم بر اين كشور احاطه داشت بكند. شما جوانان از روز اول ثابت كرديد تعهد خودتان را به خداى تبارك و تعالى و به ديانت اسلام و بر هـمان امر باقى هستيد و اميد است كه تا آخر باقى باشيد و فرزندان شما و سلف شما هم با همين ايده باقى باشند و ايران و اسلام را بيمه كنند براى هميشه .
شـمـا ثـابـت كرديد كه هر چه را بخواهيد مى توانيد ايجاد كنيد. شما يك معجزه اى در دنيا بـه ظـهـور رسـانـديـد كـه آن مـعـجـزه قـدرت الهـى در بـشـر بـود. شـمـا در مـقابل تمام قدرت هايى كه مى خواستند ايران را و ايرانى را ببلعند و مى خواستند ذخاير شما را غارت كنند، ايستاديد و مقابله كرديد و پيروز شديد.
پيروزى بزرگ اين است كه انسان بر نفس خودش پيروز باشد
شـمـا پـيـروزيـد بـراى اينكه خدا با شماست . شما پيروزيد براى اينكه اسلام پشتيبان شماست . شما پيروزيد براى اينكه ايمان داريد. شما پيروزيد براى اينكه شهادت را در آغوش مى گيريد و آنهايى كه از شهادت و از مردن مى ترسند، آنها شكست خورده اند اگر چنانچه هم لشگر عظيم داشته باشند. شما بر نفس خودتان پيروز شديد. شما جوانان در پـشـت جـبـهـه و در بـيـن كـشـور و برادران شما در جبهه ، بر نفس خودتان غلبه كرديد و زنـدگـى را زنـدگـى ابـدى دانستيد و اين زندگى حيوانى طبيعى را ناچيز شمرديد. شما الان پـيـروز هستيد و پيروزى شما مادامى كه اين قدرت نفسانى در شماست ، مادامى كه اين ايـده الهـى در شـمـاسـت ، پـيـروزيـد چـه شـكـسـت بـخـوريـد بـه حـسب صورت و به حسب عوامل مادى و چه پيشرفت بكنيد. پيروزى بزرگ اين است كه انسان بر نفس خودش پيروز بـاشـد و بر شيطان خودش غلبه كند و شماها بحمدالله اينطور كه جانفشانى در راه خدا مى كنيد، غلبه كرديد بر شيطان خودتان . و من امروز بايد از شما تشكر كنم كه شما از ايـن مـلت پـشـتـيبانى كرديد و فعاليت شما به ملت آرامش داد. ملت بايد از شما جوانان در سـرتـاسـر كـشـور كـه نگهبان امنيت داخلى هستيد و از آن جوانان كه نگهبان كشور هستند در جبهه ها، تشكر كند و خداى تبارك و تعالى از شما تقدير مى كند.
آنـچـه اهـمـيـت دارد ايـن اسـت كـه انـسـان عـمـلش پـيـش خـدا مـقبول باشد و من مى بينم كه بسيارى از اين جوانان عزيز هستند كه هيچ باكى از شهادت نـدارنـد بـلكه شايد همه اينطور باشند. من از خداى تبارك و تعالى سلامت شما و عزت و عظمت اسلام و مسلمين و آرامش ‍ همه كشورهاى اسلامى را
مى خواهم و به شما عزيزان كه نصيحت پدرانه ، يك نصيحت برادرانه مى كنم و آن اينكه راه خودتان را ادامه دهيد و همانطور كه شما موجب سرافرازى ايران شديد با اخلاق خوب ، با اعمال خوب ، با برخورد خوب با هموطنان خودتان ، اين معنى را، سرافرازى را براى خـودتـان در پـيـشـگـاه خـداى تبارك و تعالى هم اثبات كنيد. پيروزى مهم است ، لكن ادامه پـيـروزى مـشـكـل است و مهمتر. شما بحمدالله امروز جوانانى هستيد كه به اين كشور آرامش داديـد و مـى دهيد و اين مطلب را ادامه بدهيد با روى گشاده براى مردم و با ايمان قوى كه از ايـمـان قـوى ايـن اخـلاق صـحـيح و رفتار صحيح پيدا خواهد شد و من اميدوارم كه شماها نـسـلا بعد از نسل ، اين ايده را داشته باشيد و ايمان را حفظ كنيد و به سلف خودتان ياد بدهيد كه ايران انشاءالله پيروز باشد تا آخر.
و مـن امـيـدوارم كه كشورهاى ديگر اسلامى كه خودشان را در قيد و بند طبيعت قرار داده اند، هـر كـدام ايـنـطور قيد و بند را دارند، اين قيد و بندها را بگسلانند و با برادران ايرانى خودشان در اين جهاد اكبر همقدم باشند تا در جهاد با ابرقدرت ها هم پيروز شوند. و من از خـداى تـبـارك و تـعـالى مـى خـواهم كه اين دولت هايى كه در كشورهاى اسلامى حكومت مى كنند، آنها را بيدار كند و اينطور ذخاير خودشان را در طبق اخلاص نگذارند براى قدرت ها و با روى گشاده ذخاير ملت فقير خودشان را به قدرت هاى بزرگ تقديم نكنند و توجه كنند به اينكه امروز تكليف اين است كه همانطور كه ايران قيام كرد و پيروز شد و ديديد كه نتوانستند قدرت ها با او مقابله كنند شماها هم ، دولت ها هم ، ملت ها هم ، با ايران همقدم بـاشـنـد تـا ايـنـكـه انـشـاءالله اسـاس ظلم از بشر برچيده بشود و پرچم اسلام در تمام كشورها به اهتزاز در آيد.

next page

fehrest page

back page