آن‌چه «مجازی» ها برای مسئولان شهر گفتند
آن‌چه «مجازی» ها برای مسئولان شهر گفتند

در اولین نشست ۸نفر از فعالین فضای مجازی نجف آباد با فرماندار، رئیس اداره ارشاد، تعدادی از اعضای شورای شهر و بخشدار مرکزی نجف آباد که عصر دیروز برگزار شد، هر کدام از حاضرین به بیان توضیحاتی در خصوص نحوه عملکرد و نقطه نظرات خود پرداختند. اسماعیل قائدی (اولین نفر نشسته از راست):  کانالی که […]

در اولین نشست ۸نفر از فعالین فضای مجازی نجف آباد با فرماندار، رئیس اداره ارشاد، تعدادی از اعضای شورای شهر و بخشدار مرکزی نجف آباد که عصر دیروز برگزار شد، هر کدام از حاضرین به بیان توضیحاتی در خصوص نحوه عملکرد و نقطه نظرات خود پرداختند.

فعالین فضای مجازی۴jpg

اسماعیل قائدی (اولین نفر نشسته از راست):

 کانالی که بنده مدیریت آن را بر عهده دارم به صورت تخصصی به موضوع نقاشی می‌پردازد. از مجموع ۷ هزار عضو ما تنها چیزی در حدود ۱۰۰ نفر نجف آبادی هستند و عمدۀ آن‌ها را ساکنین تهران، تبریز، شمال کشور و بعضاً ایرانی‌های مقیم خارج تشکیل می‌دهند. تمامی مطالب کانال حاصل مطالعات شخصی  و تجربیات سال‌های فعالیت در هنر نقاشی بوده و از هیچ منبع دیگری استفاده نمی‌کنیم.

البته یک گروه تایپیست نیز با بنده همکاری دارند که معمولا مطالب برخی کتاب‌های ارزشمند را همراه با لینک دانلود آن‌ها در کانال بارگذاری می‌کنیم.

 حسین نجفی پور: (نفر چهارم ایستاده از راست)

 در کنار سال‌ها فعالیت در انجمن دوستداران میراث فرهنگی، در فضای مجازی نیز اقدامات متعددی را برنامه ریزی و اجرا کرده ایم به طوری‌که در حال حاضر گروه ما با ۷ نفر مدیر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کار را به فضای مجازی محدود نکرده و در  فضای حقیقی نیز با اجرای طرح‌هایی مانند سه شنبه بدون خودرو، برنامه  کتابخوانی و بعضاً کوهنوردی به میدان آمده‌ایم.

از دیگر برنامه های ما در فضای مجازی می‌توان به معرفی هنرمندان صنایع دستی شهر اشاره کرد.

سید حسن شریعتی: ( نفر سوم ایستاده از راست)

شروع فعالیت گروه ما به سال‌های دانشجویی در تهران باز می‌گردد که با حضور دانشجویان نجف آبادی‌ مجموعه فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی را برنامه ریزی و اجرا می کردیم.

 با گسترش فضای مجازی، اقدام به راه اندازی فضایی با عنوان «تالار هم اندیشی نجف آباد» کردیم که در آن موضوعات مختلف  مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

 در کانال «اخبار مهم نجف آباد» که مدیریت آن در ابتدا با حمید رضائی و بعدها به ابوالفضل رستمی رسید، نیز همکاری دارم.

در تالار هم اندیشی افراد دیگری مانند هاشمی و ابوطالبی نیز به عنوان مدیر فعالیت داشته و برای اولین بار موضوع حفظ استقلال دانشگاه آزاد را مطرح و رسانه‌ای کردیم.

امیر جعفری ( نفر اول نشسته از سمت چپ)

جعفری که یکی از اساتید برجسته خوشنویسی شهرستان و استان محسوب می شود، در این جلسه طی سخنان کوتاهی از راه اندازی یک کانال تلگرامی تخصصی با موضوع «خط» خبر داد.

محمد حسین محزونی: ( نفر دوم ایستاده از چپ)

محزونی که مدیریت جلسه را نیز بر عهده داشت، به تشریح سیر فعالیت خود و تعدادی از علاقه مندان به «نجف آباد شناسی» از فضای واتس آپ تا سوپر کانال‌های تلگرام پرداخت.

وی ۸۵ درصد اعضای شبکه تحت مدیریت خود را متعلق به نجف آباد، نزدیک به ۱۰ درصد اصفهانی و مابقی را از دیگر نقاط استان و حتی خارج کشور دانست.

برپایی تورهای گردشگری به مقصد جاذبه‌های مختلف نجف آباد از جمله اقداماتی است که به واسطه فعالیت این شبکه مجازی، روی داده است.

مهدی لطفی: (نفر اول ایستاده از چپ)

نزدیک به ۸ سال پیش فضایی شبیه فیس بوک را با عنوان «کِوِج دات کام» راه اندازی کردیم که به سرعت نیز رشد کرده و حتی در رتبه دوم جستجوی گوگل برای عنوان «فیس بوک» نیز دست پیدا کرد.

تعداد اعضای این فضای مجازی از مرز ۲۰۰ هزار نفر نیز گذشت ولی به دلیل بارگذاری برخی مطالب نامناسب، نهایتاً فیلتر گردید.

بعدها نیز انجمن گفت و گوی «نجبادی ها. آی آر» را با ارائه اخبار و مطالب مختلف راه اندازی کردیم که با داشتن نزدیک به ۹۵۰۰ عضو، روزانه چیزی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ بازدید کننده دارد.

در فضای تلگرام نیز ابتدا کانال «نجف آباد دیار نون» را راه انداختیم و در ادامه با نظر دوستان نام آن را به «نجف آباد، شهر عصارخانه ها» تغییر دادیم که در حال حاضر بیش از ۲۶۰۰ نفر در آن عضو هستند.

صالح پور (نفر دوم ایستاده از راست)

به صورت تخصصی در حوزه بازاریابی و معرفی اماکن تجاری نجف آباد ورود پیدا کردیم و توانستیم اطلاعات قابل توجهی شامل تصویر، نشانی، شماره تلفن و نوع کالای عرضه شده واحد‌های صنفی مختلف را گرد آوری کنیم تا امکان جست و جوی آن‌ها برای شهروندان فراهم باشد.

 ایده تبادل لینک را به صورت گسترده برای اولین بار مطرح کرده و «لینکستان» را راه اندازی کردیم که در آن مشخصات کامل کانال‌های مختلف به همراه اطلاعات مدیران آن درج شده است.

در این فضا نزدیک به ۱۵۰ کانال فعال سطح شهر معرفی شده است.

محمد علی عَمو: ( اولین نفر ایستاده از راست)

وی نیز در سخنان کوتاهی به چگونگی عملکرد شبکه تحت مدیریت خود در حوزه معرفی پتانسیل‌های تاریخی نجف آباد پرداخت.

در ادامه نیز مسئولان نقطه نظرات خود را طرح کردند:

مهدی فتحیان، نائب رئیس شورای شهر:

اهمیت فضای مجازی را به خوبی در تاکیدات جدی مقام معظم رهبری می توان مشاهده کرد. نقد‌های سازنده در چنین فضایی بسیار موثر بوده و باید ضمن ادامه این روند، فرهنگ سازی خوبی نیز در این عرصه صورت گیرد.

برخی مدیران علاقه چندانی به انعکاس عملکرد خود در فضای مجازی ندارند و دلیل آن نیز سوء مدیریت آن‌ها و نداشتن کارنامه قابل قبول است.

علی محمدی کیا، بخشدار مرکزی نجف آباد:

فضای مجازی به معنای واقعی یک تیغ۲ لبه است و بایستی مراقب باشیم در این عرصه به سرباز مجری دستورات بیگانگان تبدیل نشویم.

نباید در زمین طراحی شده توسط دشمن بازی کرد و بایستی با توجه به نیاز و شرایط خاص جامعه ایرانی و اسلامی خود، از این ابزار به بهترین شکل خود استفاده نمود.

محمود حقیقی، عضو شورای شهر:

نباید با فعالین این عرصه برخورد خشن  داشت و بایستی همزمان با آگاهی بخشیدن در خصوص مقررات و ضوابط خاص این حوزه، به جرایم احتمالی نیز در مجموعه ای ویژه رسیدگی کرد.

سیروس محمودی، فرماندار نجف آباد:

گسترش فضای مجازی به حدی است که تمامی شهروندان امکان داشتن یک تریبون مستقل را پیدا کرده اند و اهل خیر و علاقه‌مندان پیشرفت همه جانبه کشور می‌توانند از این فرصت در راستای تحقق آرمان‌های والای خود بهره بگیرند.

این فضا در عین خلق فرصت‌های متعدد، تهدیدات جدی را نیز متوجه سبک زندگی ما کرده که یکی از آن‌ها را می توان در حوزه ورود لغات بیگانه در زبان محاوره‌ای ما جست‌ و جو کرد. امروزه متاسفانه بعضاً شاهد نوعی خودباختگی در عرصه استفاده از لغات بیگانه هستیم و در مواردی تنها «حروف ربط» برای زبان کهن ایرانی ما باقی مانده است.

محمودی با تاکید بر معادل سازی لغات مرتبط با تکنولوژی‌های جدید توسط فعالین فضای مجازی گفت: « در کنار اهمیت حفظ هویت و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خود، بایستی مراقب بیماری خودباختگی در برابر فرهنگ غربی نیز باشیم زیاد در این صورت مولفه‌های این فرهنگ نیز به تدریج در ابعاد مختلف زندگی ما نمود پیدا خواهند کرد.»

تاکید بر تدوین قوانین خاص فضای مجازی و حفظ حرمت اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر مطلبی بود که معاون استاندار اصفهان با تشریح آن اظهار داشت: « انتقادات سازنده در جای خود بسیار تاثیرگذار خواهند بود ولی با تخریب افراد نمی‌توان به هدف اصلاح امور جامعه دست پیدا کرد.»

محمودی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات مدیران ارشد شهرستان جهت حفظ استقلال واحد جامع دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد نیز گفت: « تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص تنها منحصر به فضاسازی‌های رسانه ای یک مقطع خاص نبود و مدیران ارشد شهرستان از سال‌ها قبل با حمایت از مدیریت محمد امیری زمینه ارتقای توان و امکانات این مجموعه را فراهم کرده و در سایه همین تعامل نیز شاهد تاکید مسئولان مربوطه برای مستقل ماندن این واحد هستیم.»

وی در پایان پیرامون ادامه فعالیت دفتر شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در نجف آباد نیز خاطر نشان کرد: « به دنبال پیگیری‌های متعدد مسئولان، این مجموعه از چند سال قبل تاکنون فعالیت خود را در شهر آغاز کرده و در همین مدت منشا برکات زیادی نیز بوده ولی در حال حاضر با توجه به نبود فضای کافی و احتمال تعطیلی یک واحد آموزشی، با برخی محدودیت‌ها مواجه شده که امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته به زودی برطرف گردد.»