اصلاح سبک زندگی  با روش‌های طب سنتی ایران
اصلاح سبک زندگی  با روش‌های طب سنتی ایران

آنا:سمپوزیوم اصلاح سبک زندگی با روش‌های طب سنتی ایران با چهار سخنرانی در بخش هیات علمی، ۱۴مقاله در بخش دانشجویی و ۱۷ پوستر برگزار شد. محمد مظاهری مدیر گروه طب سنتی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این سمپوزیوم، طب سنتی ایران را برگرفته از تاریخ، آرا و عقاید حکمای ایران زمین دانست. وی […]

آنا:سمپوزیوم اصلاح سبک زندگی با روش‌های طب سنتی ایران با چهار سخنرانی در بخش هیات علمی، ۱۴مقاله در بخش دانشجویی و ۱۷ پوستر برگزار شد.

محمد مظاهری مدیر گروه طب سنتی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این سمپوزیوم، طب سنتی ایران را برگرفته از تاریخ، آرا و عقاید حکمای ایران زمین دانست.

وی گفت: «طب ایرانی برگرفته از طب اخلاطی و طب مزاجیست و سایر کشورها به غلط آن را طب یونانی نام نهاده اند. در این مکتب طبی، بجشکی یا پزشکی را پیشه ای می داند که سلامت آدمیان را حفظ می کند و در صورتی که رفته آید، مجددا آن را به فرد باز می گرداند. پس کاملا مشخص و آشکار است که پیشگیری و جلوگیری از بیماری و حفظ سلامت انسانها در این مکتب طبی جایگاه خاص و ویژه ای دارد.»

مظاهری ادامه داد: «شش اصل ضروری و مهم در پاسداشت تندرستی و نگاهداشت سلامتی در طب سنتی، سته ضروریه نام دارد. رعایت این شش اصل باعث حفظ سلامتی و باز گرداندن آن می شود. این شش اصل آب و هوا، اعراض نفسانی، احتباس و استفراغ، نوم و یقظه، حرکت و سکون و اغذیه و اشربه است.»

اصغر عسگری موسس اولین آموزشگاه رسمی طب سنتی و گیاهان دارویی کشور هم به بررسی جنبه های تشخیصی در طب سنتی پرداخت و اظهار کرد: «امروزه با استفاده از روش‌های تشخیصی پاراکلینیکی نظیر ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی و … به تشخیص، درمان و پیگیری سیر بیماری ها می پردازند.»

وی ادامه داد: «در طب سنتی روش‌‌های تشخیصی شامل تشخیص مزاج و سوء مزاج، اشکال، رنگ و اندازه ناخن ، بینی، لب، زبان و چشم، رگه های داخل صلبیه، عنبیه، بول و برازشناسی و نبض شناسی است. حکیم قبل از طبابت باید این روش ها را آموزش دیده وبرای درمان به کار می‌بست. امروزه نیز اطبای طب سنتی این علوم را فراگرفته و در درمان به کار می‌برند.»

مجید عباسی دانشجوی دکتری تخصصی فیزیولوژی دانشگاه تهران نیز از تغییر شیوه زندگی و فیزیولوژی بدن به سمت سلامتی با گیاهان دارویی گفت و خاطرنشان کرد: «مکانیسم عمل گیاهان دارویی در واقع نشان دهنده روش تاثیر دارو و یا داروهای مشخص بر روی فیزیولوژی بدن انسان و اثرات حاصله است.»

وی افزود: «از آنجایی که گیاهان دارای اثر مستقیم بر روی فعالیت فیزیولوژیکی هستند با دانستن چگونگی فعالیت بدن و فیزیولوژی آن می‌توان از این داروها برای بهبود یا معالجه و درمان استفاده نمود و بهترین دارو را با توجه به شرایط بیماری و بیمار انتخاب کرد. البته باید توجه کرد که انتخاب داروی گیاهی مناسب و تاثیر درمانی هر دارو تا حد زیادی وابسته به علائم تشخیصی بیماری و صحت تشخیص علائم دارد.»

برپایی غرفه هایی از قبیل عرضه عرقیجات، عسل و محصولات جانبی آن، گیاهان دارویی و طب سنتی، کتاب های طب سنتی، عنبیه شناسی و پایش سلامت از نکات جالب این سمپوزیوم است.