اعزام رزمندگان جهاد نجف‌آباد در سال۶۵+فیلم
اعزام رزمندگان جهاد نجف‌آباد در سال۶۵+فیلم
خانه ایثار نجف آباد:در این فیلم که به احتمال زیاد، زمستان65 ضبط شده، بخشی از ویژه برنامه‌های اعزام نیروهای داوطلب جهادسازندگی نجف‌آباد به جبهه، نشان داده می‌شود.

اعزام رزمندگان جهاد نجف‌آباد در سال۶۵+فیلم

خانه ایثار نجف آباد:در این فیلم که به احتمال زیاد، زمستان۶۵ در آستانه عملیات‌های کربلای۴ و ۵ توسط مرحوم محمود اصفهانی (باهنر) ضبط شده، بخشی از ویژه برنامه‌های اعزام نیروهای داوطلب جهادسازندگی نجف‌آباد به جبهه، نشان داده می‌شود.

در بخش ابتدایی فیلم که به دلیل مشکلات فنی زمان ضبط یا مرحلۀ تدوین، فاقد کیفیت صوت مناسب است، میدان امام خمینی (باغملی) نجف‌آباد نشان داده می‌شود که جمعیت رزمندگان اعزامی و مردم، در حال دور زدن در اطراف میدان و دادن شعارهای حماسی هستند.

روحانی که جلوی جمعیت دیده می‌شود، به احتمال زیاد حجت‌الاسلام شیخ صادق صالحی است که در مقاطع مختلف، در جبهه حضور پیدا می‌کرد و پس از انقلاب در مقاطعی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد نجف‌آباد را بر عهده داشت.

در ادامه، مرحوم اصفهانی که گویا روی خودرویی سوار است، حرکت اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های حامل رزمندگان را نشان می‌دهد که در حلقه بدرقه مردم پیاده، موتورسوار و دوچرخه‌سوار به راه افتاده‌اند. این کاروان، در ادامه با طی خیابان امام‌خمینی، از یکی از خروجی‌های شهر خارج می‌شود.

بخش دوم فیلم، مربوط به حضور رزمنده‌ها در محل فعلی جهاد نجف‌آباد در نزدیکی پارک فیروزه است که طی آن نیروها به صف و ستون نشسته‌اند. از این‌جا به بعد، فیلم دارای صوت مناسب است.

در این قسمت و پس از قرائت قرآن، یکی از مسئولان وقت جهادسازندگی نجف‌آباد مصاحبه کرده و در خصوص ترکیب نیروهای اعزامی صحبت می‌کند. این شخص خودش را معرفی نمی‌کند ولی طبق اطلاعاتی که یکی از رزمندگان باسابقه جهاد به ما داده، او سیدابراهیم رحیمی است که هنوز در قید حیات هستند.

نفر بعدی، نوجوانی است که قرآن را در اول مراسم خوانده. او خودش را معرفی نمی‌کند و تاکنون هم نتوانسته‌ایم او را شناسایی کنیم.

به دنبال انتشار عمومی فیلم، یکی از مخاطبان نوشت: «ایشان (قاری قرآن)، شیخ اکبر رحیمی فرزند مرحوم ابراهیم از روستای حاجی‌آباد می‌باشد.»

بعد از او نیز مرد میان‌سالی در جلوی جمعیت مصاحبه می‌کند که تصویر حضرت امام را به دست دارد. به گفته یکی از نیروهای جهاد نجف‌آباد، این شخص با عنوان شیخ اکبررحیمی شناخته می‌شود و اهل روستای حاجی‌آباد شهرستان نجف‌آباد بوده و هنوز در قید حیات است. چهارمین نفری که صحبت می‌کند، «جلالی» از مسئولان جهاد نجف‌آباد است.

یکی از نیروهای باسابقه جهاد نجف‌آباد، در خصوص جلالی می‌گوید: «ایشان حاج آقای جلالی بودند. شغل ایشان درنجف‌آباد، بنایی و در جبهه هم معلم قرآن و پیش‌نماز بود و بیشتر کار فرهنگی می‌کرد. در جبهه یک پای خود را هم از دست داد و چند سال قبل هم فوت کردند.»

در ادامه و پس از دقایقی شعار دادن جمعیت حاضر، نیروها به ستون شده و به نوبت و طبق اسامی که خوانده می‌شود، سوار اتوبوس‌ها می‌شوند.

از جمله اسامی که در فیلم شنیده می‌شود، این افراد هستند: علیرضا شهیدی، مرتضی نادری، حسین نوریها، حاج‌حسن حاجی‌عرب، مهدی معین، جهانگیر شکراللهی، رضا صحراگرد، مهدی کاظمی، غلامرضا نادری، غلامعلی طالب، محمدعلی محمدی، احمد ایمانیان، مجتبی قدوسی، حسین حبیب‌اللهی، شهریار هادی، علیرضا منتظری، علی سلیمی، اکبر کریمی، مهدی سیفی، حسین انتشاری، مهدی (یا ابراهیم) مغزی، عباسعلی قائدی و عباس حبیبی.

در ادامه فیلم، مرحوم اصفهانی با مرحوم ابراهیم مغزی از نیروهای میان‌سال و باسابقه جهادنجف‌آباد که بیشتر به عنوان رانندۀ آمبولانس فعالیت می‌کرد، مصاحبه‌ای کوتاه دارد و سپس مرحله حرکت اتوبوس‌ها شروع می‌شود که طی آن دوربین به داخل دو تا از اتوبوس‌ها رفته و چهره برخی نیروهای اعزامی را نشان می‌دهد.

جهاد سازندگی نجف آباد

جهاد سازندگی نجف آباد

 

اعزام رزمندگان جهاد نجف‌آباد در سال۶۵+فیلم