اکران و نقد “ایستاده در غبار” به میزبانی دانشگاه آزاد نجف آباد
اکران و نقد “ایستاده در غبار” به میزبانی دانشگاه آزاد نجف آباد

فیلم ایستاده در غبار با حضور جمعی از دانشجویان در سالن شهید چمران دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد نمایش داده شد. به گزارش پایگاه خبری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، علیرضا شیرنشان عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر اجرایی  این برنامه ضمن بیان این خبر گفت: «جلسه نقد و بررسی این فیلم که به زندگی […]

فیلم ایستاده در غبار با حضور جمعی از دانشجویان در سالن شهید چمران دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد نمایش داده شد.

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، علیرضا شیرنشان عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر اجرایی  این برنامه ضمن بیان این خبر گفت: «جلسه نقد و بررسی این فیلم که به زندگی شهید احمد متوسلیان یکی از فرماندهان دفاع مقدس می پردازد با حضور محمدرضا مقدسیان منتقد سینما و سجاد پهلوان زاده تدوینگر فیلم برگزار شد».

 در این جلسه مقدسیان با اشاره به وجه مستند گونه فیلم گفت «امروز دور نشدن از واقعیت و رجوع به سینمای مستند، ریشه در سینمای روز دنیا و آثار فیلم سازان بزرگ دارد». در ادامه، این منتقد به مقوله باور پذیری قهرمان در سینما و همزاد پنداری و همدلی مخاطب با آن اشاره کرد و این نکته را از مشخصه های اصلی فیلم ایستاده در غبار برشمرد.

سجاد پهلوان زاده نیز با بیان این مطلب که تصویر فرازمینی از قهرمانان جنگ موجب فاصله افتادن بین این آدمها و جامعه می شود به پرداخت وجوه کاملا انسانی شهید متوسلیان در فیلم اشاره کرد. در ادامه صحبتهای مطرح شده در جلسه نقد و بررسی، مقدسیان بازی بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان را یکی از بارزترین شاخصه های تکنیکی فیلم برشمرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در فیلم از صدای واقعی احمد متوسلیان استفاده شده است، هادی حجازی فر با لحنی کاملا متناسب با این صدا توانسته حس باورپذیری فوق العاده ای در فیلم ایجاد کند.

درباره تدوین فیلم نیز سجاد پهلوان زاده گفت: مبنای در نظر گرفته شده توسط محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم برای تدوین این بود که فیلم از دریچه نگاه یک ناظر پنهان باشد که از اول تا آخر شخصیت احمد متوسلیان را دنبال می کند. در ادامه محمدرضا مقدسیان فیلم را یک داکیودرام (Docudrama)  دانست که فیلمساز با دراماتیزه کردن وجه مستند گونه فیلم، شکلی داستانی به آن می دهد و آن از یک مستند پرتره صرف جدا می کند. این منتقد سینما این موضوع را یکی از دستاوردهای تکنیکی در سینمای امروز ایران دانست. در پایان جلسه، پهلوان زاده در تکمیل صحبت های مقدسیان خاطر نشان کرد که با توجه به همین ظاهر مستند وار فیلم، مهمترین چالش در جشنواره فیلم فجر پذیرفته شدن آن در کنار سایر فیلم های داستانی بود که حتی فیلم توانست سیمرغ بهترین فیلم را در بخش سودای سیمرغ دریافت کند.