تاریخچه شکل گیری یزدانشهر
تاریخچه شکل گیری یزدانشهر
از دیگر چهره‌های شناخته شدۀ نجف‌آباد در موضوع شهرک‌سازی باید به «حاج‌اسدلله مهدیه» اشاره کرد. مهدیه جزء کارشناسان محبوب و مورد اعتماد در موضوع زمین و مستغلات بود که دو حمام عمومی هم داشت.

تاریخچه شکل گیری یزدانشهر

از دیگر چهره‌های شناخته شدۀ نجف‌آباد در موضوع شهرک‌سازی باید به «حاج‌اسدلله مهدیه» اشاره کرد. مهدیه جزء کارشناسان محبوب و مورد اعتماد در موضوع زمین و مستغلات بود که دو حمام عمومی هم داشت. یکی کنار مسجد امام‌صادق و دومی در تقاطع خیابان‌های شیخ‌بهایی جنوبی و گلبهار که در اختیار دامادش «اکبر حمامی» قرار داده بود.

حاج‌اسدالله از نیمۀ دوم دهه۴۰ ساخت منازل مسکونی در محدودۀ امیر‌آباد را شروع کرد. ساخت و سازهایی که با نقشۀ مشابه با بافت قدیمی شهر انجام شد و با راه‌اندازی یک باب حمام عمومی ادامه پیدا کرد. مهدیه در مرحلۀ بعد سراغ محدودۀ فعلی قسمت اول یزدانشهر رفت و به کمک برخی چهره‌های فنی مانند «اسدالله طالبی»، این شهرک را طبق اصول جدید شهرسازی بنیان گذاشت. مجموعه‌ای از منازل مسکونی با معابر عریض و شطرنجی که اجرای شبکه‌های خدمات شهری را بسیار آسان و کم‌هزینه کرده و بعد از گذشت سال‌ها، هم‌چنان مورد ستایش کارشناسان است.

زمانی که ساخت پلاک‌های مسکونی و تجاری این شهرک شروع شد، از آخرین خانه‌های شهر نجف‌آباد تا این نقطه نزدیک به پانزده دقیقه فاصلۀ زمانی وجود داشت. همین باعث شده بود که بیشتر مردم امیدی به رونق گرفتن آن نداشته باشند و زیر بار خریدن پلاک‌ها نروند. مثالش خودم؛ داشتند گچ‌ریزی اولیۀ شهرک را انجام می‌دادند که با یکی از دوستان رفتیم سرکشی به دوستی مشترک که در پروژه مشارکت داشت. گفت: «تجاری‌هاش متری ۱۵ریال و مسکونی‌ها از پنج ریال تا یه تومن. بیایید بخرید، آیندۀ خوبی داره!» ما فقط مسخره‌اش کردیم و برگشتیم.

چند سال بعد، «حاج‌علی مهدیه» پسر حاج‌اسدالله کار پدرش را توسعه داد و قسمت دوم یزدانشهر را کلنگ‌زنی کرد. این قسمت‌ها که به نوعی حالت شرقی و غربی پیدا کرده‌اند، هنوز هم گاهی به اسم قسمت حاج‌اسدالله و قسمت حاج‌علی شناخته می‌شوند.

«ناگفته ها» به روایت محمد رضا پزشکی، خبرنگار موسسه اطلاعات در نجف آباد در دهه ۴۰ و ۵۰؛ کاری از انتشارات مهر زهرا

کتاب ناگفته ها اثر محمد رضا پزشکی

کتاب ناگفته ها اثر محمد رضا پزشکی

تاریخچه شکل گیری یزدانشهر