تجمیع آزمون‌های تحصیلات تکمیلی در جهت مقابله با دانشگاه آزاد است
تجمیع آزمون‌های تحصیلات تکمیلی در جهت مقابله با دانشگاه آزاد است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: تجمیع آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی در راستای محدودسازی توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور و در جهت مقابله با دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و متأسفانه با شتابزدگی مورد تصویب قرار گرفت. سید محمد امیری  در دهمین شورای دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد با تاکید بر لزوم […]

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: تجمیع آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی در راستای محدودسازی توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور و در جهت مقابله با دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و متأسفانه با شتابزدگی مورد تصویب قرار گرفت.
سید محمد امیری  در دهمین شورای دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد با تاکید بر لزوم ادامه روند کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه اظهار کرد: در تنظیم برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده‌ها برای پنج سال آینده، کاهش وابستگی دانشگاه به درآمدهای غیر شهریه‌ای باید بیشتر از گذشته لحاظ شود. برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که در پایان سال پنجم این کاهش وابستگی به بیش از ۶۰ درصد برسد.
وی با بیان تاکید بر پایبندی به اجرای برنامه ششم توسعه افزود: آنچه باعث شده واحد نجف‌آباد به دور از حواشی و مشکلاتی که برخی دانشگاه‌ها با آن دست به گریبان هستند، به فعالیت علمی و پژوهشی خود بپردازد داشتن برنامه بلندمدت و پیش‌بینی آینده در سال‌های گذشته است. اینکه برخی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها در حال حاضر با مشکلات مالی شدید مواجه شده‌اند تا آنجا که توانایی پرداخت کامل حقوق پرسنل و نیروی انسانی خود را ندارند. به دلیل سوء تدبیر و عدم پیش‌بینی شرایط آینده بوده است.
عضو ارشد هیئت رییسه واحد نجف‌آباد ادامه داد: کاهش دانشجو تنها بخشی از مشکلات دانشگاه‌ها را شامل می‌شود و این کاهش و مشکلات پیرامون آن به روشنی قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود. اگر واحد نجف‌آباد هم بدون برنامه‌ریزی و آینده‌نگری حرکت کرده بود، به دلیل گستردگی کار و چندین برابر بودن نیروی انسانی نسبت به سایر واحدها، اکنون با مشکلات بسیاری مواجه بود، اما پیش‌بینی شرایط، برنامه‌ریزی به موقع و ارزیابی نزدیک به واقعیت موجب شد که دچار هیچ مشکلی نشده و در حال ادامه برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی خود باشد. البته در برخی موارد می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، با این حال آنچه که انجام شده حکایت از برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر رصد اتفاقات حوزه آموزش عالی کشور دارد.
امیری در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده و صورت گرفته در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌ریزی‌هایی که توسط رییس و اعضای هیئت رییسه در سال‌های گذشته صورت گرفته متناسب با شرایط روز و نگاه به آینده بوده است. حتی در برخی موارد فراتر از برنامه تنظیم شده عمل کرده‌ایم، چرا که اقتضای شرایط این‌گونه بوده است. افزایش رشته‌های تحصیلی جدید در مقاطع مختلف از جمله اقداماتی است که با تلاش، برنامه‌ریزی و کار بی‌وقفه در مقابله با کاهش متقاضی برای ورود به دانشگاه در واحد نجف‌آباد صورت گرفت و توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش رشته‌های تحصیلی صرفاً جوابگوی نیازهای امروز دانشگاه است.
وی ادامه داد: باید این هشدار را بدهم که توسعه تحصیلات تکمیلی و کارهایی نظیر آن در آینده جوابگو نخواهد بود. باید امروز با استفاده از ابزارهای مختلف و اتکا به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در دانشگاه، برای آینده برنامه‌ریزی دقیق و راهبردی داشته باشیم.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با انتقاد شدید نسبت به تجمیع آزمون‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که با آن مواجه هستیم تجمیع آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی است. اقدامی که به نظر می‌رسد در راستای محدودسازی توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور و در جهت مقابله با دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و متأسفانه با شتابزدگی مورد تصویب قرار گرفت و از سال آینده نیز قابل اجرا است.
امیری اضافه کرد: نباید به افزایش رشته‌های تحصیلی دل خوش کرد. برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از پس لرزه‌های این‌گونه اقدامات، تنها بر عهده مدیریت دانشگاه نیست. روسای دانشکده‌ها، مدیران گروه‌های آموزشی و مدیران اجرایی هر کدام به سهم خود باید تلاش کنند. اعضای هیئت‌علمی نیز نباید فکر کنند شرایط همیشه مهیاست و در بهترین وضعیت قرار دارند. اگر امروز به میدان نیایند و تلاش نکنند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: بهترین راه برای عبور از این شرایط صرفه‌جویی در هزینه‌ها و برنامه‌ریزی برای دسترسی به منابع مالی غیر شهریه‌ای است که باید در برنامه‌ریزی پنج سال آینده لحاظ شود. توجه به شرکت‌های دانش بنیان و تبدیل علم به ثروت می‌تواند یکی از مؤلفه های این دور اندیشی باشد.