تحصن گلدشت؛ تجمعی برای حل مشکل ۲۳ هزار نفر با مجتمع اقتصادی کمیته امداد
تحصن گلدشت؛ تجمعی برای حل مشکل ۲۳ هزار نفر با مجتمع اقتصادی کمیته امداد

معضلی به وسعت ۲۰۰ هکتار تحصن شبانه روزی چند روز اخیر صدها نفر در گلدشت که به دنبال بازداشت سه نفر در حال نقشه برداری از زمین های مسکونی و باغات شهر ۳۰ هزار نفری گلدشت شکل گرفته، به نوعی اعتراض سی ساله مردم کشاورز و زحمتکش این شهر به مشکلات به وجود آمده در […]

معضلی به وسعت ۲۰۰ هکتار

تحصن شبانه روزی چند روز اخیر صدها نفر در گلدشت که به دنبال بازداشت سه نفر در حال نقشه برداری از زمین های مسکونی و باغات شهر ۳۰ هزار نفری گلدشت شکل گرفته، به نوعی اعتراض سی ساله مردم کشاورز و زحمتکش این شهر به مشکلات به وجود آمده در خصوص ادعاهای مطرح شده از سوی مجتمع اقتصادی کمیته امداد به شمار می آید.

تحصن گلدشت

در همین مدت نیز برخی ازمسئولان شهرستان در جمع متحصنین حاضر شده و بر طبق آخرین اعلام قراراست امروز نیز جلسه ویژه ای دراستانداری جهت بررسی این موضوع با حضور مسئولان مرتبط تشکیل شود.

به گفته یکی از معترضان مشکل اسناد این شهر بیش از سه دهه است که گریبان مردم این شهر را گرفته و به دلایل مختلف هنوز بر طرف نشده است. این شهر که پیش از انقلاب مانند بسیاری از نقاط کشور به صورت ارباب و رعیتی اداره میشده در آن مقطع شامل قانون اصلاحات ارضی شد که طی آن مرحوم حاج میرزا محمد جعفر کازرونی (ره) به عنوان ارباب منطقه، با عقد قرارداد هایی مشخص به صورت هفت شا نزدهم و نه شانزدهم زمین هایی را که رعیت هایش روی آن کار می کرده اند به صورت رسمی به آنها واگذار می کند.

یکی از مسئولان شهر می گوید: «به این صورت که ۹ شانزدهم به مرحوم کازرونی و ۷شانزدهم نیز به هر کشاورز واگذار شد و طبق اسناد صادر شده در همان زمان عمده سهم کازرونی در بخش شمالی شهر گلدشت که محور اصفهان به نجف آباد شروع آن به شمار می آید قرار گرفت و سهم مردم نیز در سمت دیگر جاده به عنوان جنوب شهر تعیین شد.»

البته با توجه به اینکه بر طبق اسناد موجود در زمانی که کازرونی زمین های گلدشت را از صارم الدوله خریداری کرده،تمامی خانه های مسکونی،باغات محصور و مشجر از شمول این قرارداد خارج شده اند و به صورت کامل در مالکیت کشاورزان و مردم عادی قرار گرفته است.

تحصن گلدشت3

یکی دیگر از معترضین اضافه می کند:« پس از تنظیم این قرار داد های اولیه مابین کشاورزان و مردم عادی با مرحوم کازرونی تنها تعداد کمی از آنها موفق می شوند از روی نَسق های موجود برای صدور پیش نویس اسناد رسمی اقدام کنند و بقیه به دلایل مختلف به داشتن همان نسق نوشته شده با ارباب بسنده می کنند ولی در اوایل پیروزی انقلاب کازرونی در اصفهان به صورت مشکوکی با شلیک گلوله کلت کمری کشته می شود و در همان مقطع نیز برخی روحانیون وی را شهید اعلام می کنند.»

باحذف فیزیکی مرحوم کازرونی عملا روند صدور سند برای دیگر اهالی گلدشت متوقف می شود و درست در همین زمان عده ای با گرفتن حکمی انشایی از مرحوم آیت اله ایزدی اولین امام جمعه نجف آباد، ضبط و توقیف کلیه اموال کازرونی را خواستار شده و به دنبال آن هم مجتمع اقتصادی کمیته امداد با ورود به موضوع نسبت به اجرای آن اقدام می کند.

یکی از کشاورزان قدیمی این شهر خاطر نشان کرد:« نکته جالب دراجرای این حکم عدم تمایز قائل شدن دستگاه های مسئول بین اموال واقعی کازورنی (عمدتا در شمال شهر) و اموال مردم عادی و دارای سند مالکیت (در جنوب گلدشت) است طوریکه می توان گفت که تقریبا تمامی شهر گلدشت با مساحت ۲۰۰ هکتار به جز نقاطی که مالکین آنها دارای سند رسمی هستند در جریان رسیدگی قضایی صورت گرفته با مشکل سند مواجه شده اند.»

حتی برخی مدعی هستند که در حدود هفتاد پرونده نیزکه مالکین آنها دارای سند رسمی سیم و سربی هستند نیز به دنبال اقدامات صورت گرفته با ابطال اسناد خود به دلیل طرح ادعای جعلی بودن آنها مواجه شده اند.

در حال حاضر نیز اصلی ترین خواسته مردم رسیدگی دقیق مسئولان به اموال کازرونی است که تا هر کدام از پلاکها که با مدرک و سند به وی تعلق داشته باشد در اختیار کمیته قرار گیرد و مابقی املاک نیز با حکم قانون به صاحبان اصلی آن واگذار شود.

از دیگر موارد مطرح شده از طرف معترضین می توان به نامه دادگاه اصل ۴۹ به جهادکشاورزی اشاره کرد که طی آن بر صدور سند برای کلیه دارندگان نسق های مرحوم کازرونی تاکید شده است.

البته در حال حاضر نیز ورثه مرحوم کازرونی که ساکن اصفهان هستند، پرونده ای را در خصوص املاک مربوط به پدرشان را در سیستم قضایی دنبال می کنند تا بتوانند حق مالکیت ورثه را بر این زمین ها به اثبات برسانند.

تحصن گلدشت4

این تحصن در سومین روز خود نیز با آرامش کامل و رعایت تمامی قوانین و مقررات ادامه پیدا کرده و تمامی حاضرین در آن بر پشتیبانی از نظام اسلامی و در عین حال احقاق حقوق خود تاکید دارند و با مدیریت صورت گرفته از ایجاد اختلال در مسیر تردد نجف آباد به سمت اصفهان و دیگر معابر شهری جلوگیری کرده اند.

اقامه نماز های جماعت صبح، ظهر و مغرب و عشاء جزء برنامه های ثابت متحصنین شهر گلدشت به شمار می آید در تعداد آنها بعضا به هزاران نفر نیز رسیده است.

منبع خبر:imna.ir