تشییع فرماندهان جهاد در نجف‌آباد در سال۶۵+فیلم
تشییع فرماندهان جهاد در نجف‌آباد در سال۶۵+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که اواخر تیر65 ضبط شده، گوشه‌ای از مراسم تشییع شهیدان کاظم حجتی و احمدرضا ابراهیمی از مسئولان شاخص جهاد‌سازندگی در میدان باغ‌ملی نجف‌آباد، نشان داده می‌شود.

تشییع فرماندهان جهاد در نجف‌آباد در سال۶۵+فیلم

خانه ایثار نجف آباد:

در این فیلم که اواخر تیر۶۵ توسط مرحوم محمود اصفهانی (باهنر) ضبط شده، گوشه‌ای از مراسم تشییع شهیدان کاظم حجتی و احمدرضا ابراهیمی از مسئولان شاخص جهاد‌سازندگی در میدان باغ‌ملی (امام خمینی) نجف‌آباد، نشان داده می‌شود.

با توجه به این‌که شهید کاظم حجتی چهارمین شهید خانواده مرحوم مرتضی حجتی بود، مرحوم آیت‌الله منتظری قائم مقام وقت رهبری ایران، پیام تسلیتی صادر می‌کند که در این مراسم، پاسخ پدر این چهار شهید، خطاب به مرحوم منتظری خوانده می‌شود.

هم‌زمان با خواندن این پیام، دوربین روی چهرۀ پیرمردی متمرکز می‌شود که مرحوم حسنعلی ابراهیمی جلال‌آبادی پدر شهید احمدرضا ابراهیمی است. قرائت پیام نیز توسط حجه الاسلام محمد‌صادق حجتی، دیگر فرزند خانواده حجتی‌ها انجام می‌گیرد. محمدصادق حجتی از اوایل انقلاب به همراه پدر خانم‌شان مرحوم حجه الاسلام فتاح الجنان، پدر شهیدان غلامحسین و مهدی و امام جمعه سابق مبارکه،در شهرستان مبارکه اقدام به تاسیس حوزه علمیه و کار تبلیغی در شهرها و روستاهای منطقه کرده‌اند و در حال حاضر نیز در مبارکه ساکن هستند.

تشییع شهیدان کاظم حجتی و احمد رضا ابراهیمی در نجف آباد در تیر65

تشییع شهیدان کاظم حجتی و احمد رضا ابراهیمی در نجف آباد در تیر۶۵

این روحانی در بخشی از صحبت‌های خود، با نقل عبارتی از مرحوم دکتر محمدعلی ابوترابی خطاب به حضرت امام، چنین می‌گوید: «امام! هر چه داریم از تو داریم. بچه‌های ما، بچه‌های ما نیستند! بچه‌های شما هستند! بچه‌های اسلام هستند! بچه‌های قرآن‌اند!»

در این برنامه، شخصیت‌های مختلفی حضور دارند که سخنران از حضورشان تشکر می‌کند؛ بیژن زنگنه وزیر وقت جهادسازندگی، محمد فروزش عضو شورای مرکزی جهاد و مدیرانی از پشتیبانی جنگ، ستاد کربلا، ستاد نوح، جهاد اصفهان و شهرهای مختلف استان.

سخنران، در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حضور برادرش محمود حجتی در ستاد کربلا، صحبت‌هایی به این مضمون دارد: «آقامحمود، در تشییع‌ دیگر برادرانش گریه نکرد ولی برای کاظم، خیلی گریه می‌کند. چون می‌داند چه شخصیتی را از دست داده و به معنای واقعی کلمه، پشتش شکسته.»

محمود حجتی برادر شهیدان حجتی

محمود حجتی برادر شهیدان حجتی

دیگر چهره‌ای که این روحانی از او با عنوان «یادگار تمامی شهدا (ی خانواده حجتی)» ذکر خیر می‌کند، احمدرضا کاظمی معاون وقت وزیر سپاه است. کاظمی که فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف محسوب می‌شود، از دوستان نزدیک خانواده حجتی‌ها است که قبل از انقلاب در جریان مبارزات و بر اثر انفجار مواد منفجره، جانباز شد. کاظمی در دوران قائم‌مقامی مرحوم منتظری، مدتی مترجم زبان انگلیسی ایشان بود. فعالیت‌های زیادی در جهاد و سپاه داشت و اولین حکم فرماندهی سپاه دوم سید‌الشهداء که شامل استان‌های اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری می‌شد، به نام او زده شد. استاندار چهار محال و بختیاری، مدیر عامل سازمان هواپیمایی کشور و مشاور عالی شرکت نفت و گاز پارس از دیگر مسئولیت‌هایی این چهره در مقطع پس از انقلاب است.

و اما توضیحاتی مختصر در مورد دو شهیدی که در این مراسم تشییع می‌شوند؛

شهید کاظم حجتی چهارمین پسر خانواده است که پس از احمد، محمدعلی و محمدباقر حجتی به شهادت می‌رسد. این چهار پسر همگی جزء مسئولان و فرماندهان شاخص جهادسازندگی بودند. حیدرعلی امامی به عنوان داماد و محمد حجتی در جایگاه نوه، دیگر شهدای این خانواده شاخص را تشکیل می‌دهند.

شهید کاظمی حجتی که دانشجوی رشته عمران دانشگاه زاهدان بود، ۱۸ تیر ۶۵ در ۲۲سالگی در شبه‌جزیره فاو عراق به شهادت رسید و پیکرش در قطعه یک، ردیف هشت گلزار شهدای نجف‌آباد به خاک سپرده می‌شود.

شهید احمدرضا ابراهیمی فرزند حسنعلی نیز ۱۹ تیر۶۵ در ۲۵ سالگی در فاو به شهادت رسیده و در قطعه سوم، ردیف اول گلزار شهدای نجف‌آباد خاکسپاری می‌شود.

شهید ابراهیمی، در اوایل دفاع مقدس همراه با چند نیروی دیگر از جهاد نجف‌آباد، به ارتش رفته و دوره‌ای فشرده برای استفاده از تانک‌های غنیمتی را می‌گذرانند.

این شهید به همراه چهره‌های دیگری مانند شهید محمدعلی حجتی، اولین گردان زرهی دوران دفاع‌مقدس را خارج از مجموعه ارتش تشکیل داده که این گردان به عنوان زیرمجموعه جهاد نجف‌آباد، بعدها جدا شده و به تیپ نجف اشرف ملحق می‌گردد.

شهید کاظم حجتی از جهاد سازندگی نجف آباد

شهید کاظم حجتی از جهاد سازندگی نجف آباد

شهید احمد رضا ابراهیمی

شهید احمد رضا ابراهیمی

 

تشییع فرماندهان جهاد در نجف‌آباد در سال۶۵+فیلم