جهاد سمنان در عملیات فتح‌المبین
جهاد سمنان در عملیات فتح‌المبین
خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که اسفند60 در آستانه عملیات فتح‌المبین، ضبط شده، بخشی از فعالیت جهادسازندگی استان سمنان برای احداث یکی از جاده‌های مهم عملیات، به تصویر کشیده شده است.

جهاد سمنان در عملیات فتح‌المبین

خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که اسفند۶۰ در آستانه عملیات فتح‌المبین، در منطقه عمومی غرب رودخانه کرخه توسط مرحوم محمود اصفهانی (باهنر) ضبط شده، بخشی از فعالیت جهادسازندگی استان سمنان برای احداث یکی از جاده‌های مهم عملیات، به تصویر کشیده شده است.

اصفهانی، فیلم را با نمایش تصاویری از فعالیت دستگاه‌های مهندسی و توضیح در مورد فعالیت آن‌ها شروع می‌کند و می‌گوید که خاک مورد نیاز برای احداث و ترمیم این جاده، از نقاطی خارج از استان خوزستان تامین می‌شود و تا قبل از این، موقع به گِل نشستن خودروهای عبوری،کامیون‌های ارتش آن‌ها را نجات می‌داده‌اند.

در ادامه، اصفهانی سراغ مصاحبه با دو نیروی جهاد می‌رود. اولی که خودش را معرفی نمی‌کند، اهل سمنان است و نفر دوم که تصویرش فقط در لحظات ابتدایی شروع مصاحبه دیده می‌شود، به نام محمدباقر الماسی از جهاد دامغان آمده. الماسی که کارگر ذوب‌آهن (احتمالا در استان سمنان) است، توضیح می‌دهد که محل کارش، برخی تجهیزات به جبهه اهدا کرده و همان زمان، کامیونی عبور می‌کند که روی دَرَش، عنوان اهدایی شهرداری گرمسار به چشم می‌آید.

بخش بعدی فیلم، مربوط به زمانی است که اصفهانی با خودرو در بخشی از جاده حرکت می‌کند و توضیحاتی ارائه می‌دهد. در این حین، نوشته‌ای با عنوان «انا فتحنا لک فتحا مبینا» بر روی دامنه تپه‌ای دیده می‌شود که اصفهانی در مورد آن نیز توضیح می‌دهد.

در ادامه، دوربین به نقطه‌ای می‌رسد که جاده وارد مناطق کوهستانی شده و چند بولدوزر مشغول شکافتن مسیر هستند. در این‌جا، ابوالفضل حسن بیکی سرپرست وقت جهادسازندگی سمنان در خوزستان، مصاحبه‌ای کوتاه دارد که پشت سرش، مرحوم قاسم محمدی از مسئولان ارشد تیپ‌نجف‌اشرف نیز دیده می‌شود. حسن‌بیکی که برادر دو شهید است و در زمان دفاع‌مقدس و پس از آن مسئولیت‌های مختلف و مهمی بر عهده داشته، مانند دو دوره نمایندگی مجلس، در خصوص فعالیت صورت گرفته در این بخش از جاده اظهار می‌دارد که برآورد اولیه کار، حدود سه ماه بوده ولی ظرف چند روز و با کاری شبانه‌روزی، مسیر به سرانجام رسیده.

ابوالفضل حسن بیکی جهاد سمنان

ابوالفضل حسن بیکی جهاد سمنان

دقایقی بعد، اصفهانی سراغ دو راننده بولدوزر از جهاد سمنان می‌رود که هیچ‌کدام‌شان خودشان را معرفی نمی‌کنند. فقط اولی می‌گوید که اهل شاهرود است، رانندۀ تاکسی و دارای دو فرزند.

بخش پایانی فیلم هم به نمایش قسمت‌هایی از تردد نیروها در منطقه، چادرهای محل استقرار رزمندگان و ارائۀ برخی توضیحات اختصاص پیدا کرده.

خبرگزاری ایسنا،۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مطلبی با عنوان «بررسی اقدامات مهندسی جهاد در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس» در تشریح اهمیت احداث جاده مورد اشاره در فیلم، نوشته : «جهاد سمنان با تیپ ۸ نجف و تیپ ۱ لشکر ۹۲ زرهی در منطقه رقابیه مستقر شد که زلیجان، منطقه‌ای پرت و خارج از دید دشمن، به‌عنوان یک محور عملیاتی انتخاب شد.جهاد سمنان مأموریت داشت از دورترین نقطه زلیجان، جاده‌ای تا نزدیک‌ترین نقطه به خاکریز دشمن احداث کند. در ۱۵ اسفند، جاده به صخره‌های سخت رسید و کار به‌کندی پیش می‌رفت. برای عبور از صخره‌ها باید از دینامیت استفاده می‌کردند که دشمن متوجه می‌شد. فرماندهان جنگ نگران بودند. جهادگران از این قسمت صخره‌ای با استفاده از دستگاه‌های سبک راه‌سازی و بدون انفجار عبور کردند و بخشی از کار را برای شب عملیات گذاشتند تا با انفجار از صخره عبور کنند.»

در بخش دیگری از این مطلب، آمده: «طول این جاده به ۱۸ کیلومتر می‌رسید که وقتی جهاد سمنان به منطقه رملی رسید، از قرارگاه دستور دادند جلوتر نروند تا دشمن حساس نشود. آن‌ها باقی‌مانده جاده را در شب عملیات انجام دادند. این جاده برای احمد کاظمی، فرمانده تیپ ۸ نجف که باید از این محور پیشروی می‌کرد، بیش از دیگر فرماندهان اهمیت داشت. جهاد سمنان موفق شد دو روز پیش از آغاز عملیات این جاده را به نزدیک‌ترین نقطه ممکن برای آغاز عملیات برساند.»

جهاد سازندگی نجف آباد

جهاد سازندگی نجف آباد

 

جهاد سمنان در عملیات فتح‌المبین