اولین قدم بندگی سکوت است
اولین قدم بندگی سکوت است

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین حقیقی، استاد اخلاق حوزه های علمیه شهرستان نجف آباد، ۲۸ شهریور در نشست اخلاقی اساتید حوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) ویلاشهر، ضمن بیان نکات اخلاقی به کتاب منازل السائرین اشاره کرد و گفت: در این کتاب صد مقام برای سلوک الی الله ذکر شده که یکی از این مقامات مراقبه […]

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین حقیقی، استاد اخلاق حوزه های علمیه شهرستان نجف آباد، ۲۸ شهریور در نشست اخلاقی اساتید حوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) ویلاشهر، ضمن بیان نکات اخلاقی به کتاب منازل السائرین اشاره کرد و گفت: در این کتاب صد مقام برای سلوک الی الله ذکر شده که یکی از این مقامات مراقبه می باشد که یکی از مهمترین مقامات است.

 وی ادامه داد: اگر انسان در همه حال متوجه باشد که همیشه و همه حال در محضر خداست، در رفتار و کردار خود به سوی کمال پیش می رود و اگر مراقبت نباشد انسان به جایی نمی رسد.

 استاد اخلاق، با بیان اینکه در مراقبت صغری و کبری داریم اظهار داشت: مراقبت صغری تمام اعمال و رفتاری که برای خدا باشد است و مراقبت کبری آنچه در قلب انسان است.

 وی در ادامه بیان کرد: مراقبت از رقبه به معنی گردن، گردن کشیدن برای دیدن چیزی به دقت است و مراقبت صغری یعنی نظارت مستمر در اعمال داشتن که در امر پروردگارت ،در حلال و حرام آن چه می کنی و مالک نفست باشی و اختیار آن را در دست خود بگیری و اذن پروردگار را مراعات نمایی.

 حجت الاسلام حقیقی، در ادامه گفت: اولین قدم بندگی سکوت است و ۹۰ درصد سخنان ما زائد است، چه بسا کلمه ای نعمتی را از انسان بگیرد، پس باید مراقب بود، مخصوصا مراقبت از زبان را فراموش نکنیم.

 وی همچنان در ادامه گفت: کمال و سعادت هر چیزی به فعل یافتن اوست، احسن عمل و عبادت حقیقت انسان را به فعالیت می رساند.

منبع:تسنیم