درگذشت سید رضا اسماعیلیان چهره شاخص نجف آباد
درگذشت سید رضا اسماعیلیان چهره شاخص نجف آباد
پیکر مرحوم سید رضا اسماعیلیان، پدر شهید سید محمد رضا، حوالی ساعت 10 صبح شنبه 15 مهر 1402، از مقابل منزلش در محله صفا نجف آباد، به سمت گلزار شهدای این شهر تشییع خواهد شد.

درگذشت سید رضا اسماعیلیان چهره شاخص نجف آباد

پیکر مرحوم سید رضا اسماعیلیان، پدر شهید سید محمد رضا، حوالی ساعت ۱۰ صبح شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲، از مقابل منزلش در محله صفا نجف آباد، به سمت گلزار شهدای این شهر تشییع خواهد شد.

حضور فعال در عرصه مبارزات قبل از انقلاب، عضویت در اولین شورای کمیته انقلاب اسلامی در نجف آباد، عضو اولین دوره شورای سپاه در نجف آباد، مدیریت بخش قابل توجهی از مجموعۀ باغات و زمین‌های زراعی بنیاد مستضعفان در محدوده شهرستان نجف آباد و برخی شهرهای اطراف، مدیریت موسسه عام المنفعه هجرت، عضویت در هیات مدیره صندوق قرض الحسنه امام حسین، مدیریت بنیاد مستضعفان در شهرستان و فعالیت به عنوان معتمد شورای نگهبان در شهرستان از جمله سوابق و مسئولیت هایی است که ما از این چهره شاخص می دانیم.

درگذشت سید رضا اسماعیلیان چهره شاخص نجف آباد

درگذشت سید رضا اسماعیلیان چهره شاخص نجف آباد

در این تصویر که دهه 60 به ثبت رسیده، فرزند شهید  مرحوم اسماعیلیان، به پدرش اقتدا کرده. شهید سید محمد رضا اسماعیلیان (با دایره قرمز مشخص شده) ، اول مرداد 67 در 17 سالگی در خط پدافندی شلمچه به شهادت رسید.

در این تصویر که دهه ۶۰ به ثبت رسیده، فرزند شهید مرحوم اسماعیلیان، به پدرش اقتدا کرده. شهید سید محمد رضا اسماعیلیان (با دایره قرمز مشخص شده) ، اول مرداد ۶۷ در ۱۷ سالگی در خط پدافندی شلمچه به شهادت رسید.

 

موسسه هجرت و مدیریت سید رضا اسماعیلیان

بعد از انقلاب، اموال قابل توجهی از افراد فراری، عوامل رژیم یا اعدامی‌ها بدون صاحب مانده بود که اگر معطل تعیین تکلیف‌شان با دادگاه می‌ماندیم، حیف و میل می‌شد. باغ‌ها و دامداری‌های کازرونی در گلدشت، گاوداری بزرگ روستای قهریزجان در ابتدای جادۀ سد زاینده‌رود و برخی اموال مشابه از این جمله بودند که برخی را مردم عادی تصرف کرده و دارایی‌هایش حیف و میل شده بود.

شیخ‌عباس ایزدی برای سر و سامان دادن این وضع، از سید‌رضا اسماعیلیان که تجربۀ زیادی در کشاورزی و دامداری داشت، خواست که مدیریت این مجموعه‌ها را عهده‌دار شود.

با محوریت سید‌رضا، نمایندگی بنیاد مستضعفان در نجف‌آباد تشکیل و جلوی دست‌اندازی به اموالی که شرعاً و قانوناً جزء بیت‌المال محسوب می‌شد، گرفته شد. اسماعیلیان با این کار، دشمن‌های زیادی واسه خودش دست و پا کرد. خیلی‌ها از شرایط سوء استفاده کرده و تلاش می‌کردند اموال به جا مانده را به اسامی مختلف مصادره کنند.

با سر و سامان پیدا کردن اموال توقیفی، اسماعیلیان پیشنهاد کرد موسسه‌ای مردمی و عام‌المنفعه با عنوان «هجرت» تشکیل شود تا درآمد مربوط به این اموال در خود شهر هزینه گردد. هیات مدیره‌ای با حضور ریش‌سفید‌ها و برخی مسئولان مانند امام‌جمعه تشکیل و اساسنامه‌ای نوشتند که درآمد موسسه را صرف چه اموری کنند. قرار شد حدود سی‌درصدش در اختیار امام جمعه وقت باشد برای مصارف فرهنگی، عمرانی یا هر آن‌چه صلاح ببیند.

کار خوب پیش رفت و حتی با درآمد موسسه، دبیرستان دخترانۀ هجرت (در خیابان شریعتی) را ساختند ولی هم‌زمان اعمال فشارها از گوشه و کنار افزایش پیدا کرد. به قدری شب‌نامه منتشر کردند و پیش مسئولان مختلف بد گفتند که مرحوم هاشمی رییس‌جمهور وقت به آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی ماموریت داد موضوع را بررسی کند. دری هم بعد از بررسی کامل قضیه اعلام کرد حساب و کتاب موسسه هیچ مشکلی ندارد.

با این وجود برای جلوگیری از ادامۀ جو سنگین ایجاد شده، موسسه منحل و در کمیته امداد شهرستان ادغام شد.

📌تاریخ شفاهی انقلاب در نجف آباد

درگذشت سید رضا اسماعیلیان چهره شاخص نجف آباد