رزمندگان گردان ناصر لشکر۸نجف در سال۶۴+فیلم
رزمندگان گردان ناصر لشکر۸نجف در سال۶۴+فیلم
در این فیلم که به احتمال زیاد در اواخر زمستان64 (یا اوایل بهار65)، بعد از عملیات والفجر8 در شبه جزیره فاو ضبط شده، تعدادی از رزمندگان گردان ناصر لشکر8نجف‌اشرف، خودشان را در مصاحبه با رزمنده‌ای از کاشان، معرفی می‌کنند.

رزمندگان گردان ناصر لشکر۸نجف در سال۶۴+فیلم

خانه ایثار نجف آباد:در این فیلم که به احتمال زیاد در اواخر زمستان۶۴ (یا اوایل بهار۶۵)، بعد از عملیات والفجر۸ در شبه جزیره فاو ضبط شده، تعدادی از رزمندگان گردان ناصر لشکر۸نجف‌اشرف، خودشان را در مصاحبه با رزمنده‌ای از کاشان، معرفی می‌کنند.

وظیفه اصلی گردان ناصر، تخلیه مجروحان و پیکر شهدا از مناطق عملیاتی بود. این گردان، مجروحان را به اولین اورژانس واحد بهداری تحویل می‌داد و پیکر شهدا را به واحد تعاون می‌رساند تا پس از طی مراحل لازم و ثبت و ضبط مشخصات، به زادگاه شهدا ارسال شود.

پس از بخش معرفی رزمندگان نیز، برای لحظاتی همین جمع به همراه نفرات دیگری مانند مجید یزدانی از نیروهای باسابقه و شناخته شده واحد بهداری لشکر  که در این مقطع مسئول یکی از گروهان‌های گردان ناصر است، دیده می‌شوند که در کنار یک روحانی، قصد گرفتن عکس یادگاری دارند.

در این فیلم، به ترتیب افراد زیر خودشان را معرفی می‌کنند:

پیرمردی که می‌گوید پدر دو شهید است ولی خودش را معرفی نمی‌کند، آزاد جلیلی از خمینی‌شهر(برادر یک شهید است)، حبیب‌الله ریگی از کاشان، حسین آشنایی از کاشان (شک داریم نام‌خانوادگی ایشان را درست متوجه شده باشیم)، محمدرضا کاظمی از نجف‌آباد، مصطفی جلالی از زرین‌شهر، فرهاد حقیقی از نجف‌آباد، عباس پَرَندی از خمینی‌شهر (شک داریم نام‌خانوادگی ایشان را درست متوجه شده باشیم)، اسماعیل ربیعی از نجف‌آباد، یدالله سورانی از نجف‌آباد، محمد صبوری از تهران (شک داریم نام‌خانوادگی ایشان را درست متوجه شده باشیم)، پیرمردی که خودش را معرفی نمی‌کند، حسین احمدی از روستای نهضت‌آباد شهرستان نجف‌آباد، عیسی رسولی از قزوین، محمدجعفر اکبری از اصفهان، محمد سعیدی از کاشان (شک داریم نام‌خانوادگی ایشان را درست متوجه شده باشیم)، فرامرز والی از سمیرم، محمدرضا واحدی از اصفهان (شک داریم نام‌خانوادگی ایشان را درست متوجه شده باشیم)، محسن خراسانی از کاشان (شک داریم نام‌خانوادگی ایشان را درست متوجه شده باشیم)، ذکریا نوروزی از قزوین، مجتبی شیرزادخانی از نجف‌آباد، حسن خدایی از نجف‌آباد و رسول ابراهیمی از نجف‌آباد.

مجید یزدانی یکی از حاضرین در این فیلم، قبل از انتشار عمومی فیلم، یک نسخه آن‌را دید و چنین توضیح داد: «پیر مرد اول پدر دو شهید زنده یاد، حاج آقا شکرگذار از روستایی در شهرستان مبارکه هستند. پیرمرد دوم (در اواسط فیلم که خودش را معرفی نمی‌کند) زنده‌یاد زمانی هستند از روستایی در شهرستان تیران وکرون. رزمنده ای که خود را مجتبی شیرزادخانی معرفی می‌کند، اکنون پزشک عمومی و دارای مطب در نجف‌آباد هستند. روحانی که در بخش پایانی فیلم دیده می‌شوند، حجت‌الاسلام پورهادی برادر‌زاده امام جمعه سابق نجف‌آباد است. دونفری که برای شما اسم ایشان نامفهوم است، حسین آشنایی و محمد صبوری می باشند.»

مجید یزدانی رزمنده واحد بهداری لشکر 8 نجف اشرف

مجید یزدانی رزمنده واحد بهداری لشکر ۸ نجف اشرف

تصویر نمایه خبر، آرشیوی است.

یکی دیگر از مخاطبان، پس از انتشار عمومی فیلم نوشت: «ایشان (مرد میان‌سالی که در اواسط فیلم صحبت می‌کند ولی خودش را معرفی نمی‌کند) مرحوم قربانعلی زمانی رزمنده بسیجی  و جانباز که خودش پدر شهیدبود،هستندکه در دهه ۹۰فوت نمودند. از روستای دره بید از شهرستان تیران وکرون. روحش  شاد. ایشان پدر شهید مرتضی قاسمی هستند. «قاسمی» نام خانوادگی مادر شهید بوده. دلیل این نامگذاری هم این بوده که قبل از انقلاب، بسیاری از اهالی منطقه برای کار به نقاط دیگر مثل تهران یا جنوب کشور می رفته اند. گاهی شش هفت ماه نبودند. زمانی که شهید به دنیا می آید، مرحوم زمانی برای کار از استان بیرون رفته بوده و چون شناسنامه اش هم نبوده، موقع ثبت مشخصات، نام خانوادگی مادر را بر شهید می گذارند. مادر این شهید و تعداد دیگری از اعضای خانواده، در مستند «رزق حلال» شهید مرتضی آوینی حضور دارند و از شهید مرتضی قاسمی نیز، ذکر خیر می‌شود.»

مرحوم قربانعلی زمانی پدر شهید مرتضی قاسمی

مرحوم قربانعلی زمانی پدر شهید مرتضی قاسمی

رزمندگان گردان ناصر لشکر۸نجف در سال۶۴+فیلم