روضه حاج غلامحسین معینی در نجف آباد
روضه حاج غلامحسین معینی در نجف آباد
آقاي معيني بر پايي مجلس روضه خواني و ذكر مصائب اهل بيت را از دير باز در دستور كار خود قرار داده بود. مجلس عزاداري را ابتدا از منزل كوچك خود در كوچه شاه چنار در ماه محرم شروع و سپس با ساختن خانه جديد (حسينيه کنوني معيني) در ضلع جنوبی باغملی در حدود سال 1310 شمسی، این مراسم را در این نقطه ادامه داد.

روضه حاج غلامحسین معینی در نجف آباد

آقای معینی بر پایی مجلس روضه خوانی و ذکر مصائب اهل بیت را از دیر باز در دستور کار خود قرار داده بود. مجلس عزاداری را ابتدا از منزل کوچک خود در کوچه شاه چنار در ماه محرم شروع و سپس با ساختن خانه جدید (حسینیه کنونی معینی) در ضلع جنوبی باغملی در حدود سال ۱۳۱۰ شمسی، این مراسم را در این نقطه ادامه داد.

گرچه حاجی در این خانه زندگی می کرد ولی از همان ابتدا این مکان را وقف امام حسین (ع) و محل برگزاری مراسم محرم نمود. بنابراین پس از فوت ایشان نیز در حسینیه همه ساله مراسم برگزار می گردد. حاجی خود با کمال تواضع، دم در ورودی می ایستاد و به مهمانان خوش آمد می گفت. وی در برپایی این روضه، تعصب خاصی داشت و از هزینه کردن در آن ابایی نداشت. این روضه همواره از مجالس پر طرفدار و شلوغ شهر محسوب و غالب مردم با شوق در آن حاضر می شوند. از همگان به یک صورت پذیرایی می شد. نقل است وقتی یکی از نزدیکان در بین مراسم، ایشان را از حضور شاهزاده اصغر میرزا مطلع کرد، بدون هیچ عکس العملی گفته بود «به ایشان بگویید اگر مایل است تشریف بیاورد روضه، و اگر کار دارند پس از پایان روضه خدمتشان خواهم رسید.»

از فرزند ارشد ایشان نقل شده است: «در یک سال که شهید مرتضی مطهری برای دهه محرم و تبلیغ به روستای اسکندریه فریدن می رفت، مجبور به توقف در نجف آباد شد. به دلیل سرما و راه بندان، موفق به رفتن به آنجا نشد. آیت الله ریاضی حاج غلامحسین را مطلع کرد که طلبه فاضلی در مدرسه است و اگر مایلید این دهه را در مجلس شما روضه خوانی کند. لذا مرحوم مطهری یک دهه در حسینیه منبر رفت و شب ها نیز در حوزه علمیه مرحوم ریاضی استراحت می کرد. شهید مطهری یک بار دیگر در ماه رمضان برای گفتن تفسیر قرآن در مسجد جامع به نجف آباد آمد. روزها در مهمانی حاجی به سر می برد و در حوضخانه منزل ایشان به استراحت و مطالعه می پرداخت و شب هنگام برای تفسیر قرآن به مسجد می رفت.»

از افراد شاخص و سرشناس دیگری که در این مجلس حضور به هم رسانده می توان به «صغیر اصفهانی» شاعر معروف اهل بیت اشاره که به آقای معینی ارادت خاصی داشت. اکنون قریب۸۰ سال از شروع این مراسم گذشته و همه ساله با شکوه برگزار می شود. در حال حاضر ساختمان منزل مسکونی ایشان که وقف روضه حضرت سیدالشهداء گردیده، تجدید بنا شده و توسط فرزندان ایشان اداره می شود.

حاجی خانه بزرگ خود (حسینیه فعلی) را با حدود ۲۰۰۰ مترمربع وقف روضه خوانی امام حسین(ع) کرد و تعیین نمود به عنوان حسینیه در اختیار اولاد ذکورش قرار گیرد. اکنون نیز این مجموعه جزء ارث و میراث نیست. همچنین باغی در حدود ۲۰ جریب (جنب مؤسسه آموزش عالی) داشتند که وقف روضه امام حسین (ع) کردند. درآمد این باغ مخارج روضه و متعلقات آن را تأمین و اکنون تحت همین عنوان در اجاره دانشگاه است. تیمچه ای نیز که در زمان حیات وی مرکز فعالیت اقتصادی، اجتماعی، رتق و فتق امور مردم و خرید و فروش بود، در حال حاضر تحت مالکیت فرزندان وی قرار دارد.

چراغ عمر حاج غلامحسین معینی سرانجام در تیر ماه ۱۳۶۷پس از چند سالی که در اثر تصادف علیل گردیده بودند، خاموش و به دیار باقی شتافت، روحش شاد.

«مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد» به قلم «فضل الله خلیلی»؛ کاری از انتشارات مهر زهرا(س)

مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد

مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد

روضه حاج غلامحسین معینی در نجف آباد