ستون‌کشی لشکر۸نجف به رزمایش رامشه در سال۷۷+فیلم
ستون‌کشی لشکر۸نجف به رزمایش رامشه در سال۷۷+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: این فیلم، نیمۀ اول سال77 (یا78) ضبط شده و بخشی از روند ستون‌کشی نیروهای لشکر8نجف‌اشرف از پادگان عاشورا در نجف‌آباد به منطقه رزمایش رامشه در شهرضا را نشان می‌دهد.

ستون‌کشی لشکر۸نجف به رزمایش رامشه در سال۷۷+فیلم

خانه ایثار نجف آباد: این فیلم، نیمۀ اول سال۷۷ (یا۷۸) ضبط شده و بخشی از روند ستون‌کشی نیروهای لشکر۸نجف‌اشرف از پادگان عاشورا در نجف‌آباد به منطقه رزمایش رامشه در شهرضا را نشان می‌دهد.

در این فیلم، ابتدا ستون دستگاه‌های زرهی، توپخانه، اتوبوس‌های حامل نیروهای پیاده و دیگر تجهیزات لشکر که در کمربندی شمالی نجف‌آباد و محدودۀ فعلی پارک کوهستان مستقر هستند، نشان داده می‌شود.

در دنباله فیلم، برای یک لحظه که به اشتباه در مرحله تدوین به این قسمت اضافه شده، محمد پاکپور فرمانده وقت لشکر در حال استفاده از موتور تریل در منطقه رزمایش نشان داده شده و بعد از آن، لحظات ذبح گوسفند در جلوی ستون دیده می‌شود که فرماندهی و برخی دیگر از نیروها، شاهد آن هستند.

پس از این مرحله، جیپ فرماندهی لشکر با رانندگی حسن سالمی حرکت می‌کند که داخل آن چهره‌های دیگری مانند غلامعلی شریف‌دوست و (احتمالا) مرتضی بختیاری هم دیده می‌شوند.

بعد از عبور جیپ، از فیلم‌بردار خواسته می‌شود که کل مرحله عبور ستون را فیلم‌برداری کند که این‌کار هم انجام می‌شود.

در ادامه، فیلم‌بردار که با جیپ حامل محمد سلمانزاده همراه شده، در چندین نقطه از مسیر حرکت ستون متوقف شده و از لحظات عبور، فیلم می‌گیرد. در این بخش که تا حوالی دقیقه۴۰ طول می‌کشد، هم‌زمان با حضور ستون در شهرها و موقعیت‌های مختلف موجود در مسیر، گاهی فیلم‌بردار از جلوه‌های تصویری نیز استفاده می‌کند.

بعد از دقیقه۴۰، برای لحظاتی محمد پاکپور و برخی نیروهای لشکر نشان داده می‌شوند که کنار جاده متوقف شده و عبور ستون لشکر را مدیریت می‌کنند.

ورود به محدودۀ اجرای رزمایش، تردد در جاده‌های خاکی، عبور از دژبانی، استقرار نیروها در منطقه، برپا کردن چادرهای اجتماعات و پیاده کردن تجهیزات مختلف از دیگر صحنه‌هایی هستند که در ادامه این فیلم ضبط شده‌اند.

حوالی دقیقه۵۲ فیلم، چند نفر از نیروهای لشکر۸نجف در کنار یکدیگر دیده می‌شوند که از جمع آن‌ها تاکنون افرادی مانند سیف‌الله رشیدزاده و اصغر عربپور را شناسایی کرده‌ایم و بعد از آن برخی در داخل چادرها یا دیگر موقعیت‌ها دیده می‌شوند که از بین‌شان تاکنون افرادی مانند فرج‌الله سعیدی، اسدی و نعمت‌الله گردانی را شناخته‌ایم.

صحنۀ دیگری که در فیلم ضبط شده، چادر فرماندهی است که در آن محمد پاکپور، حسن سالمی، عباس داوری، یدالله اشرفی و محمدعلی فاضل دیده می‌شوند.

آرایش گرفتن و استقرار دستگاه‌های زرهی در سطح منطقه، فرا رسیدن غروب خورشید و ستون‌کشی نیروهای پاسدار و وظیفه در سطح منطقه، دیگر تصاویری هستند که در ادامه دیده می‌شوند.

در چند دقیقه آخر فیلم هم آماده شدن فرماندهی لشکر برای پوشیدن بند حمایل و دیگر تجهیزات انفرادی جهت پیوستن به دیگر نیروها نشان داده می‌شود که چهره‌هایی مانند حسین عابدینی، محمد پاکپور، حسن سالمی، عباسعلی هدی، غلامعلی شریف دوست و بلباسی مسئول وقت حوزه نمایندگی در لشکر دیده می‌شوند.

تصاویر، تزیینی هستند.

پاسداران لشکر 8 نجف در دهه70

پاسداران لشکر ۸ نجف در دهه۷۰

به دنبال انتشار عمومی فیلم در ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، یکی از مخاطبان نوشت: مخاطب: سلام. در این رزمایش که در سال ۷۸ برگزار شد، ابتدا قرار بود رزمایش تیپی باشد ولی بنا به دستور فرمانده محترم نزسا، رزمایش لشکری شد.

روزنگار رزمایش توسط آقای حسن سالمی نوشته شده که با توجه به اینکه نیرویی با جثه کوچک به نام آقای جانمراد احمدی هم در روابط عمومی مشغول خدمت بود، آقای سالمی جهت پرسنل روابط عمومی، عنوان یک نفر و نصفی را آورده بودند که مورد توجه سردار پاکپور واقع شد.

در این رزمایش آقای محمد سلمان زاده مسئولیت کلی خبرنگاران را برعهده داشت.

از حواشی دیگر این رزمایش اولین اتاق فرماندهی و کنترل تاکتیکی ( C4I)  توسط مرکز رایانه لشکر راه اندازی شد که بسیار مورد توجه مهمانان نظامی قرار گرفت.

حاشیه دیگر اینکه به دلیل خوردن یک وعده چلو مرغ مسموم ( غیر عمد) تعداد زیادی از پرسنل مشکلات گوارشی پیدا کردند.

 

ستون‌کشی لشکر۸نجف به رزمایش رامشه در سال۷۷+فیلم