سخنرانی شهید احمد کاظمی در شهریور۶۷+فیلم
سخنرانی شهید احمد کاظمی در شهریور۶۷+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که شهریور67 و بعد از پذیرش قطعنامه598 و پایان رسمی جنگ، در پادگان انبیاء شوشتر ضبط شده، شهید احمد کاظمی توصیه‌هایی برای نیروهای لشکر8نجف‌اشرف دارد.

سخنرانی شهید احمد کاظمی در شهریور۶۷+فیلم

خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که شهریور۶۷ و بعد از پذیرش قطعنامه۵۹۸ و پایان رسمی جنگ، در پادگان انبیاء شوشتر ضبط شده، شهید احمد کاظمی توصیه‌هایی برای نیروهای لشکر۸نجف‌اشرف دارد.

در بیشتر طول سخنرانی، دوربین روی جایگاه متمرکز شده ولی از حوالی دقیقه۱۹ و برای چند دقیقه، به سمت جمعیت حاضر و برخی نقاط پادگان انبیاء می‌چرخد.

طبق بخشی از این سخنرانی، قرار است به زودی نیروهای حاضر به مرخصی فرستاده شوند و این سخنرانی برای توجیه نیروها در موضوع اهمیت تداوم حضور در جبهه برگزار شده.

در اوایل سخنرانی شهید کاظمی(حوالی دقیقه۶)، فرمانده لشکر تذکری جدی به افرادی می‌دهد که عرقچین به سر گذاشته‌اند و یکی از دژبان‌ها را مامور می‌کند که اسم یکی از این افراد را بنویسد. در این لحظه، شهید کاظمی می‌گوید: «انگار یادتون رفته این‌جا پادگانه؟! نظامیه!»

در ادامه، شهید کاظمی می‌گوید: «موفقیت این بود که ما به وظیفه‌مون رو انجام بدیم. در این راه ما باید همیشه محکم باشیم. همیشه باید روحیه‌مون  رو حفظ بکنیم. هیچ‌گاه احساس خستگی و بیکاری و بی‌روحی درِمون به وجود نیاد. ما بایست همیشه اون جوش و خروش انقلابی و رزمندگی و بسیجی‌مون رو حفظ بکنیم. همیشه باید سرحال باشیم. همیشه باید محکم و طوری روی پاهامون بایستیم، روی زمین وایسادیم، که احساس کنیم که پاهامون توی زمین فرو رفته.»

این فرمانده شاخص دوران دفاع‌مقدس، ادامه می‌دهد: «اگه ما انتخاب کردیم جهتی رو به نام فی‌سبیل‌الله، تا آخر بایست این‌گونه باشیم. همین‌‌جور که امام عزیز به ما فرمودند بجنگید و ما لباس رزم به تن کردیم و اومدیم در سنگر، بهترین برادرامون رو از دست دادیم. سخت‌ترین دوران را پشت سر گذاشتیم. شب جنگیدیم، روز جنگیدیم، توی باتلاق جنگیدیم، توی کوه جنگیدیم، توی بلندترین ارتفاعات بین ایران و عراق جنگیدیم. توی سردترین نقطه جنگیدیم. توی گرم‌ترین نقطه جنگیدیم. و در مقابل هیچ‌گونه از حوادث جوی و حوادث مصنوعی که انسان‌ها به وجود می‌آورند، سر خم نکردیم. امروز هم باید مقاوم باشیم.»

در ادامه، شهید کاظمی صحبت‌های دیگری دارد که بخش‌های مهم و اصلی آن‌را با نقل نزدیک به مضمون، در ادامه می‌آوریم:

در بازدید از پادگان، احساس کردم این‌جا حالت مدارسی را پیدا کرده که نزدیک عید شده و دانش‌آموزان، کلاس‌ها را تق و لق کرده‌اند.

جذابیت‌های معنوی جبهه بایستی حفظ و حتی تقویت شود.

در اولین دوره‌هایی که سربازان مشمول به بدنۀ لشکر تزریق شدند، برخی رزمنده‌ها ایراد می‌گرفتند که سربازها در حد رزمنده‌ها، با مسائل معنوی آشنا نیستند ولی به تدریج این فاصله برطرف شد و از بین همین سربازان، چهره‌های خیلی شاخصی رشد کردند.

نباید احساس کنیم که کار دیگه تموم شده و می‌توانیم بریم دنبال کار و زندگی عادی‌مان. خودِ من چنین احساسی را داشتم ولی چند روز پیش که در اجلاسیه فرماندهان سپاه (۲۶ شهریور ۶۷) پیام حضرت امام خوانده شد، من به شخصه شرمنده شدم.

باید جوش و خروش انقلابی‌مان را حفظ کنیم. این دوران و دستاوردها را به سختی کسب کردیم ولی اگر غفلت کنیم، به راحتی هم از دست می‌دهیم.

هنوز وضعیت جبهه و جنگ‌مون مشخص نیست و معلوم نیست به کجا کشیده بشه.

از فرصت موجود بایستی برای مطالعه و ادامۀ تحصیل استفاده کنید. احتمال دارد اگر استقبال مشمولان از ادامۀ تحصیل و برگزاری کلاس‌های درس در جبهه ضعیف باشد، تصمیم بگیریم به کسانی که دو تا سه کلاس درس در طول سربازی‌شان ادامه ندهند، پایانی ندهیم.

در بخش بعدی این برنامه، شهید کاظمی از حاضرین می‌خواهد سوالات عمومی و غیرشخصی خود را مطرح کنند که همه، این موارد را به شکل مکتوب ارائه می‌کنند.

تا رسیدن سوال‌ها، فرمانده لشکر۸نجف‌اشرف، تذکری هم در خصوص رعایت مسائل انضباطی و قضایی می‌دهد و بیان می‌دارد که عمدۀ مسائل این بخش، مربوط به غیبت رزمنده‌های مشمول است.

شهید کاظمی در انتهای سخنرانی‌اش نیز گریز دیگری به این موضوع می‌زند و می‌گوید: در اواسط سال۶۳ تصمیم‌هایی در لشکر برای برخورد و مدیریت مسائل قضایی گرفته شد و با موارد محدودی که وجود داشت، به شکل متفاوتی (احتمالاً برخورد قهری و تنبیه‌های مشابه) برخورد شد.

در قسمت طرح سوال‌ها، مسالۀ خاصی مطرح نمی‌شود و فقط شهید کاظمی در جواب به سوالی در خصوص اقدامات عراق در تحکیم مواضع و خطوط دفاعی، می‌گوید: عراق در سال‌های آخر جنگ، حجم زیادی نیرو جذب کرد و تیپ‌ها و لشکرهای مختلفی را تشکیل داد و الآن برای بیکار نماندن این نیروها، از آن‌ها در قالب فعالیت‌های یدی و کارگری، برای تقویت خطوط خود استفاده می‌کند.

در طول سخنرانی شهید کاظمی و به ویژه نیمۀ دوم آن، برخی چهره‌ها در پشت سر شهید کاظمی دیده می‌شوند که یکی از آن‌ها حبیب‌الله ذوالفقاری رزمندۀ کاشانی و مسئول وقت تبلیغات لشکر است.

با پایان سخنرانی فرمانده لشکر، مجری برنامه برای لحظات کوتاهی صحبت کرده و برای سلامتی حضرت امام دعا می‌کند.

سخنرانی شهید احمد کاظمی در موضوع پذیرش قطعنامه 598. مرداد67. پادگان انبیاء شوشتر

سخنرانی شهید احمد کاظمی در موضوع پذیرش قطعنامه ۵۹۸٫ مرداد۶۷٫ پادگان انبیاء شوشتر

سخنرانی شهید احمد کاظمی در شهریور۶۷+فیلم