شهدای نجف‌آباد در انقلاب+تصاویر
شهدای نجف‌آباد در انقلاب+تصاویر
نجف‌آباد در طول انقلاب 37شهید داشته که بیشترین تعداد آن با یازده شهید مربوط به غائلۀ 11محرم (21 و 22 آذر57) است. یکی از مجروحان این حوادث (شهید غلامحسین احمدی) نیز، یک هفته بعد بر اثر عوارض ناشی از جراحت به شهادت می‌رسد

شهدای نجف‌آباد در انقلاب+تصاویر

نجف‌آباد در طول انقلاب ۳۷شهید داشته که بیشترین تعداد آن با یازده شهید مربوط به غائلۀ ۱۱محرم (۲۱ و ۲۲ آذر۵۷) است. یکی از مجروحان این حوادث (شهید غلامحسین احمدی) نیز، یک هفته بعد بر اثر عوارض ناشی از جراحت به شهادت می‌رسد. در چهلم همین شهدا (۲۰ دی۵۷) و طی درگیری شدیدی در یکی از نقاط شهرستان  نیز هفت نفر دیگر به شهادت می‌رسند. در مجموع، حوادث محرم خونین نجف‌آباد و وقایع مربوط به آن، ۱۹ شهید در نجف‌آباد داشته. عصر روز عاشورای۵۷، مجسمه شاه از میدان مرکزی نجف‌آباد پایین کشیده شده و روز بعد از آن، هواداران چماق به دست رژیم و عمال پهلوی به تلافی این حرکت وارد شهر شده و ضمن شهید و زخمی کردن تعدادی از مردم، به اموال عمومی هم خسارت‌های گسترده‌ای زدند.

پس از حوادث محرم۵۷ در نجف‌آباد، خرداد۵۷ با سه شهید در جایگاه دوم از نظر بیشترین تعداد شهدای انقلاب قرار گرفته. تا لحظه تنظیم این متن، اطلاعات درست و کاملی از چرایی و کیفیت حوادث این مقطع پیدا نکرده‌ایم.

اولین شهید دوران انقلاب در نجف‌آباد، شهید قربانعلی ذکریا است که ۱۵ خرداد۵۷ به شهادت می‌رسد و آخرین‌شان، شهید سعید عظیما که ۲۴بهمن۵۷ در اصفهان شهید می‌شود.

برخی از این شهدا نیز در سایر نقاط کشور و استان اصفهان شهید شده‌اند. مانند شهید یدالله شکراللهی که ۲۸ مرداد۵۸ در فاجعه سینما رکس آبادان شهید شده و چندین شهید که طی درگیری‌های شهر اصفهان به شهادت می‌رسند.

مسن‌ترین شهید دوران انقلاب در نجف‌آباد، شهید علی مردانی کارگر ۸۴ ساله است که ۲۲دی۵۷ در چهلم شهدای محرم خونین نجف‌آباد به شهادت می‌رسد و کوچک‌ترین آن‌ها، مهدی محمدی کودک شش ساله که او هم در همین غائله به شهادت می‌رسد.

در بین این شهدای انقلاب در نجف‌آباد، یک زن خانه‌دار، یک دختر‌بچه و یک پسربچه هم دیده می‌شوند. ۱۰ نفر از این شهدا، دانش‌آموز بوده، ۱۴ نفر کارگر  و بقیه مغازه‌دار یا دانشجو بوده‌اند. برخی از این شهدا نیز به دلیل اختناق حاکم بر فضای شهر، در مساجد یا روستاهای اطراف به خاک سپرده شدند.

اطلاعات جدول زیر به استناد پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره شهدای نجف‌آباد تنظیم شده است.

اطلاعات شهدای نجف آباد در انقلاب. صفحه یک از دو

اطلاعات شهدای نجف آباد در انقلاب. صفحه یک از دو

اطلاعات شهدای نجف آباد در انقلاب. صفحه دو از دو

اطلاعات شهدای نجف آباد در انقلاب. صفحه دو از دو

شهدای نجف آباد در انقلاب

شهدای نجف آباد در انقلاب

شهدای نجف‌آباد در انقلاب+تصاویر