طرح پشنهادی تبدیل به احسن خودرو های فرسوده
طرح پشنهادی تبدیل به احسن خودرو های فرسوده
ارائه راهکاری جهت تبدیل خودرو فرسوده به استاندارد ترین خوردو مونتاژ ایران برای همه اقشار جامعه توسط نجف آباد نیوز

جهت اجرای این طرح پیشنهادهای زیر ارائه می گردد:

  • صاحبان خودرو فرسوده با مراجعه  به مراکز خصوصی مونتاژ خودرو (تعمیرکاران و یا کارگاههای کوچک بازسازی خودرو) سفارش مونتاژ خودرو داده و بعد از مونتاژ کلیه شماره های قطعات خودرو (موتور و بدنه ) و پلاک به خودرو جدید منتقل می شود.
  • خودرو مونتاژی جدید باید بهترین کیفیت و کمترین آلودگی برای محیط زیست داشته باشدو در ضمن ۸۰ درصد قطعات آن توسط قطعه سازان داخلی تولید شده باشد.
  • برای شروع طرح صرفا به خودرو های گروه رنو ( ال ۹۰ سواری و وانت ) شرایطی را دارا  می باشد .
  • مونتاژ کامل خودرو ال ۹۰ در داخل کشور توسط بخش خصوصی بدلیل بد عهدی خودروسازان فرانسوی در تولید این خودرو و نیز تقویت قطعه سازان داخلی که قطعات ال ۹۰ را تولید می کنند.
  • نیروی انتظامی بعد از چکاپ خودرو و معاینه فنی با استاندارهای فنی یورو ۴ به بعد کارت خوردو را تعویض  نام و سال تولید را در کارت (پلاک و شماره های خودرو قبلی ) ثبت می نماید و نام تولبد کننده را بعنوان طرح تبدیل به احسن یاد می کند.
  • مراکز اسقاط در کشور بعنوان همیار پلیس کار تبادل و تحویل خودرو فرسوده را می توانند انجام دهند.
  • بانکهای دولتی به ازای هر خودرویی که تبدیل به احسن می شود ۲۰۰ میلیون وام بلند مدت اختصاص دهد و ضمانت آن وام سند خودرو می باشد. (قرض‌الحسنه راهی برای مشارکت محرومان در این طرح )

نتایجی که این طرح در کشور به جا می آورد:

  • ترغیب همه دارندگان خوردو های فرسوده ( با داشتن حتی درآمد کم بعلت وجود تعدد مونتاز کننده و روابط اقتصادی قرض الحسنه ای در بخش خصوص )جهت تبدیل به احسن کردن خودرو
  • پر رنگ شدن نقش بخش خصوصی در اقتصاد خوردو و اشتقال آفرینی خصوصی در تولید خودرو
  • حذف دخالت دولت در اقتصاد مردمی
  • دور زدن همه تحریم های خودرویی ( تنبیه  خودرو ساز خارجی با نادیده گرفتن قوانین لایسنس خودرو)
  • امکان صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا 
  • ایجاد رقابت در صنعت خودرو سازی داخلی با ایجاد کارگاهای کوچک خودرو سازی بدون دخالت دولت

چرا ال ۹۰:

رنو تندر ۹۰، از معدود خودروهای تولید داخل است که از هر لحاظ بهینه و مناسب به‌نظر می‌رسد. از چهره آن که عبور کنیم، با خودرویی خوش‌ساخت، کم‌استهلاک و خوش بازده مواجه هستیم. تقریبا تمامی بخش‌های عملکردی آن استانداردهای سطح معمول یک خودروی اقتصادی و میان‌رده را دارند. تندر ۹۰ را باید از نوادر بازار داخلی دانست. این خودرو با موتور ۱/۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی سری k4m خود قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور است. این خودرو در حال حاضر با دو نوع جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی در بازار موجود است.

مصرف سوخت تندر ۹۰ در سیکل ترکیبی ۶/۹ لیتر، در سیکل شهری ۹ لیتر و در سیکل جاده‌ای ۵/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. البته این مصرف سوخت مربوط به نسخه دستی تندر نود می‌شود و نسخه اتوماتیک آن مصرف سوخت ۸/۳ لیتری در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی را به نام خود ثبت کرده است. هرچند این مصرف نیز همچنان در برابر برخی دیگر خودروهای داخلی‌ هم‌کلاس مانند پژو ۴۰۵ زیاد نیست.

ظاهر خوروی تندر ۹۰ با انتقادات زیادی مواجه است، اما این اتومبیل از نظر ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد و مصرف سوخت آن هم نسبتا پایین است. به همین دلیل آن را در فهرست کم مصرف ترین خودروهای ایرانی قرار داده‌ایم.