عصر کمیته و سپاه در نجف آباد
عصر کمیته و سپاه در نجف آباد
انقلابی‌های نجف‌آباد از بیستم بهمن57 خانۀ تقریباً مخروبۀ حاج‌عبدالحسین کارشناس روبه‌روی حوزۀ علمیۀ قدیم را تبدیل کردند به جایی شبیه کمیته. حدود بیست نفر از اراذل و عوامل رژیم را در زیرزمین و اتاق‌های خانه زندانی کردند و گوشه و کنار کارهای شهر را به دست گرفتند.

عصر کمیته و سپاه در نجف آباد

انقلابی‌های نجف‌آباد از بیستم بهمن۵۷ خانۀ تقریباً مخروبۀ حاج‌عبدالحسین کارشناس روبه‌روی حوزۀ علمیۀ قدیم را تبدیل کردند به جایی شبیه کمیته. حدود بیست نفر از اراذل و عوامل رژیم را در زیرزمین و اتاق‌های خانه زندانی کردند و گوشه و کنار کارهای شهر را به دست گرفتند. انقلاب هنوز پیروز نشده بود که ‌دو‌سه پاسبان که قاتل بودن‌شان محرز بود را گیر انداختند و اعدام انقلابی کردند.

فعالیت کمیتۀ غیر‌رسمی شهر ادامه داشت تا وقتی که بزرگان شهر تشکیل کمیتۀ انقلاب را رسماً اعلام کردند و ساختمانی در مرکز شهر پشت کتابخانه حاج‌شیخ‌احمد حججی را برای این‌کار کنار گذاشتند. در اوضاعی که همۀ شهر به هم ریخته و خبری از شهربانی و ماموران امنیت نبود، کمیته بیشتر امور شهر را عهده‌دار شد و انواع و اقسام مراجعات را جوابگو بود. از حل مشکلات خانوادگی گرفته تا تامین امنیت و تعقیب قاچاقچیان کالا و مواد مخدر.

مرحوم حاج‌شیخ‌عباس ایزدی امام جمعۀ وقت نجف‌آباد که در حد یک مجتهد بود، روی کمیته نظارتی عالیه داشت و حتی اوایل کار که دادگاه خیلی فعال نشده بود، حکم‌مان را شیخ‌عباس که حالت ریش‌سفید داشت، می‌داد و حرفش را در قضایای مختلف قبول می‌کردند. شیخ‌عباس که معمولاً صبح‌ها برای چند ساعت در کمیته حاضر می‌شد و کارها را شخصاً پیگیری می‌کرد، چندنفر از بزرگان را هم دعوت کرد تا در رفع و رجوع مشکلات، کمک حالش باشند. خود کمیته به صورت شورایی متشکل از افرادی مثل سید‌رضا اسماعیلیان، مصطفی نمازیان، شیخ‌محمود واحد، تقی رجایی، محمود ایمانیان، شیخ‌غلامحسین نادی و کمالی اداره می‌شد. برخی اعضاء مثل نادی و واحد به تدریج سراغ درس و بحث‌شان رفتند و تعدادی هم تا آخر فعالیت‌شان را ادامه دادند.

بخشی از کمیته عهده‌دار مقولۀ امنیت بود و تیم‌هایی داشتیم که چند شب یک‌بار نوبت شیفت‌شان می‌شد. نیروهای مطمئن مثل حاج‌جعفر یزدانی و عبدالمحمود ملکی شدند سرگروه و هر کدام ۱۰ تا ۱۵نیرو جفت و جور کردند. کارشان گذاشتن ایست و بازرسی، گشت‌زنی و کشیک در نقاط حساس مثل پست‌های برق فشار قوی بود. محدودۀ فعالیت‌شان به شهرهای اطراف مانند جوزدان، گلدشت و قلعه‌سفید می‌رسید و در ایست و بازرسی‌ها، با دقت بیشتر خودروهای عبوری را تفتیش می‌کردند. اگر کسی شب اسباب‌کشی داشت، اشک‌اش در می‌آمد. جاهایی مثل پلیس‌راه، هر شب ایست و بازرسی داشت.

به روایت یکی از مبارزان دوران انقلاب در نجف آباد

تصاویر انقلاب در نجف آباد

تصاویر انقلاب در نجف آباد